عصر قم

آخرين مطالب

اولین نشست هیأت اندیشه‌ورز طرح تبیین گام دوم انقلاب برگزار شد فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر قم -
مدیرکل تبلیغ مرکز مدیریت حوزه‌ علمیه خواهران گفت: از روز ابلاغ بیانیه گام دوم تا کنون نشست های بسیار برگزار شده است اما تا زمانی که کار به دست مردم سپرده نشود، این نشست‌ها پاسخگو و حل کننده مشکلات نخواهد بود
به گزارش خبر نگار ایسنا منطقه قم، مسیح علی‌پور، مسئول پژوهش شورای فرهنگ عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان در اولین نشست هیأت اندیشه‌ورز طرح تبیین گام دوم انقلاب با رویکرد قشر جوان که با حضور جمعی از مسئولان استان، صبح امروز در جهاد دانشگاهی واحد قم برگزارشد، عنوان کرد: طرح تبیین بیانیه گام دوم در شورای فرهنگ عمومی مورد بحث قرار گرفته و قرار بر آن شد که این بیانیه در زمینه تبیین، ترویج و اجرا در استان فعال شود، در شورای فرهنگی تصمیم گرفته شده که حوزه علمیه و دانشگاه‌ها در این زمینه فعالیت کنند، جهاد دانشگاهی به نمایندگی از دانشگاه‌ها طرح خود را در شورای فرهنگ عمومی ارائه کرد و قرار شد که در این زمینه 7 نشست تخصصی برگزار شود.
وی ادامه داد: همچنین مقرر شد که جهاد دانشگاهی دبیر این نشست‌ها باشد و دستگاه های میزبان نیز مسئول نشست‌های خاص باشند، در حال حاضر هر کدام از این نشست ها دارای یک دبیر ثابت از جهاد دانشگاهی است و مسئول آن نیز 7 دستگاه اجرایی هستند و دستگاه های مشارکت کننده نیز مشخص شده اند، جهاددانشگاهی به عنوان دبیر نشست، این اتاق فکر را تشکیل داده است.
علی‌پور بیان کرد: که بهتر بود که این موضوعات به شکل تخصصی در اتاق فکر برگزار شود، در این نشست‌ها نحوه تبیین این بیانیه روشن خواهد شد و از درون این نشست، به مدل اجرایی خواهیم رسید، نمی توانیم به جوانان بگوییم که شما بروید این نشست‌ها را برگزار کنید و در آخر سر به دلیل عدم هماهنگی با دستگاه های علمی و اجرایی، این طرح نیز عقیم بماند، در این زمینه دستگاه ها باید این جریان را آغاز کنند و جوانان را وارد کار کرده و به این شیوه فعالیت را به جلو ببرند.
در ادامه جلسه، علی فاتح، مدیر خدمات معارفی مسجد مقدس جمکران عنوان کرد: در زمینه مهدویت و تمدن‌سازی با رویکرد شبکه سازی جوانان، ظرفیت بسیار خوبی در مسجد داریم، در زمینه سبک زندگی نیز به دلیل فعالیت های خوب انجام شده و راه‌اندازی مراکز متخلف تخصصی، این آمادگی را داریم که آنچه در توان داریم را در خدمت این فعالیت‌های فرهنگی قراردهیم.
عدم اعتماد مردم به مسئولین؛ مهم‌ترین مشکل امروز کشور
همایون یزدان پناه، رییس ستاد شهر هوشمند و تحول سازمانی شهرداری قم، گفت: این بیانیه الگوی حرکتی انقلاب را به عنوان یک سند بالادستی تعیین می کند؛ الگو نیز شامل اجزای مختلفی است، در حوزه اجرایی باید بر اساس حوزه عملیاتی فعالیت کنیم و هر دستگاه بر اساس شرایط خود برنامه ریزی دستگاهی خود را انجام می دهد، یکی از مشکلات ما در گام اول، مشکلات مدیریتی است، در مباحث مدیریتی نیز مهمترین مشکل ما نیز برنامه ریزی صحیح است،
یزدان پناه ادامه داد: هر محور این نشست‌ها باید به یک مدل مفهومی و خروجی مفهومی برسد، وقتی این مدل مفهومی انجام شود می تواند به عنوان یک سند بالادستی برای دستگاه‌ها مطرح شود، در کنار اهمیت نقش حضور جوانان و مردم، باید بحث مفهومی کار را نیز رعایت کنیم، عدم اعتماد مردم به مسولین امروزه مهمترین مشکل در کشور است، بهبود عدم اعتماد مردم به دولت باید در چنین جلساتی دنبال شود، در این نشست ها باید به مشکلات ریشه ای بپرازیم..
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، ماندانا جلالی، مدیرکل تبلیغ مرکز مدیریت حوزه‌ علمیه خواهران،با اشاره به اینکه مخاطب طرح تبیین بیانیه گام دوم جامعه دانشگاهی است، عنوان کرد: در گام دوم انقلاب نیز هرکاری که دستگاه‌ها بخواهند انجام دهند باید برگرفته از بیانیه گام دوم باشد که در این زمینه مخاطب اصلی، جوانان هستند.
وی ادامه داد: در این بیانیه، جوانان و اقشار مردم به شکل مستقیم مخاطب قرار گرفته اند، از روز ابلاغ این بیانیه تا کنون نشست های بسیار برگزار شده است اما واقعیت این است که تا زمانی که کار را به دست مردم سپرده نشود، این نشست‌ها پاسخگو و حل کننده مشکلات نخواهد بود.
جلالی بیان کرد: در این زمینه باید فضا را برای جوانان تسهیل کنیم بیان انتقادات آنان، راه را به شکل روشن تر ببینیم، باید مخالف‌ها نیز سخن بگویند تا بازخوردهای آنچه در سطح عمومی جامعه رخ می دهد نیز دیده شود، چرا که تا زمانی که جوانان ما سخن نگویند و و وارد عرصه عمل نشوند مشکلات ما حل نخواهند شد، جنگ را جوانان ما هدایت کردند نه پشت میز نشینان، امروز نیز به همین شکل است و جوانان به عنوان مهمترین عامل در زمینه تحقق آرمان های انقلاب مطرح هستند.
وی ادامه داد: نیازمند نشست های تخصصی تری در این هیئت اندیشه ورز هستیم و باید با جامعه شناسان و روانشناسان و کارشناسان تربیتی استفاده کنیم.
در ادامه جلسه، علی حاجوی، کارشناس مطالعات راهبردی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم، بیان کرد: گر بخواهیم به قله و آرمان برسیم باید گام های اولیه را به درستی برداریم، درست است که امروزه به جلسات و همایش‌ها اعتراضاتی می‌شود ولی نمی‌توان به کلیت جلسات و همایش ها هجمه برد،بلکه باید به اصلاح آن‌ها پرداخت و همایش‌هایی کاربردی وعملیاتی برگزار کنیم نه اینکه به طور کل همایش برگزار نکنیم، نباید صرفا حرف های انتزاعی مطرح کنیم بلکه 
مباحث این جلسات باید با جزئیات تبیین شود. 
در ادامه جلسه، جواد شاکر، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی، عنوان کرد: در این زمینه فعالیت‌های مختلفی را می توان انجام داد، هدف ما ورود به عرصه‌ی اجرا است و این نشست‌ها نیز باید برای ما راه‌های اجرایی کردن 7 توصیه مهم رهبری را مشخص کند.
وی ادامه داد: مخاطب شناسی، روش های نوین فعالیت های تبیینی و اجرایی و.. از جمله کارهایی است که می توانیم در این نشست ها به آن بپردازیم، برای مثال دانش آموزان ما در پایه های بالا، به هیچ وجه در فضای هندسه کشور سیر نمی کنند، یک سوم این گروه وارد دانشگاه می شوند و دو سوم آنها بادیپلم وارد بازار کار می شوند و یا وارد فضای زندگی می شوند که در این زمینه در دو مقطع دبیرستان و دانشگاه می توانیم روی جوانان کار کنیم، اما تاکنون در این دو مقطع به خروجی موفقی نرسیده ایم و متاسفانه امروز دانشجویان ما نگاه تمدنی که خروجی اصلی بحث گام دوم انقلاب اسلامی است را در خصوص رشته خود ندارند.
شاکر بیان کرد: در این نشست ها می توانیم روی اصول اجرایی کردن ایده و استارت‌اپ‌ها در زمینه تعمیم روش‌ها و مصادیق فعالیت کنیم، باید از ظرفیت مصوبه‌ای که جهاد دانشگاهی در این زمینه دارا شده است استفاده کنیم.
مشکل جنگ را جوانان حل کردند، نه پشت میزنشینان!
رقیه جاویدی، رئییس اداره سیاسی-اجتماعی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، بیان کرد: تا زمانی که مدل مفهومی این کار خارج نشود نمی توانیم روی جوانان نیزفعالیت تبیینی داشته باشیم و دراین صورت در آینده جوانان نیز برای اجرای این طرح مشکل خواهند داشت،هنوز نظریه دولت اسلامی در شرایط مدرن را به خوبی تبیین نکرده ایم و چون نظریه دولت را نداریم، الگوی دولت غربی را در کشور اجرا می کنیم، باید مدل مفهومی و مدل اجرایی را ایجاد کنیم تا نهادهای مدنی و جوانان بتوانند روی این الگو کار کنند.
وی ادامه داد: باید در این نشست ها و نهادهای نخبگانی این مدل های مفهومی را در زمینه سبک زندگی و.... تبیین کنیم و در ادامه کار را به جوانان واگذار کنیم،کنش اجتماعی باید بر اساس یک مدل انجام شود، امروز جوانان ما از هویت خود را نشناخته اند.
مخاطب بیانیه گام دوم مردم و جوانان هستند
در ادامه بحث، حسین جعفری موحد، کارشناس سیاسی فرمانداری عنوان کرد: در اصل موضوع اتفاق نظر وجود دارد و اگر اختلاف نظری باشد روی شیوه تبیین است، نباید نگاه سطحی به این مساله داشته و باید از همایش های سنگین و کم خروجی نیز جلوگیری شود، اگر بخواهیم این برنامه های تبیینی و مدل سازی را برگزار کنیم باید به یک مدل درست برسیم، نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها برای اساتید انقلاب اسلامی باید محتوای دقیقی را تبیین کند، مباحث روز سیاست خارجی و عزت ملی باید در این مباحث تبیین شود و افرادی که با مخاطبین در ارتباط هستند و این ها این هدف را به شکل بلند مدت پیگیری کنند تا منتج به نتیجه شود.
تصمیم‌گیری برای مردم باید در حضور مردم انجام شود 
وی ادامه داد: باید مراحل اصلی این طرح با حضور مردم و جوانان انجام شود، در حضور مردم تصمیم گیری شود تا دستگاه ها و مردم نیز در این برنامه ها همراه باشند،مخاطب این بیانیه جوانان و مردم هستند و تجربه نشان داده است که هر همایشی به دستگاه ها واگذار شود خروجی خاصی نداشته است؛ اگر به دنبال راه جدید هستیم باید راه جهادی را دنبال کنیم و کار جهاددانشگاهی نیز همین مساله خواهد بود.
جعفری موحد گفت: نشست‌های آزاد اندیشی نیز در همین زمینه برگزار خواهد شد و باید اجازه دهیم بازخوردهای مردمی نیز در همین نشست ها مشخص شود، جهاد دانشگاهی نیز این کار را در راستای وظیفه اصیل خود انجام می دهد تا پلی بین نظام و مردم و جوانان باشد، مقام معظم رهبری نیز همیشه از همین سازوکار دفاع کرده اند.
وی ادامه داد: اگر قرار است تبیین، به ماهو تبیین انجام شود صرفا کار جهاد دانشگاهی نیست و باید در پژوهشکده‌ها نیز به آن پرداخته شود، این زمینه در راستای رسالت جهاد و با توجه خروجی عملیاتی باید کار را جلو ببریم و از جمله بهترین کارها در این زمینه برگزاری کرسی های آزاد اندیشی است، تنها در این صورت است که می‌توان به خروجی اجرایی رسید، به همین خاطر باید از تکیه صرف بر کارهای پژوهشی فاصله گرفته و به سمت فعالیت های جهادی برویم.
کارشناس سیاسی فرمانداری قم عنوان کرد: جوانان و همه دانشجویان مخاطب این بیانیه هستند، باید در این زمینه مشکل عدم ارتباط دانشجو با بیانیه را حل کنیم، رهبری بیان می کند که بسیاری از جوانان این بیانیه را نخوانده‌اند و جهاد دانشگاهی باید در چنین جلساتی به خروجی مناسب برای تبیین این مباحث بین دانشجویان به یک مدل اجرایی برسد.
وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی در همه دانشگاه‌های کشور نماینده دارد و می‌تواند در سراسر کشور این پرچم را بلند کند، باید نظرات پژوهشکده ها و حوزه های علمیه را مورد بررسی قرار داد و در نهایت به جمع بندی اجرایی رسید، چرا که برای واگذار کردن کار به مردم نیاز به مدل اجرایی مناسب داریم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/102548/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/ عمق تاریک تمام خوابها را لمس می سازم

جلسه بررسی میدانی موضوعات واحدهای اجرایی مدیریت شعب پست بانک استان‌‌های تهران، البرز و قم و سمنان به میزبانی مدیریت شعب شرق تهران

«جشن و محفل قرآنی ستاره ها» در قم برگزار می شود

حواصیل هندی برای نخستین بار در قم رصد شد

شهر بدون کوچه ایران کجاست؟

پوکی استخوان و ضعف ایمنی بدن به‌دلیل کمبود این ویتامین

کردم روانه هرچه پسر داشتم به شهر باشد کز آن میانه یکی کارگر شود

قله حماقت چیست؟

خالی کردن حساب سالمندان در پای عابر بانک

رئیسی، سرپرست سازمان ملی سنجش را منصوب کرد

گزارشی از جشنی بزرگ با حضور 12000 دختر ایرانی و رئیس‌جمهور

جزئیات بازداشت متهم پرونده زهره فکورصبور در قهوه‌خانه

سازمان غذا و دارو اطلاعیه داد؛ ماجرای روغن‌های خام آفتابگردان چه بود؟

ممنوعیت درهم خوری از نگاه طب سنتی

روش های کنترل استرس ناباروری

نظریه ولایت فقیه آیت‌الله لاری تفاوتی با نظر امام (ره) ندارد

انتشار «لی‌لا» نوشته مریلین رابینسون

افتتاح رسمی خیابان 2300 میلیارد تومانی قم همزمان با سفر رئیس‌جمهور

توضیح پلیس درباره فیلم سارقان زورگیر در بیرجند

خزعلی: ساختار معاونت امور زنان و خانواده در دولت قبل تضعیف شد

انهدام باند خواهر و برادری سرقت در تهران

درمان خانگی گل مژه از نگاه طب سنتی

نحوه آنژیوگرافی مغز

ببینید | گلایه آیت الله هاشمی از بی ارزش شدن پولی ملی/ افغانی‌ها و عراقی‌ها ما را مسخره می کنند

آیت‌الله اعرافی: همه دستگاه‌ها پیوست مسجدی داشته باشند

وزیر ارشاد: مردم کتاب را رها نکردند

بنای ما بر حمایت جدی است

پرداخت یارانه خرید کتاب برای کارمندان دولت

جزئیات برگزاری مجدد نوبت اول کنکور برای داوطلبان سیل‌زده

ماجرای فردی که در حالت مستی، دوستش را کُشت

برگزاری جلسه ستاد شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد اسلامی دامغان

مصرف روزی نیم قاشق از این روغن معجزه می‌کند

چطور با هندوانه به جنگ سنگ کلیه برویم؟/ یک روش ساده و نتیجه‌بخش

رونمایی از کتاب حضرت فاطمه (س) با محتوای ١٠٠ ساله

آغاز ساخت یک شهرک مسکونی 555 هکتاری در اطراف قم

آتش‌سوزی عظیم در یک کارخانه جایگاه شارژ در شمال ایتالیا

بارش تگرگ در اردبیل

فرد متهم به قتل «زهره فکور صبور» بازداشت شد

قتل یک مدیر شهرداری تهران با همدستی همسر وی!

کارشناس تلویزیون: زنان خانه دار را فرستادند دنبال درس و مشق تا جمعیت را کاهش دهند!

«هفت وزیر» رئیس‌جمهور را در سفر به قم همراهی می‌کنند

آغاز عملیات اجرایی ساخت نخستین شهرک مسکونی در استان قم

جمع‌آوری واکسن معروف از بازار/ عارضه لخته خون ثابت شد

داروی دل نمی‌کنم کان که مریض عشق شد

شهر قم سالانه میزبان 22 میلیون زائر داخلی و خارجی است

تسریع در روند رسیدگی به معافیت پزشکی سربازان حین خدمت

سرقت 3 میلیاردی توسط زوج سارق

حضور نشر شاهد با حدود 20 اثر تازه در نمایشگاه کتاب تهران

تجلیل از خانواده معلم شهید غریب در اسارت «صفدر محمدی» در کرمانشاه

دیدار مدیریت شعب بانک سپه آذربایجان شرقی با سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان