عصر قم

آخرين مطالب

خرافات و بدعت ها زخمی بر پیکره ارزش های واقعی عاشورا فرهنگی

خرافات و بدعت ها زخمی بر پیکره ارزش های واقعی عاشورا
  بزرگنمايي:

عصر قم -  محرمی دگر فرا رسید ؛ دوباره نوای سنج ، طبل و دهل از دسته های سوگواری به گوش می رسد ، مرثیه ها در رثای سید الشهدا و خاندانش شنیده می شود اما در پس آن، خطر ورود خرافات زخمی بر پیکره ارزش های واقعی قیام عاشورا است.

واعظان و مداحان برای مردم حکایت ها از نهضت عاشورا و سیره و اخلاق حسینی روایت می کنند اما گاهی برخی شاید برای جذب و تاثیرگذاری بیشتر مخاطبان به افراط می گرایند.
گاه این بدعت ها و اغراق ها بر قامت مداحی ها نیز می نشیند و نمونه های عجیب آن هر روز دست بدست در فضای مجازی می چرخد و ذهن روشن جوانان را مشوش می کند .
متاسفانه گاه در همین مداحی های عزاداری ، تفاوت مداحی برای ولادت یا سوگواری هم مشخص نمی شود و هر چه بیشتر گوش می دهی ، به جای تاثیر برعمق قلب و جان ؛ تمام احساسات عزاداری و همذات پنداریت نیز بار سفر می بندند و افسوس جای آن را می گیرد .
یک کارشناس مذهبی در رابطه با این مساله گفت: مقام معظم رهبری ، مراجع تقلید و علمای اعلام دغدغه هایی در رابطه با عزاداری ها دارند که بایستی به آنها توجه کنیم.
سیدحسین گلمیرزاده تصریح کرد : در فضای هیات بایستی شور و شعور در کنار هم باشد و توامان اینها می تواند یک هیات واقعی و یک تشکل صحیح اثر گذار فرهنگی را در جامعه ایجاد کند .
وی با بیان اینکه بایستی منبر را به یک کلاس درس تبدیل کنیم ، افزود: هیات های مذهبی باید به مثابه کلاس درس باشد و گویندگان و مداحان انچه برای مردم بیان می کنند ، براساس واقعیت های عاشورا باشد و سبک زندگی عاشورائیان در این کلاس ها مطرح شود.
این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد : اگر اینگونه باشد و در این مسیر حرکت کنیم ، هیات های مذهبی از آسیب هایی همچون بدعت و خرافات بدور می ماند و می تواند به عنوان یک هیات اصیل الگوی دیگر تشکل ها باشد.
گلمیرزاده خاطرنشان کرد: درصورتیکه بدعت و خرافات وارد شود ، غبار روی حماسه عاشورا را می گیرد و موجب مخفی شدن چهره واقعی و اثر گذار آن می شود.
وی ادامه داد: دشمنان انقلاب اسلامی دقیقا همین راه را طی می کنند و در حالی که ما از عاشورا، انسان های آزاده، شجاع ، دلیر و غیرتمند می سازیم اگر بخواهد بدعت و آسیب ها وارد هیات شود، فقط به تحریک احساسات بسنده می شود و ثمره واقعی برای مردم بوجود نمی آورد.
*لزوم دوری از خرافات و بدعتها
مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان نیز با بیان اینکه ماه محرم ، ماه حماسه و ایثار و فداکاری برای احیاء اسلام ناب است، اظهار داشت : شاید بتوان گفت هیچ موضوعی به اندازه محرم و عاشورا در فرهنگ مردم جامعه ما تاثیر نداشته ؛ لذا حرکت خودجوش و بی نظیر مردم در این ایام براساس فرهنگی است که در میان شیعیان و کمابیش در سایر ملت ها شکل گرفته .
حجت الاسلام جمال یاری با بیان اینکه بدلیل نقش عظیم و ظلم برانداز عاشورا ، دشمنان همواره درصدد تحریف و آسیب رسانی به این سنت حیات آفرین هستند، افزود: با هدایت های رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید سازمان تبلیغات اسلامی توانسته است با برگزاری همایش ها و جلسات توجیهی ، کارگاه های آموزشی ، نشر کتاب و معرفی الگوها از بروز بسیاری از آسیب ها جلوگیری نماید و مانع گسترش آنها شود.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت هوشیاری در مقابل توطئه های دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب اسلامی تاکید کرد: بر همه آحاد امت اسلامی به خصوص مبلغان و مداحان واجب است که با آگاهی و بصیرت نسبت به نقشه های شوم دشمنان روشنگری کرده و ترویج احکام و معارف اسلامی را به دور از انحرافات و خرافات و تعصبات بی پایه و مخرب به عنوان یک اولویت اساسی مورد توجه قرار دهند .
مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با بیان اینکه آیین های عزاداری ماه محرم باید در شان اهل بیت (ع) باشد ، خاطرنشان کرد: ما باید حقیقت حسینی را در هیئت ها حفظ کنیم ، امام حسین( ع) با یک جمعیت اندک عظمت الیوم القیامه را آفریده است .
وی اضافه کرد: ما نیز باید زیر این علم خدمتگزاری و به اندازه خودمان برای تقویت دین خدا تلاش کنیم .
وی تاکید کرد: مداحان باید در نوع خواندن مرثیه و محتوای مراثی دقت کنند و با دوری جستن از خرافات با بهره گیری از شعرهای آئینی اهل بیت (ع) و با استفاده از منابع موثق به مداحی بپردازند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان به نقش محوری روحانیون در مراسم سوگواری سیدالشهدا اشاره و خاطرنشان کرد: توجه به برپایی نماز جماعت ، زیارت عاشورا و قرائت قرآن از جمله مواردیست که در ماه محرم و صفر بیش از دیگر ماه ها باید بدان توجه شود.
وی با اشاره به اینکه درست تبلیغ کردن سینه زنی و عزاداری از اولویت های تعزیه و عزاداریست ، گفت: انجام برخی اعمال ناپسند و استفاده از برخی اشعار و جملات موهن موجب ضایع شدن پیام عاشورا و هتک حرمت نسبت به عزاداری سالار شهیدان می شود و ضمن آنکه بهانه بدست دشمنان دین جهت تخریب ارزش های شیعی می دهد و مردم را نیز از حقیقت عاشورا دور نموده و به اعتقادات آنان خدشه وارد می کند .
حجت الاسلام یاری خاطر نشان کرد: وظیفه خطیر مبارزه با تکوین و ترویج بدعت ها و تحریفات بر دوش مبلغان و عالمان دین می باشد که می توانند با روشنگری ، آگاهی بخشی و ارتقاء مبانی اعتقادی از انحراف و گمراهی در جامعه اسلامی جلوگیری نموده و شعائر حسینی را زنده نگه دارند .
* هدایت به سوی سعادت
دبیر ستاد رسیدگی به امور مساجد گیلان هدف از مجالس عزاداری را شناخت و معرفت هر چه بیشتر نسبت به مکتب امام حسین( ع) و فرهنگ ولایی عنوان کرد و افزود: فراهم آوردن زمینه ترویج فرهنگ عاشورا می تواند جامعه را بسوی سعادت هدایت کند .
وی افزود: وارد کردن خرافات و بدعت های مختلف در دین و مجالس عزاداری اهل بیت (ع) یکی از مهمترین راهبردهای دشمنان است که با هدف دور کردن نسل جوان از آموزه های دینی و اسلامی پایه ریزی شده و وظیفه همه ما این است تا با بصیرت افزایی در این حوزه موجبات کاهش آسیب های موجود را فراهم کنیم.
مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان با اشاره به قرار گرفتن در ایام سوگواری شهادت سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) و دهه نخست محرم گفت: هرساله شیعیان جهان در دهه نخست محرم اقدام به برگزاری مراسم سوگواری و عزاداری می کنند و از سوی دیگر دشمنان اسلام و بدخواهان و کینه توزان تلاش دارند که این مراسم را به مسیر غلط منحرف کنند .
وی با بیان اینکه برگزاری مراسم های عزاداری و سوگواری سید و سالار شهیدان بدون حضور علمای دینی و تاکید بر اقامه نماز اول وقت معنی نخواهد داشت ، گفت: ضروری است که در کنار هر هیئت مذهبی و حسینیه و تکیه یک عالم دینی حضور داشته باشد
**ضرورت مقابله با خرافات در مراسم عزاداری
وی افزود: همچنین مشاهده می شود که برخی رفتارهای خارج از عرف و تعالیم اسلامی که هیچ ریشه شرعی و دینی ندارد به عنوان عزاداری انجام می شود مانند قمه زنی که به صراحت از سوی مراجع معظم تقلید از جمله مقام عظمای ولایت نفی شده است .
حجت الاسلام جمال یاری ادامه داد: وقتی تصاویر قمه زنی ها در جهان پخش می شود ، افکار عمومی نگاه مناسبی به عزاداری ها و سوگواری های ما پیدا نمی کند و دشمنان از همین غفلت برای معرفی دین رحمانی اسلام و فرهنگ غنی تشیع به عنوان یک دین و مذهب خشونت گرا استفاده می کنند.
وی تاکید کرد: کسانی که مشتاق عزاداری برای سرور و سالار شهیدان هستند، باید طوری سوگواری کنند که به هدف اصلیشان یعنی درک صحیح مکتب عاشورا برسند و قطعا اگر انجام این اعمال با نیت خیر و خلوص همراه باشد انحراف ها و نیز حاشیه ها کنار رفته و جامعه اصلاح می شود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان تصریح کرد: مداحان و سخنرانان هم باید تلاش کنند در مراسم عزاداری و روضه خوانی ها روایات و بحث هایی را مطرح کرده و به مردم بگویند که پشتوانه و سند قرآنی داشته و در مسیر ترویج اعتقادات دینی و اسلامی می باشد.
حجت الاسلام یاری در ادامه در خصوص اسراف در ماه محرم و صفرنیز اشاره و خاطرنشان کرد: اسراف همواره در اسلام مورد مذمت قرار گرفته است و مسئله قناعت ، خصلت ویژگی ارزشمندی برای یک انسان مسلمان به شمار می رود.
وی افزود: اسراف به عنوان یکی از بزرگترین گناهان در دین اسلام است به طوری که قرآن به آن اشاره های بسیار زیادی کرده و همچنین بر ای آن عواقب بسیار خطرناکی نیز بیان شده است.
وی متذکر شد: روحانیون اعزامی که به هیئت ها و مساجد اعزام می شوند باید با همکاری مسئولان هیئت ها و هیئت امنای مسجد نسبت به عدم اسراف مواد غذایی در دهه اول محرم توجه ویژه داشته باشند.
گیلان دارای دو هزار و 800 مسجد و افزون بر دو هزار هیئت مذهبی می باشد.
فرهنگ متعالی قیام سالار شهیدان اباعبدالله الحسین ( ع) برای اثر گذاری مناسب بر جامعه نیازمند تبیین صحیح از سوی متولیان مذهبی است .


لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/103772/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

تقویم و اوقات شرعی شنبه اول اردیبهشت 1403 به افق قم

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کمبود نیروی کار در واحد‌های تولیدی قم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

سیلاب به 30 رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس