عصر قم

آخرين مطالب

آیت‌الله اراکی:

مواجه رهبران دینی با سختی از سستی یاران است فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر قم -
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به تجربه تاریخی پذیرش حکمیت از سوی امام علی(ع) و صلح از سوی امام حسن(ع) با بیان اینکه نباید در شرایط سخت، رهبری را مجبور به تسلیم کنیم، تاکید کرد: آنچه رهبران دینی را با سختی مواجه کرد، سستی یاران ایشان بوده است.
به گزارش ایسنا منطقه قم، آیت‌الله محسن اراکی یکشنبه شب 17 شهریور در مراسم عزاداری شب تاسوعا در حسینیه شهدای قم گفت: در سوره توبه بیان شده که برخی از مومنان از پیامبر اجازه می‎خواستند که در جنگ شرکت نکنند؛ با اینکه اذن از رسول مجاز است ولی خداوند این گروه از مومنان را به شدت نکوهش می‎کند؛ اگر بخواهیم این گروه از اصحاب را که به بهانه کار و کشاورزی و خستگی در جنگ شرکت نمی‎کردند را با شهدای کربلا مقایسه کنیم به روشنی در می‎یابیم که تفاوت در کجا است.
دبیرمجمع تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: یاران امام بیان می‎کردند که اگر هزاران جان داشتیم حاضر بودیم برای تو بمیریم و باز بدنیا بیاییم و برایت بمیریم؛ اما در همین میان نیز افرادی بودند که می‎گفتند تا زمانی با شما هستیم که بتوانیم بر دشمن پیروز شویم و در آخر سر هم از امام اذن خواستند و رفتند.
وی گفت: این دسته از شیعیان نیز مثل آن دسته از مسلمانان که از پیامبر اذن خواستند، ایمان تصدیقی داشتند ولی تسلیم نبودند؛ کسی که از پیامبر یا امام اذن می‎گیرد، پیمان نصرت با امام را که در قرآن بیان شده را زیرپا می‎گذارد.
استاد حوزه یادآورشد: در قرآن به دو پیمان نصرت و اطاعت اشاره شده است یعنی با نفس و مال‌مان با خداوند و امام بیعت می‎کنیم که هرچه داریم در راه خدا بدهیم.
در یاری دین خدا بشتابیم و بهانه نیاوریم
وی با ذکر این مطلب که انفاق در راه خدا تنها در زکات و خمس خلاصه نمی‎شود، گفت: انفاق در راه خدا به این معنی است که هرجا که دین خدا به یاری ما با جان و مال نیاز داشت به یاری بشتابیم و بهانه نیاوریم.
وی اظهارکرد: کسانی که به این دو پیمان وفادار هستند مومنان و شیعیان واقعی هستند؛ مومنان به این دلیل در سوره توبه مورد نکوهش خدا قرار گرفتند که پیامبرشان را در عمل انجام شده قراردادند و او را مجبور کردند که با خواسته آنها موافقت کند.
شرایط سخت را بر رهبر تحمیل نکنیم
وی با اشاره به ماجرای اف ای تی اف بیان کرد: رهبری در ماجرای برجام و حواشی آن خطوط قرمز و شروط خود را بیان کردند ولی اگر رهبری را در تنگنا قراردادیم و بعد به جامعه القا کردیم که رهبری اجازه رفاه و رابطه با جهان را نمی‌دهد و اگر ایشان موافقت کنند همه مشکلات حل می‌شود، در واقع ایشان را مجبور به این کار کردند.
وی یادآورشد: نباید رهبری را تحت فشارهای مختلف رسانه‎ای و... قرار داد تا ایشان از مسلمات خود عبور کرده و یا در مقابل خواسته نابجای دشمن سکوت کرده و یا تسلیم شوند؛ در واقع در اینجا مقصر اصلی همان کسانی هستند که این زمینه را ایجاد می‎کند که رهبر جامعه به امری که میل ندارد تن دهد.
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: امام علی(ع) با همین حربه مجبور شدند بحث حکمیت را قبول کنند؛ امام حسن(ع) نیز با همین شرایط مجبور به صلح شدند زیرا یاران ایشان، امام را در چنین شرایطی قراردادند.
وی افزود: تشیع به این معنی است که به هر دو پیمان پایبند باشیم؛ یعنی اگر از پیامبر یا امام به رغم اینکه می‎دانیم به حضور ما در میدان نیاز دارد، اذن مرخصی بخواهیم، این بیعت را شکسته و امام را مجبور به مصالحه یا تسلیم کرده‎ایم.
اراکی اظهارکرد: امام راحل دو ماه قبل از قبول قطعنامه با قاطعیت از ادامه جنگ تا سرنگونی صدام سخن گفتند ولی شرایط را برای ایشان به شکلی بازگو کردند و مسیر را به شکلی چیدند که ایشان جز این امر راهی نداشته باشد و در آخر نیز بیان کردند که من با این کار جام زهر نوشیدم زیرا می‎دانستند که اگر چند ماه دیگر این جنگ ادامه داشت، صدام شکست می‎خورد.
سخنان روشن رهبری در مورد مذاکره با آمریکا
وی با ذکر این مطلب که رهبری در ماجرای مذاکره سخنان بسیار صریحی بیان کردند، گفت: نباید رهبری را در این زمینه نیز ناچار کنیم که اگر برخی این کار را کردند، معذور نخواهند بود و مقصر اصلی قلمداد خواهند شد.
وی با اشاره به ماجرای حضرت موسی(ع) و هارون و گاوپرست شدن قوم بنی اسراییل بیان کرد: وقتی حضرت موسی(ع) برای دریافت الواح و قوانین اداره جامعه پس از پیروزی بر فرعونیان برای دریافت وحی از میان قوم خود رفت و کار را به هارون واگذار کرد، در بازگشت دید که قوم او گاو پرست شده اند.
وی افزود: وقتی ایشان هارون را مواخذه کرد که چرا نتوانستید در این مدت این مردم را مدیریت کنید، هارون چنین پاسخ داد که برای حفظ امت مجبور بودم از جنگ پرهیز کنم و شرایط را به شکلی نگه دارم که شما در آینده آن را اصلاح کنید؛ این مساله بیانگر آن است که چگونه یک رهبر دینی ممکن است برای حفظ کلیت جامعه تن به چنین شرایطی دهد.
مواجه رهبران دینی با سختی از سستی یاران است
اراکی با ذکر این مطلب که آنچه رهبران دینی را با سختی مواجه کرد، سستی یاران ایشان بوده است بیان کرد: شهدای ما بر سرپیمان خود جان خود را از دست دادند؛ آنها در جبهه‎ها با گرسنگی و تشنگی به شهادت رسیدند و امروز نیز از ما می‌خواهند که چندی این سختی را تحمل کنیم و رهبری را به امری که علاقه ندارد مجبور نکنیم؛ زیرا اگر این دوران را به خوبی سپری کنیم در آینده به آنچه می‎خواهیم می‎رسیم.
وی گفت: ترامپ منتظر از پای درآمدن ما است و به همین دلیل پی در پی بیان می‎کند که در آخر سر ایرانی‎ها برای دیدار من خواهند آمد؛ نباید اجازه بدهیم که ترامپ به خواسته خود برسد زیرا در آن صورت نیز هم نتیجه خوبی در انتظار ما نیست همان طور که از همان اول هم نباید برجام را امضا می‎کردیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/103895/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت قهرمان جهان و رامین طاهری در اهواز

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد

آیت الله علوی بروجردی: روحانیت در عصر آیت‌الله بروجردی، با سازمان‌دهی ایشان به اوج رسید/ ایشان معتقد بودند ما برای دنیا حرف داریم

یادنامه‌ای از تشییع با شکوه پیکر آیت الله مهمان‌نواز

مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود

پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است

آیت‌الله درچه‌ای از آخرین فروغ‌های حوزه کهن اصفهان بود

آیت الله خاتمی: در مساله عفاف و حجاب دوقطبی ساخته نشود

پیام تسلیت آیت الله نریمانی در پی درگذشت ماموستا ملااحمد فخری

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

علت خستگی صبحگاهی و گرفتگی عضلات در بدن

مهم ترین دلایل خواب آلودگی در فصل بهار

بایدها و نبایدهای حجامت برای بانوان

تدابیر پیشگیری از خواب آلودگی بهاری

چه عواملی باعث بیرون زدگی دیسک کمر می شود؟

سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود

شناسایی 3 نوع سرطان با یک قطره خون

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو