عصر قم

آخرين مطالب

واگویه های ساکنان بافت فرسوده در قم،

مردمانی که در فرسودگی گذران عمر می‌کنند اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم- وجود بافت‌های فرسوده در همه شهرهای کشور مشهود است و این بافت‌ها اغلب مناطق بزرگ با جمعیت زیادی از ساکنان را در برگرفته‌اند و مردمان آن از بسیاری امکانات و حتی زیرساخت‌های شهری و خدماتی نسبت به سایر مناطق شهری کم‌بهره‌اند.

بافت فرسوده به محدوده‌ای از شهر اطلاق می‌شود که به دلیل فرسودگی کالبدی، عدم دسترسی به سواره و نداشتن خدمات زیربنایی و زیرساختی، آسیب‌پذیر است و دسترسی ساکنان این بافت‌ها به خدمات ایمنی، سلامتی، فرهنگی و آموزشی محدود می‌باشد.
سه عامل فیزیکی ریزدانگی(مساحت کوچک)، نفوذناپذیری شوارع و عدم پایداری و استحکام ساختمان از دیگر ویژگی‌های بافت فرسوده به شمار می‌رود.
در حال حاضر مساحت بافت فرسوده (بافت ناکارآمد میانی) شهر قم یک هزار و 587.2 هکتار است که 315 هکتار آن، مساحت بافت تاریخی این شهر می‌باشد؛ 368 هزار و 640 نفر معادل 31 درصد کل جمعیت قم در بافت فرسوده ساکن هستند.
بافت فرسوده شهر قم شامل خیابان‌هایی از جمله شهدا، شهید فاطمی، خاکفرج، امامزاده ابراهیم(ع) و نیروگاه است و محله‌هایی از جمله آذر، چهارمردان و باغ پنبه نیز جزو بافت فرسوده تاریخی شهر قم محسوب می‌شود.
نوسازی بافت‌های قدیمی و ناکارآمد شهری یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولان و ساکنان این محلات است؛ محلات بافت فرسوده دارای کوچه‌هایی باریک، خانه‌های قدیمی، انشعابات فرسوده و معمولا محروم از امکانات درمانی و سلامت هستند و اغلب ساکنان آن از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نیستند.
در همین راستا برای رفع مشکلات ساکنان محله‌های فرسوده، دولت تسهیلاتی در اختیار ساکنان قرار می‌دهد و بنا به گفته مسئولان سعی شده شرایط به‌گونه‌ای باشد که متقاضیان بتوانند از این فرصت برای نوسازی منازل خود استفاده نمایند.
آمار نشان می‌دهد در استان قم استقبال چندانی از این تسهیلات صورت نگرفته، به‌گونه‌ای که در نیمه نخست امسال فقط 123 وام بافت فرسوده به متقاضیان پرداخت‌شده است.
با توجه به این‌که ساکنان بافت فرسوده از اقشار ضعیف جامعه با درآمد پایین هستند، افرادی که اقدام به دریافت تسهیلات برای نوسازی خانه می‌کنند، امید دارند که سود این تسهیلات کم و با اقساط بلندمدت باشد.
برای بررسی چرایی کاهش تقاضای ساکنان نسبت به دریافت تسهیلات بافت فرسوده، خبرنگار ایرنا با تعدادی از ساکنان این بافت‌ها گفت‌وگو نموده است.
یکی از ساکنان بافت فرسوده در خیابان هفت تیر به خبرنگار ایرنا گفت: بانک مسکن 50 میلیون تومان وام بافت فرسوده پرداخت می‌کند، ولی سود این تسهیلات 9 درصد است و توانایی پرداخت آن را ندارم.
وی افزود: از مسئولان انتظار داریم با توجه به ضعیف بودن بنیه مالی ساکنان بافت فرسوده، سود تسهیلات کاهش و مدت دوران مشارکت افزایش یابد.
یکی دیگر از ساکنان این بافت واقع در خیابان آذر، بیان کرد: صدور پروانه نوسازی توسط شهرداری طولانی‌مدت است و هزینه سنگینی به ساکنان اعمال می‌شود، درحالی‌که در چنین مناطقی نباید هزینه‌ای برای صدور پروانه دریافت شود.
یکی دیگر از ساکنان بافت فرسوده واقع در همین منطقه، عدم همکاری دستگاه‌های خدمات رسان از جمله آب و فاضلاب، برق، گاز و مخابرات را از مشکلات نوسازی بافت فرسوده عنوان کرد.
وی افزود: با توجه به این‌که متقاضیان استفاده از تسهیلات بافت فرسوده دارای انشعاب هستند، این دستگاه‌ها باید خدمات را سریع‌تر و با هزینه کمتری به متقاضیان ارائه دهند.
یکی از ساکنان خیابان ایستگاه قم که جزو بافت فرسوده محسوب می‌شود، گفت: من برای دریافت وام ثبت‌نام کردم، ولی زمانی که از سود و قسط وام مطلع شدم، با توجه به این که توانایی پرداخت آن را نداشتم، انصراف دادم.
وی افزود: از سوی دیگر بازسازی بافت فرسوده با توجه به هزینه‌های بالایی که نسبت به سایر مناطق شهری دارد، با چنین تسهیلاتی قابل انجام نیست.
وی اضافه کرد: به‌عنوان مثال با توجه به این‌که ورود خودروهای سنگین به این محله‌ها ممکن نیست، تخلیه نخاله‌ها باید توسط نیسان صورت گیرد که هزینه بالایی لازم دارد.
یکی از ساکنان خیابان امامزاده ابراهیم(ع) قم نیز به خبرنگار ایرنا، گفت: درصورتی‌که نوسازی مسکن باعث افزایش قیمت خانه شود، این کار ارزش دارد، ولی در چنین محله‌ای نوسازی خانه بی‌فایده است و فقط هزینه‌ای بر دوش خانواده تحمیل می‌کند.
وی افزود: خانه من 40 سال عمر دارد، این خانه باید تخریب و یک‌بار دیگر اسکلت‌بندی و از نو ساخته شود، آیا 50 میلیون تومان برای این کار کافی است؟
فرد دیگری که ساکن خیابان صفاییه است، گفت: بایدها و نبایدهای نوسازی منزل زیاد است، برای نوسازی می‌گویند باید چند متر عقب‌نشینی کنی و حتی خانه را در چند طبقه بنا نمایی.
وی افزود: هزینه چنین کارهایی بسیار زیاد است و نه تنها این خانه‌های قدیمی ارزش این مقدار تغییر را ندارد، بلکه با این میزان تسهیلات نیز نمی‌توان چنین اقداماتی کرد.
تعداد زیادی از ساکنان بافت فرسوده قم نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا، از پرداخت تسهیلات بافت فرسوده اظهار بی‌اطلاعی نمودند که نشان می‌دهد دستگاه‌های مسئول ازجمله اداره کل راه و شهرسازی، بانک مسکن و شهرداری در اطلاع‌رسانی ضعیف عمل کرده‌اند.
وضعیت اقتصادی مانع اصلی استقبال نکردن مردم از تسهیلات بافت فرسوده است
معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی قم به خبرنگار ایرنا گفت: از سال 86 تا آذرماه سال گذشته، صاحبان 10 هزار و 963 واحد مسکونی واقع در بافت فرسوده برای دریافت تسهیلات نوسازی به بانک مسکن معرفی‌ و متقاضیان هشت هزار و 741 واحد موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.
داوود طلوعی بیان کرد: امسال سهم پرداخت تسهیلات به متقاضیان در استان قم 400 واحد بود که تاکنون متقاضیان نوسازی 123 واحد به بانک معرفی‌شده‌اند.
به گفته وی ، 28 درصد متقاضیان دریافت تسهیلات نوسازی ساکن خیابان جوی شور، 19 درصد خیابان سمیه، 14 درصد خیابان هفت تیر، 10 درصد خیابان امامزاده ابراهیم(ع)، 12 درصد خیابان خاکفرج، 5 درصد خیابان ایستگاه، 3 درصد خیابان آذر، 4.5 درصد خیابان زینبیه، سه درصد خیابان دروازه ری و 4.5 درصد نیز ساکن سایر محله‌ها بوده‌اند.
وی بابیان این‌که تسهیلات صرفا به متقاضیانی که در محدوده بافت فرسوده سکونت دارند، پرداخت می‌شود، گفت: طبق شیوه‌نامه ابلاغ‌شده در فروردین‌ماه امسال، میزان تسهیلات 500 میلیون ریال با سود 9 درصد دوران مشارکت در نظر گرفته‌شده است.
وی ادامه داد: وام در چهار مرحله ساخت خانه شامل پی و فونداسیون، اسکلت، سقف و نازک‌کاری از طریق کارشناس بانک تایید و پرداخت می‌شود.
معاون اداره کل راه و شهرسازی قم خاطرنشان کرد: این اقدامات باید از طریق آورده فرد انجام شود و پس از اتمام و تایید کارشناس بانک، قسط‌های تسهیلات به فرد پرداخت می‌شود.
وی وضعیت اقتصادی را مانع اصلی استقبال نکردن مردم از تسهیلات بافت فرسوده دانست و گفت: با توجه به قیمت ساخت مسکن، مبلغی که به‌عنوان تسهیلات نوسازی مسکن پرداخت می‌شود، در سال‌های گذشته پاسخگوی نیاز بود، ولی امسال این مبلغ ناچیز است.
طلوعی افزود: حتی اگر میزان وام نیز افزایش یابد، ساکنان بافت فرسوده توانایی پرداخت اقساط وام را ندارند.
وی گفت: از سوی دیگر خانه‌های موجود در بافت فرسوده معمولا شامل چند واحد است و سود تسهیلات برای متقاضی سنگین می‌شود که این مساله یکی از موانع استقبال ساکنان از دریافت وام نوسازی منازل است.
وی در عین ‌حال بیان کرد: بافت‌های فرسوده ناکارآمد می‌باشد و آسیب‌پذیری آن‌ها در برابر حوادث طبیعی بالاست که از ساکنان این محله‌ها انتظار می‌رود نسبت به نوسازی منازل خود اقدام کنند.
طلوعی افزود: دولت نیز متناسب با نوسازی، اعتباراتی برای خدمات روبنایی و زیربنایی محله‌های واقع در بافت فرسوده اختصاص می‌دهد و انشعاب‌های آب و فاضلاب، برق، گاز، مخابرات و اماکنی ازجمله مدارس، مساجد و درمانگاه بازسازی می‌شود.
ناهنجاری اجتماعی مشکلات در انتظار بافت فرسوده قم است
معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: به دلیل جابه‌جایی جمعیت و ساکن شدن افراد غیربومی در بافت فرسوده قم، افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی در سال‌های آینده، این شهر را تهدید می‌کند.
غلامرضا جانقربان افزود: قیمت پایین اجاره و ارزش ملک باعث شده جابه‌جایی جمعیتی در این بافت‌ها شکل بگیرد و کسانی که درآمد کافی ندارند، از شهرها و کشورهای دیگر در این مناطق ساکن شوند.
وی اضافه کرد: با ساکن شدن جمعیتی غیربومی از سایر شهرها و کشورها نوع فرهنگ بافت‌های فرسوده واقع در مناطق مرکزی شهر قم تغییر خواهد کرد که هیچ سنخیتی با فرهنگ مردم بومی این شهر نخواهد داشت.
وی با اشاره به این‌که بخش قابل‌توجهی از جمعیت این بافت جابه‌جاشده و یا در حال جابه‌جا شدن است، ادامه داد: مرکز شهر قم در مقایسه با سایر کلان‌شهرها هنوز درگیر و آلوده به مسائل اجتماعی نشده و امیدواریم جمعیت ساکن در این بافت ماندگار باشد.
جانقربان تاکید کرد: اگر به این مسائل دیر رسیدگی شود، امکان دارد مسائل اجتماعی ریزتر و رسیدگی به آن سخت شود.
وی بیان کرد: از مسئولان دستگاه‌های ذیربط انتظار می‌رود با همکاری‌های بین بخشی مانع از جابه‌جایی جمعیت ساکن در بافت فرسوده به‌ویژه در هسته مرکزی شهر شوند و شرایط لازم برای ماندگاری مردم بومی این مناطق فراهم شود.
وی در ادامه گفت: بافت فرسوده قم به دلیل نوع شکل‌گیری شهر از نظر بافت مرکزی و پیرامونی، دارای شاخصه‌هایی از جمله ریزدانگی، نفوذناپذیری و ناپایداری است.
معاون شهردار قم با بیان این‌که مساحت بافت فرسوده یک هزار و 580 هکتار مصوب شورای عالی راه و شهرسازی است، افزود: این بافت در مناطق1، 2، 3، 5، 6 و 7 واقع شده و به دلیل ریزدانگی حدود 370 هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است.
وی با اشاره به نبود طرح‌های توسعه شهری در زمان شکل­گیری این بافت‌ها، ادامه داد: این مناطق به دلیل قدمت، دارای معابری با عرض کم، جمعیت زیاد و ناپایداری بناها، ارتفاع حداقلی و فاقد طرح تفصیلی می‌باشد؛ از نظر سرانه خدمات شهری از جمله فضای سبز، فرهنگی و آموزشی مانند سایر بافت‌ها و شهرسازی مدرن پیش‌بینی‌نشده و امروز نیز معضلات اجتماعی به این مشکلات اضافه‌شده است.
به گفته وی، این مشکلات باعث کمرنگ شدن جاذبه سکونت در این محله‌ها و کاهش علاقه ساکنان به این محله‌ها شده است.
معاون شهردار قم با بیان این‌که منطقه هفت با 400 هکتار بیشترین بافت فرسوده را دارد، ادامه داد: شهرداری مطالعات جامع موضوعی و موضعی در این مناطق انجام داده و سرانه فضای سبز، آموزشی و فرهنگی این محله‌ها مشخص‌شده است.
وی با بیان این‌که شهرداری در دهه گذشته هر سال اعتباراتی در این 6 منطقه برای تملک بافت فرسوده در نظر گرفته است، گفت: در حال حاضر نیز خیابان شهید روحانی، فاز چهار و پنج عمار یاسر، استاد فقیهی، زینبیه و فهیمی از جمله خیابان‌هایی هستند که در حال تملک و اجرای طرح تفصیلی می‌باشد که یا به اتمام رسیده و یا در حال اجراست.
وی افزود: توسعه شبکه معابر، مساجد، پاتوق‌های محلی، سرانه‌های ورزشی و فضای سبز بافت فرسوده در دستور کار است.
سیاست های تشویقی شهرداری برای تسریع در نوسازی بافت فرسوده
جانقربان به سیاست‌های تشویقی برای ماندگاری ساکنان بافت فرسوده اشاره و بیان کرد: با وجود این‌که ساخت منازل در این بافت‌ها تک خانواری و با تراکم کم ممکن است، در صورتی که عرض معابر بیش از هشت متر باشد، متقاضی می‌تواند یک طبقه نیز به‌صورت تشویقی بسازد.
به گفته وی، در راستای تشویق ساکنان بافت فرسوده، به ما اجازه داده شده چنانچه ملک در بافت تاریخی نباشد و ریزدانه‌ها تجمیع شود به‌طوری‌که مساحت به 250 متر برسد، علاوه بر یک طبقه تشویقی، مالک می‌تواند یک طبقه تشویقی دیگر نیز بسازد.
وی بخشودگی عوارض را از دیگر بسته‌های تشویقی عنوان و خاطرنشان کرد: 120 درصد تراکم پایه و 50 درصد تراکم و حداقل 50 درصد هزینه نظام مهندسی نیز برای بازسازی منازل مسکونی تخفیف داده می­شود.
جانقربان با تاکید بر تسهیل در فرآیند صدور پروانه، گفت: آمادگی داریم در 6 منطقه بافت فرسوده، دفاتری برای صدور پروانه ایجاد نماییم و تاکید شده فرآیند صدور پروانه در بافت فرسوده نسبت به سایر محله‌ها کوتاه‌تر باشد.
وی افزود: کمیسیون ماده پنج استان نیز آمادگی دارد با نگاه به مساله شهرسازی و کیفی سازی مسکن، در صورت تقاضای سرمایه‌گذار، اجازه افزایش ارتفاع و تراکم به‌صورت پهنه‌ای یا بلوکی صادر نماید.
وی گفت: سال گذشته حدود 20 محور از جمله گذرخان، کوچه پنجعلی، چهارمردان، گذرلبچال، گذر پامنار، درخت پیر، تکیه سید حسن و کوچه آب‌انبار سید عرب با مشارکت اداره کل راه و شهرسازی استان قم و شهرداری با هزینه 160 میلیارد ریال کف سازی و جداره سازی شده است.
به گفته معاون شهردار قم، این اقدامات توانسته در کاهش جابه‌جایی و افزایش ماندگاری جمعیت موثر باشد.
وی با اشاره به توان مالی پایین ساکنان بافت فرسوده، گفت: یکی از اهداف ایجاد دفاتر تسهیل گری در بافت‌های فرسوده، استفاده از توان‌بخش خصوصی در حمایت و حل مشکلات مردم است و این دفاتر آمادگی دارد درصورتی‌که مالک توان نوسازی منزل خود را نداشته باشد، سرمایه‌گذارانی را در این زمینه وارد عرصه نماید.
به گفته وی، برای افزایش علاقه ساکنان بافت فرسوده در راستای نوسازی منازل، باید مبلغ وام افزایش و تعداد اقساط افزایش و نرخ سود کاهش یابد.
جانقربان بیان کرد: در سند ملی بازآفرینی تاکید شده دولت اراضی مازاد خود را در اختیار ستاد ملی بازآفرینی قرار دهد، ولی با گذشت سه سال حتی یک مترمربع زمین از سوی دستگاه‌های دولتی نیز در اختیار ستاد ملی بازآفرینی قرار نگرفته است.
وی افزود: بر اساس این طرح، زمین‌های مازاد باید در اختیار انبوه‌ساز قرار گیرد و انبوه‌ساز به‌عنوان پیشران ورود به بافت فرسوده و نوسازی منازل این مناطق، مانع از جابه‌جایی جمعیت بافت فرسوده شود.
طرح بازآفرینی در 14 محله قم به اجرا درآمد
رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی قم نیز گفت:‌ با توجه به گذشت 2 سال از فعالیت بازآفرینی شهری با هدف ارتقای سطح زندگی اجتماعی و فرهنگی و هم‌چنین بهسازی محله‌های قم، طرح بازآفرینی را در 14 محله اجرا نمودیم.
فهیمه فتاحی زاده افزود: محله‌هایی مانند، نوبهار، خیابان آذر (چند محله به اضافه بازار)، چهارمردان، محله باغ پنبه، امامزاده حمزه، امامزاده ابراهیم(ع)، دروازه ری و محله خاکفرج که جزو بافت فرسوده است، محله‌های اسکان غیررسمی و حاشیه شاد قلی خان، شیخ آباد، شهرک فاطمیه و عباس آباد و علاوه بر آن محله‌هایی مانند مسجد جامع و محله عشق علی بازآفرینی شد.
به گفته وی، در طرح بازآفرینی عدالت اجتماعی مد نظر است، چرا که نمی‌توان به محله‌ای توجه کرد و محله‌ای دیگر را فرسوده و با توجه به بعد تاریخی آن به حالت خود رها کرد، بالا بردن کیفیت زندگی و ارتقای سطح اجتماعی امری است که باید در همه محله‌ها رعایت شود.
وی بیان کرد: در طرح‌های بازآفرینی باید به جنبه گردشگری و مزایای آن برای شهر قم نگاه بلند مدتی داشته باشیم و با ایجاد مسیرهای پیاده‌روسازی برای بازدید از آثار تاریخی، رونق بوم گردی و احیای بافت تاریخی مانند دیگر استان‌هایی که در این زمینه ورود خوبی داشتند وارد عمل شویم.
فتاحی زاده با اشاره به این که طرح بازآفرینی در رونق اقتصاد و اشتغال تاثیرمثبتی دارد، افزود: ورود گردشگران به محله‌های تاریخی باعث افزایش کارکرد اجتماعی و ارتقای سطح زندگی ساکنان بافت و محله‌های تاریخی شده و با این امر از مهاجرت ساکنان اصلی به دیگر محله‌ها جلوگیری می‌شود.
وی بیان کرد: طبق گفته کارشناسان و نظریه پردازان طرح بازآفرینی شهری، اجرای این طرح در محله‌ها بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست و باید در ابتدای این امر مردم را با اهداف این طرح آشنا کرد و آنان هم باید به بلوغ فکری رسیده باشند تا روحیه مطالبه گری داشته و این روحیه هم هدفمند باشد.
به گفته وی، شاید در مواردی مردم با اجرای طرح‌های بازآفرینی و بعضی پروژه‌ها مخالفت کنند، ولی اگر آثار و بازخوردهای آن را بدانند استقبال خواهند کرد؛ باید در مسیری حرکت کنیم تا اعتمادسازی مردم را به همراه داشته باشیم.
چگونه تسهیلات بافت فرسوده دریافت نماییم؟
مدیرکل راه و شهرسازی قم با اشاره به نحوه دریافت وام بافت فرسوده، گفت: متقاضیان باید چهار مرحله را برای دریافت تسهیلات ساخت در بافت‌های فرسوده طی کنند.
حسن صبوری افزود: در مرحله اول متقاضیان باید با مراجعه به شهرداری از واقع بودن ملک خود در بافت فرسوده و ناکارآمد اطمینان حاصل کنند، یعنی در این مرحله باید از شهرداری استعلام بگیرند.
وی اضافه کرد: در مرحله دوم با مراجعه به سامانه تسهیلات بهسازی و نوسازی http://facility.udrc.ir باید اقدام به بارگذاری مدارک شناسایی، سند مالکیت، پروانه ساختمان، استعلام وقوع ملک در بافت ناکارآمد شهری شهرداری، ثبت‌نام و کد رهگیری دریافت نمایند.
وی با بیان این‌که در مرحله سوم متقاضیان باید به اداره راه و شهرسازی استان (ساختمان شماره یک واقع در 75 متری عمار یاسر، مجتمع ادارات) مراجعه کنند، ادامه داد: در این مرحله متقاضیان باید اصل مدارک و همچنین کد رهگیری ثبت‌نام‌شده در سامانه را به همراه درخواست دریافت معرفی‌نامه تسهیلات ساخت به بانک‌های عامل(صدور معرفی‌نامه) ارائه نمایند و تاییدیه اداره کل راه و شهرسازی استان قم را در اختیار داشته باشند.
به گفته صبوری، با تکمیل مدارک و پیمودن این مراحل، متقاضیان در مرحله آخر با مراجعه به سرپرستی بانک عامل می‌توانند تسهیلات را دریافت کنند.
محدودیتی در پرداخت تسهیلات بافت فرسوده نداریم
مدیر شعب بانک مسکن قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: محدودیتی در پرداخت تسهیلات بافت فرسوده به ساکنان این مناطق نداریم و به هر میزان درخواست به ازاء هر واحد، وام در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.
محمد رسول خاکساری افزود: نوسازی بافت فرسوده علاوه بر رونقی که در بخش مسکن استان ایجاد می‌نماید، باعث بهبود شاخص‌های اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سرانه فضای سبز در بافت فرسوده خواهد شد.
وی اضافه کرد: بانک مسکن در راستای عمل به رسالت خود، تسهیلات مربوط به بافت فرسوده را در صورت فراهم بودن سایر شرایط در حداقل زمان ممکن(هفت روز کاری) به متقاضیان پرداخت می‌نماید.
وی ادامه داد: ملک باید به تایید کارشناس اداره کل راه و شهرسازی رسیده باشد، پس از ارزیابی ملک، قرارداد بین بانک و متقاضی منعقد و نخستین مرحله از دوره مشارکت مدنی با توجه به درصد پیشرفت کار به حساب مشتری واریز می‌شود.
خاکساری با اشاره به این‌که مدت زمان قرارداد مشارکت 12 تا 36 ماه است، بیان کرد: بانک مسکن 500 میلیون ریال تسهیلات با نرخ سود 9 درصد به ازای هر واحد در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.
وی اضافه کرد: در صورتی که متقاضیان خواهان دریافت مبالغ بیشتری باشند، 100 میلیون ریال نیز با نرخ سود 18 درصد مصوب شورای پول و اعتبار، به ازای هر واحد در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر واحد توسط انبوه‌ساز احداث شود سقف تسهیلاتی که با سود 18 درصد در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد به ازای هر واحد از 100 میلیون ریال به 300 میلیون ریال افرایش خواهد یافت.
مدیر شعب بانک مسکن قم ادامه داد: از سوی دیگر در صورتی که انبوه‌سازان در ساخت واحدهای مسکونی از فناوری نوین استفاده نمایند، سقف وامی که بانک مسکن با نرخ سود 18 درصد به آن‌ها پرداخت می‌نماید، 500 میلیون ریال خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: بانک مسکن بر اساس طرحی دیگر به ازای هر واحد مسکونی، یک میلیارد و 200 میلیون ریال با نرخ سود 17.5 درصد با خرید اوراق به زوجین پرداخت می‌نماید.
وی افزود: چنانچه انبوه‌ساز بخواهد در سایر مناطق شهری اقدام به ساخت نماید یک میلیارد و 300 میلیون ریال به ازای هر واحد پرداخت خواهد شد که این میزان تسهیلات برای واحدهای انبوه‌سازی با استفاده از فناوری‌های نوین تا یک میلیارد و 600 میلیون ریال افزایش خواهد یافت.
خاکساری خاطرنشان کرد: افرادی که در بافت فرسوده برای ساخت و نوسازی منزل تسهیلاتی دریافت می‌کنند، لزوما نباید خانه اولی باشند و این تسهیلات به همه افراد پرداخت می‌شود.
به گفته وی، تسهیلات پرداخت شده در بافت فرسوده حداکثر طی 12 سال امکان تقسیط خواهند داشت.
وی همچنین با بیان این‌که تسهیلات بافت فرسوده در مدت دوران مشارکت مدنی ساخت طی چند مرحله به متقاضی پرداخت می‌شود، افزود: پس از اتمام مراحل ساخت، پرداخت اقساط به صورت ثابت، پلکانی و یا ترکیبی برنامه‌ریزی‌شده است تا متقاضی توانایی پرداخت اقساط را داشته باشد.
مدیر شعب بانک مسکن قم خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که برای پرداخت این تسهیلات سند مالکیت خانه واقع در بافت فرسوده در رهن بانک قرار می‌گیرد، لذا تسهیلات پرداختی بدون نیاز به اخذ ضامن پرداخت خواهد شد.
وی همچنین گفت: بانک مسکن تسهیلات صندوق مسکن یکم خود در محدوده بافت فرسوده شهری را با سپرده‌گذاری حداقل یک ساله، تاسقف یک میلیارد و 200 میلیون ریال با نرخ سود 6 درصد به زوجین خانه اولی پرداخت می‌نماید.
وی افزود: البته زوجین غیر از خانه اولی هم می‌توانند از همین میزان تسهیلات با 2 درصد نرخ سود بیشتر در این مناطق بهره‌مند شوند.
با توجه به مشکلات و مباحث مطرح شده، به نظر می رسد سیاست های ساخت و ساز در بافت های فرسوده باید بازنگری شود تا علاقه و انگیزه میان ساکنان این مناطق ایجاد شود؛ از سوی دیگر باید مباحث تشویقی ویژه تر و بیشتری برای ترغیب ساکنان محله های بافت فرسوده در راستای استفاده از تسهیلات در نظر گرفته شود، بروکراسی اداری تسهیل شود، نرخ سود تسهیلات کاهش یابد و دوران مشارکت افزایش یابد.
 
 

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/104769/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیت الله رئیسی با استقبال نخست وزیر سریلانکا وارد این کشور شد

مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد

آبگرفتگی معابر شهر گنبد کاووس بر اثر بارش بهاری

آیین تعویض پرچم گنبد حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه‌السلام)

امروز، آخرین مهلت توزیع کارت کنکور

پیش‌بینی جدید از بارش باران در ایران

وقوع سیلاب در جاده شهرضا به اصفهان

اختصاص 38 هزار هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن قم

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

ضارب دختران دانش‌ آموز در آمل دستگیر شد

ماجرای تجاوز 4 پسر جوان به دو دختر نوجوان

با این راهکارهای طلایی قند خون تان را پایین بیاورید تا به دیابت مبتلا نشوید

یک خبر خوب و خوشحال‌ کننده برای سربازان

آیت‌الله رئیسی پاکستان را به مقصد سریلانکا ترک کرد

داستانک/ پری خوشحال

شکستن درختان به علت وزش باد شدید

جزئیاتی از پرونده‌های قاچاق دختران و خانه‌های فساد؛ 96 نفر دستگیر شدند

رودخانه تفت یزد سرریز شد، خیابان اصلی به زیر آب رفت

حکم اعدام برای 3 پسر به اتهام تجاوز به 2 دختر نوجوان

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

ترفندهایی برای شناخت آبلیموی تقلبی از اصل/ آبلیموی سنتی بخریم؟

چرا شادترین شاعر ایران سال‌ها نادیده گرفته شد؟

اعلام روزهای دارای بیشترین تصادف مرگبار در طرح نوروزی 1403

آغاز بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان آزمون‌آموزگاری از امروز

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

درباره سرخک و واکسیناسیون آن چه می‌دانید؟

پیش‌بینی 11 هزار و 600 میلیارد تومانی بودجه عمرانی شهرداری قم

حذف «زوج و فرد» در طرح جدید ترافیک پایتخت

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

شصت و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی برگزار شد

(تصاویر) مراسم شصت و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله بروجردی

تقویم و اوقات شرعی چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 به افق قم

راهیابی 2 اثر نمایشی از قم به همایش سراسری بچه‌های مسجد

گرامیداشت یاد آیت الله بروجردی در قم

اجرای طرح زیست شبانه در استان قم

کشف حدود 88 کیلوگرم تریاک با طعم هندوانه در قم

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

بیت مرحوم آیت‌الله کاشانی بیانیه صادر کرد

چه کسی می داند...