عصر قم

آخرين مطالب

به مناسبت روز جهانی معلم

خاطراتی از معلم کلاس اول/ وقتی طفل گریزپا جمعه به مکتب می‌رود مقالات

خاطراتی از معلم کلاس اول/ وقتی طفل گریزپا جمعه به مکتب می‌رود
  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - پنجم ماه اکتبر، روز جهانی معلم بهانه‌ای شد تا به میان تعدادی از مسئولان امروز و دانش آموزان قدیم رفته و خاطرات معلم کلاس اول را برای آن‌ها زنده کنیم.

 با نفس‌های پیامبرانه‌اش وارد کلاس می‌شود تا در قلب‌های حاصل‌خیز فرزندان سرزمینش خورشید آگاهی را کاشته و «الفبای» زندگی و روشنی را در ذهن تاریک دنیای ما حک کند؛ وارد کلاس می‌شود و گویی عطر حضورش فضای کلاس را پر می‌کند.
آری معلم را می‌گویم آن هم معلم کلاس اول که رازدار دل‌های کوچک و معصوم ما بود، وقتی تقویم جهانی را ورق می‌زنیم به 5 اکتبر مصادف با 13 مهرماه روز جهانی «معلم» می‌رسیم معلمی که در دنیای پر تلاطم امروزی می‌سوزد تا برای دانش آموزان خود روشن‌ترین چراغ‌های هدایت را به ارمغان آورد.
شاید وقتی اسم مدرسه و کلاس درس و یا معلم به میان می‌آید ذهن‌ها ناخودآگاه به سوی «معلم کلاس اول» می‌رود شخصی که برای نخستین بار ما را با دنیای جدیدی آشنا کرد؛ پس بی دلیل نیست که همه کارشناسان و روانشناسان معتقد هستند که شخصیت هر فردی می‌تواند از معلم خود الگو بگیرد به ویژه معلم کلاس اول.
در این گفت‌وگو که به سراغ تعدادی از مسئولان امروزی و دانش آموزان سال‌های دور رفتیم؛ موضوع گفت‌وگوی ما با دیگر گفت‌وگوها فرق دارد کاری به مسائل اجتماعی، سیاسی و شهری و غیره نداشتیم، هدف زنده کردن خاطرات معلم کلاس اول بود تا ببینیم مسئولان چه دیدی نسبت به معلم کلاس اول خود دارند.
معلمی مهربان و عدالت پیشه
نخستین گفت‌وگو را با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شروع می‌کنیم؛ وقتی از وی درباره معلم کلاس اول و خاطره‌ای که از معلم دارد می‌پرسم، می‌گوید: به یاد دارم دوران مدرسه و ابتدایی را دیر شروع کردم، یعنی نیمه دومی بودم و علاقه داشتم هرچه سریع‌تر وارد دنیای مدرسه شوم و با توجه به اینکه با برادر بزرگ‌ترم یک مدرسه بودیم ورود به دنیای جدید مدرسه برایم راحت و خوشایند بود.
منصور غلامی می‌افزاید: خاطره‌ای که از معلم کلاس اولم دارم این است که معلمی به نام مرحوم «وفاجو» داشتم به قدری مهربان بود که در همان ابتدای شروع مدرسه بر من تأثیر گذاشت، این معلم در بحث نمره دادن هم خیلی عدالت داشت و حق دانش آموزی را ضایع نمی‌کرد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه بیان می‌کند: معلمان و مدیران دوران ابتدایی و دبیرستان هم هرکدام برای من الگو بودند و در زمینه‌هایی از شخصیت آن‌ها الگو گرفتم، آنها برای برای من قابل احترام هستند و بعضاً که در قید حیات هستند به طور دائم به آن‌ها سرکشی و عرض احترام دارم.

خاطره خوش رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از معلم ابتدایی
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از خاطرات خوش خود از معلم کلاس اول خبر می‌دهد و بیان می‌کند: من از دوران ابتدایی خاطرات خوبی دارم به ویژه معلم کلاس اول که خیلی خاطره خوشی از این معلم دارم چون او معلمی بسیار خوش اخلاق و محجوب بود.
حجت الاسلام مجتبی ذوالنور می‌افزاید: این معلم که «نیک زاد» نام داشت بسیار خوش اخلاق بود و هرگز یاد ندارم که با توجه به فاصله سنی که با ما داشت صدایش را روی دانش آموزان بلند کرده باشد؛ من با او رفاقت بسیاری داشتم.
به قدری به این معلم علاقه داشتم که حتی روزهای تعطیل هم چند ساعتی با معلم سپری می‌کردیم
وی اظهار می‌کند: به قدری به این معلم علاقه داشتم که حتی روزهای تعطیل و یا زمان تعطیلی مدرسه چند ساعتی را در حضور معلم سپری و از صحبت‌های او استفاده می‌کردیم.
با صحبت این نماینده مردم قم در مجلس یاد این شعر می‌افتم که «درس معلم گر بود زمزمه محبتی، جمعه به مکتب آورد طفل گریزپای را».
خاطره ناخوشایند نماینده قم از معلم دوران ابتدایی
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز با ذکر این خاطره که شروع مدرسه در سال 58 برای من خاطرات ناخوشایندی به همراه داشت، می‌گوید: در سال 58 وارد دنیای مدرسه شدم و در روستای امیرآباد فراهان مدرسه می‌رفتم، شروع تحصیل هم زمان با فوت پدرم شد و از دوران ابتدایی برای من خاطرات بدی را به همراه داشت.
احمد امیرآبادی فراهانی با اشاره به معلم دوران ابتدایی و کلاس اول خود می‌افزاید: معلم کلاس اول من شخصیت خوبی داشت ولی در شیوه تعلیم و تربیت خود کتک را محوریت قرار داده بود و بر اثر هر مسئله کوچکی دانش آموزان را کتک می‌زد لذا خاطره ناخوشایندی از معلم کلاس اول دارم.
معلمی که نقش مادر را بازی کرد
به سراغ فرماندار شهر قم می‌رویم وی از معلم کلاس اول خود خاطرات خوشی دارد و بازی روزگار طوری بازی کرده که این معلم مهربان هنوز در قید حیات و در همسایگی او قرار دارد.
مرتضی حیدری می‌گوید: معلم من خانم «فریده امانی» است که در قید حیات هم هستند به یاد دارم مدرسه ابتدایی نزدیک منزل ما بود و با توجه به کمبود امکانات آن روزها این معلم مرا به اسم صدا زده و می‌گفت مرتضی برو این وسیله یا این چیز را از خانه بیاور.
وی می‌افزاید: مهربانی، شخصیت و تذکراتی که در زمینه‌های مختلف این معلم به من می‌داد هنوز در خاطر دارم او درباره شیوه صحبت کردن، مسائل بهداشتی و حتی پوشش به من آموزه‌هایی داشت؛ این معلم برای من نقش یک مادر مهربان را داشت.
فرماندار قم می گوید از قضا این معلم اکنون همسایه من است و به من ابراز محبت دارد و محصولات خانگی مختص هر فصل، هنرهای دستی را برایم هدیه می‌دهد.

معلمی که با آهنگ و سرود تدریس می‌کرد
رئیس اورژانس 115 استان قم هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان می‌کند: یاد دارم که زمانی وارد دنیای مدرسه شدم سال 63 بود و با توجه به کمبود امکانات نیمکت‌های مدرسه از تعداد دانش آموزان کم‌تر بود و هر دانش آموزی برای خود نیمکتی را یافته ولی من بدون نیمکت ماندم و تا آخر سال تحصیلی بر یک صندلی فلزی دسته‌دار در کلاس اول حضور می‌یافتم.
محمد شهیدی می‌افزاید: قطعاً معلم کلاس اول را نمی‌توان فراموش کرد، نام معلم کلاس اول من «مدنی» بود که چند سال پیش به رحمت خدا رفت، این معلم عاشق شغلش بود و در تدریس واقعاً حرفه‌ای بود به یاد دارم برای تدریس و این که درس در ذهن ما بهتر بماند ایده‌هایی مانند سرود و آهنگ داشت و خیلی هم موفق بود.
وقتی فضای مدرسه وحشتناک باشد
اما خاطره رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم از معلم کلاس اول خود جالب بود.
محمود سیجانی می‌گوید: شروع تحصیل من با دوران انقلاب در سال 58 بود، در محیط کلاس اول معلمی داشتم که فضا را وحشتناک کرده بود این معلم بداخلاق بود ولی توانستم به این فضا عادت کنم.
وی با اشاره به الگو گرفتن هر فردی از معلم خود در دوران زندگی بیان می‌کند: من معلم دینی داشتم که هنوز تا این لحظه رهنمودها و ارشادهای او را به یاد دارم، او می‌گفت باید همیشه در زندگی امیدوار بود باید همیشه به نشدن‌ها و ناملایمات زندگی یک آمادگی جزئی داشته باشیم و لذا در فعالیت‌های زندگی، روزمرگی و اداری از این معلم الگو گرفته‌ام.
معلمی که به دانش آموزان خود آدامس هدیه می‌داد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: معلم کلاس اول بنده مرد شریف و بزرگ و مهربانی بود به نام آقای میرگزار که شفاف‌ترین خاطره‌ام از ایشان این است که همیشه می‌خندید و هیچ وقت عصبانیتش را ندیدم اگر دانش آموزی به سؤالاتش پاسخ صحیح می‌داد یک عدد آدامس خروس نشان جایزه می‌داد که بعد از مدرسه استفاده کند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/105106/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

دامغان لرزید

جزئیاتی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

مرگ غم‌انگیز تازه عروس و داماد در شب عروسی

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

اختصاص بیش از 2 هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه های راه و شهرسازی استان قم

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

داستانک/ شنوایی کم

انجام بزرگترین تونل نوری در بلوار پیامبر اعظم(ص)/جانمایی بیش از 200 المان شهری در قم

تقویم و اوقات شرعی جمعه 31 فروردین ماه 1403 به افق قم

برگزاری همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب در قم