عصر قم

آخرين مطالب

معاون پژوهشی مرکز مطالعات وزارت خارجه:

اربعین از وجوه قدرت ملی ایران و عراق است فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر قم - معاون پژوهشی مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه سیاست ایران مردمی نگاه داشتن راهپیمایی اربعین است، اظهار کرد: ورود نهادها و ارگان‌ها با پلاکارد از آسیب‌ها است، فرهنگی می‌تواند جهانی شود که محتوای غنی داشته باشد و هیچ حرکت تهاجمی نسبت به فرهنگ‌های دیگر نداشته باشد.

به گزارش ایسنا، سلیم خطیب‌زاده، امروز در هم‌اندیشی نقش پیاده‌روی اربعین در روابط ایرن و عراق در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: وزارت خارجه براساس منویات رهبری اولویت در روابط با همسایگان را طراحی کرده است؛ آنچه امروز در حوزه قفقاز و آسیای مرکزی و تا حدودی در حوزه کشورهای خلیج فارس می‌بینیم ناشی از اولویت‌بخشی به همین سیاست بوده و عراق به دلائل متعدد از اهمیت بیشتری برخوردار است.
معاون پژوهشی مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آنچه در عراق رخ می‌دهد، صدای واحد همکاری نهادهای جمهوری اسلامی است، تصریح کرد: کاری که در عراق شکل گرفته تلفیقی از فعالیت همه نهادهای جمهوری اسلامی است و شکوهی دارد که متعلق به همه نظام است و می‌تواند به عنوان الگوی صدای واحد و تعامل و تبادل از سوی دستگاه‌های درون نظام مورد توجه باشد.
خطیب‌زاده با اشاره به برپایی همایشی در رافدین که هفته قبل برگزار شد بیان کرد: عراق به رغم همه مشکلات توانسته میزانی از اعتماد به نفس را داشته باشد که میزبان چنین همایشی باشد.
افول فرهنگ لیبرالیسم
وی با اشاره به بحث اربعین اظهار کرد: کسانی که مدعی جهانی بودن فرهنگ خود هستند تسلط فرهنگ غالب یعنی لیبرالیسم را دنبال می‌کنند که رهبری آن با آمریکا است ولی تغییر نظم بین‌المللی و افول قدرت آمریکا این فرهنگ را کمرنگ کرده و سبب شده این نظریه به چالش کشیده شود و نظریه تسلط یک فرهنگ غالب بر سایر فرهنگ‌ها را زیر سؤال برده است.
معاون پژوهشی مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با اشاره به نظریه پلورالیسم فرهنگی افزود: می‌گویند همه فرهنگ‌ها مانند یک موزائیک هستند ولی در زیر چتر یک فرهنگ بزرگتر و آن فرهنگی است که ما معتقد به آن هستیم، ولی به تدریج شورش حاشیه بر متن را شاهد بودیم.
معاون پژوهشی مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه اظهار کرد: برخی می‌گویند شیعه در جهان اسلام خرده مذهب و فرهنگ است چه رسد به اربعین که در فرهنگ شیعی عاشورا وجود دارد؛ ولی آنچه از بعد نظری می‌بینیم اثبات این فرض است که اگر ما به رسالت و ابزارها توجه کنیم خرده فرهنگ‌ها می‌توانند فراگیر و جهانی شوند.
وی اظهار کرد: اربعین نشان داد که نباید به داشته‌های دوردست بنگریم؛ اربعین نشان داد با توجه دقیق به داشته‌های خودمان می‌توانیم فرهنگی جهانی ایجاد کنیم.
وی افزود: رقبا و دشمنان بی جهت به اربعین توجه نمی‌کنند؛ این حضور فرهنگ اربعینی و عاشورایی در حوزه جهانی برای آنان کشنده است؛ حج برای آنان کافی بود ولی اربعینی ایجاد شد که ده‌ها میلیون نفر در بزرگترین اجتماع مذهبی دور هم جمع می‌شوند و امواج و بسامد آن برای دشمنان غیرقابل کنترل است.
خطیب‌زاده تصریح کرد: در دنیایی که همه فرهنگ‌ها شکست خورده‌اند و شاهد هرج و مرج فرهنگی در دنیا هستیم در غلتان اربعین خود را نمایان کرده است.
فرصت‌های اربعین نامحدود است
معاون پژوهشی مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه فضای اربعین در بعد فرهنگی و رسالت شیعه نامحدود است، اظهار کرد: آنچه محدود است توان و تولید محتوا و شبکه‌سازی ما هست و هرقدر بتوانیم در این زمینه تلاش کنیم موفقتر خواهیم بود.
خطیب‌زاده با اشاره به روابط ایرن و عراق بیان کرد: طبیعی‌ترین رابطه جمهوری اسلامی با هر کشور دیگری در دنیا رابطه با عراق است و نبود و چالش‌های این رابطه غیر طبیعی است گرچه اتهامات زیادی به ایران می‌زنند که در عراق دخالت دارد و همه این اتهامات هم دروغ است.
وی ادامه داد: مهمترین زیرحوزه‌ی حوزه امنیتی ایران، خلیج فارس است لذا محور تهران، بغداد و بغداد دمشق برای دشمنان کشنده است؛ دشمنان و رقبای منطقه‌ای هیچگاه نمی‌خواهند پایتخت تهران بغداد شکل بگیرد لذا آنچه ایجاد شده برای دشمنان شکننده است و علیه آن اقدام می‌کنند.
خطیب‌زاده تصریح کرد: در هم تنیدگی اربعین باید مخالفان خود را داشته باشد لذا آمریکا به یکی از موسسات تحقیقاتی کوفه سفارش می‌دهد که کتابی بنویسند که ماحصل آن تولید گزاره‌هایی علیه اربعین و روابط ایران و عراق است.
معاون پژوهشی مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه سیاست ایران مردمی نگاه داشتن راهپیمایی اربعین است اظهار کرد: ورود نهادها و ارگان‌ها با پلاکارد از آسیب‌ها است، فرهنگی می‌تواند جهانی شود که محتوای غنی داشته باشد و هیچ حرکت تهاجمی نسبت به فرهنگ‌های دیگر نداشته باشد.
خطیب‌زاده اظهار کرد: اربعین از وجوه قدرت ملی ایران و عراق است و ما وظیفه داریم روابط بلندمدت و عمیقی را در مسئله اربعین میان دو کشور ایجاد کنیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/105137/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت قهرمان جهان و رامین طاهری در اهواز

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد

آیت الله علوی بروجردی: روحانیت در عصر آیت‌الله بروجردی، با سازمان‌دهی ایشان به اوج رسید/ ایشان معتقد بودند ما برای دنیا حرف داریم

یادنامه‌ای از تشییع با شکوه پیکر آیت الله مهمان‌نواز

مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود

پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است

آیت‌الله درچه‌ای از آخرین فروغ‌های حوزه کهن اصفهان بود

آیت الله خاتمی: در مساله عفاف و حجاب دوقطبی ساخته نشود

پیام تسلیت آیت الله نریمانی در پی درگذشت ماموستا ملااحمد فخری

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

علت خستگی صبحگاهی و گرفتگی عضلات در بدن

مهم ترین دلایل خواب آلودگی در فصل بهار

بایدها و نبایدهای حجامت برای بانوان

تدابیر پیشگیری از خواب آلودگی بهاری

چه عواملی باعث بیرون زدگی دیسک کمر می شود؟

سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود

شناسایی 3 نوع سرطان با یک قطره خون

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو