عصر قم

آخرين مطالب

لزوم برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات مهندسی توسط ایرانی‌ها در سوریه مقالات

لزوم برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات مهندسی توسط ایرانی‌ها در سوریه
  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - همزمان با مطرح‌شدن مسئله بازسازی سوریه پس از سرکوب داعش و گروه‌های تروریستی، ایران با تأکید بر مشارکت بخش خصوصی این امکان را پیداکرده تا در طرح بازسازی سوریه نقش‌آفرینی کند.

 چند روز قبل هیئتی شامل تجار، بازرگانان، فعالان اقتصادی، سرمایه‌گذاران و مهندسان ایرانی و قمی با سفر به کشور سوریه و گفتگو با مسئولان این کشور راه‌های همکاری‌های مشترک و سرمایه‌گذاری‌ها در سوریه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
از آنجا که در سال‌های اخیر کشور سوریه درگیر جنگ با گروه‌های تروریستی و تکفیری بوده، بسیاری از نیروهای متخصص این کشور به خصوص در حوزه مهندسی مهاجرت کرده‌اند و امروز حضور افراد تحصیلکرده و متخصص در این کشور نیاز ضروری است تا بتوانند مشکلات کشورشان را در بخش‌های عمرانی مرتفع کنند.
این شرایط فعلی در کشور سوریه فرصت مناسبی برای صدور خدمات فنی و مهندسی است در عین حال این کشور به کالاهای مصرفی نیز نیازمند است که واحدهای تولیدی در ایران در بخش‌های مختلف از جمله صنایع غذایی و یا محصولات مرتبط با صنعت ساختمانی می‌توانند از این بازار حداکثر بهره‌برداری را به منظور انجام صادرات محصولات خود داشته باشند.
فعالان اقتصادی معتقدند در شرایطی که آرامش نسبی در سوریه حکم‌فرماست و چرخه تولید و واردات در این کشور به حرکت افتاده است، فرصت بسیار مناسبی برای مشارکت بخش خصوصی در صنایع مختلف ازجمله جاده‌سازی، پل‌سازی و احداث واحدهای مسکونی و همچنین سیستم تصفیه آب، دارو، صنایع غذایی، پتروشیمی، معدن، لوازم‌خانگی، سیمان و حمل‌ونقل فراهم‌شده است.
سوریه کمبود مسکن ندارد
امیرخسرو خودکار، عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم  ضمن تشریح وضعیت فعلی کشور سوریه پس از فروکش کردن آتش جنگ، با بیان اینکه هم اکنون تجار و بازرگانان ایرانی زیادی در کشور سوریه مقیم هستند که می‌توانند تجربیات خود را در زمینه صدور خدمات به سایر ایرانی‌ها انتقال دهند، اظهار داشت: در سوریه به دلیل مهاجرت بخشی از مردم این کشور به سایر نقاط دنیا، کمبود مسکن وجود ندارد اما موضوع بازسازی و ترمیم منازل به دلیل خسارت‌های وارده از جنگ نیاز است؛ از این رو بازار خوبی برای متریال‌هایی به منظور کف سازی و تأسیسات مکانیکی وجود دارد و در مرحله نازک‌کاری نیز فعالیت‌های زیادی وجود دارد که حضور نیروهای متخصص در این زمینه ضرورت دارد.
وی بیان داشت: برای صدور خدمات مهندسی در دو سطح کلان و ملی و یا در سطح خرد می‌توان ورود کرد که در سطح کلان به نظر می‌رسد موضوع مکان‌یابی جهت احداث شهرک‌های صنعتی و مسکونی و انجام برنامه‌ریزی‌های منطقه‌ای باید در دستور کار باشد تا بر این اساس ساخت و سازها آغاز شود.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم ادامه داد: در سطح خرد نیز به صورت موردی می‌توان ورود پیدا کرد که احداث هتل، پاساژ و مراکز تفریحی و تجاری از جمله آنها است و سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها می‌توانند به این پروژه‌ها ورود کنند که هم اکنون مسئولان سوری در هر دو بخش آمادگی همه نوع همکاری با ایرانی‌ها را دارند.
دستمزد کارگر در سوریه نسبتاً پایین است
این کارشناس ارشد شهرسازی با بیان اینکه، دستمزد کارگر در سوریه نسبتاً پایین است و این امر می‌تواند با توجه به اختلاف نرخ لیر و ریال به نفع سرمایه‌گذاران ایرانی باشد افزود: سوری‌ها با ایرانی‌ها رابطه خوبی دارند از این جهت که ایران در روزهای سخت جنگ این کشور را تنها نگذاشته و در گفته‌هایشان نیز اعلام می‌کنند که ما امنیت و آرامش امروز را مدیون رزمندگان مقاومت هستیم؛ از سویی دیگر با وجود تحریم‌های اعمالی برقراری ارتباط بین سوریه و ایران بهتر امکان‌پذیر است.
سوری‌ها در گفته‌هایشان اعلام می‌کنند که ما امنیت و آرامش امروز را مدیون رزمندگان مقاومت هستیم
وی عنوان کرد: سوریه در زمینه راه، بسترهای مناسبی دارد و با وجود شرایط جنگ در این کشور اما راه‌های جاده‌ای شرایط خوبی دارند که همین امر موجب تسهیل حمل و نقل و جابجایی کالاها خواهد شد اما در زمینه تولید برق و احداث نیروگاه کمبودهایی وجود داشته که در این زمینه نیز می‌توان سرمایه‌گذاری داشت.
خودکار اضافه کرد: به نظر می‌رسد می‌توان با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین مسئولان کشور سوریه و نظام مهندسی ساختمان فعالیت‌های بخش مسکن و ساخت و ساز را در این کشور مورد پیگیری قرار داد و نظام مهندسی نیز قادر است تا علاوه بر ارائه خدمات مهندسی در بخش طراحی و نظارت و اجرا، با سرمایه‌گذاران داخلی نیز رایزنی‌هایی داشته باشد و اقدامات لازم برای حضور آنان در کشور سوریه را فراهم آورد.
پتانسیل خوب کشاورزی در بندر طرطوس
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم گفت: بهترین مسیر برای تبادل کالا با کشور سوریه از راه دریا و زمینی است که به زودی از طریق کشور عراق در مدت سه روز می‌توان به سوریه رسید و این مسیر فعال خواهد شد و از طریق هوایی نیز پرواز تهران دمشق دو ساعت به طول می‌انجامد که به دلیل نزدیکی این مسیر نیز خود یک مزیت به شمار می‌رود.
وی بیان داشت: بندر طرطوس در سواحل دریای مدیترانه در کشور سوریه دارای شرایط آب و هوایی بسیار مناسبی است که این شهر ساحلی پتانسیل‌های خوبی در زمینه کشاورزی دارد که در این زمینه نیز متخصصان ایرانی می‌توانند ورود کرده و فعالیت‌های خود را ادامه دهند.
وی گفت: با توجه به اینکه در سوریه سال‌های زیادی جنگ و درگیری وجود داشته، بازیافت مواد فلزی و ذوب آنها؛ از دیگر ظرفیت‌هایی است که سرمایه‌گذاران و فعالان این عرصه می‌توانند فعالیت‌هایی داشته باشند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/105406/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیت‌الله رئیسی دقایقی قبل به تهران بازگشت

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

کنکور 1403 با آزمون «علوم ریاضی» و «انسانی» آغاز شد

اینترنت برای کنکور امسال قطع می‌شود؟

نقش شبکه‌های اجتماعی در ترغیب نوجوانان به مصرف دخانیات

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

تلویزیون آمریکا: هیچ کس به اندازه آیت الله خامنه‌ای از شعارتان خوشحال نمی‌شود!

اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف برگزار می شود

همایش جمعیت خدمت‌رسانی فاطمی‌ها در قم برگزار شد

اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا برگزار می شود

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

تقویم و اوقات شرعی پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

آیت‌الله رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند

ممنوعیت فروش گوشت لاکچری در قم +فیلم

واکنش سخنگوی شورای شهر قم به انتقادات از سفر مدیران شهری به اروپا

اجلاسیه سراسری روسای شورا‌های اسلامی کشور به میزبانی قم برگزار می‌شود

همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم برگزار می‌شود

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

13 خیابان در سطح شهر قم بازگشایی شد

استاد حوزه علمیه قم : اگر برای آبادانی دین کاری نمی کنیم، دین را خراب تر نکنیم

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

همایش ملی پیاده روی بانوان در 21 اردیبهشت ماه قم برگزار می شود

مونوریل قم از خواب زمستانی بر می‌خیزد

عوامل موثر در زایمان زودرس

آیت‌الله رئیسی: صهیونیست‌ها امروز منفورترین رژیم در نگاه مردم جهان هستند

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

میز تحریریه| توضیحات معاون شهرداری قم درباره ترافیک تقاطع میدان سپاه

آخرین تمرینات بلندقامتان جوان قم برای حضوری در لیگ برتر

پایان دوره توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس سمپاد در قم

مونوریل قم پس از 10 سال وقفه از سر گرفته می‌شود

رئیس سازمان سنجش: اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند

هشدار زرد هواشناسی؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

آیت الله خامنه ای : برخی توصیه می‌کنند یک خواسته آمریکا را قبول کنید تا مشکل حل شود / تحریم‌ها موجب شکوفایی استعداد‌ها شده

آیت الله خاتمی خطیب این هفته نماز جمعه تهران

رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند