عصر قم

آخرين مطالب

یک نویسنده:

اربعین تداوم نهضت بیداری در جهان/ زوار اربعین الگوسازی را فراموش نکنند فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر قم - نویسنده کتاب «سرای اربعین» گفت: اربعین مظهر تداوم بیداری، جهانی شدن و کمک به آزادی قدس، روز محرومین و نجات از سیطره ظلم و ستم و روز تمرین آمادگی ظهور، تبلور دست خدا در نشان دادن عظمت نهضت حسینی است که می توان این موارد را از ابعاد نهضت اربعین دانست.

به گزارش ایسنا، سید جوادهاشمی فشارکی نویسنده کتاب «سرای اربعین» (راهنمای طرح و تجهیز موکب‌های مراسم اربعین حسینی) است. این کتاب بنا به درخواست کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین در سال 1395 منتشر شد که در آن به بررسی ویژگی‌های مختلف مواکب و مباحث مرتبط با آن در ایام اربعین اشاره شده است.
سید جوادهاشمی فشارکی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که چرا برای امام حسین (ع) مراسم اربعین گرفته می‌شود ولی برای سایر ائمه اطهار چنین نیست، اظهار کرد: همه ائمه نور واحد و در مسیر هدایت امت در حال حرکت هستند چرا که به‌عنوان یک سفیر الهی به چشمه هدایت متصل می‌شوند و همه به جز امام عصر (عج) در این راه به شهادت رسیدند اما جنس قیام و شهادت امام حسین (ع) متفاوت است.
وی افزود: قیام و حماسه امام حسین (ع) برای اصلاح دین امت از کجی و انحراف زمانه بود و شهادت ایشان در اوج مظلومیت اتفاق افتاد ازاین‌رو طبیعی است که بزرگداشت مراسم شهادت آن حضرت با دیگر ائمه متفاوت است و در زیارت‌نامه‌ها و توصیه‌های مختلف بر آن تأکید شده که یکی از آن‌ها زیارت اربعین است.
نویسنده کتاب «سرای اربعین» در بیان اهمیت اربعین و علل پرداختن بدان گفت: پیاده‌روی اربعین یک اثر فردی و وضعی و آثار اجتماعی بر پیاده رونده به‌عنوان توشه دنیا و آخرت دارد و از سوی دیگر بار مذهبی نیز دارد و سفارش بسیار بر آن شده و اجر و پاداش فراوانی برای زیارت و پیاده‌روی اربعین در نظر گرفته‌شده است.
وی ادامه داد: علاوه بر آن یک بار سیاسی برای زنده نگه‌داشتن قیام حسینی به رخ کشیدن عظمت پیروان اهل‌بیت (ع) در تداوم راه این نهضت خونین دارد و از سوی دیگر بار رسالت تداوم بخشی نهضت حسینی را به همراه دارد که می‌توان از آن به نام تداوم بیداری، جهانی شدن و کمک به آزادی قدس، روز محرومین و نجات از سیطره ظلم و ستم و روز تمرین آمادگی ظهور، تبلور دست خدا در نشان دادن عظمت نهضت حسینی نام برد و آن را از ابعاد نهضت اربعین دانست.
استاد دانشگاه امام حسین (ع) تصریح کرد: دشمنان می‌خواستند دین خدا را از بین ببردند و به مفهوم ظاهری در واقعه عاشورا پیروز صحنه شدند ولی در عمل نتیجه قیام عاشورا برعکس شد و ضمن احیای دین خدا، خط سرخ شهادت را تا به امروز تداوم داد و الگویی برای حیات امت اسلام از ظلم و ستم شده است.

اربعین؛ باشکوه‌ترین گردهمایی جهان
وی ویژگی‌های اربعین حسینی را بسیار متنوع دانست و تصریح کرد: نخستین ویژگی این حرکت خودجوش مردمی بودن است که هیچ نهاد و سازمانی عهده‌دار آن نیست و خود مردم عاشقانه در این مسیر هم خدمات رایگان می‌دهند و هم به این صفوف می‌پیوندند و همین امر موجب تجلی بسیاری از مظاهر دینی و انسانی بین برادران ایمانی نسبت به یکدیگر شود که این اوج ایثار و ایمان و ازخودگذشتگی و عشق آن‌ها را به یکدیگر نشان می‌دهد.
نویسنده کتاب «سرای اربعین» بیان کرد: شستشو و جلای روح در مسیر نجف تا کربلا را می‌توان از دیگر ویژگی‌های این حادثه بسیار بی‌نظیر در جهان دانست که حتی از مناسک حج و یا گردهمایی‌های سایر ادیان نیز باشکوه‌تر برگزار می‌شود. همچنین گستره باشکوه، بی حادثه و بی مسئله بودن و امنیت بالای آن در کشور ستم دیده عراق از دیگر ویژگی‌های بارز این مراسم است.
وی تأکید کرد: اربعین چشمه جوشان شفابخش و جلابخش روح و جسم انسان‌ها در بازگشت به فطرت انسانی و اکسیر زنده کردن انسان‌های مرده متحرک است و یادآور کسانی است که می‌خواهند زینبی باشند و مفهوم «کل یوم عاشورا» را متجلی کرده و آن را تسری بخشند.
این استاد دانشگاه با تأکید بر گسترده شدن نهضت اربعین حسینی در جهان عنوان کرد: حجم حاضران در این مراسم بسیار باشکوه است و حتی کسانی که بازمانده از این سفر هستند در برنامه‌هایی چون از «حرم تا حرم» در شهر و دیار خود شرکت می‌کنند که بسیار حائز اهمیت است و نشان از عظمت و گسترش این مراسم در جهان دارد.
نیازمند مجمع مواکب استانی، ملی و جهانی هستیم
وی برای اثرگذاری بیشتر اربعین پیشنهاد داد: سازمان‌ها و نهادهای دولتی که در تسهیل امور مشارکت دارند در این امر آن را وظیفه کاری ندانند بلکه وظیفه دینی خود دانسته و با نیت خالص کمک کنند که اثرگذاری بیشتری خواهد داشت. نهادهای دولتی نقش تسهیل‌گری دارند و باید مردمی بودن مراسم اربعین باقی بماند و خدشه‌ای به آن وارد نشود.
فشارکی بیان کرد: اختصاص شناسنامه هویتی صرف برای موکب‌ها کفایت نمی‌کند بلکه باید به سمت موکب‌داری تخصصی و سازماندهی‌شده حرکت کنیم و ضمن آموزش لازم به آن‌ها بحث نظارتی را تقویت کنیم تا کیفیت خدمات ارائه‌شده بهتر و کاربردی‌تر شود. همچنین باید به سمت مجمع مواکب استانی، ملی و جهانی حرکت کنیم و بین آن‌ها هماهنگی‌ و تبادل تجارب و اطلاعات صورت بگیرد و هماهنگی برای استمرار خدمات‌دهی انجام شود.
این نویسنده با بیان اینکه باید از این مقطع زمانی اربعین به‌عنوان یک توشه و بار محتوایی که مصرف یک ساله افراد را تأمین می‌کند و جامعه از آن عطرآگین باشد نهایت بهره را برد، ادامه داد: کیفیت امکانات و خدمات به زوار باید در حد ضرورت باشد و از لوکس سازی و اسراف و زیاده‌روی و هرگونه بدعت اجتناب شود.
ریل دوخطه از مرز غرب و جنوب تا شهر نجف و کربلا برقرار شود
وی برای سهولت امور خدمات زائرین بیان کرد: باید در حوزه زیرساختی ریل دوخطه از مرز غرب و جنوب تا شهر نجف و کربلا برقرار شود و تا مرزهای شمالی و شرقی کشور ادامه یابد که به این طریق علاوه بر زوار کشور خودمان زوار دیگر کشورها نیز از آن بهره‌مند شوند تا مسیری امن‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تری برای آن‌ها ایجاد شود.
فشارکی خاطرنشان کرد: همچنین توسعه بزرگ‌راه‌های منتهی به مرز ایران و عراق، ایجاد اقامتگاه‌های دومنظوره برای خدمات‌دهی در ایام اربعین و هم در طول سال، ایجاد مراکز خدماتی بین‌راهی و ایاب و ذهاب برای زوار، ایجاد قابلیت اسکان موقت در مساجد، مدارس و حسینیه‌هایی که در مسیر زوار است، ایجاد اتحادیه‌های چندملیتی برای بهره‌مندی زوار در ایام مذهبی مختلف از دیگر موارد پیشنهادی است.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: نظارت مستمر بر نوع خدمات‌دهی و برگزاری نشست‌های جمع‌بندی نقاط ضعف و قوت برنامه‌های مختلف در حین و بعد از مراسم اربعین جهت ارتقاء امور در سال آینده بسیار ضروری است.
آماده‌سازی بستر برای حضور زوار از همه جهان
وی توصیه خود به زوار اربعین را چنین عنوان کرد: رفتارمان به گونه‌ای باشد که الگوسازی کند تا امور مختلف چون تردد، اسکان عمومی، انضباط، نظافت و بهداشت داخل مواکب و امنیت در اوج خود باشد؛ زوار روحیه تعاون، همکاری، همدلی و برادری را موردتوجه قرار دهند و در امور مختلف صبوری پیشه کنند و برای مواجهه با بحران‌های احتمالی آمادگی لازم را داشته باشند.
نویسنده کتاب «سرای اربعین» در پایان خاطرنشان کرد: با نگاه جهانی‌شدن نهضت اربعین و اتصال به مقوله ظهور باید فضا و بستر برای زائرین سایر کشورها باز و مهیا شود تا بتوانند از این فضا بهره حداکثری داشته باشند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/105422/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف ماده مخدر از نوع تریاک در محور تهران قم

نگرانی از انباشت 20 میلیون تن پسماند ساختمانی در قم

استان قم ظرفیت خوبی در حوزه ورزش دارد

قم رکوردار آلودگی هوا / شاخص کیفی 19 شهر سالم و پاک ثبت شد

واکنش سازمان ثبت احوال به حذف نام پدر از کارت هوشمند ملی

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

مهارت آموزی ورزشی 18 هزار دانش آموز مقطع ابتدایی در قم

تلفات بارندگی و سیل در پاکستان به حدود 100 تن رسید

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

دستور استاندار قم برای رسیدگی به مشکلات تیم‌های ورزشی

ضرورت حل مشکل کمبود سرانه کتابخانه‌های عمومی قم

جمعیت زیرپوشش تامین اجتماعی قم به 848 هزار و 381 نفر رسید

20 میلیون تن پسماند ساختمانی در قم انباشت شده‌است

زنگ هفته سلامت در قم نواخته شد

جمع آوری روزانه 700 تن زباله و پسماند خانگی در قم

امدادرسانی‌ نیروهای بسیج و سپاه در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

فیلمی از لحظه انفجار مغازه عطرفروشی

حمله شرور قمه‌به دست به خودروی پلیس

امدادرسانی 112 روستا در سیستان و بلوچستان

‏ویدئویی از سرقت با خونسردی کامل و بدون ماسک از پارکینگ و انباری یک مجتمع

قتل راننده تاکسی ترکیه‌ای به دست مسافر ایرانی

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه در چند استان

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

◄ افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

روزانه 700 تن پسماند شهری در قم تولید می‌شود

ضرورت حل مشکل کمبود سرانه کتابخانه های عمومی قم

رشد 70 درصدی ساخت کلاس درس در قم

امدادگران آمریکایی در حال آزمایش لباس های جت گرانشی

گروگان‌گیری دختر 16 ساله در تهران

مشاهده 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

ارسال مواد غذایی به سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان توسط نیروی هوایی ارتش

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار درباره زایمان تقویمی

تصاویری از خسارت سیل امارات

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

تجهیز40 هزار هکتار اراضی خراسان جنوبی به سامانه‌ نوین آبیاری