عصر قم

آخرين مطالب

مدیرکل استاندارد قم؛

برای وسایل مهدکودک‌های قم تأییدیه استاندارد صادر می‌شود سیاسی

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - مدیرکل استاندارد استان قم با بیان اینکه وسایل بازی مهدکودک‌ها مشمول استاندارد اجباری هستند، گفت: طی تفاهم نامه‌ای با بهزیستی قم برای وسایل مهدکودک‌ها تأییدیه استاندارد صادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر ، مجید آوری فرد قبل از ظهر چهارشنبه در نشست خبری که با هدف ارائه گزارش عملکرد اداره استاندارد قم به مناسبت هفته استاندارد در سالن جلسات این اداره برگزار شد، اظهار کرد: اداره استاندارد 90 سال پیش با تنظیم ترازوها و کالیبره کردن ابزار اندازه‌گیری ایجاد شد و ابتدا زیر مجموعه وزارت صنعت بود که یکی از معاونین این وزارت، رئیس اداره استاندارد بود و بعدها مجموعه استاندارد تبدیل به یک سازمان مستقل حاکمیتی زیر نظر رئیس‌جمهور شد که به‌ جز انرژی هسته‌ای و تولید دارو متولی استانداردسازی همه‌چیز در کشور است.
وی ادامه داد: امروزه دامنه وسیعی به اقدامات سازمان استاندارد اضافه‌ شده و علاوه بر استانداردسازی، خدمات هم دارد و تدوین استاندارد با نظر ذینفعان و ذی‌ربطان در شورای عالی استاندارد تأیید می‌شود؛ برخی کالاها دارای استاندارد اجباری به خاطر امنیت و کیفیت بالا هستند در حالی که باید رقبا کیفیت را به‌اندازه‌ای بالا ببرند که ترسی از پایین آمدن کیفیت نداشته باشیم.
مدیرکل استاندارد قم با اشاره به اینکه نظارت بر اجرای استاندارد از دیگر وظایف سازمان استاندارد است، تصریح کرد: در حوزه خدمات در این اداره چون فرهنگ‌سازی نشده، دچار چالش و مشکلاتی هستیم.
آوری فرد استانداردسازی آسانسور و صدور تأییدیه آسانسور را اجباری دانست و بیان کرد: مجریان در فرآیند اجرای آسانسور باید ضوابط را رعایت کنند تا بازرسان اداره استاندارد تأییدیه کیفیت و استاندارد را صادر کنند؛ در استان قم 13 هزار آسانسور فعال داریم که باید استاندارد دریافت کنند و تأییدیه ادواری نیز سالی یک‌بار انجام شود.
وی با اشاره به جایگاه‌های سی‌ ان‌ جی، ابراز داشت: این جایگاه‌ها باید تأیید شوند چون عدم رعایت مسائل ایمنی حادثه‌ساز است؛ خود جایگاه تأییدیه اولیه داشته باشند و مخازن آن‌ها نیز دوره‌ای آزمایش و بررسی شوند.
تجهیزات مراکز تفریحی باید دارای مجوز استاندارد باشند
مدیرکل استاندارد قم استانداردسازی تجهیزات مراکز تفریحی را اجباری عنوان کرد و ادامه داد: باید خود تجهیزات دارای مجوز استاندارد باشند و کالای خارجی نیز هنگام ورود به کشور تأیید شود، این تجهیز باید به‌صورت صحیح نصب شود تا حادثه‌ساز نباشد و مجموعه‌های تفریحی مسئول فنی نظارت صحیح بر کار داشته باشد.
آوری فرد گفت: کالاهایی که انرژی بر هستند مانند بخاری، لوازم برقی و سایر وسایل استاندارد اجباری دارند و باید مقدار مشخصی سوخت برای تولید گرما مصرف کنند و برچسب انرژی داشته باشد که کالا چه مقدار مصرف دارد.
مدیرکل استاندارد قم تأکید کرد: کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی باید مقدار مشخصی برق یا سوخت برای تولید داشته باشد که اگر از مقدار مشخص بیشتر باشد باید اصلاح شود.
وی عنوان کرد: سردخانه‌های بالاتر از 4 هزار مترمکعب نیز باید پروانه علامت استاندارد را از این اداره دریافت کنند، هم‌چنین موتورخانه ادارات و مجموعه‌های عمومی هم تأییدیه دریافت کنند.
مدیرکل اداره استاندارد قم با بیان اینکه گاز و کپسول پرکنی نیز تأییدیه استاندارد را از این اداره دریافت کنند، عنوان کرد: در بخش خدمات نیاز به فرهنگ‌سازی بیشتر داریم و توسعه استاندارها در بخش خدمات انجام شود.
آوری فرد با اشاره به اینکه تنها مراجع صدور استاندارد حلال، سازمان ملی استاندارد است، تصریح کرد: فقیه ناظر در اداره استاندارد بر تمامی مسائل فقهی نظارت دارد تا تأییدیه حلال صادر شود و تنها مرجع تعیین معیار طلا و فلزات گران‌بها نیز، سازمان ملی استاندارد است.
وی با اشاره به اینکه محصولات و خدمات دانش‌بنیان با همکاری معاونت فناوری ریاست جمهوری، استاندارد دانش نماد را صدور کرده است، گفت: مسئول کنترل کیفیت در کارخانه و شرکت‌ها حضور دارد تا خللی در کیفیت کالا وجود نداشته باشد و منطبق با استاندارد باشد.
434 مخزن گاز خودرو در استان مردود است
مدیرکل اداره استاندارد قم ادامه داد: بازرسان این اداره به‌صورت سرزده نمونه محصول برمی‌دارند یا به بازار برای خرید محصولات مراجعه کرده و به آزمایشگاه برای انطباق با استاندارد ارسال کرده و اگر دارای عیب باشد اقدام قانونی جلوگیری از عرضه کالا انجام می‌شود.
آوری فرد بیان کرد: در حال حاضر 44 جایگاه سی ان جی در استان قم فعال است که باید تأییدیه اولیه و ادواری دریافت کنند و تاکنون 17 واحد کم‌خطر و 21 واحد در حال بررسی و 6 واحد بحرانی و پرخطر معرفی‌شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه 14 هزار و 260 مخزن گاز خودرو استان قم توسط اداره استاندارد بررسی‌شده، گفت: 434 مخزن مردود شده و باید تعویض شوند.
مدیرکل استاندارد استان قم گفت: 13 هزار آسانسور در استان مجوز دارند، 43 شرکت نصب آسانسور انجام می‌دهند و 7 شرکت دارای تأیید صلاحیت کار بازرسی را انجام داده و نقایص را بررسی می‌کنند؛ هزار و 385 آسانسور نیز در سال گذشته در استان تأیید شده است.
کشف 37 مورد جعل استاندارد در استان قم
آوری فرد عنوان کرد: 692 دستگاه آسانسور در مراکز عمومی و دولتی شناسایی‌شده که 140 آسانسور تأییدیه اولیه و ادواری دارند و 160 آسانسور نامعتبر هستند و تأییدیه ادواری را انجام نداده‌اند؛ 330 آسانسور نیز فاقد تأییدیه اولیه و ادواری هستند و 62 آسانسور نیاز به تأییدیه ندارند چون مشمول استاندارد اجباری نیستند و ایمن شناخته‌شده هستند.
وی با اشاره به اینکه برای آسانسورها شناسه ملی تعریف‌ شده و مالکین آسانسور و مدیران مجتمع تجاری، مسکونی و اداری موظف‌اند شناسه را داخل آسانسور نصب کنند، یادآور کرد: 1517 شماره ادارات استاندارد هر استان است که با این سامانه به شکایات مردمی رسیدگی می‌کنند. هم‌چنین مردم می‌توانند برای آسانسور یا هر کالای دیگری کد استاندارد را به 10001517 ارسال کنند و این سازمان وضعیت استاندارد و شناسنامه محصول را برای مشترک ارسال می‌کند.
مدیرکل استاندارد استان قم با اشاره به آسانسورهای منازل شخصی، گفت: اداره استاندارد چون بخش حاکمیتی است بیشتر مجموعه‌های عمومی را کنترل کرده اما در 10 سال اخیر بدون تأییدیه اداره استاندارد، پایان کار ساختمان صادر نمی‌شود.
آوری فرد ادامه داد: استاندارد یعنی اعتماد مردم و عده‌ای از این اعتماد سوء استفاده کرده و همکاران اداره استاندارد هنگام مراجعه به بازار و دیدن چنین مواردی اقدام به جمع آوری و توقیف کالا می‌کنند؛ به صورت منظم با واحدهای متخلف برخورد می‌کنیم 37 مورد جعل استاندارد در سال 97 کشف‌شده و با آن‌ها برخورد قانونی شد است.
2 هزار و 321 اخطار به واحدهای تولیدی توسط اداره استاندارد استان
وی با اشاره به اینکه در 6 ماهه امسال 2 هزار و 321 اخطار به واحدهای تولیدی داشتیم که شامل مشکلات جزئی، عمده و بحرانی است، افزود: 17 شکایت واصله به اداره استاندارد داشتیم که باید واحدها رضایت مشتری را کسب کنند و در سال 97، 10 ارجاع قضایی علیه واحدهای استان داشتیم.
رئیس اداره استاندارد استان قم با تأکید بر اینکه تمامی سازمان‌ها موظف‌ هستند مقرراتشان را به شورای استاندارد بیاورند تا تصویب شود، عنوان کرد: در مهدکودک‌ها وسایل بازی وجود دارد که مشمول استاندارد اجباری هستند و باید تأییدیه محصول را دریافت کرده باشند و طی تفاهم‌نامه با بهزیستی قم قرار شده که باید تأییدیه وسایل در مهدکودک بررسی و سپس صادر شود؛ جرثقیل‌های برجی و بالابرهای کارگاهی استاندارد اجباری ندارند اما وزارت کار و نظام‌مهندسی ساختمان کشور و سازمان ملی استاندارد در حال تعیین ضوابطی برای آنان هستند.
آوری فرد ادامه داد: 33 هزار استاندارد اجباری داریم که باید در قالب مقررات فنی در ادارات اجرا شود، استاندارد در مصرف ورود نمی‌کند اما در تدوین استاندارد و عرضه آن ورود می‌کند.
وی با اشاره به اینکه 7 کالای صادراتی و 662 کالای وارداتی علامت استاندارد در قم دریافت کرده‌اند، گفت: 361 واحد تولیدی زیر نظر اداره استاندارد هستند و 962 فراورده در استان تحت نظارت اداره استاندارد هستند.
مدیرکل استاندارد قم عنوان کرد: این اداره با 40 کارمند به‌تنهایی قادر به بررسی کامل نیست و برون‌سپاری انجام داده و آزمایشگاه‌هایی در کشور پس از بررسی تأیید صلاحیت به‌عنوان آزمایشگاه همکار مشغول به کار شدند؛ 22 آزمایشگاه همکار در قم، 26 کارشناس رسمی استاندارد، 2 شرکت بازرسی و نمونه‌برداری، 3 مرکز آموزشی و 3 بازرس اندازه‌شناسی داریم.
90 درصد ترازوهای استان کالیبره شده‌اند
آوری فرد ادامه داد: در سال گذشته عدم انطباق 4 هزار و 829 ترازو با همکاری اصناف بررسی‌شده است که معتقدیم بالای 90 درصد را کالیبره کردیم.
وی بیان کرد: در سال 94 شروع کار کالیبره کردن ترازوها، 41 درصد ترازو غیرمجاز با عدم کالیبره بودند و در سال 97، به 13 درصد رسیده است؛ در سال 96، 34 درصد به نفع مشتری و 43 درصد به ضرر مشتری بوده است.
مدیرکل استاندارد قم افزود: کالاهای گران‌قیمت و ترازوهای حساس‌تر اولویت اداره استاندارد هستند، در سال گذشته 432 مورد باسکول‌های اندازه‌گیری ماشین کالیبره شدند.
آوری فرد یادآور کرد: در سال گذشته طی بررسی 1842 نازل سوخت، تنها دو مورد ردی نازل داشتیم، ناگفته نماند که نازل‌های غیرقابل استفاده مورد بررسی قرار نمی‌گیرند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/105915/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت قهرمان جهان و رامین طاهری در اهواز

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد

آیت الله علوی بروجردی: روحانیت در عصر آیت‌الله بروجردی، با سازمان‌دهی ایشان به اوج رسید/ ایشان معتقد بودند ما برای دنیا حرف داریم

یادنامه‌ای از تشییع با شکوه پیکر آیت الله مهمان‌نواز

مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود

پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است

آیت‌الله درچه‌ای از آخرین فروغ‌های حوزه کهن اصفهان بود

آیت الله خاتمی: در مساله عفاف و حجاب دوقطبی ساخته نشود

پیام تسلیت آیت الله نریمانی در پی درگذشت ماموستا ملااحمد فخری

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

علت خستگی صبحگاهی و گرفتگی عضلات در بدن

مهم ترین دلایل خواب آلودگی در فصل بهار

بایدها و نبایدهای حجامت برای بانوان

تدابیر پیشگیری از خواب آلودگی بهاری

چه عواملی باعث بیرون زدگی دیسک کمر می شود؟

سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود

شناسایی 3 نوع سرطان با یک قطره خون

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو