عصر قم

آخرين مطالب

آیا اهدای خون برای زنان آسیب‌زا است؟ علمی

  بزرگنمايي:

عصر قم - معاون اداره کل انتقال خون استان قم با تشریح نحوه اهدای خون توسط بانوان، گفت: زنان یکی از جمعیت‌های سالم و مناسب برای اهدای خون هستند و می‌توانند جزو اهداکنندگان مستمر خون باشند اما متاسفانه به دلیل باورهای غلطی که وجود دارد، زنان آمار بسیار پایین در اهدای خون دارند.

علیرضا کبیری عنوان کرد: خون ماده‌ای ارزشمند، گران بها و بی‌بدیل است که تنها از منابع انسانی به دست می‌آید، با وجود پیشرفت‌های گسترده در دانش پزشکی، هنوز جایگزین مناسب برای آن پیدا نشده است.
وی افزود: خون به عنوان یک دارو قمداد می‌شود که علاوه بر مصرف در خونریزی‌ها، جراحی‌ها و بیماری‌های مختلف، فرآورده‌های متعدد سلولی و پلاسمایی نیز از آن تهیه می‌شود که هر کدام کاربرد ویژه‌ای برای درمان بیماران دارد.
معاون فناوری‌های نوین اداره‌کل انتقال خون قم بیان کرد: خونریزی حوالی زایمان شایعترین علت مرگ در بارداری است و سالانه بیش از 150هزار مادر در سراسر دنیا با تزریق خون و فرآورده‌های خونی از مرگ حتمی ناشی از عوارض بارداری و زایمان رهایی پیدا می‌کنند.
وی در خصوص شرایط زنان برای اهدای خون، ادامه داد: زنان نیمی از جامعه انسانی هستند که نمی‌توان توانایی و استعداد آن‌ها را در اهدای خون نادیده گرفت، شرایط عمومی اهدای خون مانند سن، وزن، فشار خون، درجه حرارت و نبض در زنان تفاوتی با مردان ندارد، برخی جوامع اهدای خون را یک کار مردانه می‌پندارند، در حالی‌که زنان یکی از جمعیت‌های سالم و مناسب برای اهدای خون هستند و می‌توانند جزو اهداکنندگان مستمر خون باشند ولی متاسفانه به دلیل باورهای غلطی که وجود دارد، زنان آمار بسیار پایین در اهدای خون دارند.
کبیری تصریح کرد: هر خانم سالم در گروه سنی 17تا 65 سال با حداقل وزن 50 کیلوگرم می‌تواند به حجم 450 سی سی خون اهدا کند.
وی اضافه کرد: بانوان باتوجه به شرایط فیزیولوژیکی، تا قبل از دوران یائسگی، می‌توانند حداکثر 3 بار در سال و پس از دوران یائسگی تا 4 بار در سال خون اهدا کنند.
زنان چه زمانی نمی‌توانند خون اهدا کنند
معاون اداره‌کل انتقال خون قم در خصوص شرایطی که بانوان نمی‌توانند خون اهدا کنند، اظهار کرد: بانوان در دوران حاملگی و تا 6 هفته پس از زایمان و همچنین در دوران شیردهی، امکان اهدای خون را ندارند، همچنین خانم‌ها در صورت داشتن سقط، تا 6 ماه پس از آن، نمی‌توانند خون اهدا کنند، همچنین خانم‌ها در دوران قاعدگی، در صورت قاعدگی شدید و دردناک تا رفع علائم، نباید خون اهدا کنند.
وی با بیان اینکه مصرف قرص‌های ضد بارداری خوراکی منعی جهت اهدای خون ندارد، گفت: بانوان باید قبل از اهدای خون 2 لیوان آب بنوشند، همچنین بین 1تا3ساعت قبل از اهدای خون، غذای مختصری علاوه بر تغذیه معمول، میل کنند تا دچار ضعف نشوند؛ همچنین از فعالیت‌های بدنی شدید قبل از اهدای خون باید پرهیز شود.
کبیری در خصوص الزامات پس از اهدای خون برای بانوان گفت: پس از اهدای خون باید حدود 10 دقیقه روی تخت خون گیری استراحت کرد، همچنین بعد از استراحت، باید از شربت و شیرینی که در اختیار اهداکننده قرار داده می شود استفاده شود تا مانع از افت فشار و یا ضعف جسمانی شود؛ همچنین اهدا کننده تا یک ساعت پس از اهدا نباید استعمال دخانیات داشته باشند و در طول روز نیز باید از مایعات بیشتر استفاده کنند.
وی در خصوص مدت زمان اهدای خون، عنوان کرد: زمان اهدای خون به طور متوسط 10 دقیقه است اما مدت ورود به مرکز اهدای خون تا پایان خون گیری حدود 30 دقیقه طول خواهد کشید.
معاون فناوری‌های نوین اداره‌کل انتقال خون قم در خصوص میزان آهن خون که در اهدا خون از دست می‌رود و بازگشت آن، بیان کرد: با اهدای یک واحد خون، بدن تقریباً 225 میلی گرم آهن از دست می‌دهد که در حالت عادی بدن این میزان آهن از دست‌رفته را به مرور زمان جبران خواهد کرد که با دریافت غذاهای با آهن بیشتر معمولاً آهن از دست رفته جایگزین می‌شود.
وی در خصوص مواد غذایی حاوی آهن که بانوان می توانند از آن استفاده کنند، اظهار کرد: از منابع غذایی حیوانی، بانوان می‌توانند از جگر، گوشت قرمز، مرغ، ماکیان، ماهی و زرده تخم مرغ برای جبران آهن خون استفاده کنند؛ همچنین سبزی‌های برگ سبز تیره مثل جعفری، برگ چغندر، برگ‌های تیره رنگ کاهو و حبوبات مثل لوبیا چیتی، نخود و عدس از منابع غذایی گیاهی است که حاوی آن بالایی هستند.
وی ادامه داد: تخمه کدو و آفتابگردان، توت و انجیر خشک، کشمش سبز، مغز بادام، پسته و فندق نیز از مواد مغذی و دارای آهن است که برای جبران آهن خون بسیار مفید است، البته مزیت گوشت نسبت به سایر مواد غذایی این است که میزان آهن آن نه تنها زیاد است بلکه به آسانی جذب خون می‌شود.
کبیری تاکید کرد: مصرف ویتامین C که در انواع سبزی‌ها و میوه‌ها به خصوص مرکبات، کیوی، گوجه‌فرنگی، فلفل سبز و فلفل دلمه‌ایی، گل‌کلم و کلم موجود است، جذب آهن را حتی تا 2 برابر افزایش می‌دهد؛ در ضمن برای جلوگیری از کاهش جذب آهن بهتر است چای و قهوه در فاصله یک ساعت قبل و یک تا دو ساعت بعد از غذا مصرف نشود.
وی در خصوص آزمایش‌هایی که بر روی خون‌های اهدایی انجام می‌شود، گفت: آزمایش گروه‌های خونی، هپاتیت B، هپاتیت C، سفلیس و ایدز از خون‌های اهدایی گرفته می‌شود و اگر در آزمایش‌های انجام شده، مشکلی وجود داشته باشد نتایج به فرد اهداکننده اطلاع داده خواهد شد تا برای انجام درمان‌های مورد نظر اقدام نماید.
معاون اداره‌کل انتقال خون قم تصریح کرد: با رعایت تمامی شرایط لازم در ضوابط تجویز، قرص‌های حاوی آهن در اختیار تمام زنان در سنین باروری که موفق به اهدای خون می‌شوند، قرار داده می‌شود و آموزش‌های لازم در زمینه نحوه مصرف و توصیه‌های پزشکی به آن‌ها ارائه می‌شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/106287/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کمبود نیروی کار در واحد‌های تولیدی قم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

سیلاب به 30 رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد