عصر قم

آخرين مطالب

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر:

نهضت ساخت پارکینگ در قم اجرا می شود اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم- رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم، اظهار داشت: در سال 98 نهضت ساخت پارکینگ های با ظرفیت 200 تا 300 خودرو در شهر قم اجرایی می شود که بخش زیادی از مشکل ترافیکی هسته مرکزی را برطرف می کند.

به گزارش ایرنا، محمود مسگری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: چند مجموعه پارکینگ متمرکز در ماه های آینده از جمله یک پارکینگ با ظرفیت 400 خودرو افتتاح می شود.
وی نبود پارکینگ و نبود فضای سبز را دو چالش مهم بافت های تاریخی و فرسوده قم دانست و گفت: به دلیل کمبود زیرساخت های رفاهی مناطق تاریخی قم شاهد مهاجرت افراد بومی از این مناطق و جایگزینی آنها توسط افراد غیربومی از اتباع خارجی می باشد که این موضوع مشکلات بافت تاریخی استان را تشدید کرده است.
** تصویب 315 هکتار بافت تاریخی مانع از احیای بافت فرسوده شده است
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شهرسازی در قم به دلیل وجود یک هزار و 760 هکتار بافت فرسوده بسیار سخت است، گفت: احیای بافت های فرسوده و تاریخی از جمله اولویت های شورای اسلامی شهر قم است ولی تصویب 315 هکتار بافت تاریخی توسط میراث فرهنگی در این محدوده که هیچگونه ارزش تاریخی ندارد از جمله مشکلات احیای بافت فرسوده است.
مسگری ادامه داد: به دلیل وجود زیرساخت های خدماتی لازم در بافت های فرسوده، رویکرد دولت، احیای بافت های تاریخی و فرسوده به جای ایجاد مناطق جدید است که با توجه به اینکه هماهنگی لازم بین سیاست های کلان دولتی و سیاست های شهری وجود ندارد تاکنون روند احیای بافت های فرسوده با کندی مواجه است.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم تاکید کرد: تعیین یک محدوده وسیع به عنوان بافت تاریخی مشکلات زیادی را برای شهروندان در این محدوده ایجاد کرده که تطبیق بافت تاریخی باید به صورت لکه ای در نظر گرفته شده تا ضمن تعیین حریم آنها بتوان برنامه ریزی لازم برای احیای این بافت ها صورت گیرد.
وی با اشاره به سیر نزولی صدور پروانه ساخت در سال های گذشته در این شهر گفت: محدودیت و ممانعت میراث فرهنگی برای صدور مجوز در بافت های تاریخی مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده که این امر موجب کاهش شدید صدور پروانه در بافت فرسوده به ویژه در منطقه 7 ، 3 و یک شهرداری شده است.
مسگری با تاکید بر اینکه شهرداری به دنبال احیا و نگهداری بافت تاریخی است اظهار داشت: جلساتی در استانداری قم برای بازنگری در محدوده بافت تاریخی در این شهر برگزار ولی متاسفانه در این جلسات از شهرداری برای احیای بافت فرسوده دعوت نشده است.
** تمام تملک های شهری به صورت متمرکز و هدفمند شده است
وی ساماندهی تملکات را از دیگر اولویت های این کمیسیون دانست و گفت: تملک ساختمان ها و اراضی محدوده پروژه های عمرانی از جمله سخت ترین امور موجود در مدیریت شهری است که برای ساماندهی این امر، تمام تملک های شهری به صورت متمرکز و هدفمند شده است.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم، با بیان اینکه تملک فاز 5 عمار یاسر در حال انجام است گفت: 141 پلاک موجود در این طرح وجود دارد که تاکنون 19 پلاک به توافق رسیده است و مابقی این پلاک ها نیز در حال مذاکره با مالکان هستیم.
وی افزود: تملک 78 پلاک در پروژه بلوار جمهوری اسلامی حد فاصل پل 9 دی تا کمربندی امام علی(ع) به عنوان رینگ سوم شهری قم نیز در دست پیگیری می باشد که تاکنون برخی از این پلاک ها خریداری و تخریب شده است.
مسگری همچنین بااشاره به روند اجرایی احداث بلوار فردوسی عنوان کرد: ادامه بلوار فردوسی از میدان ارتش تا بلوار نماز بازگشایی شده و تا محدوده منطقه 4 نیز آزادسازی پلاک ها صورت گرفته است.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم، با بیان اینکه ساخت و تکمیل تقاطع سه سطحه شهید امینی بیات با مشکل جدی تملک اراضی مواجه شده است گفت: این تقاطع از جمله طرح هایی است که نیاز به تملک پلاک های زیادی است که باید برای رفع گره های ترافیکی در این زمینه همشهریان همکاری بیشتری داشته باشند.
وی با اشاره به تلاش برای اجرای رینگ دوم مسجد مقدس جمکران ادامه داد: برای اجرای این طرح 20 پلاک باقی مانده که تاکنون 5 پلاک تملک و تخریب شده و 15 پلاک در حال رسیدگی است.
مسگری، احیای محلات قدیمی موجود در بافت های قدیمی را از دیگر برنامه های این کمیسیون دانست و گفت: مطالعات محلات بازار کهنه، امامزاده ابراهیم و باغ پنبه در حال انجام است که با تکمیل این مطالعات، شاهد احیای این محلات قدیمی خواهیم بود.
** اصلاح نمای رومی ساختمان های قم، موضوعی فرادستگاهی
وی نماهای شهری را از جمله دیگر اولویت های کمیسیون معماری و شهرسازی دانست و گفت: با وجود تاکیدات فراوان بزرگان برای حفظ نماهای اسلامی در قم، متاسفانه شاهد گسترش نماهای رومی در این شهر هستیم که با توجه به اهمیت موضوع، کمیسیون معماری و شهرسازی وارد موضوع شده و جلوی ساخت برخی از این نماها گرفته شده است.
مسگری عدم استحکام و وزن سنگین نمای رومی را از جمله خطرات موجود در زمان بحران هایی از جمله زلزله دانست و اظهار داشت: به دلیل اینکه مدلی جایگزین برای نماهای رومی وجود ندارد، الزام مالکان برای استفاده از مدل جایگزین تاکنون میسر نبوده است.
وی اصلاح نمای ساختمان ها در قم را موضوعی فرادستگاهی دانست و تاکید کرد: در گام اول دستگاه های اجرایی و مراکز فرهنگی و حوزوی که در حال ساخت و ساز هستند باید الزام به ساخت نمای اسلامی شوند.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: پیگیری هایی صورت گرفته است تا مجتمع های اطراف محدوده اطراف پیامبر اعظم که قرار است ساخته شود، دارای نمای اسلامی باشند.
مسگری، آرام سازی ترافیک اطراف حرم حضرت معصومه(ص) را یکی از چالش های مهم شهری دانست و گفت: آرام سازی محدوده حرم تا تقاطع عماریاسر انجام و کف سازی خیابان ارم تکمیل شده است ولی دیواره های این محدوده در شان قم نیست که اصلاح نمای محدوده خیابان ارم در حال مطالعه است.
** سیاست های تشویقی برای گسترش بام سبز در قم
وی در بخش دیگری از سخنان خود در نظر گرفتن سیاست های تشویقی برای گسترش فضای سبز را از دیگر اقدام های صورت گرفته در شورای اسلامی شهر قم دانست و ادامه داد: تخفیف هایی برای ساختمان هایی که به صورت داوطلبانه اقدام به اجرای بام سبز نمایند در نظر گرفته شده است.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم اظهار داشت: توزیع نهال ها در منازل، مشاوره به خانواده ها برای کاشت و بهینه کردن گونه های متناسب با اقلیم قم، الزام به کاشت درخت متناسب به زیرساخت ساختمان ها و جلوگیری از حذف حیاط منازل از جمله اقدام های صورت گرفته برای افزایش سرانه فضای سبز در این شهر است.
** زمین برای ساخت 2 هتل پنج ستاره به سرمایه گزار واگذار شده است
وی درادامه با دفاع از عملکرد شهردار قم گفت:تربیت نیروی انسانی و استفاده از نیروی مدیریتی قم از جمله خواست شورای شهر از شهردار بود و تعامل خوبی میان این دو نهاد وجود دارد.
مسگری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه متاسفانه مشکلات بین شهرداری و سازمان اوقاف و امور خیریه قم،
باعث کندی تکمیل طرح عمرانی امامزاده چهل اختران شده است ادامه داد: این مشکلات موجب شده است که بهسازی این منطقه بعد از گذشت چند سال از آغاز عملیات توسعه به سرانجام نرسیده و به ویرانه ای در دل هسته مرکزی شهر شود.
وی همچنین با اشاره به واگذاری رایگان زمین در اطراف بلوار پیامبر اعظم برای ساخت 2 هتل پنج ستاره گفت: نبود نقدینگی توسط سرمایه گذار، ساخت این هتل ها را با مشکل مواجه شده است ضمن اینکه هزینه زمین نیز پس از ساخت طی پنج سال به شهرداری بازگردانده خواهد شد.
مسگری با اشاره به راه اندازی بلوار مرجعیت اظهار داشت: شهرداری برای اینکه احداث این جاده موجب طمع دستگاه های مختلف برای ساخت و ساز در اطراف آن نشود تا عرض 200 متری از حاشیه این بلوار اقدام به کاشت درخت کرده است.
وی ادامه داد: 18 تقاطع غیرهمسطح در قم در دست مطالعه و یا ساخت است که با توجه به اولویت به مرور به بهره برداری می رسد.
** مونوریل هیچ کارکرد ترافیکی ندارد
وی با اشاره به آخرین وضعیت مونوریل قم گفت: شهرداری نه تنها پولی برای ساخت این طرح ندارد بلکه این طرح جزو اولویت ها و دغدغه مردم نیز نیست به همین دلیل امکان هزینه در این طرح وجود ندارد ولی به دنبال پیدا کردن راهکارهای جدید برای تعیین تکلیف مونوریل هستیم.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم، اظهار داشت: چندین گزینه برای راه اندازی مونوریل از جمله واگذاری به سرمایه گذار فرودگاه قم برای اتصال مونوریل به این فرودگاه، تغییر کاربری، ورود سرمایه گذار بخش خصوصی و همچنین تعیین ردیف بودجه ملی مطرح شده است.
وی تاکید کرد: این طرح در وضعیت فعلی هیچ کارکرد ترافیکی نداشته و از طرفی امکان برچیده شدن آن نیز وجود ندارد که جلسات متعددی برای تعیین تکلیف آن در سطح استان در حال انجام است.
اجرای طرح مونوریل قم از سال 1389 در بستر رودخانه قمرود قم آغاز شد که مرحله نخست این طرح از پارک سوار شمالی قم تا مصلای قدس در نظر گرفته شده بود.
در طول مسیر 6.8 کیلومتری مرحله نخست طرح مونوریل قم، هشت ایستگاه از جمله ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی، شهید مطهری، مطهر و مصلا در نظر گرفته شده است.
7404/ 6133/

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/106300/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

تسلیت رئیسی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

مبارزات آیت الله کاشانی علیه رژیم صهیونیستی + موشن گرافیک

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

لحظات حساس از نجات نوزاد ٣ روزه توسط اپراتور هلال احمر قم + فیلم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

برگزاری رویداد استارتاپی شتاب در قم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

تقویم و اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

آیت الله رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد بازدید کرد

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف