عصر قم

آخرين مطالب

گزارشی از جلسه شورای شهر قم؛

متولی ساماندهی بافت های ناکارآمد در قم مشخص نیست/کمبود پارکینگ یکی از مشکلات این شهر اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم- شهردار قم در پنجمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به این که وحدت مدیریت در بافت های ناکارآمد شهر قم وجود ندارد گفت: متولی ساماندهی بافت های ناکارآمد در این شهر مشخص نیست.

به گزارش ایرنا، سید مرتضی سقائیان نژاد در این جلسه که عصر دوشنبه در سالن جلسات شورای اسلامی شهر قم برگزار شد، اظهار داشت: برای ساماندهی وضعیت بافت های ناکارآمد قم نیازمند متولی مشخص، جذب بودجه های کلان و امکانات مناسب هستیم.
وی افزود: باید با فراهم سازی شرایط و ارائه تسهیلات لازم، از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بافت های تاریخی و فرسوده استفاده کنیم.
وی تاکید کرد: برای ساماندهی بافت های فرسوده نیازمند همکاری نهادهای مختلف از جمله بنیاد مسکن هستیم.
بیش از 697 هزار و 320 تن از جمعیت شهر قم معادل حدود 70 درصد در بافت های ناکارآمد این شهر از جمله بافت های فرسوده، تاریخی، سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه شهر زندگی می کنند.
مجموع کل مساحت شهر قم 12 هزار و 939 هکتار است که چهار هزار و 133 هکتار از این شهر شامل این پنج گونه بافت می باشد.
** رویکرد دولت، احیای بافت های فرسوده است
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم نیز در این جلسه گفت: رویکرد دولت احیای بافت های فرسوده است و در این زمینه سیاست گذاری هایی ارائه کرده است.
حسن صبوری با بیان این که اولویت طرح های شهرسازی در قم ساماندهی بافت های فرسوده است گفت: سیاست گذاری های شهر قم توسعه فیزیکی شهر در مناطق مختلف شهر به ویژه پردیسان به علت مهاجرت زیاد بوده است.
وی ادامه داد: محدودیت منابع مالی در استان باعث شد تا با غفلت از بافت های تاریخی قم که بومی های اصلی شهر در آن منطقه سکونت داشته اند شاهد مشکلات اجتماعی باشیم.
مدیرکل راه و شهرسازی قم از فعالیت ستاد بازآفرینی استان خبر داد و گفت: این ستاد از یک سال گذشته در قم تشکیل شده است و در آن برنامه پنج ساله استان قم مورد بررسی قرار گرفته و به تصویب رسید.
وی بیان داشت: طرح پنج ساله استان قم قابل ارائه به ستاد بازآفرینی ملی است که می تواند به عنوان الگو در کشور اجرایی شود، چراکه در این طرح توجه ویژه ای به بافت های فرسوده شده است.
وی تاکید کرد: در این زمینه برنامه اقدام مشترک با تعامل شهرداری قم تهیه شده است تا طرح های پنج ساله را بتوانیم اجرایی کنیم، در همین راستا نیازمند تخصیص اعتبارهای ملی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی هستیم.
وی همچنین به تعیین تکلیف اراضی قم که زیر دکل های برق فشار قوی قرار دارد اشاره کرد و گفت: 32 هکتار از زمین های منطقه 2 شهر قم زیر دکل های برق فشار قوی قرار دارد و املاکی که در این اراضی ساخته شده باید تملک شود، این در حالی است که هنوز طرحی در این زمینه اجرایی نشده است.
وی همچنین گفت: وضعیت 48 هکتار از اراضی اطراف حرم حضرت معصومه(س) برای ساماندهی بافت تاریخی و توسعه ایستگاه راه آهن مشخص شده است تا با همکاری نهادهای مربوطه اجرایی شود.
** رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه با بیان این که جوامع بشری و حکومت های اسلامی در جهت جلوگیری از کشتار مردم مسلمان میانمار تلاش کنند گفت: اعضای این شورا با ابراز تاسف از وضعیت مسلمانان میانمار، قتل عام آنها را محکوم می کنند.
در پی حملات 25 اوت (سوم شهریور) ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا، دست کم 400 تن کشته شدند و نزدیک به 125 هزار روهینگایی نیز به بنگلادش گریختند و این موضوع بحران انسانی را در پی داشته است.
روهینگیایی ها اقلیتی مسلمان در کشور عمدتا بودایی میانمار هستند که میانمار آنها را بنگلادشی و دولت بنگلادش آنها را میانماری می دانند.
دولت میانمار اعلام کرده که بیش از 2 هزار و 600 خانه در شمال غرب این کشور و در استان راخین در یک هفته تنش در این استان، در آتش سوخته است.
عبدالله جلالی در ادامه سخنان خود با تاکید بر این که خدمات در جامعه باید رضایتمندی مردم را به همراه داشته باشد گفت: بهبود کیفیت خدمات در همه زمینه ها مورد توجه شورای اسلامی و شهرداری قم است، ضمن این که همکاری و مشارکت مردم در خدمات رسانی بهتر نقش موثری را ایفا می کند.
وی ادامه داد: متاسفانه در برخی از موارد مردم با وظایف شهری خود آشنایی ندارند و رفتارهایی هماهند ریختن زباله در سطح شهر و استفاده نادرست از فضاهای سبزی شهری منجربه آسیب سرمایه های شهری می شود.
وی با بیان این که نباید خللی در خدمات رسانی با کیفیت به مردم صورت بگیرد گفت: روز به روز کیفیت خدمات با مدیریت صحیح شهری باید بهتر شود، از این رو توسعه زیرساخت های شهری امری ضروری است.
جلالی به همکاری دستگاه های مربوطه در حوزه عمرانی و شهرسازی اشاره کرد و گفت: در برخی از موارد، موانعی به لحاظ قانونی و ساختاری در اجرای طرح ها وجود دارد که باید با همکاری اداره کل راه و شهرسازی و مدیریت شهری قم حل شود.
وی خاطرنشان کرد: باید کمیته ای سه جانبه با مشارکت اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری و شورای اسلامی شهر قم برای ارائه راهکارها و سرعت در اجرای طرح ها تشکیل شود.
** نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز با اشاره به این که احیای بافت های فرسوده قم باید از سوی نمایندگان شهر قم پیگیری شود گفت: وزارت راه و شهرسازی در اجرایی شدن مصوبه ها در ستاد بازآفرینی شهری قم و وضعیت در خصوص سکونتگاه های غیر رسمی اقدام کند.
حسن بختیاری افزود: در این زمینه با تشکیل کمیته های مشترک، مشکلات شهر قم مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
وی به لایحه صدور مجوز برای اجرای طرح پارکینگ عمومی در خیابان شهیدان فاطمی قم اشاره کرد و اظهار داشت: در مرحله اول اولویت و ضرورت های اجرای طرح باید مشخص شود، چراکه برای راه اندازی پارکینگ ارائه طرح های توجیهی، فنی و اقتصادی ضروری است.
وی افزود: در نقاط مختلف شهر قم با مشکل کمبود پارکینگ مواجه هستیم که مشکلی اساسی برای این شهر به شمار می آید و برای حل این مشکل باید از مشاورانی که در سطح کلان دارای تخصص هستند استفاده شود.
** رئیس کمیسیون عمرانی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم در ادامه این جلسه با اشاره به لایحه اخذ مجوز برای تملک در اراضی و املاک خیابان شهیدان فاطمی برای احداث پارکینگ عمومی گفت: ساخت این پارکینگ در یک هزار متر مربع پیش بینی شده است.
روح الله امراللهی افزود: ساخت این پارکینگ اولویت دارد، چراکه از مردم جرائم حذف پارکینگ دریافت می شود ولی پارکینگ عمومی در سطح شهر تامین نمی شود.
وی گفت: پارکینگ جنبه خدماتی دارد و نباید به دنبال توجیه اقتصادی در پارکینگ ها باشیم، ضمن این که سایر محورهای پر رفت و آمد در قم باید از لحاظ ساخت پارکینگ مورد بررسی قرار بگیرد.
این لایحه از سوی اعضای شورای اسلامی شهر قم به تصویب نرسید و برای کارشناسی بیشتر به کمیسیون مربوطه بازگشت.
** امراللهی همچنین به لایحه اخذ مجوز تملک در اراضی و املاک برای اجرای طرح تونل در ایستگاه مترو واقع در ضلع شمال شرقی میدان شهید مطهری اشاره کرد و گفت: در این محدوده پاساژ قائم قرار دارد که برای ساخت این ایستگاه نیاز به تملک آن است.
وی گفت: تملک این مکان برای شهرداری قم 400 میلیارد ریال هزینه در بر خواهد داشت.
پاساژ قائم 640 متر در سه طبقه با 32 باب مغازه است؛ این لایحه به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر قم رسید.
عملیات اجرایی احداث خط A مترو قم در نیمه دوم سال 88 با اعتباری بالغ بر 11 هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آغاز شد؛ راه اندازی خط مترو قم به 2 مرحله تقسیم بندی شده است که در مرحله نخست مسیر قلعه کامکار تا میدان مطهری و در مرحله دوم مسیر میدان مطهری تا ایستگاه مسجد مقدس جمکران راه اندازی می‌ شود.
8138/ 1175 گزارش: فرزانه پیری ** انتشار: رضا علیمحمدی

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/106301/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

واگذاری 4 هزار واحد مسکونی بنیاد مسکن قم تا پایان امسال

مشکلات مردم دستجرد بررسی شد

بالگرد اورژانس قم به کمک کودک پنج ساله رفت

همایش فرهنگسازان حضور در قم برگزار شد

تقویم و اوقات شرعی پنجشنبه 30 فروردین ماه 1403 به افق قم

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

زمین چمن مصنوعی شهید «سعید کریمی» در قم افتتاح شد

آیت الله نوری همدانی: مراکز علمی قم، نجف و الازهر با هم ارتباط عمیق داشته باشند

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

آغاز ساخت 7هزار و 542 واحد مسکونی در قم از سال 1400

بررسی مشکلات و مسائل مردم دستجرد با حضور منتخبان مجلس

دسترسی آسان سرمایه‌گذاران خارجی به خدمات فراجایی در قم

روند تصمیم‌گیری نسبت به حل مشکلات تولیدکنندگان قم تسریع شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

فیلم| گلایه شدید مردم از وضعیت آزاد راه قم - کاشان

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

بیمارستان‌های شهر قم ملزم به دریافت پروانه ایمنی هستند

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

تحویل 4 هزار واحد مسکونی بنیاد مسکن قم تا پایان سال

راه‌اندازی 5 ایستگاه سنجش کیفیت هوا توسط شهرداری قم

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

ساماندهی وضعیت بازارچه‌های مشاغل خانگی در قم

لزوم مقابله با گران فروشی در داروخانه‌های قم

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 29 فروردین 1403

حضرت آیت الله نوری همدانی: امروز لازم است مراکز علمی قم و نجف و الازهر با هم ارتباط عمیق داشته باشند

تجربه‌ای موفق برای حل یک معضل ترافیکی در قم/ دوربین‌هایی که جان مردم را نجات می‌دهند

رشد 583 درصدی درآمد حوزه سرمایه‌گذاری شهرداری قم

هوای قم هفته آینده بارانی می‌شود

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

راز جسد مجهول الهویه فاش شد

آمریکا شدیدترین لوایح را علیه ایران تصویب کرد

رگبار و رعد و برق در راه قم است

شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌فرهنگی قم

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

دستگیری قاتلی که همه از او می‌ ترسند

بیانیه پنتاگون درباره جنگ ایران و اسرائیل

زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

مرور مهم ترین اخبار روز سه شنبه 28 فروردین 1403 قم