عصر قم

آخرين مطالب

تمرکز آگاهانه بر باروری ظرفیت های تعاون، کلید تحقق اقتصاد مقاومتی مقالات

  بزرگنمايي:

عصر قم -  تعاون از بخش های مهم اقتصادی است که تمرکز بر باروری ظرفیت های آن کلید تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، ایجاد اشتغال و تقویت مناسبات عدالت اجتماعی است.

 کارشناسان و دست اندرکاران اقتصادی بر این باورند که سهم تعاون در کفه فرصت های تولیدی و خدماتی باید به درستی دیده شود چرا که از طریق تعاون می توان بسیاری از مشکلات جامعه را حل کرد و با فعالیت و کار گروهی و مشورت نتیجه های مطلوب تری نسبت به فعالیت های فردی حاصل می شود.
تعاون در لغت به معنای همکاری و یاری کردن است و اگر این مسیر به درستی در اقتصاد شکل گیرد قله های بلندی فتح خواهد شد.
توجه و تقویت بخش تعاون از راهکارهای اصولی برای حل معضل بیکاری در جامعه، تحقق اقتصاد مقاومتی، رهایی از اقتصاد تک محصولی و وابستگی به خارج از کشور است و نیاز است به صورت جدی به این بخش پرداخته شود.
مدیرعامل شرکت پازریک (تولید کننده فرش دستباف) شهرستان خمین گفت: تعاونی از بهترین راه ها برای اشتغال همراه با آرامش است چرا که اراده جمعی و توان مضاعف در مار را با خود دارد و این مهم ضریب اطمینان کاری را ارتقا می دهد.
فاطمه دهقان افزود: فعالیت این شرکت از سال 79 آغاز شده و در این مدت 16 هزار نفر تحت آموزش های فرشبافی قرار گرفته اند.
وی بیان کرد: فرش ایران بعد از صادرات نفت بیشترین صادرات را در گذشته داشته اما، چندین سال است که این حوزه مورد بی مهری است و اتخاذ سیاست های تشویقی و حمایتی برای رونق مجدد صادرات فرش دستبافت امری ضروریست.
مدیرعامل شرکت پازریک (تولید کننده فرش دستباف) شهرستان خمین ادامه داد: اگر شرکت های تعاونی در هر زمینه با مشاوره و مراحل مختلف کیفیت کاری پیش روند، موفق خواهند بود و می توانند علاوه بر بازار داخل در بازارهای خارجی نیز حرف برای گفتن بسیار داشته باشند.
دهقان گفت: شرکت های تعاونی بهترین و آسان ترین راه برای درآمد زایی بانوان است که از این طریق به راحتی می توانند هم در جامعه باشند و هم به امورات منزل رسیدگی کنند.
وی عنوان کرد: این شرکت تعاونی سالانه 600 تا یکهزار متر مربع فرش به خارج از کشور صادر می کند.
مدیرعامل شرکت تعاونی پیام پارسیان اراک نیز گفت: این شرکت فعالیت خود را از سال 81 در زمینه مشاوره های صنعتی، تهیه طرح های توجیهی و بانکی آغاز کرده است.
محمد شاه کرمی افزود: این شرکت زمینه اشتغال 12 نفر را ایجاد کرده و تاکنون توفیقات خوبی در ارایه خدمات به همراه داشته است.
وی بیان کرد: شرکت های تعاونی اگر در مسیر درست قرار گرفته و حمایت های لازم از آن صورت گیرد بهترین راه برای اشتغالزایی پایدار است و سهم این بخش در اقتصاد باید به صورت آگاهانه و هدفمند توسعه یابد.
مدیرعامل شرکت تعاونی پیام پارسیان اراک ادامه داد: شرکت های تعاونی نقش موثری در توسعه کشور دارند اما این مهم با نگاه ویژه به این بخش محقق خواهد شد.
شاه کرمی اظهار کرد: با ادغام تعاون با کار و رفاه اجتماعی نگاه ها به بخش تعاون کمرنگ شد اما این مهم در دولت تدبیر و امید جان تازه ای گرفته است و امید می رود با نگاه عمیق تر دولت دوازدهم به بخش تعاون، این بخش روز به روز شکوفاتر شود.
کارشناس تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: در سند اقتصاد مقاومتی که مهمترین سند ابلاغ شده در عرصه اقتصاد کشور توسط رهبر معظم انقلاب است به فعال سازی سرمایه های انسانی، توسعه کارآفرینی و ارتقای درآمد، نقش طبقات کم درآمد و متوسط در اقتصاد و حمایت از تعاونی های دانش بنیان تاکید شده است.
مهدی نیک عهد افزود: اجرایی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی با تکیه بر اقتصاد داخلی محقق می شود و تعاون به عنوان یکی از سه رکن پایه و مهم اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، مردمی ترین بخش اقتصادی است.
کارشناس تعاون، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: اگر برنامه های مدون حساب شده و با پشتوانه های اجرایی و قانونی روشن در این بخش محقق شود، تعاونی ها جای فراوان برای کار کردن دارند.
نیک عهد تاکید کرد: تعاون از راه ها و مسیرهای مهم برای تحقق اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توانمندی های داخلی است و به طور مثال، ایجاد صنایع تبدیلی در حوزه های نفت و گاز و پتروشیمی، کشاورزی، باغداری و سایر بخش ها در قالب شرکت های تعاونی کمک قابل توجهی به تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و اقتصاد داخلی می کند.
کارشناس تعاون، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: تعاون ظرفیت و پتانسیل های بالایی برای حل مشکل بیکاری و افزایش اشتغال در جامعه دارد که نباید از آن غافل شد.
سرپرست مدیریت تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نیز گفت: این استان ظرفیت های بالایی در بخش تعاون به ویژه در صنایع تبدیلی دارد اما، این شرایط مطلوب برای سرمایه گذاران به خوبی معرفی نشده است.
وحید دانش دوست افزود: هدایت سرمایه گذارن در این مسیر امری ضروری است و نیاز است دستگاه های اجرایی نیز تلاش مضاعفی در این خصوص به کار گیرند.
وی بیان کرد: معضلات اقتصادی و اشتغال که موضوعی ملی است با تکیه بر تعاون و برنامه های اقتصاد مقاومتی قابل حل است.
سرپرست مدیریت تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید 330 شرکت تعاونی با 10 هزار و 547 نفر عضو در این استان تشکیل شده است که با تشکیل این شرکت های تعاونی زمینه اشتغال 6 هزار و 370 نفر در استان مرکزی ایجاد شده است.
دانش دوست گفت: از مجموع شرکت های تعاونی تشکیل شده در فعالیت دولت تدبیر و امید در استان مرکزی 22 شرکت تعاونی با 157 نفر عضو و 179 و ایجاد 179 فرصت شغلی، توسط بانوان راه اندازی شده است.
رییس هیات مدیره اتاق تعاون استان مرکزی گفت: مهمترین مشکل تعاونی ها نبود بازار فروش مناسب برای محصولات تعاونی ها، کمبود نقدینگی و نبود حمایت مناسب برای گسترش و توسعه کار است.
حسین خسروبیگی افزود: شرکت های تعاونی ها باید همه تلاش خود را برای افزایش کیفیت محصولات و صادارت به کار گیرند و در سفر معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان مرکزی، مرکز بازاریابی و برندینگ اتاق تعاون این استان برای بازارسازی و کمک به صادرات تعاونی ها افتتاخ شده است.
وی گفت: کمک به تقویت برندسازی و بازارفروش محصولات تعاونی ها امری ضروری است که با جدیت دنبال می شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: در برنامه ششم توسعه نقش جدی برای تعاون دیده نشده و آنچه در این برنامه لحاظ شده در قالب اقتصاد مقاومتی پیش بینی شده است.
محمدتقی آبایی هزاوه افزود: به نظر می رسد چنانچه بخواهیم سیاست های اقتصاد مقاومتی به دقت به مرحله عمل برسد چاره ای جز تکیه بر اقتصاد تعاونی وجود ندارد.
وی بیان کرد: مهمترین مزیت بخش تعاون تجمع سرمایه های اندک و بهم پیوستگی برای انجام کارهای بزرگ و رسیدن به عدالت اجتماعی در جامعه است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: در این راستا مزیت هایی همچون تخفیف مالیاتی و بیمه ای که در قانون پیش بینی شده و استفاده از تسهیلات اختصاصی، مهمترین مزیت های مشهود حوزه تعاون است که به دلیل باور نداشتن برخی مسئولان در سایر حوزه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی اجرایی شدن این مزیت ها با چالش های جدی روبرو می شود و این یک مشکل جدی است که در این راستا قوانین روشنی در قانون پیش بینی شده است.
وی گفت: اقتصاد تعاونی از ظرفیت های مهم برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که اگر به طور کامل پیاده شود، شکاف درآمدی در جامعه کاهش می یابد و مشارکت گسترده مردم در امور و رشد اقتصادی را فراهم می کند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی اضافه کرد: 31 شرکت تعاونی در سال جاری با سه هزار و 75 نفر عضو و 378 فرصت شغلی در این استان تشکیل شده که از این تعداد 2 شرکت تعاونی با 14 نفر عضو و 15 فرصت شغلی مربوط به بانوان است.
آبایی هزاوه گفت: در این مدت شرکت های تعاونی استان مرکزی 2 هزار و 750 دلار صادرات داشته اند و سهمیه در نظر گرفته شده در این خصوص تا پایان سال جاری 14 هزار 960 دلار است.
وی تصریح کرد: حدود 15 شرکت تعاونی در این استان وجود دارد که قابلیت صادرات دارند اما هنوز بارور نشده اند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: باروری این شرکت ها در گرو توانمند شدن تعاونی ها در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری، تقویت و حمایت از آن ها است.
آبایی هزاوه یادآور شد: 20 هزار و 106 فرصت شغلی از طریق شرکت های تعاونی در استان ایجاد شده است که از این تعداد 6 هزار و 367 فرصت در دولت تدبیر و امید ایجاد شده است.
2 هزار و 213 شرکت تعاونی فعال در استان مرکزی با 893 هزار و 99 نفر عضو وجود دارد که در مجموع 18 تعاونی در بخش اعتبار، 27 شرکت در تامین نیاز تولیدکنندگان، 11 تعاونی در تامین نیاز صنوف، 83 شرکت در تامین نیاز مصرف کنندگان، 48 تعاونی چند منظوره، 103 شرکت حمل و نقل، 564 شرکت خدمات، 13 تعاونی سهام عدالت، 459 شرکت صنعتی،39 تعاونی عمرانی، 28 شرکت فرش دستباف، 562 تعاونی کشاورزی، 57 شرکت معدنی و 201 تعاونی مسکن در این استان فعال است.
از 11 تا 18 شهریورماه به عنوان هفته تعاون نامگذاری شده است.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/106704/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات وعدهٔ صادق

لحظه انفجار مهیب بر اثر نشت گاز

جزئیاتی تازه درباره حذف اسم پدر و مادر از کارت ملی

دستگیری روانشناس روانی که با اسلحه و بی‌سیم از زنان اخاذی می‌کرد!

قم از امروز بارانی می‌شود

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

بیش از 9 هزار خانه روستایی در استان قم مقاوم سازی شدند

اجرای 90 پروژه عمرانی در منطقه دو شهرداری قم

اجرای 90 پروژه عمرانی در منطقه 2 شهرداری قم

افزایش 2 میلیون تومانی حقوق سرایداران مدارس

تصاویری عجیب از خسارت سیل امارات

دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین در فضای مجازی

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

خیابان پشتیبان بلوار پیامبر اعظم (ص) در قم احداث می‌شود

مرد ثروتمند قربانی طلب یک میلیارد تومانی‌اش شد

احداث آرامستان جدید پایتخت در 2 نقطه تهران

صفحه نخست روزنامه‌های قم، یکم اردیبهشت

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

کاهش 3.9 درصدی مصرف گاز در استان قم

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت به شبکه زیرساختی قنوات

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

واکنش مردم قم به عملیات «وعده صادق»

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صفحه نخست روزنامه‌های قم شنبه 1 اردیبهشت ماه 1403

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل و آبگرفتگی 9 استان

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

خسارت 30 رشته قنات فنوج، براثر جاری شدن سیلاب

ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه

درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

اجرای آزمایشی طرح متمرکز سازی چاپ و صدور شناسنامه در 5 استان

حذف کامل کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

تقویم و اوقات شرعی شنبه اول اردیبهشت 1403 به افق قم

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم