عصر قم

آخرين مطالب

اجرای طرح «زندگی به سبک رضوی» برای 600 زوج در قم فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصرقم- این روزها در همه زمینه‌های زندگی خود از ارتباط فردی تا اجتماعی و ازدواج شاهد تغییراتی هستیم که ناشی از گذر از زندگی ایرانی اسلامی و یا به عبارتی سنتی گذشته و به سوی مدرنیته هستیم؛ این گذر که به سرعت اتفاق افتاده است باعث آسیب‌های اجتماعی بسیاری از جمله طلاق در جامعه شده است و با توجه به تغییر سبک زندگی و فرهنگی، ازدواج و بنیان خانواده در این جوامع سست شده است.

طبق نظر کارشناسان امور خانواده و طبق آمارهای به دست آمده آمار بیشترین طلاق‌ها در 3 سال نخست زندگی اتفاق می‌افتد و یا به عبارتی دیگر 3 سال نخست زندگی زوج‌های جوان بحرانی‌ترین دوران زندگی به شمار می‌رود که با آموزش‌های مهارتی می‌توان جلوی طلاق که به معضل و آسیب جدی در جامعه تبدیل شده است را تا حدودی گرفت.

طبق آخرین آمار به دست آمده از اداره کل ثبت احوال استان قم 10 درصد از طلاق‌های صورت گرفته در این استان مربوط به نخستین سال ازدواج و 44 درصد مربوط به 5 ساله اول زندگی زوجین است هم‌چنین در 4 ماهه نخست سال 98 بیش از 799 مورد طلاق رخ داده است که با توجه به پیشینه فرهنگی و مذهبی شهر مقدسی مانند قم جای تأمل دارد.

با توجه به وجود مؤسسات متعدد فرهنگی و حوزه علمیه قم و دیگر مراکز معنوی و فرهنگی برای پیشگیری از این معضل بزرگ نیاز به یک کار فرهنگی در جامعه است و به همین دلیل آستان قدس رضوی برای تحکیم بنیان خانواده‌های ایرانی از جمله استان قم وارد عمل شده و پیشنهاد اجرای طرح «زندگی به سبک رضوی» را داده تا با کمک آموزش‌هایی که به زوجینی که نخستین سال زندگی خود را پشت سر گذاشته‌اند مهم‌ترین آموزش‌ها، مهارت‌ها و مشاوره‌ها را به طور رایگان و به مدت 3 سال را داده تا زندگی آن‌ها پایدار بماند.

این طرح از سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) شروع و ثبت نام زوجین در سراسر کشور از جمله استان قم تا عید غدیر خم ادامه خواهد داشت.

تحکیم بنیان خانواده‌ها با بهره‌گیری از آموزه‌های امام رضا(ع)

مسئول کانون خانواده آستان قدس رضوی در استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: با توجه به ارزشی که دین مبین اسلام و کتاب آسمانی ما به بنیان خانواده دارد هم‌چنین منشور ابلاغی مقام معظم رهبری که اولویت بندی کار فرهنگی برای خانواده را مدنظر داشته است آستان قدس رضوی برای تحکیم این بنیان وارد عمل شده و پیشنهاد اجرای طرح «زندگی به سبک رضوی» را داده و خود هم مجری اجرای این طرح شده است.


سمیه صفری می‌افزاید: به موجب این طرح کلیه زوجینی که نخستین سال زندگی خود را شروع کرده‌اند برای ثبت نام از طریق پیام‌گیر «8800» مراحل ثبت نام را پشت سر گذاشته و به مدت 3 سال از دوره‌های آموزشی مهارت زندگی، همسرداری و تبیین سیره و زندگانی حضرت امام رضا(ع) با بهره‌گیری از بهترین مشاوران و مجرب‌ترین اساتید آموزش‌های مختلفی را پشت سر گذاشته تا نوع ارتباط با یکدیگر را بهتر بشناسند.

به گفته وی، این آموزش‌ها در ابتدا به صورت تلفنی و بعدها از طبق نظر مشاوران حضوری به صورت ماهانه در یک جلسه به مدت 3 سال ارائه خواهد شد و زوجین با ثبت نام به طور رایگان از این دوره‌ها و خدمات فرهنگی و آموزشی برخوردار می‌شوند تا به مسائل زوجین در زمینه‌های مختلف مشاوره‌های خوبی ارائه شود؛ هم‌چنین دوره‌هایی هم برای خانواده‌های طرفین هم برگزار می‌شود تا ارتباط با زوج‌های جوان را مدیریت کنند.

تمرکز بر 3 سال نخست زندگی زوجین

مسئول کانون خانواده نمایندگی آستان قدس رضوی در قم در ادامه بیان می‌کند: دوران 3 ساله ابتدای زندگی برای زوج‌های جوان از اهمیت بسیاری برخوردار است و این دوران بحرانی است چرا که بیشترین آمار طلاق در این دوره رخ خواهد داد لذا آستان قدس رضوی بر این دوره تمرکز و آموزش‌هایی را به مدت 3 سال به کمک خادم یاران کانون خانواده این آستان برگزار می‌کند تا آستانه تحمل زوجین بالاتر رفته و ازدواج و زندگی آن‌ها با پایداری بالاتری روبرو و از طلاق جلوگیری شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ورود مطلوب شهر مقدس قم برای اجرای این طرح، گفت: خوشبختانه در قم استقبال خوبی از این طرح شد و 600 زوج جوان در این طرح از این دوره‌ها بهره‌مند شدند آن‌ها با بهره‌گیری از آموزه‌های امام هشتم و مهارت‌های زندگی و مشاوره به مدت 3 سال این دوره‌ها را پشت سر خواهند گذاشت تا زندگی مطلوب و محکمی داشته باشند.

در آینده طرحی با نام حسنی اجرا می شود که ازدواج سنتی قدیمی و واسطه‌گری برای ازدواج را مطرح می‌کند

صفری با بیان اینکه این طرح فرهنگی است و در بلند مدت دستاوردهای خوبی را به همراه خواهد داشت، می‌افزاید: در ابتدای شروع طرح 365 زوج جوان در آستانه زندگی نخست خود ثبت نام کردند ولی زوج‌هایی هم بودند که با استقبال از این طرح داوطلبانه ثبت نام کردند اگر تبلیغ و اطلاع‌رسانی بیشتری داشتیم، آمار استقبال بالاتر می‌شد.

وی در پاسخ به این سؤال که نهادهای دیگر در استان با این طرح همکاری دارند، بیان می‌کند: ما برای پیشگیری از راهکارهای جزیره‌ای که هیچ بازخورد و دستاوردی را نداشته با همه ارگان‌های اجرایی مرتبط در استان قم از جمله استانداری مکاتبه کردیم؛ هم‌چنین از ظرفیت‌های مجمع جهانی اهل بیت علیه السلام و جامعه الزهرا(س) هم استفاده می‌کنیم زیرا باید برای پیشگیری از طلاق یک کار فرهنگی کرد.

مسئول کانون خانواده نمایندگی آستان قدس رضوی در قم با اشاره به دیگر برنامه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی از اجرای طرح «حسنی» برای واسطه‌گری در ازدواج خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: در آینده طرحی با نام حسنی از سوی آستان قدس رضوی در شرف اجرایی شدن در کشور است که این طرح ازدواج سنتی قدیمی و واسطه‌گری برای ازدواج دو زوج را مطرح کرده است؛ ارگان‌هایی هم برای تهیه جهیزیه و خرید برای ازدواج آسان هم قول مساعد دادند و واسطه برای ازدواج دو طرف در فرهنگ ما بوده است و علمای ما هم به احیای این سنت قدیمی هم سفارش کردند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/106762/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تلویزیون آمریکا: هیچ کس به اندازه آیت الله خامنه‌ای از شعارتان خوشحال نمی‌شود!

اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف برگزار می شود

همایش جمعیت خدمت‌رسانی فاطمی‌ها در قم برگزار شد

اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا برگزار می شود

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

تقویم و اوقات شرعی پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

آیت‌الله رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند

ممنوعیت فروش گوشت لاکچری در قم +فیلم

واکنش سخنگوی شورای شهر قم به انتقادات از سفر مدیران شهری به اروپا

اجلاسیه سراسری روسای شورا‌های اسلامی کشور به میزبانی قم برگزار می‌شود

همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم برگزار می‌شود

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

13 خیابان در سطح شهر قم بازگشایی شد

استاد حوزه علمیه قم : اگر برای آبادانی دین کاری نمی کنیم، دین را خراب تر نکنیم

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

همایش ملی پیاده روی بانوان در 21 اردیبهشت ماه قم برگزار می شود

مونوریل قم از خواب زمستانی بر می‌خیزد

عوامل موثر در زایمان زودرس

آیت‌الله رئیسی: صهیونیست‌ها امروز منفورترین رژیم در نگاه مردم جهان هستند

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

میز تحریریه| توضیحات معاون شهرداری قم درباره ترافیک تقاطع میدان سپاه

آخرین تمرینات بلندقامتان جوان قم برای حضوری در لیگ برتر

پایان دوره توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس سمپاد در قم

مونوریل قم پس از 10 سال وقفه از سر گرفته می‌شود

رئیس سازمان سنجش: اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند

هشدار زرد هواشناسی؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

آیت الله خامنه ای : برخی توصیه می‌کنند یک خواسته آمریکا را قبول کنید تا مشکل حل شود / تحریم‌ها موجب شکوفایی استعداد‌ها شده

آیت الله خاتمی خطیب این هفته نماز جمعه تهران

رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت الله خاتمی، خطیب این هفته نماز جمعه تهران

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

اجازه تصمیم‌گیری نادرست در حوزه طرح جامع شهر قم را نمی‌دهیم

فروش گوشت لاکچری در قم ممنوع شد

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد

دادستان کل کشور: طرح نور با همین جدیت و قاطعیت استمرار خواهد داشت

تصاویری از تخریب و ریزش چند خانه بر اثر آبگرفتگی در کاشان

105 هکتار از بیابان‌های قم کانون تولید ریزگرد شده‌است