عصر قم

آخرين مطالب

حضرت فاطمه معصومه(س) اقیانوس بی کران معارف الهی سیاسی

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - درطلایی ترین نقطه شهر، گنبدی به ارتفاع هفده متر به یاد هفده روز میهمانی قم از بانوی کرامت سر به ملکوت کشیده شده است، حضرت فاطمه معصومه (س) اقیانوسی بی کران از معارف الهی که همچنان نور وجود آن حضرت این شهر مقدس را حیات بخشیده است.

اول ذی القعده سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) مظهر عصمت و نجابت است؛ بانویی که مدینه به یمن حضورش نورانی شد و کوچه پس کوچه های مدینه، به عطر دل انگیزش معطّر شدند و سروهای آزاد به احترامش قیام‬ کردند.
امروز سخن از ولادت بانویی است که با قدمهای پرحیاتش، به سرزمین کویری قم زندگی‬ وهدایت بخشید و در رگ ایرانیان، خون حمایت از ولایت را جاری ساخت. بانویی که تمام ایرانیان سرسفره باکرامتش نشسته و وجود خود را از یمن وجود او می‌دانند.
اگر در این شهر مقدس رونق و آبادانی وجود دارد و حوزه‌های علمیه به بزرگترین مرکز نشر معارف اسلامی تبدیل شده‌اند همه آن به خاطر وجود کریمه اهل بیت شکل گرفته است، حضرت فاطمه معصومه (س) یاس خوشبوی طهارت است، آن حضرت وجود بابرکتی است که دل‌های بی قرار و شیفته مومنان در برهوت هستی در جوارش در پی آب هستی می‌گردند.
آن حضرت قیانوس بی کران معارف و علومی است که در ساحل بی کران کرامات او تشنگان در طلب رفع عطش خود می‌کوشند، هرچند که دست کوتاه ما جز جرعه‌ای از معارف او را نمی‌تواند بچشد، اما چه می‌توان کرد، آب دریا را گر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید.
وقتی وارد حرمش می‌شوی احساس می‌کنی در بهشت نفس می‌کشی، بی دلیل نبود که امام جعفر صادق (ع) در فضلیت و جایگاه رفیع کریمه اهل بیت (س) فرمودند: بهشت هشت در دارد که سه در آن به‌طرف قم باز می‌شود.
حضرت فاطمه معصومه (س)، بانوی عصمت و کرامت که کریمه اهل بیت (ع) زیبنده آن حضرت است در سال 173 هجری قمری در خانه هفتمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام موسی کاظم (ع) چشم به جهان گشود، فرشتگان هلهله کنان میلاد نور را در آسمان و زمین ندا دادند و مدینه النبی از شمیم فاطمه معصومه عطرآگین شد.
گلِ زیبای مهر محمدی، زینت شاخسار ولایت، نجمه آسمان امامت، کریمه اهل بیت، آسیهِ صداقت‌ها، مریم پاکی‌ها، خدیجه مهربانی‌ها و فاطمه خوبی‌ها، بانوی آب و آیینه و آفتاب پاک به دنیای خاکی پا گذاشت، گوهری گرانبها که نور اسلام ناب با وجود آن حضرت در جهان تشیع طنین انداز و آموزگار تقوا، عصمت و کرامت در تمامی اعصار شد.
معصومه، طاهره، حمیده، رشیده، تقیه، رضیه، مرضیه، سیده صدیقه و سیده رضیه مرضیه از القاب آن حضرت می‌باشد.
حضرت فاطمه معصومه (س) را شفیعه روز جزا لقب داده‌اند، چون آن حضرت مانند حضرت فاطمه زهرا (س) دارای مقام شفاعت است و به واسطه کریمه اهل بیت (ع) بسیاری از شیعیان به بهشت وارد می‌شوند.
امام صادق (ع) دراین باره می‌فرمایند: آگاه باشید بهشت هشت در دارد که سه تا از آنها به سوی قم باز می‌شود. در آنجا بانویی دفن خواهد شد که از فرزندان من و نامش فاطمه دختر موسی علیه السلام است. به شفاعت او همه شیعیان داخل بهشت می‌شوند.
بزرگان دین برای آن بانوی گرانقدر احترام و جایگاه خاصی قائل بوده و همگی برابر آستان با عظمت ایشان سر تعظیم فرود آورده و زیارت وی را مایه سعادت و خوشبختی دنیا و آخرت دانسته‌اند.
دوران کوتاه زندگانی حضرت معصومه (س) همواره در اندوهِ ستم عباسیان گذشت، هنوز بیش از ده بهار از زندگانی را پشت سر ننهاده بود که دست بیداد هارون الرشید دستان نوازش گر پدر را از سر او کوتاه کرد و دریایی از اندوه را بر قلب شریفش جاری ساخت، اگر چه قبل از آن نیز زندان‌های جور هارون، کم‌تر، مجالی برای دیدار پدر فراهم ساخته بود.
بعد از پدر، حجت خدا و دادرس مردمان، برادر بزرگوارش حضرت علی بن موسی الرضا (ع) تنها مایه آرامش او بود.
پس آغاز امامت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت هنگامی که مامون خلافت را به دست گرفت، برای استحکام پایه‌های خلافت خود با تدارک تبعیدی اجباری، آن امام بزرگوار را به خراسان فراخواند. در این میان حضرت معصومه (س) با گذشت یک سال از هجرت امام (ع) به منظور دیدار ایشان به همراه گروهی از یاران و نزدیکان خویش به ایران سفر کرد.
آن حضرت در میان راه همگان را نسبت به مظلومیت و غربت امام رضا (ع) آگاه می‌ساخت که این موضوع تاب تحمل حکومت وقت را ربود و هنگامی که کاروان حضرت معصومه (س) به شهر ساوه رسید، عده‌ای از مخالفان آن بزرگوار با پشتیبانی نیروهای حکومت با کاروانیان به جنگ پرداختند و افراد زیادی را به شهادت رساندند. این بانوی والامقام نیز پس از آن رویداد تلخ بیمار شدند و به همین علت در شهر قم اقامت کردند.
یکی از عالی‌ترین نمونه‌های عبادت و بندگی خدا از خاندان ولایت و امامت، کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) است؛ او که عبادت و شب زنده داری هفده روزه‌اش در واپسین روزهای زندگی درقم، گوشه‌ای از عمری بندگی و فروتنی برابر ذات پاک الهی بود.
سرانجام حضرت معصومه (س) در 10 ربیع الثانی 201 هجری قمری پس از تحمل درد و رنج حاصل از بیماری، در شهر قم دیده از جهان فروبست.

جشن‌های دهه کرامت در 120 نقطه کشور
معاون فرهنگی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) گفت: جشن‌های دهه کرامت امسال در 120 نقطه کشور برگزار می‌شود، همچنین جشن دختران آفتاب نیز در سطح تمام استان‌ها ترتیب خواهد یافت.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی احمدی افزود: ویژه برنامه 10 روز 10 روایت در یکی از صحن‌های اصلی حرم مطهر ویژه دختران نوجوان همزمان با ایام دهه کرامت برگزار خواهد شد، در این برنامه 10 روایت به نوجوان تبیین می‌شود.
وی تصریح کرد: هدف آستان مقدس حضرت معصومه (س) بر مردمی‌تر کردن جشن‌های دهه کرامت است، این اقدام در پیشبرد اهداف تعریف‌شده نقش مهم‌تری دارد.
برگزاری جشن کرامت در 20 مرکز بین المللی
معاون اجرایی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) نیز گفت: همزمان با دهه کرامت نخستین کنگره ملی شعر فاطمی پیرامون شخصیت حضرت فاطمه معصومه (س) ترتیب یافت، در پایان این کنگره از شاعران برگزیده تجلیل به عمل خواهد آمد.
هادی محمود نژاد افزود: اعزام سفیران کریمه به بیش از 120 نقطه کشور نیز در این ایام انجام می‌شود، همچنین سفیران کریمه در 20 مرکز بین‌المللی نیز فعالیت خواهند پرداخت.
معاون اجرایی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) خاطرنشان کرد: اجتماع بزرگ بانوان فاطمی نیز همزمان با دهه کرامت برگزار می‌شود.
تعویض پرچم گنبد طلایی حرم
آیین تعویض پرچم حرم مطهر کریمه اهل بیت (ع) به مناسبت آغاز دهه مبارک کرامت و میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه (س) دختر گرامی امام موسی کاظم (ع) هفتمین اختر تابناک ولایت و امامت، عصر چهارشنبه با حضور جمعی از مسئولان و قشرهای مختلف مردم برگزار شد.
در این مراسم باشکوه، آیت الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س)، تولیت حرم مطهر امام حسین (ع)، نمایندگان حرم های مطهر نجف اشرف، سامرا و کاظمین، خادمان حرم های مطهر رضوی مشهد، حضرت معصومه (س) قم، احمد ابن موسی شاهچراغ (ع) شیراز و عبدالعظیم حسنی (ع) ری، تعدادی از مسئولان و زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت (ع) حضور داشتند. حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی از استادان حوزه علمیه قم در این مراسم درباره سیره و فضایل حضرت فاطمه معصومه (س) سخنرانی و بر پیروی از راه ائمه معصومین (ع) تاکید کرد.نقاره‌زنی خادمان حرم مطهر به مناسبت سالروز میلاد بانوی کرامت، مدیحه‌سرایی و شعرخوانی سیدحمیدرضا برقعی از شاعران برجسته کشور از جمله دیگر بخش‌های این مراسم بود.
‌ مراسم خطبه خوانی
مراسم خطبه خوانی به مناسبت میلاد خجسته حضرت فاطمه معصومه (س) و آغاز جشن‌های دهه کرامت نیز صبح امروز در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه با حضور مسئولان کشوری و استانی آغاز شده و قرار است تولیت آستان قدس رضوی سخنرانی کند.
شب گذشته نیز مردم قم به همراه زائران از سراسر کشور با حضور در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) با برپایی جشن و سرور، مضجع شریف کریمه اهل بیت را گلباران کردند و زیارتنامه آن حضرت را زمزمه کردند.
روزهای یکم تا یازدهم ذی القعده که بین سالروز ولادت حضرت معصومه (س) تا سالروز ولادت امام رضا (ع) قرار دارد به نام دهه کرامت نامگذاری شده است.
7403/‏‬ 6133/‏
برچسب‌ها
قم دهه کرامت

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/107138/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

تسلیت رئیسی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

مبارزات آیت الله کاشانی علیه رژیم صهیونیستی + موشن گرافیک

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

لحظات حساس از نجات نوزاد ٣ روزه توسط اپراتور هلال احمر قم + فیلم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

برگزاری رویداد استارتاپی شتاب در قم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

تقویم و اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

آیت الله رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد بازدید کرد

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف