عصر قم

آخرين مطالب

میزگرد ایرنا/کمبود امکانات و نیرو مهمترین چالش اورژانس قم سیاسی

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی، یکی از مهمترین دستگاه های خدمات رسان به مردم است که لزوم آگاهی مردم و اطلاع رسانی از نحوه وظایف این دستگاه می تواند در ارائه بهتر خدمات پزشکی از سوی کارشناسان اورژانس مفید و موثر باشد.

به گزارش ایرنا، وظیفه و رسالت سیستم خدمات فوریت های پزشکی، ارائه خدمات اورژانس پزشکی در سطح جامعه است؛ فوریت های پزشکی در واقع پاسخی به یک نیاز در جهت اقدام سریع و کارآمد در مقابل حوادثی است که خارج از محیط های درمانی اتفاق می افتد.
مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی با هدف برآورده کردن نیاز عموم شهروندان به خدمات فوریت های پزشکی و مدیریت سلامت در هنگام بروز حوادث، بلایا و بحران ها به کمک نیازمندان به خدمات درمانی می شتابد.
کاهش زمان رسیدن بر بالین مددجویان، افزایش میزان رضایتمندی مددجویان، بهبود کیفیت خدمات ارائه شده، ارتقا سلامت جامعه از طریق فرهنگ سازی و اطلاع رسانی صحیح در خصوص خدمات اورژانس، بهبود کارایی مرکز در جریان فعالیت های جاری و همچنین در هنگام بروز بحران ها از طریق بهبود ساختارهای اداری و ارتباطی و استفاده از مجهزترین ناوگان و بهترین نیروهای فنی اورژانس در ارائه خدمات فوریت های پزشکی پیش بیمارستانی از جمله اهداف مرکز اورژانس 115 است.
با توجه به اینکه جمعیت استان قم بر اساس سرشماری سال 1390 برابر با یک میلیون و 151 هزار و 672 نفر است و مسائلی از جمله زائرپذیری این استان به طوری که بر اساس اعلام استانداری قم سالانه 20 میلیون جمعیت از نقاط مختلف کشور و حتی خارج از کشور وارد این استان می شود و قرار گرفتن قم در مسیر مواصلاتی 17 استان کشور، می طلبد نگاه و تخصیص اعتبار و امکانات به دستگاه های امدادرسان استان قم ویژه باشد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی در راستای تعامل سازنده و موثر با دستگاه های مختلف استان میزگردی با موضوع بررسی ظرفیت ها، توانمندی ها و چالش های پیش روی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم با حضور محمدرضا حسنی رئیس، مهدی فراهانی معاون و مهدی جمشیدی مسئول روابط عمومی این مرکز برگزار کرد.
لزوم افزایش نیروها در راستای تقویت کادر عملیاتی و ستادی، تجهیز این مرکز به دستگاه های پیشرفته و آمبولانس های به روز، راه اندازی پایگاه های شهری و جاده ای به میزان نیاز جمعیت آماری و شناور استان، ضرورت استفاده از اورژانس هوایی و همچنین اتخاذ راهکارهایی برای حل معضل مزاحمان تلفنی اورژانس 115 از جمله مواردی است که در میزگرد ایرنا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
* رسانه ها نقش غیرقابل انکاری در آگاهی بخشی به جامعه از کارکردهای اورژانس دارند
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم در ابتدای این میزگرد با تشکر از تعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با مرکز اورژانس 115 استان، ابراز امیدواری کرد: این همکاری دو سویه در آینده نیز تداوم داشته باشد و پررنگ تر شود.
محمدرضا حسنی به اشراف ایرنا به حوزه وظایف سازمانی اورژانس 115 اشاره کرد و افزود: جایگاه اورژانس از نظر کارکردهای مردمی، سیاسی و اجتماعی با توجه به شرایط خاص استان قم از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی با بیان اینکه خدمات اورژانس 115 در معرض دید مردم است، ادامه داد: رسانه ها نقش غیرقابل انکاری در راستای آگاهی بخشی مردم از وظایف و کارکردهای این دستگاه امدادی و همچنین فرهنگ سازی در راستای جلوگیری از تماس های غیراورژانسی با این مرکز دارند.
وی با اشاره به اینکه انجام ماموریت برای هر آمبولانسی به طور میانگین بین 20 تا 60 دقیقه زمان نیاز دارد، افزود: آگاهی از این شرایط به مردم کمک می کند از خدمات این دستگاه امدادی در مواقع ضروری استفاده کنند و از تماس های غیرضروری که موجب بی نصیب ماندن بیمار اورژانسی از این خدمات می شود، جلوگیری نمایند.
* افزایش 10 برابری ماموریت های اورژانس قم طی 10 سال گذشته
حسنی در ادامه به ظرفیت و عملکرد مرکز اورژانس 115 قم اشاره کرد و گفت: این مرکز با دارا بودن 37 پایگاه شهری و جاده ای، 52 دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس ارائه خدمت می کند.
وی افزود: حدود 10 دستگاه از آمبولانس های این مرکز فرسوده است و امیدواریم تا پایان امسال به همین تعداد آمبولانس به استان قم اختصاص یابد.
وی اضافه کرد: تعداد 10 دستگاه موتورلانس نیز در پایگاه های اورژانس مستقر است که در مناسبت های مختلف به دلیل ترافیک سنگین و مشکل در تردد آمبولانس ها، مورد استفاده قرار می گیرد.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی قم بیان کرد: در سال 93 به صورت ماهیانه حدود 30 هزار تماس با این مرکز برقرار که منجر به انجام پنج هزار ماموریت در ماه شده است.
وی با بیان اینکه در سال 93، حدود 60 هزار ماموریت انجام شده است، افزود: از این تعداد 20 هزار ماموریت مربوط به حوادث تصادفی شهری و جاده ای و 40 هزار حوادث غیرتصادفی بوده است.
به گفته وی، در شش ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته با افزایش 10 درصدی، ماموریت ها به 40 هزار مورد رسیده است.
حسنی با بیان اینکه مرکز اورژانس قم در سال 1383 سالانه 10 هزار ماموریت با 11 پایگاه شهری و جاده ای انجام می داد، افزود: این میزان ماموریت پس از گذشت 10 سال، در سال گذشته با افزایش 10 برابری به 60 هزار ماموریت رسید.
وی افزود: تعداد پایگاه ها نیز باید به همان تناسب افزایش می یافت، ولی در حال حاضر 37 پایگاه شهری و جاده ای در این استان فعال است.
* کمبود نیروی انسانی از مشکلات جدی اورژانس قم است
وی ادامه داد: با توجه به شرایط قم از نظر جمعیت آماری و شناور، به ویژه در مناسبت های ملی و مذهبی که احتمال وقوع تصادف و حادثه را افزایش می دهد، امکاناتی که برای استان در نظر گرفته می شود باید از نظر ضرایب استاندارد با سایر استان ها متفاوت باشد.
حسنی افزود: افزایش تعداد پایگاه ها، آمبولانس ها و نیروهای اورژانس زمان دسترسی به بیماران را کوتاه می کند و امکان ارائه خدمت را افزایش می دهد.
وی با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی از معضلات اورژانس است، گفت: هم اکنون 240 نیروی عملیاتی و ستادی در این مرکز مشغول به خدمت هستند که به دلیل کمبود نیرو ناچار هستیم از این تعداد در شیفت های بیشتری استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: برای افزایش کیفیت خدمات مرکز فوریت های پزشکی باید حدود 50 درصد به نیروهای کنونی اضافه شود.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم با بیان اینکه جذب نیروی انسانی به صورت کشوری به لحاظ منابع مالی دچار محدودیت است، بیان کرد: البته در سطح کشوری این مساله به صورت جدی پیگیری می شود و از دستگاه های ذیربط انتظار داریم در اختصاص منابع مالی توجه ویژه ای به اورژانس 115 داشته باشند.
وی افزود: محدودیت هایی که برای سایر ارگان ها با هدف پیشگیری از بزرگ شدن دولت لحاظ و همچنین بر استفاده از بخش خصوصی تاکید می شود،با توجه به اینکه مرکز فوریت های پزشکی سازمانی خدماتی و فاقد منافع خدماتی است، نباید در اورژانس لحاظ کنند.
وی تصریح کرد: تمام خدمات اورژانس 115رایگان است و تنها منابع مادی این مرکز، اعتباراتی است که به صورت ملی در اختیار این مرکز قرار می گیرد.
حسنی گفت: زمان رسیدن آمبولانس به سر صحنه در حوادث جاده ای به طور میانگین در کشور 15 دقیقه و در قم 12 دقیقه و 30 ثانیه و در حوادث شهری در کشور هشت دقیقه و در استان قم هفت دقیقه و 20 ثانیه است.
وی گفت: با وجود تمام مشکلات زمان رسیدن نیروهای اورژانس به صحنه تصادف در قم کمتر است، حال اگر نیروی انسانی و امکانات کافی در اختیار ما باشد و تحقق پیدا کند، قطعا این شاخص بسیار بهتر می شود.
* کاهش تماس های غیرضروری با مرکز فوریت های پزشکی
وی در ادامه بیان کرد: خوشبختانه تعداد تماس های غیرضروری اورژانس در سال 93 نسبت به سال 92 کاهش یافته و با واقعی تر شدن تماس ها تعداد ماموریت ها افزایش یافته است.
حسنی با بیان اینکه تماس های کاذب موجب اختلال در روند امدادرسانی می شود، گفت: اطلاع رسانی درست یکی از دلایل کاهش این تماس ها بوده است و هر چه تماس های غیرضروری کمتر شود، سرعت پاسخگویی افزایش می یابد.
وی افزود: متاسفانه ماموریت هایی که بر اساس بعضی شرح حال های دروغی توسط مزاحمان تلفنی برای اورژانس ایجاد می شود، فردی را که در همان زمان نیاز به خدمت دارد، از خدمات اورژانس محروم می کند.
* انجام ماهانه یک هزار ماموریت مربوط به حوادث موتورسیکلت سواران
حسنی در بخش دیگری از سخنان خود به ماموریت های اورژانس در حوادث مربوط به موتورسواران اشاره کرد و گفت: ماهیانه یک هزار ماموریت اورژانس مربوط به موتورسوارهاست که یک پنجم ماموریت های کارشناسان این مرکز را به خود اختصاص می دهد.
وی افزود: متاسفانه قم یکی از مشکل دارترین استان های کشور در فرهنگ استفاده از موتورسیکلت و عدم رعایت مقررات است که در این زمینه دستگاه های اطلاع رسانی و فرهنگ سازی موفق نبوده اند.
وی با بیان اینکه بیشتر حوادث مربوط به موتورسیکلت سواران از طریق رعایت ایمنی های لازم و مقررات راهنمایی و رانندگی قابل پیشگیری است، افزود: باید با انجام اقدامات فرهنگی آمار تصادف ها و در نتیجه ماموریت های اورژانس را در خصوص موتورسیکلت سواران کاهش دهیم.
حسنی تصریح کرد: با کاهش یک پنجم ماموریت های غیرضروری می توانیم سرعت رسیدن آمبولانس ها به سر صحنه حادثه را 20 درصد افزایش دهیم.
* میزان رضایتمندی مردم از اورژانس 115 بیش از 90 درصد است
وی با بیان اینکه درصد رضایتمندی مردم از خدمات اورژانس 115 بالای 90 درصد است، گفت: این مرکز به روش های مختلف از جمله بررسی تماس های مردمی و همچنین اقدامات واحد کنترل کیفیت که شاخص های کمی و کیفی این مرکز را می سنجد، میزان رضایتمندی به صورت کاملا مستند و معتبر به دست می آید.
وی افزود: واحد کنترل کیفیت ماهانه به صورت تصادفی 10 تا 20 درصد ماموریت ها را رصد می کند و بر اساس شاخص هایی که در این سیستم تعریف شده است، میزان رضایتمندی را تعیین می کند.
حسنی در ادامه دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه اورژانس هوایی از جمله اقداماتی است که در دولت تدبیر و امید به آن پرداخته شد، افزود: بالگرد اورژانس جایگزین آن محدودیت های جاده ای شد و خدمات بسیاری را ارائه کرد به ویژه در استان قم که در اورژانس هوایی توانست رتبه نخست را در خدمات کمی و کیفی در سال 93 در سطح کشور احراز کند.
* اورژانس هوایی انقلابی در حوزه سلامت بود
معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم نیز در این میزگرد با بیان اینکه مجموعه خبرگزاری ایرنا همکاری بسیاری خوبی با مرکز اورژانس دارند، گفت: تاثیر ارتباط و تعامل با رسانه ها و اطلاع رسانی در خدمت رسانی بهتر به مردم واقعیتی انکارناپذیر است.
مهدی فراهانی افزود: اگر اطلاع رسانی از وظایف و کارکردهای اورژانس به نحو مطلوب صورت گیرد، قطعا در استفاده مردمی که به خدمات این دستگاه نیاز دارند، تاثیر مطلوب خواهد گذاشت.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت خدمات اورژانس هوایی، گفت: اورژانس هوایی در راستای طرح تحول نظام سلامت، انقلابی در حوزه اورژانس 115 در کنار سایر خدمات مورد نیاز بود که محقق شد.
وی با بیان اینکه پایگاه های اورژانس تمام محورهای مواصلاتی استان را پوشش می دهد، گفت: با تمام ضعف ها و کمبودها سعی کردیم نحوه چینش پایگاه ها و آمبولانس ها به نحوی باشد که تمام محدوده جغرافیایی استان را تحت پوشش قرار دهیم و در زمان استاندارد در سر صحنه حادثه حاضر شویم.
* اورژانس هوایی نجات جان مصدومان و بیماران بدحال را دوچندان کرده است
فراهانی با بیان اینکه بالگرد اورژانس 115 قم در مواقع ضروری و پس از درخواست اورژانس زمینی بلافاصله به پرواز درمی آید، تاکید کرد: زمان رساندن مصدوم بویژه مجروحان بدحال به مراکز درمانی مهمترین دغدغه اورژانس 115 بود که اورژانس هوایی این مشکل را مرتفع کرده است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال تصادفی که در انتهایی ترین حوزه استحفاظی قم مثل جاده نیزار یا کهک رخ می دهد، بدون ترافیک جاده ای، یک ساعت تا یک ساعت و نیم زمان نیاز است تا آمبولانس بتواند مصدوم را به بیمارستان سطح شهر منتقل کند؛ در حالیکه اورژانس هوایی از زمان برخاستن تا زمانی که مجروح را به بیمارستان منتقل کند، 20 دقیقه زمان نیاز دارد.
وی با بیان اینکه قم محور مواصلاتی 17 استان کشور است و به طور طبیعی حجم تردد و تصادف ها در محورهای این استان بالاتر از سایر استان هاست، گفت: این مساله اهمیت به کارگیری اورژانس هوایی در این استان را دوچندان می کند و از زمان راه اندازی بالگرد 115 تاکنون اثربخشی آن بر همگان مسلم شده است.
به گفته معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی قم ، اگر مصدومانی که دچار آسیب های جدی در نواحی حساس بدن شده اند، با آمبولانس به مراکز درمانی منتقل شوند، قطعا جان آن ها را به خطر می افتد.
وی تصریح کرد: اورژانس هوایی با کاهش زمان انتقال مصدومان و بیماران بدحال به بیمارستان و در نتیجه با تسریع در ارائه خدمات درمانی، نجات جان مصدومان حوادث و بیماران را دوچندان کرده است.
وی با اشاره به اینکه با راه اندازی اورژانس هوایی، از اعزام چندین دستگاه آمبولانس جهت پوشش حوادث پرتلفات صرف نظر شده است، ادامه داد: ممکن است ترافیک ایجاد شده در وقوع برخی حوادث، مانع خدمات رسانی به موقع به مصدومان از طریق زمینی شود که در این موارد با اعزام بالگرد اورژانس نسبت به خدمات رسانی و انتقال مصدومان با سرعت بیشتری اقدام می کنیم.
فراهانی گفت: تماس های مردمی، آمبولانس های اعزام شده و عوامل انتظامی منابع کسب اطلاع از وضعیت مصدومان حوادث هستند که لزوم اعزام بالگرد اورژانس را برای انتقال بیماران بدحال به بیمارستان های سطح شهر مشخص می کند.
* کسب رتبه نخست توسط اورژانس هوایی قم در سال گذشته
فراهانی در بخش دیگری از سخنان خود به رعایت تمام شاخص های لازم از نظر کمی و کیفی در اورژانس هوایی اشاره کرد و گفت: پس از ارزیابی های صورت گرفته توسط اورژانس کشور و وزارت بهداشت و درمان، اورژانس 115 قم توانست در عملکرد سال گذشته، رتبه نخست را در میان استان هایی که مجهز به بالگرد اورژانس هستند، به خود اختصاص دهد.
وی گفت: بالگرد اورژانس از زمان تاسیس در اواسط مردادماه سال گذشته تاکنون با انجام 153 ماموریت هوایی، 340 نفر شامل 319 مجروح تصادف های درون و برون شهری و 21 بیمار قلبی، تنفسی، زایمان، برق گرفتگی، سوختگی، غرق شدگی، مسمومیت و قطع عضو را در کمترین زمان ممکن به بیمارستان رسانده است.
وی گفت: بر اساس استاندارد کشوری مرگ و میر 10 درصد بیماران و مصدومانی که با بالگرد اورژانس به مراکز درمانی منتقل می شوند، قابل قبول است؛ در حالیکه این آمار کمتر از پنج درصد و تنها 10 نفر بوده است که نشان دهنده خدمت فاخر و به جای اورژانس هوایی قم است.
فراهانی با اشاره به ماموریت هایی که اورژانس هوایی قم در خارج از استان انجام داده، بیان کرد: از لحاظ قرارداد و مقررات بالگرد 115 اجازه انجام ماموریت در خارج از استان ندارد، اما با تعامل بسیار خوبی که بین وزارت بهداشت و هواناجا صورت گرفت، توانستیم چند ماموریت برای نجات بیماران بدحال در خارج از استان انجام دهیم.
وی افزود: بیشتر این ماموریت ها به استان مرکزی به ویژه شهر تفرش و کاشان بوده است و اخیرا نیز در جلسه ای با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شهرستان ساوه برای امداد هوایی در مواقع ضروری به این شهرستان به شرطی که نیاز استان قم تحت شعاع قرار نگیرد، اعلام آمادگی کرده ایم.
فراهانی با بیان اینکه بیشتر ماموریت های بالگرد اورژانس در محور کهک و اراک بوده است، افزود: بالگرد اورژانس قم در هر ماموریت با سه کادر پروازی شامل مهندس پرواز، خلبان و کمک خلبان و دو نفر تکنسین که از نظر عملی، فنی و مهارتی در سطح بالایی قرار دارند، پرواز می کند.
به گفته وی، بالگرد اورژانس مجهز به پیشرفته ترین تجهیزات درمانی است و عوامل پشتیبان بالگرد نیز همواره در بیمارستان شهید بهشتی مستقر هستند.
وی با اشاره به نگاه ویژه هواناجا به استان قم، گفت: بالگرد اورژانسی که در اختیار این استان قرار گرفته، از نوع 212 و امن ترین بالگرد می باشد و انتقال تعداد بالای مجروح در یک پرواز از جمله شاخصه های اصلی این بالگرد است.
فراهانی خواستار همدلی و اتحاد مسئولان استان در حفظ و نگهداری بالگرد اورژانس 115 شد و گفت: اورژانس هوایی با توجه به خدماتی که برای این استان دارد، از ضروری ترین نیازهاست.
* اورژانس هوایی قم مجهز به مدی کوپتر می شود
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم در ادامه این میزگرد بر کارایی و اثربخشی اورژانس هوایی تاکید کرد و گفت: از زمان راه اندازی بالگرد اورژانس تاکنون توانسته ایم جان مجروحان و بیمارانی که اگر با آمبولانس زمینی اعزام می شدند، با خطر مواجه می شد را نجات دهیم.
حسنی همچنین گفت: به دلیل مدیریت فنی و اجرایی که در استفاده از بالگرد اورژانس در استان قم صورت گرفته، در آینده نزدیک قم جزو اولین استان هایی است که مجهز به مدی کوپتر می شود.
وی با بیان اینکه درحال حاضر از بالگردهای نظامی در امداد هوایی استفاده می شود، افزود: مدی کوپتر از نظر تجهیزات و امکانات برای انتقال بیماران پیشرفته و درحد استانداردهای جهانی است.
وی به پایگاه درحال ساخت اورژانس هوایی درحد فاصل عوارضی اتوبان قم - تهران و اتوبان قم - کاشان اشاره کرد و افزود: قم اولین استانی است که در حال ساخت پایگاه اختصاصی برای اورژانس هوایی است و این پایگاه ویژه استقرار بالگرد اورژانس و کادر پروازی است.
حسنی با بیان اینکه مساحت این پایگاه هفت هزار و 200 مترمربع است، ابراز امیدواری کرد: در سال آینده به بهره برداری برسد.
وی گفت: این پایگاه در یکی از راهبردی ترین نقاط دسترسی به جاده های مواصلاتی استان قرار دارد و در کنار آن، پایگاه زمینی برای استقرار آمبولانس و اتوبوس آمبولانس خواهیم داشت که می تواند مجموعه کاملی را برای مواقع بحران و حوادث غیرمترقبه در اختیار استان قرار دهد تا بتواند به بهترین شکل و کوتاه ترین زمان حوادث غیرمترقبه را مدیریت کند و امداد رسانی لازم را به هموطنان داشته باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرارسیدن فصل سرما، گفت: متاسفانه هر سال شاهد فوت تعدادی از هموطنان به دلیل استفاده نادرست از وسایل گرمایشی و استنشاق گاز مونواکسید کربن هستیم ،رسانه ها باید با اطلاع رسانی مردم را نسبت به خطرات استفاده نادرست از این وسایل گرمایشی آگاه کنند و راهکارهای پیشگیرانه از وقوع حوادث ناگوار را آموزش دهند.
* مدیریت جامع در مواقع بروز حوادث امری اجتناب ناپذیر است
در ادامه این میزگرد معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم به لزوم مدیریت جامع که متولی حوادث جاده ای باشد تاکید کرد و گفت: در راستای هم افزایی دستگاه های امدادرسان کارهای کارشناسی توسط سازمان های ذیربط صورت گرفته است تا هنگام بروز حوادث در حوزه ترافیکی بتوان با مدیریتی یکپارچه نسبت به نجات جان مصدومان و جلوگیری از بروز خسارات بیشتر عکس العمل سریع تری نشان داد.
فراهانی افزود: قم به عنوان نخستین استان برای اجرای طرح آزمایشی چنین مدیریتی پیشنهاد شده است و در صورتی که منابع تامین شود، اجرایی می شود.
وی تصریح کرد: قم جزو استان هایی است که دستگاه های امدادرسان آن در مواقع بروز حواث با یکدیگر تعامل خوبی دارند.
* لزوم ارائه راهکاری برای رفع معضل مزاحمان تلفنی 115
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مزاحمان تلفنی اشاره و با بیان اینکه تماس ها با مرکز اورژانس 115 به سمت واقعی شدن پیش می رود، گفت: این روند به دلیل اطلاع رسانی به مردم و آگاهی جامعه از حیاتی بودن این شماره تلفن است.
فراهانی افزود: اگر تمام اقشار جامعه به اهمیت مرکز اورژانس آگاه شوند، قطعا میزان مزاحمت ها کاهش و تماس های واقعی افزایش پیدا می کند.
وی در عین حال با بیان اینکه مزاحمان تلفنی از مهمترین و اصلی ترین دغدغه های این مرکز است، گفت: این مزاحمان روزانه بخشی از تماس های مرکز اورژانس 115 را اشغال می کند و در نتیجه موجب اختلال در امر امدادرسانی و بعضا نارضایتی مردم می شود.
وی ادامه داد: از مهمترین و پرچالش ترین مزاحمان در اورژانس 115 گروهی هستند که ضمن تماس با این مرکز، از وجود بیمار و یا رخدادی اطلاع می دهند، به طوریکه آمبولانس از پایگاه بیرون می آید و به سر صحنه می رود اما اطلاعات داده شده واقعی نیست.
فراهانی ادامه داد: همین امر مشکلات جدی به وجود می آورد و ممکن است در مواردی به دلیل تاخیر در پاسخگویی به تماس و یا اعزام آمبولانس، حال یک بیمار وخیم تر شود.
وی با بیان اینکه بروز چنین مشکلاتی می طلبد در برخورد با مزاحمان دستگاه های امدادی قوانین سختگیرانه تری وضع شود، گفت: متاسفانه در این زمینه خلاء قانونی و قضایی وجود دارد، به طوریکه همان روندی که برای پیگیری مزاحمان تلفنی منازل وجود دارد، در پیگیری مزاحمان دستگاه های امدادی نیز لحاظ می شود.
* برگزاری دوره هایی برای آشنایی کودکان با اورژانس پیش بیمارستانی 115
مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم نیز در این میزگرد به اقدامات این مرکز جهت برگزاری دوره های آموزشی اشاره کرد و گفت: آشنایی کودکان با اورژانس پیش ‌بیمارستانی 115 و فرهنگ امداد خواهی و امدادرسانی در اولویت‌ های مرکز فوریت‌ های پزشکی استان قرار گرفته است.
مهدی جمشیدی افزود: آموزش مهارت ‌های ایمنی به منظور افزایش توان و قابلیت کودک برای حفظ سلامت خود در برابر حوادث و سوانح انجام می ‌شود و گسترش این دسته از مهارت ‌ها از جمله اهداف تربیتی در سیستم آموزشی کشورهاست و در کشور ما نیز از دوران مهد کودک آغاز می ‌شود؛ اما می ‌توان گفت، ساز و کار مدون و هماهنگی در این زمینه وجود ندارد.
وی اضافه کرد: در واقع از آنجا که این آموزش‌ ها در منزل استمرار نمی ‌یابد، به فراموشی سپرده شده و کمتر در رفتار کودک نهادینه می ‌شود؛ آموزش این مهارت ‌ها در کودکان به چند دلیل حائز اهمیت است و پایه اصلی رفتارهای ایمن فرد برای حفظ سلامت روانی و جسمی، برگرفته از آموزش این مهارت‌ ها در دوران کودکی است.
وی ادامه داد: همچنین با توجه به رشد انواع آسیب ‌های اجتماعی، توجه به ارتقاء آموزش‌ ها اهمیت فراوانی دارد و این مهارت ‌ها به ابزارهای رشد فردی دیگری مانند عزت نفس، کمال گرایی، صبوری، پذیرش مسئولیت، افزایش هوش و قدرت بدنی کمک می‌ کند و می ‌تواند در تمام این ابعاد به افزایش و ارتقاء قابلیت ‌های کودک کمک کند و از شدت پیامدهای منفی بکاهد.
* آموزش کودکان می تواند مزاحمت های تلفنی اورژانس را کاهش دهد
جمشیدی با بیان اینکه یادگیری در دوران پیش‌ دبستانی سریع ‌تر، عمیق ‌تر و آسان ‌تر انجام می ‌شود، گفت: مرکز فوریت ‌های پزشکی استان قم امسال کتاب مثلث طلایی امداد و الو اورژانس را با محتوای آشنایی با نیروهای امدادی در صحنه‌ حادثه و بیش از یک هزار حلقه سی دی انیمیشن اورژانسی ‌ها را در میان مهدکودک‌ ها و مدارس سراسر استان توزیع می کند.
وی افزود: این مرکز همچنین برای برگزاری دوره ‌های آموزشی حضوری در مهدکودک‌ های استان و توزیع کتاب و سی دی آمادگی دارد و مسئولان مدارس می ‌توانند برای انجام هماهنگی برای استفاده از دوره ‌های آموزشی با مرکز فوریت ‌های پزشکی استان تماس بگیرند.
مسئول روابط عمومی مرکز اورژانس 115 قم با بیان اینکه بسیاری از مزاحمت های تلفنی توسط کودکان دبستانی و پس از ساعت تعطیلی مدارس است، افزود: این مزاحمت ها به دلیل عدم آگاهی و آموزش رخ می دهد که برگزاری دوره های آموزشی برای کودکان می تواند بسیاری از مزاحمت های تلفنی را کاهش دهد.
* ماموریت های اورژانس مانند شکلات تلخ است
جمشیدی در ادامه با اشاره به حساسیت کار کارشناسان مرکز اورژانس گفت: همه کسانی که مفتخر به پوشیدن لباس اورژانس می شوند در نهایت یک هدف دارند و آن هم نجات جان یک انسان است.
وی افزود: کار ما مانند یک شکلات تلخ است، در عین اینکه تلخی یک حادثه را می بینیم ولی در نهایت پس از انجام ماموریت با آمبولانس زمینی یا هوایی، همین که جان یک انسان را نجات می دهیم به آن شیرینی دست پیدا می کنیم.
وی ادامه داد: ارائه خدمت و نجات دادن جان انسان که نیازمند واقعی به خدمات اورژانس است، مهمترین هدفی است که کارشناسان این مرکز دنبال می کنند.
* تاکید مجدد بر ضرورت افزایش امکانات اورژانس 115 قم
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی قم در پایان یک بار دیگر به موقعیت خاص استان و ترددهای زیاد در محورهای مواصلاتی این استان اشاره کرد و گفت: طبق آمار سازمان پایانه ها، سالانه 111 میلیون خودرو در محورهای مواصلاتی استان تردد می کنند و از این تعداد، 28 میلیون خودرو وارد قم می شود که همین عامل باعث افزایش خطر تصادف می شود.
حسنی افزود: افزایش احتمال تصادف در محورهای مواصلاتی و درون شهر قم، نیازمند افزایش امکانات و تجهیزات امدادرسانی است که در این زمینه باید نگاه به استان قم متفاوت تر از سایر استان ها باشد.
وی خاطرنشان کرد: مرکز فوریت های پزشکی استان با زحمات و روحیه ایثارگرانه نیروهای عملیاتی در ارائه خدمات به نیازمندان موفق بوده است و امیدواریم با افزایش منابع بتوانیم کیفیت خدمات را ارتقا دهیم.
گزارش از: سمیه حیدری
2077/6133/2085

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/107183/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

افتتاح مدرسه خیرساز در منطقه پردیسان قم

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

ارز حج 1403 تامین شد

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

71 هزار نفر در استان قم صاحبِ خانه می‌شوند

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تکنیک های طلایی برای سلامت مغز

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

حمله سریالی به جنگلبانان!

بارندگی‌های سیل آسا در زیرکوه خراسان جنوبی؛ داوطلبان کنکور نتوانستند در جلسه امتحان حاضر شوند

تعرض به زنان به بهانه شرکت در مراسم ترحیم

بازداشت 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله مهدوی

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

آغاز رقابت 17 هزار و 514 داوطلب در کنکور سراسری در قم

آمادگی پلیس قم برای ساماندهی زباله‌گردها

دیدار استاندار قزوین با خانواده شهید بیژن حسنی

اخذ پیش پروانه شهرک پرنیان 3 قم

اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا برگزار می‌شود

10 امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی

آموزش و پرورش: 16 طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجراست

ماسه‌خواری؛ پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

بازگشایی گردنۀ برف‌گیر تته پس از 5 ماه

پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور

اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت الله مهدوی

همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت

همسر آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

احتمال تبدیل دریاچه نمک قم به کانون جدید گرد و غبار کشور​

اجرای 18 پروژه شاخص بافت تاریخی قم در سال گذشته

نارضایتی از بیمارستان کودکان در قم

سارا پاداش برای قم تاریخ ساز شد

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز

قتل تکان‌دهنده مادر و پسر با آتش‌سوزی عمدی مرد نقاش

نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان

همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی درگذشت

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

ارتفاعات زیبای کفتار کوه در شمال شهر قنوات+فیلم

71 هزار نفر در استان قم صاحب خانه می‌شوند

معرفی متخلفان فضای مجازی در قم به مراجع قضایی

لحظه نجات راننده گرفتار در خودرو ‌در حال سوختن

بازار سیاه مهاجرت با ویزای جعلی

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور