عصر قم

آخرين مطالب

مسئولین قدر معلولین را بدانند اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر قم - ایسنا/قم دکتر منصور رضوانی، مدیرعامل کانون نابینایان استان قم و جناب آقای مجید شکوری، مسئول انجمن ضایعه نخاعی‌های استان، در ویژه برنامه روز جهانی معلولین به سخنرانی پرداختند.

دکتر منصور رضوانی در همایش روز جهانی معلولین که روز سه‌شنبه 12 آذرماه برگزار شد، به نمایندگی از روشندلان استان به سخنرانی پرداخته و عنوان کردند: لازم است که در حضور مسئولین حاضر در جلسه گفته شود که دوستان معلول مطالباتی دارند که مطالبات به حقی است و بعضا در توان سازمان بهزیستی به تنهایی نیست که بتواند این نیازها را پوشش دهد.
وی افزود: بنده به عنوان خدمت کاری که از این مشکلات آگاهم و محدودیت‌ها را میدانم خواهش میکنم از مسئولین عزیز و ارگان‌هایی که توانمندی دارند که سازمان بهزیستی را حمایت کنند، تا روز به روز شاهد شکوفایی توانایی‌های بالقوه‌ی عزیزان باشیم، انشاءالله که این محدودیت‌ها منجر به محرومیت نشود.
مدیر عامل کانون نابینایان استان قم خطاب به پهلوانی مدیرکل بهزیستی استان قم بیان کرد: بنا به گفته خود شما سازمان‌های مردم نهاد بازوهای کمکی سازمان بهزیستی هستند، اعتماد کردن به این سازمان‌ها می‌تواند کمکهای شایانی هم به سازمان بهزیستی باشد و هم به جامعه هدف، البته این اعتماد وجود دارد اما باید بیشتر شود، زمانی که این چنین شد مطمئنا برای رفع مشکلات شما بیشتر وقت می‌گذارید؛ هرچند که این اعتماد هم باید دو طرفه باشد و در مقابل سازمان‌های مردم نهاد نیز به اداره بهزیستی اعتماد لازم و کافی داشته باشند.
رضوانی اضافه کرد: مطلب بعدی معضل اشتغال معلولین است که علیرغم توانمندی‌های گسترده دوستان تا الان نتوانستیم این توانمندی‌ها را به جامعه انتقال دهیم، بنده تمام تلاشم در این دو سال این بوده که این توانایی‌ها را به جامعه انتقال دهم تا انشاءالله این مشکلات حل شود، البته دوستان ما صبور هستند و خیلی استقامت دارند، هر چند که مسئولین هم نباید اجازه دهند که زمان بگذرد و دیر شود.
وی ادامه داد: ما باید توانمندی معلولین را ببینیم و بشناسیم، زمانی که مسئله اشتغال حل شود به تبع خیلی از مشکلات دیگر هم اعم از مسئله ازدواج و غیره در زندگی معلولین حل خواهد شد.
مشکلات معلولین زیاد است
مجید شکوری، مسئول انجمن ضایعه نخاعی‌های استان قم نیز در این مراسم به سخنرانی پرداخته و عنوان کرد: هر سال که ما به نمایندگی از معلولین در این جایگاه قرارمی‌گیریم سعی می‌کنیم انتقادات شدیدی را داشته باشیم، اما امسال اولین صحبتم با مسئولین عزیز است، پیامبر اکرم(ص) فرمودند:«هرکس آبروی مومنی را حفظ کند بی‌شک بهشت بر او واجب می‌شود»
وی افزود: هر نماینده و ارگانی که توانایی کمک به این عزیزان را دارد نباید از این کار دریغ کند، مشکلات قشر معلول مشکلات فروانی است که نیازی به ذکر ندارد، ما در شهر کریمه اهل بیت هستیم و نباید در این شهر معلولی مشکل داشته باشد و از مشکلی سخن بگوید.
شکوری ادامه داد: بحث مناسب‌سازی در شهر مسئله بسیار مهم و حائز اهمیتی است و باید مناسب‌سازی انجام شود تا بسیاری از معلولین که نمی‌توانند از منزل خارج شوند بتوانند در جامعه حضور پیدا کنند، 90 درصد مساجد ما در شهر کریمه اهل بیت دارای پله است که امکان حضور معلولین وجود ندارد، 95 درصد مکان‌ها از جمله مطب‌های پزشکی دارای پله هستند و معلولین نمی‌توانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.
مسئول انجمن ضایعه نخاعی‌های استان قم اضافه کرد: بحث مناسب سازی مسئله بسیار فراگیری است که در حال حاضر پس از 10 سال که جلسه ستاد مناسب سازی اماکن وجود دارد هنوز فعالیت‌های چشمگیری انجام نشده است؛ امید است زمانی برسد که وقتی به اجناسمان مهر استاندارد زده می‌شود به مراکزی که تازه تاسیس می‌شود هم یک مهر مناسب سازی خورده شود.
بین سالم بودن و معلولیت فقط چند ثانیه فاصله است
شکوری توضیح داد: سازمان بهزیستی یک سازمان دولتی است و تا ریال آخر بودجه‌ی تعلق گرفته به آن حساب شده است و لازم است که نهادهای توانمند و خیرین محترم توجه و عنایت ویژه تری به این سازمان داشته باشند؛ مسئولین عزیز، بین سالم بودن و معلولیت چند ثانیه فاصله بیشتر نیست، لذا حواستان به جامعه معلولین باشد.
وی بیان کرد: یک معلول دارای شخصیت است، من خواهش میکنم از مسئولین و رسانه‌ها که قدر جامعه معلولین را بدانند و شخصیت معلولین را حفظ کنند؛ معلولین ما عزت دارند، باید دست به دست همدیگر بدهیم تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم، البته بخشی از این مسئله تقصیر خودمان است، چرا که ما باید خودکفا شویم و در واقع مسئولین باید کاری کنند تا معلولین بتوانند خودکفا شوند و روی پای خود بایستاند.
تلاطم‌های زندگی حکمت خداست
مسئول انجمن ضایعه نخاعی‌های استان قم توضیح داد: در قم 28 هزار معلول شناسایی شده که نیازمند توجه هستند، خطاب به خیرین باید بگویم که شما بیاید بستر سازی کنید تا معلولین بتوانند خودشان را نشان دهند، از سازمان بهزیستی خواهش میکنم که خیرین را جمع کند تا بتوانیم مشکلات معلولین را با آنها در میان بگذاریم، مسئولین باید در انجمنها و کانونهای ویژه معلولین حضور پیدا کنند و پای درد و دلهای معلولین بنشینند.
شکوری در جمله‌ای خطاب به معلولین حاضر در جلسه عنوان کرد: به معلولین عزیزم میگویم که خداوند به شما بشارت داده است، پس صبور باشید، تلاطم‌های زندگی حکمت خداست، از خدا دل آرام بخواهید نه دریای آرام و هیچگاه به خدا نگویید که مشکل بزرگی دارید به مشکلات بگویید که خدای بزرگی دارید.
مهدی پهلوانی ستوده مدیرکل بهزیستی در این مراسم به سخنرانی پرداخته و ضمن تبریک این روز عنوان کرد:در تمام مراحل و در همه سطوح عزت و احترام معلولین باید حفظ شود و نباید اجازه داد که با دید ترحم به معلولین نگاه شود، حقوق معلولین در هر شرایطی باید رعایت شود.
وی افزود: باید استانداردها را تغییر دهیم، این استانداردها در خیلی از اماکن بر مبنای مردمی است که دارای معلولیت نیستند، باید این استانداردها در سطح شهر تغییر پیدا کند و بدانیم و یاد بگیریم که با چه نگاهی به عزیزانی که از سن جوانی و یا قبل از آن دچار معلولیت شده‌اند نگاه و رفتار کنیم تا در آینده‌ای که خودمان در سنین سالمندی دچار معلولیت می‌شویم توقع همان نگاه با احترام و محقانه را از جامعه داشته باشیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/107652/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

تسلیت رئیسی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

مبارزات آیت الله کاشانی علیه رژیم صهیونیستی + موشن گرافیک

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

لحظات حساس از نجات نوزاد ٣ روزه توسط اپراتور هلال احمر قم + فیلم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

برگزاری رویداد استارتاپی شتاب در قم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

تقویم و اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

آیت الله رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد بازدید کرد

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف