عصر قم

آخرين مطالب

«معصومه» برازنده‌ترین لقب کریمه اهل بیت(ع) است/ الگوی ولایتمداری فرهنگی

«معصومه» برازنده‌ترین لقب کریمه اهل بیت(ع) است/ الگوی ولایتمداری
  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: «معصومه» به کسی اطلاق می‌شود که از کاستی‌ها و نواقص مصون است که حقیقتا این عنوان برازنده‌ترین لقب برای کریمه اهل بیت(س) است.

 حضرت معصومه(س) در اول سال 173 هجری قمری در شهر مدینه چشم به جهان گشودند، پدرشان امام موسی کاظم(ع) هفتمین امام همام و مادرش نجمه بود، کریمه اهل بیت(ع) همانند پدر خود از علم بالایی برخوردار بودند و این موضوع سبب شد تا پس از شهادت هفتمین پیشوای شیعیان پاسخگوی سئوالات و شبهات دینی دوران خود باشند.
ولایت‌مداری یکی از مهم‌ترین خصوصیات اخلاقی این بانوی پرهیزگار است که این خصوصیت را نه در سخن بلکه در عمل اثبات کردند؛ حضرت معصومه(س) پس از شهادت امام موسی کاظم(ع) برای ملحق شدن به امام رضا(ع) کاروانی را آماده کردند و همراه بیش از 300 نفر از شیعیان، شهر مدینه را به سوی خراسان ترک کردند.
حاکم ساوه که از نیروهای حکومت مأمون بود از حضور این کاروان در شهر خود مطلع شد و دستور حمله به آن داد که در این حمله بسیاری از شیعیان و امامزادگان به شهادت رسیدند که این موضوع شرایط بسیار سختی را برای کریمه اهل بیت(س) که قصد سفر به خراسان و ملحق شدن به برادر خود امام رضا(ع) را داشتند فراهم کرد و سبب شد که به سوی شهر قم بروند.
ورود حضرت معصومه(س) به شهر قم با استقبال مردم این شهر که از شیعیان و دوستداران خاندان اهل بیت(ع) بودند، همراه شد و کریمه اهل بیت(ع) 17 روز در این شهر مهمان بودند. اما به دلیل بیماری روز دهم ربیع‌الثانی سال 201 در سن 28 سالگی دعوت حق را لبیک گفتند و این مهمان میزبان همیشگی مردم این شهر شد.
حضرت معصومه(س) دارای فضائل و ویژگی‌های بی‌نظیری بودند که این خصوصیات سبب شد امام جواد(ع) و امام رضا(ع) به زیارت بارگاه کریمه اهل بیت(ع) تأکید کنند و بهشت را پاداش شخص زیارت کننده بدانند؛ زنان و دختران جامعه باید «عفت و حیا» و همچنین «پاکدامنی و ولایت مداری» که از مهم‌ترین خصوصیات این بانوی بزرگوار است را سرلوحه خود قرار دهند و با الگوگیری از کریمه اهل بیت(س) در مسیر رضای الهی گام برداشته و سعادتمند شوند.

الگوگیری از حضرت معصومه(س)
یکی از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در زمینه شخصیت حضرت فاطمه معصومه(س) در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ، اظهار کرد: افرادی که در شهر مقدس قم سکونت دارند این افتخار را دارند که زیر سایه دختر امام(ع) زندگی می‌کنند و این سعادت بسیار بزرگی است.
حجت الاسلام عسگر دیرباز با اشاره به خصوصیات اخلاقی حضرت معصومه(س)، افزود: نام این بانوی کرامت «فاطمه» است ولی به دلیل دوری از گناه در درجه بالایی قرار داشتند و به همین دلیل لقب «معصومه» را برای ایشان گذاشتند که به حق برازنده‌ترین لقب برای کریمه اهل بیت(س) است.
وی گفت: معصومه به کسی اطلاق می‌شود که از کاستی‌ها و نواقص مصون است و دارای مقام عصمت است و این مقام شایسته انبیا الهی، ائمه و انسان‌هایی که از نظر مقام در رتبه عالی قرار دارند، است.
وجود بارگاه کریمه اهل بیت(س) در قم آثار و برکات زیادی برای این شهر به همراه داشته است
رئیس دانشگاه قم با تأکید بر لزوم الگوگیری از خصوصیات اخلاقی و صفات حسنه حضرت معصومه(س)، بیان کرد: ما باید در زندگی خود با تأسی به چنین الگوهایی از گناهان و لغزش‌ها دوری کرده و با مطالعه زندگی چنین اشخاصی که توانستند در جامعه خود و حتی قرن‌های متمادی الگوی بی‌نظیری در زمینه اخلاق و عفت و پاکدامنی باشند سعادتمند و عاقبت به خیر بشویم.
وی با بیان اینکه حضرت معصومه(س) برای اثبات ولایت مداری و تبعیت از برادر خود رهسپار ایران شدند، گفت: کریمه اهل بیت(س) پس از حرکت امام رضا(ع) به سمت خراسان رهسپار ایران می‌شوند و پس از شهر ساوه به سمت شهر قم حرکت کرده و مورد استقبال بی‌نظیر مردم قم قرار می‌گیرد که پس از 17 روز زندگی در شهر قم بر اثر بیماری دعوت حق را لبیک می‌گویند.
حجت الاسلام دیرباز با بیان اینکه وجود بارگاه کریمه اهل بیت(س) در شهر قم آثار و برکات زیادی برای این شهر به همراه داشته است، اظهار داشت: حضرت معصومه(س) به‌گونه‌ای زندگی کردند که امام(ع) لقب عصمت را به وی دادند، وجود حضرت معصومه(س) آثار و برکات زیادی را برای شیعیان و عاشقان مکتب اهل بیت(س) به همراه داشت و همواره میلیون‌ها شیعه برای گرفتن حاجت رهسپار حرم کریمه اهل بیت(س) می‌شوند.

حضرت معصومه از دانایان بی نظیر عصر خویش بودند
عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر ، اظهار داشت: آنچه موجب امتیاز زندگی سراسر نورانی حضرت معصومه(س) می‌شود و از ایشان یک الگوی مناسب برای ما می‌سازد، تبعیت این بانو از امام زمانشان است؛ حضرت معصومه(س) به دنبال امام زمان خود مشکلات را به جان خریدند و رهسپار کشوری دیگر شدند.
حضرت معصومه(س) اجازه ندادند تا دشمنان اندیشه امام موسی بن جعفر(ع) را برای جامعه به فراموشی بسپارند
حجت‌الاسلام سید جلال رضوی مهر با اشاره به اینکه حضرت معصومه(س) که امروز حرم امنشان از صبح تا شام محل مباحثات علمی و فقهی است، میعادگاه عاشقان دل‌بسته‌ای است که بندگی را کنار ایشان تجربه کردند، ادامه داد: اگر می‌بینیم مراجع تقلید، امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب اسلامی به حضرت معصومه(س) نگاه ویژه و ارادت خاصی دارند به دلیل شخصیت بی نظیر ایشان است.
وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: کریمه اهل بیت(ع) یک زن معمولی نبودند و به عنوان یک عالمه در منزل امام هفتم محسوب می‌شدند که در زمینه فقه و دانایی و بصیرت به علوم ائمه اطهار(ع) سرآمد زمانشان بودند.
این استاد حوزه علمیه قم افزود: حضرت فاطمه معصومه(س) در عصر خویش از دانایان بی نظیر بودند و با جهادی عظیم در کنار اهداف امام موسی بن جعفر(ع) از حدود و ارزش‌های اسلامی حفاظت می‌کردند، ایشان اجازه ندادند تا دشمنان پشت نقاب‌هایشان اندیشه موسی بن جعفر(ع) را برای جامعه به فراموشی بسپارند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/109384/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سروده‌ای را که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه عملیات وعده صادق خواندند

آیت الله نورمفیدی در گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک: فضای محتوایی نماز جمعه نباید وارد فضای جناحی و گروهی شود

بازدید آیت‌الله رئیسی از آرامگاه اقبال لاهوری

شعرخوانی زیبا از دکتر کاکاوند

حریق در واحد تولیدی شهرک صنعتی شکوهیه قم ‌+ تصویر

دستگاه اتوماسیون تعیین گروه‌بندی خون در قم بهره برداری شد

بزرگراه قم - جعفرآباد بهسازی می‌شود

حریق در واحد تولیدی شهرک صنعتی شکوهیه قم اطفا شد

کشف بقایای زنان خفه شده‌ به شیوه «مافیاهای ایتالیایی» در مراسم قربانی 6 هزار سال پیش

آغاز سال تحصیلی جدید از 10 شهریور؟!

رعد و برق وحشتناک در جیانگژی چین

واکنش وزیر علوم به انتقادات دانشجویان به عدم حضور در دانشگاه‌ها

فرمانده فراجا:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

کمبود بیش از 100 هزار پرستار در کشور

جدال 20 آتش‌نشان با شعله‌های آتش در شهرک صنعتی شکوهیه؛ حریق بالاخره اطفا شد

دانستنی‌هایی درباره سندروم روده تحریک‌پذیر

ناروانی طبیعی گفتار و راهکارهای درمان آن

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

آدمی حسرت سرگردونه

آتش سوزی در یکی از کارخانه‌های شهرک شکوهیه قم

تداوم رگبار و رعد و برق تا پایان هفته

ریزش دومین بنای خشتی ایران

آتش‌سوزی در یکی از کارخانه‌های شهرک شکوهیه قم

آتش‌سوزی واحد تولیدی شهرک صنعتی شکوهیه قم اطفا شد

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل/ فعلا الزامی به تزریق همگانی نیست

آیت الله رئیسی اسلام‌آباد را به مقصد لاهور ترک کرد

دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!

مدرس حوزه علمیه قم : اکثر خودکشی‌های اخیر در ایران مولود فقر و جیب خالی است/ «هیچ توصیه‌ای نداریم که فرد خودکشی‌کننده در قبرستان عمومی دفن نشود»

22 عطاری متخلف در قم طی سال گذشته پلمپ شدند

صفحه نخست روزنامه‌های قم سه شنبه 4 اردیبهشت ماه 1403

تورم سالانه قم پس از 19 ماه به زیر 40 درصد رسید

آتش گرفتن قطار در کانادا

پیش‌بینیِ تداوم بارش‌ها در غرب و شرق کشور

امدادرسانی به مردم گرفتار در سیل جنوب سیستان‌ و بلوچستان ادامه دارد

با خیال جمع به چای و قهوه‌تان شکر بزنید

آیت‌الله رئیسی عازم لاهور، قلب فرهنگی پاکستان شد

داستانک/مادر آلزایمری

وزارت بهداشت: فعلا الزامی به تزریق همگانی واکسن گارداسیل نیست

صدور روادید زائران حج تمتع آغاز شده است

شناسایی باندهای فحشا و تجارت جنسی

چه افرادی به گفتار درمانی نیاز دارند؟

توصیه مهم اژه‌ ای به فراجا درباره حجاب

پذیرش سطح عالی و مقطع خارج مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین(ع) قم

اجرای طرح جامع مدیریت دریاچه نمک قم در دوره پنج ساله

تقویم و اوقات شرعی سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403 به افق قم

گرامیداشت چهل و پنجمین سالگرد شهادت سپهبد قرنی در قم