عصر قم

آخرين مطالب

حمایت از تولید ایرانی، راه حل رفع وابستگی اقتصادی سیاسی

حمایت از تولید ایرانی، راه حل رفع وابستگی اقتصادی
  بزرگنمايي:

عصر قم - اردبیل - حمایت از تولید ایرانی بعنوان مهمترین ابزار و راه حل رفع مشکلات، رهایی از اقتصاد وابسته به نفت و وابستگی اقتصادی بوده و برای تحقق آن نیازمند به عزم ملی، حمایت دولت و مردم می باشد.

به گزارش ایرنا، حمایت از تولید ملی و مصرف کالاهای داخلی، همچنین از اساسی ترین روش های مقابله با نفوذ و آسیب دشمنان از طریق اعمال تحریم های اقتصادی بوده و شاه کلید تحقق اقتصاد مقاومتی و شکوفایی و رونق کسب و کار داخلی می باشد.
متاسفانه یکی از مهم ترین چالش های فرهنگی موجود در جامعه ایرانی ،اسطوره و فرهنگ "با کیفیت بودن کالای خارجی" است، پدیده ای که علاوه بر ریشه تاریخی با ابزار قوی رسانه و از راه تبلیغات گسترده کالاهای خارجی در ذهن و جان اغلب ایرانیان عجین شده است.
امروز گرایش به سمت و سوی کالای خارجی و تفاحر به برندهای معروف با وجود تولیدات مرغوب و مطلوب داخلی، بیماری مزمنی است که نیاز به علاج و درمان دارد و داروی این بیماری توجه و اشتیاق به تولید و خرید کالای ایرانی است.
یکی از تولید کنندگان اردبیلی به ایرنا گفت: درست است که برخی از محصولات تولید داخل مانند محصولات خارجی کیفیت ندارد اما بسیاری از تولیدات داخلی نسبت به مشابه خارجی کیفیت بالایی دارد ولی باز مردم تا اسم خارجی می شنوند، بیشتر استقبال می کنند.
عباس کاظمی افزود: احساس می شود آن طور که باید فرهنگ استفاده و خرید از کالای ایرانی در جامعه نهادینه نشده و بسیاری از فروشندگان ومغازه داران برای اقناع خریداران اجناس تولید داخل را به عنوان تولید خارج به مشتریان خود عرضه می کنند.
یکی دیگر از تولید کنندگان اردبیلی گفت: اگر مسئولان در عمل و نه در شعار از تولید کنندگان حمایت کنند بدون شک کیفیت محصولات تولیدی داخل کشور افزایش خواهد یافت.
رسول میرزایی افزود: بورکراسی اداری، ارائه تسهیلات بانکی با سود بیشتر، دریافت مالیات و ارزش افزوده، نداشتن زیر ساخت های لازم و عدم همکاری بعضی از مسئولان از جمله مشکلات واحدهای تولیدی استان است.
یکی از فروشندگان پوشاک در اردبیل هم گفت: بیشتر اجناس مغازه ها در سطح شهر خارجی است چون اجناس خارجی مشتریان زیادی دارد.
رحیم نوروزی افزود: مردم به خرید اجناس تولید داخلی رغبت زیادی نشان نمی دهند و تا می گویی این پوشاک ایرانی است می گویند ما خارجی می خواهیم بدون آنکه درباره کیفیت آن سئوال کنند.
یکی از خریداران هم گفت: اکثر مردم خریدن اجناس ایرانی را نوعی کسر شان می دانند و فکر می کنند کیفیت محصولات تولید داخل پائین است.
زهرا محمدی گفت: در حالی که تولید کنندگان و فروشندگان باید در مورد کیفیت محصولات ایرانی صادقانه به مشتریان خود اطلاعات لازم را بدهند تا آنها با آگاهی کامل نسبت به تامین نیازهای خود اقدام کنند.
یک جوان اردبیلی هم به ایرنا گفت: متاسفانه بعضی از خانواده ها به ویژه جوانان احساس می کنند وقتی جنسی خارجی و گران باشد حتما کیفیت بالایی دارد در حالی که این طور نیست.
پوریا اسدی افزود: برخی فروشندگان می گویند که علت تبلیغ اجناس خارجی به خاطر کیفیت بالای آنها نیست بلکه این اجناس سود و منفعت بیشتری داشته و مردم نیز برای خرید آنها راغب هستند."
به گفته کارشناسان، در وهله اول می بایست این تفکر و فرهنگ غلط حاکم از ذهن عمومی جامعه زدوده شده و در کنارآن با حمایت از تولید داخلی بر کیفیت آن افزوده شده و استفاده آن را در کشور رواج داد.
این کارشناسان اقتصادی معتقدند که برای اینکه شعار «حمایت از کالای ایرانی» فقط در حد یک شعار باقی نماند، و به معنی واقعی کلمه عملی گردد باید دولت، نهادهای سیاست‌گذار کشور ، تولید کنندگان و مردم مسئولیت‌های خود را دانسته و ایفای نقش کنند.
به عقیده آنها، دولت باید به طور واضح و روشن رویکرد و خط ومشی خود را در حمایت از واحدهای تولید و کالای ایرانی مشخص کند، سالم سازی و تقویت فرآیند های تولید، توزیع و مصرف کشور، هدایت نقدینگی به سمت تولید، جلوگیری از قاچاق کالا، جلوگیری از انتقال سرمایه ها به خارج از کشور، ممنوعیت ورود کالاهایی که مشابه داخلی دارد، تلاش برای افزایش ارزش پول ملی، کنترل بازار ارز، استفاده و بکارگیری سرمایه های خرد و کلان جامعه در مسیر تولید، اصلاح قوانین و حذف بورکراسی اداری زائد و وقت گیر، حمایت از مراکز علمی و دانش بنیان، حمایت از کارآفرینان خلاق و ماهر و حمایت از نخبگان از جمله آنهاست.
ارائه تسهیلات ارزان قیمت به تولیدکنندگان و واحدهای تولیدی، حمایت از بخش خصوصی و واگذاری امور به آنها نه بخش خصولتی، حمایت از تولیدکنندگان واقعی، مبارزه با فساد اقتصادی، تحقق روح خودباوری در مردم، جلب مشارکت مردم و افزایش آگاهی های آنان نسبت به سرمایه گذاری های تولیدی و ارتقای کارایی و ایجاد رفاه در جامعه، افزایش هزینه گمرکی برای کالاهای لوکس و غیر ضروری، ارائه مشوق های لازم برای واحد های تولیدی موفق و نمونه و حل مسائل و مشکلات بیمه ای و مالیاتی آنها از دیگر حمایت های دولت از واحدهای تولیدی باید باشد.
به باور کارشناسان اینکه تولیدکنندگان داخلی باید با تقویت تکنولوژی، خرید تجهیزات پیشرفته و تامین فناوری های به روز در واحدهای صنعتی و تولیدی و تخصیص درصد قابل توجهی از سود یا درآمد خود به حوزه تحقیق و پژوهش و توسعه با استفاده از متخصصان و دانشگاهیان زمینه های رشد بهره‌ وری و افزایش کیفیت محصولات تولیدی خود را فراهم کنند که در آن صورت توان رقابت پذیری و کیفیت محصولات تولیدی آنها روز به روز افزایش خواهد یافت.
به اعتقاد آنها، برای موفقیت در حمایت از کالای ایرانی همراهی مردم ضروری است و مردم باید به این درک برسند که مصرف کالای باکیفیت‌تر خارجی شاید در کوتاه مدت به سود آنها خواهد بود ولی در بلندمدت آسیب این انتخاب متوجه خود آنها و کشور آنها خواهد بود.
کارشناسان می گویند: مشاهده روند رشد کیفی محصولات داخلی مردم را به خرید این محصولات ترغیب خواهد کرد و خود مردم در معرفی تولیدکنندگان خوب داخلی و فروشگاه‌های این محصولات به اطرافیان خود تلاش خواهند کرد.
در این حال نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل نیز گفت: مقام معظم رهبری در تعیین شعار امسال، بر نقطه اصلی اقتصاد مقاومتی یعنی حمایت از تولید داخلی تمرکز نمودند چرا که تولید داخلی نقطه اصلی اقتصاد مقاومتی است.
آیت الله سیدحسن عاملی افزود: حمایت و مصرف کالای ایرانی علاوه بر اینکه سطح معیشت جامعه و رفاه خانواده‌ها را ارتقا می‌دهد در حقیقت لبیک‌گویی به پیام نوروزی مقام معظم رهبری از سوی ملت ایران است.
وی اظهارداشت: این نامگذاری بر دوش سه مجموعه یعنی دولت ، ملت و تولید کنندگان تکلیف ایجاد می کند و در این میان وظیفه دولت ، مبارزه با قاچاق و مقابله با واردات بی رویه کالاهای خارجی و حمایت از تولید ملی و ایجاد زمینه صادرات است.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان ادامه داد: دولت باید بر کیفیت کالای ایرانی و برگرداندن اعتماد جامعه به کالای داخلی نظارت سختگیرانه و کنترل دقیق داشته باشد، وظیفه تولیدکنندگان نیز افزایش کیفیت کالاهای تولیدی به منظور بالا بردن اعتماد و رضایت خریداران و مصرف کنندگان می باشد و آنها با این کار مصرف کنندگان را به بزرگترین مبلغ خود تبدیل خواهند کرد.
نماینده مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری اظهارداشت: ضلع سوم این مثلث ، ملت ایران هستند که باید به مصرف کالای داخلی تعصب داشته باشند و بطور یقین اگر 2 ضلع اول خوب کار کنند مردم خود به خود به سوی مصرف کالای داخلی روی می آورند و از هر فرصتی برای ترویج آن به عنوان بخشی از هویت و قدرت ملی استفاده می کنند.
وی با اشاره به برکت های مصرف کالای داخلی، به حرکت در آمدن چرخ صنعت و تولید، ایجاد اشتغال، افزایش درآمد کشور و ایجاد زمینه برای فعالیت عمرانی بیشتر، کاهش کالای قاچاق، جلوگیری از واردات کالاهای مصرفی، جلوگیری از خروج ارز، کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از بیکاری، بهبود سطح معیشت جامعه و رفاه خانواده ایرانی، بی اثر شدن تحریم ها، خروج از رکود اقتصادی و دستیابی به رونق پایدار، کمک به کاهش فاصله طبقاتی و افزایش عدالت، کاهش وابستگی اقتصاد ملی به ارزهای خارجی و کاهش نوسانات نرخ ارز، افزایش امید جامعه و جوانان به آینده خود و کشور و احیای غرور مقدس ایرانیان را از جمله این برکات ذکر کرد.
استاندار اردبیل نیز با بیان اینکه شعار حمایت از کالای ایرانی باید سرلوحه کار مسئولان و مردم قرار گیرد، گفت: تولید و خرید کالای ایرانی باعث خودکفایی و عدم وابستگی به بیگانگان می شود، واردات و خروج ارز از کشور را کاهش داده و ظرفیت های شغلی جدید ایجاد می کند.
اکبر بهنام‌جو افزود: رونق اقتصادی، کاهش نرخ بیکاری، ایجاد اشتغال پایدار، ریشه کن کردن فقر در جامعه و بهبود کیفیت محصولات تولید داخلی از دیگر مزایای حمایت از کالای ایرانی است.
وی با بیان اینکه در سال حمایت از کالای ایرانی٬ باید از واحدهای صنعتی و تولیدی و کارخانه ها حمایت ویژه کرد، ادامه داد: توسعه صادرات نیازمند یک برنامه ریزی مناسب و شناسایی بازارهای هدف است که امیدواریم با افزایش کیفت واحد های تولیدی صادارت محصولات تولیدی استان افزایش یابد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: مصرف کالای ایرانی باید به یک فرهنگ عمومی در جامعه تبدیل شود و نباید فقط در حد یک شعار باقی بماند و مردم با این نگاه به مصرف کالای ایرانی روی آورند که محصولات ایرانی حاصل دسترنج فرزندان خودشان است.
سید حامد عاملی با بیان اینکه کیفیت بسیاری از کالاهای داخلی از برخی کالاهای خارجی و بی‌هویت بالاتر است، افزود: رمز اصلی موفقیت تولید کنندگان رعایت حقوق مصرف ‌کنندگان کالا است.
وی اظهارداشت: دلیل موفقیت همه بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی موفق دنیا که محصولات آنها تبدیل به برند جهانی شده است این است که به سلیقه و خواست های مشتری توجه ویژه دارند و مشتری مداری برای آنها اصلی ترین موضوع است.
او بیان کرد: اگر مردم به کیفیت خوب کالاهای تولیدی داخل کشور اعتماد داشته باشند، تولید کنندگان می توانند با اعتماد مردم که سرمایه اجتماعی عظیمی است، کارهای بزرگی انجام دهند.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: باید به جد پیگیر مشکلات موجود در واحدهای تولیدی بود تا بتوان با افزایش تولید و رونق اقتصادی، میزان تولیدات شاخص استان را در بخش‌های مختلف ارتقا داد.
حسین پیرموذن با بیان اینکه واحدهای تولیدی استان با بهره وری زیر 25 درصد فعالیت می کنند، خواستار رفع موانع فعالیت واحد های تولیدی شد و افزود: علت این امر کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی است و توانمند سازی واحدهای تولیدی راه حل توسعه بخش صنعت و رونق اقتصادی اردبیل است.
وی با اشاره به اینکه عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات رونق تولید قابل‌قبول نیست، اظهارداشت: سرمایه‌گذاران، کارآفرینان، تولیدکنندگان و صنعتگران چشم امید به حمایت همه‌جانبه نظام اداری، دولتی و رفع بروکراسی اداری دارند تا شاهد یک حرکت بی‌نظیر در مسیر تحول اقتصادی در جامعه باشیم.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز گفت: حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی باعث افزایش اشتغال، کاهش بیکاری، تقویت بنیان‌های اقتصاد مقاومتی، افزایش صادرات، کاهش تورم، جذب سرمایه‌های سرگردان جامعه، تقویت روحیه و عزم ملی مردم و رقابتی شدن قیمت و افزایش کیفیت خواهد شد.
ولی ملکی افزود: تولیدکنندگان باید ضعف خود را در حوزه کیفیت تولید و مشتری‌مداری برطرف کرده و به تقویت تولید ملی کمک کنند.
وی مصرف کننده و تولیدکننده را مکمل هم و در راستای تکمیل زنجیره توان اقتصادی برشمرد اظهارداشت: علاوه بر بهبود مستمر کیفیت کالاهای تولیدی باید اصل مشتری‌مداری را نیز مورد توجه قرار گیرد، چراکه بها دادن به این عناصر می‌تواند صنعت، تولید و اقتصاد کشور را متحول کند.
نماینده مشگین شهر توسعه پلکانی، توجه به برندسازی و بروز خلاقیت در این زمینه را مهم دانست و بیان کرد: در نقطه مقابل مصرف کنندگان و هموطنان نیز باید تعصب و غیرت استفاده از کالای ایرانی را داشته باشند چرا که مصرف به شکل افراطی، اشرافی و غربی برای ایرانیان عیب بزرگی است.
به هر حال حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی باعث افزایش اشتغال، کاهش بیکاری، تقویت بنیان‌های اقتصاد مقاومتی، افزایش صادرات، کاهش تورم از طریق جذب سرمایه‌های سرگردان در جامعه و سبب تقویت روحیه و عزم ملی مردم و در شرایط اقتصادی فعلی باعث رقابتی شدن قیمت و افزایش کیفیت خواهد شد و به اهداف اقتصاد مقاومتی خواهیم رسید.
بدانیم که حمایت از کالای ایرانی نیازمند عزم ملی است و همه ملت ایران باید با باور و عرق ملی به صحنه آمده و از کالای ایرانی حمایت کنند چرا که هیچ جامعه و کشوری توسعه و پیشرفت نمی کند مگر آنکه به تولیدات داخلی و سرمایه گذاران خود اهمیت ویژه‌ای قائل شده باشد.
6130/6016

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/109753/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تسلیت اخوان انصاری در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

سردار رادان: موضوع حجاب اصلا موضوع امنیتی نیست

آخرین وضعیت سیل در سیستان‌وبلوچستان؛ راه‌ ارتباطی 70 روستا همچنان مسدود است

آتش سوزی گسترده در هند؛ شش نفر کشته شدند

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مشکلات دهستان دستجرد سفلی در بازه زمانی معقول برطرف خواهد شد

«رویداد استارتاپی شتاب» در پارک علم و فناوری قم برگزار شد

تسریع در حل مشکلات دهستان دستجرد سفلی

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

آبگرفتگی خیابان‌های شهر کرمان پس از بارش شدید باران

تصادف زنجیره‌ای عجیب در ارومیه

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

افتتاح مدرسه خیرساز در منطقه پردیسان قم

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

ارز حج 1403 تامین شد

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

71 هزار نفر در استان قم صاحبِ خانه می‌شوند

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تکنیک های طلایی برای سلامت مغز

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

حمله سریالی به جنگلبانان!

بارندگی‌های سیل آسا در زیرکوه خراسان جنوبی؛ داوطلبان کنکور نتوانستند در جلسه امتحان حاضر شوند

تعرض به زنان به بهانه شرکت در مراسم ترحیم

بازداشت 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله مهدوی

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

آغاز رقابت 17 هزار و 514 داوطلب در کنکور سراسری در قم

آمادگی پلیس قم برای ساماندهی زباله‌گردها

دیدار استاندار قزوین با خانواده شهید بیژن حسنی

اخذ پیش پروانه شهرک پرنیان 3 قم

اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا برگزار می‌شود

10 امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی

آموزش و پرورش: 16 طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجراست

ماسه‌خواری؛ پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

بازگشایی گردنۀ برف‌گیر تته پس از 5 ماه

پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور

اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت الله مهدوی

همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت