عصر قم

آخرين مطالب

با خرید کالای وطنی به پیش می رویم سیاسی

با خرید کالای وطنی به پیش می رویم
  بزرگنمايي:

عصر قم - تهران- تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» و «حمایت از کالای ایرانی» تنها به فاصله چند سال از یکدیگر، ضمن ضرورت تقویت تولید داخلی به مثابه نقشه راهی برای دولتمردان اقتصادی، تولیدکنندگان داخلی و الگوی مصرفی مردم به شمار می رود.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، در چرخه اقتصادی تولید و عرضه، دولت و سازمان های حمایتی، تولیدکنندگان و مردم، سه ضلع مثلثی هستند که هریک وظیفه ای بر عهده دارند. دولت ها با حمایت و ایجاد زیرساخت ها، تولیدکنندگان با ارتقای کیفیت و مردم با خرید کالاهای داخلی چرخ های اقتصاد و خودکفایی در تولید را به حرکت درخواهند آورد.
این نکته قابل توجه است که وجود شرکت های تولیدکننده کالاهای کیفی در حوزه های مختلف اقتصادی بارقه های امید استقلال، خودکفایی و گسترش صادرات را بیش از بیش تقویت می کند در عین حال که شرکت های تولیدی داخل و موفق در عرصه صادرات، الگوی مناسبی برای سایر تولیدکنندگان در جذب بازارهای داخلی و خارجی خواهند بود.
نکته مقابل آن خروج سرمایه ملی است؛ حمایت از تولیدات خارجی که به نوعی حمایت از نیروی کار آن سوی مرزها است نه تنها بیکاری را تشدید می کند بلکه منجر به فلج شدن اقتصاد و از بین رفتن فرصت های شغلی برای نیروهای جوان آماده کار است.
** آفتِ کیفیتِ نامناسب و تنوع پایین بر جان کالاهای داخلی
نخستین عاملی که مصرف کنندگان را به سوی مصرف کالاهای خارجی سوق می دهد، کیفیت پایین کالاهای داخلی در مقایسه با نمونه های خارجی آن است. بسیاری از مصرف کنندگان در پاسخ به این پرسش که چرا کالاهای خارجی استفاده می کنند؟ پاسخ می دهند کالاهای خارجی کیفیت خوبی داشته و مدت زمان استفاده از آن ها طولانی تر است.
باید اذعان کرد که موارد بسیاری از تولیدات خارجی وجود دارند که به جهت کیفیت بالا توانسته اند به نوعی بازار مصرف کشور را در تصاحب خود بگیرند از این رو نخستین راهکار تغییر ذائقه مردم، افزایش کیفیت تولیدات داخلی است.
تولیدات داخلی باید کیفیتی مشابه ، نزدیک و حتی برتر از کالاهای خارجی داشته باشند. ارتقای کیفیت خدمات پس از فروش نیز مردم را به مصرف کالاهای ایرانی ترغیب خواهد کرد چرا که مصرف کننده با اطمینان از پشتیبانی کیفیت، کالا را خریداری خواهد کرد.
مسئله ای دیگر که نباید از نظر دور داشت این است که به جهت کم توجهی به تولیدات داخلی، مصرف کالاهای خارجی به شکلی بیمار گونه در میان برخی اقشار به ویژه جوانان ، طبقه متوسط و مرفه جامعه رواج یافته است به نحوی که گروهی از تولیدکنندگان داخلی را وادار به استفاده از برچسب خارجی بر روی تولید داخلی می کنند .
برخی تولیدکنندگان ناخواسته به پایداری فرهنگ نادرست گرایش به مصرف کالاهای خارجی کمک کرده و به تبلیغ نشان تجاری خارجی می پردازند در صورتی که اگر تولیدکننده، محصول کیفی خود را با نام ایرانی به فروش رساند و مشتریان از جنس و کیفیت آن راضی باشند، رفته رفته نشان تجاری او در کنار سایر برندهای خارجی مطرح خواهد شد .
در واکاوی ریشه های گرایش مردم به مصرف کالاهای خارجی با عامل تناسب قیمت با کیفیت در کالاهای ایرانی روبه رو می شویم؛ موضوعی که برای بسیاری از کالاهای ایرانی صدق نمی کند. فقدان تناسب میان قیمت کالاهای ایرانی و کیفیت عامل اقتصادی موثر بر گرایش به مصرف کالاهای خارجی است.
نکته دیگر اینکه بسیاری از کالاهای کیفی ایرانی به جهت هزینه تولید بالا از نظر مصرف کننده گران بوده و او ترجیح می دهد از نمونه های خارجی آن استفاده کند .
** مصرف کالاهای داخلی؛ ژست و پزِ اجتماعی
از مولفه های اقتصادی کیفیت، قیمت، تنوع و بسته بندی که بگذریم، به یک سد فرهنگی بزرگ در گرایش مردم به مصرف کالاهای ایرانی برمی خوریم؛ آن این است که برخی تصور می کنند با مصرف کالای خارجی جایگاه اجتماعی آنها ارتقا می یابد ، نگاهی سطحی و تخریب کننده اقتصاد کشور .
برخی مصرف کنندگان بدون توجه به کیفیت و کارایی کالای خارجی تنها به این گمان که مصرف کالای خارجی پایگاه اجتماعی و اقتصادی آنان را ارتقا خواهد داد و بر اعتبار اجتماعی آنان خواهد افزود، اقدام به خریداری آن می کنند حتی به قیمت اینکه مورد مصرفی برایشان نداشته باشد.
در سال های گذشته به مدد پایه گذاری اقتصاد داخلی در سال های 91 و 97 بر حمایت از تولید و کالاهای داخلی، فرهنگ نامناسب گرایش به مصرف کالاهای خارجی تا اندازه ای در جامعه تعدیل شد. شاید تا پیش از آن مردم از بیان اینکه کالاهای ایرانی خریداری یا مصرف می کنند امتناع می کردند اما اکنون شاهدیم که عده ای، مصرف و گرایش خود را به کالاهای ساخت داخل با افتخار بیان می کنند. این رویه نشان می دهد که ریشه کنی فرهنگ ناپسند مصرف کالاهای خارجی، امری دشوار نیست. تنها اندکی تبلیغ در رسانه های جمعی، فرهنگ سازی در حمایت از تولیدات داخل در کنار ارتقای کیفیت و تنوع این محصولات، به طور کلی بازار محصولات خارجی را کساد خواهد کرد.
**ضرورت ممانعت از ورود کالای غیرضرور
ممانعت از ورود کالاهای غیرضرور و دارای مشابه ایرانی به شرطی که تولیدکنندگان کیفیت را به تولیدات خود اضافه کنند، در سوق دادن مردم به مصرف کالاهای ایرانی نقش برجسته ای دارد.
تا زمانی که برخی کالاهای خارجی با پایین ترین کیفیت و ارزان ترین قیمت بازارهای داخلی را به قبضه خود درآورده باشند، کالای ایرانی هرچند با کیفیت مجال عرضه نخواهد یافت. از این رو کنترل واردات و محدود سازی آن به کالاهای ضرور و اصلی، از پایه های افزایش مصرف کالاهای داخلی خواهد بود.
در پایان باید گفت تا زمانی که هر یک از سه ضلع دولت، تولیدکننده و مصرف کننده در راه حمایت و خرید کالای ایرانی گام برنداشته و وظایف خود را به درستی انجام ندهند، شعار «حمایت از کالای ایرانی» محقق نخواهد شد. افزایش کیفیت محصولات تولید داخل نیز جز با تقویت زیرساخت های تولیدی، افزایش حمایت های دولتی از تولیدکنندگان، رفع قوانین دست وپاگیر برای تولیدکنندگان، جذب سرمایه های داخلی و خارجی در بازار تولید داخل و تدوین بسته های تشویقی مالیات به دست نخواهد آمد.
** پژوهشم**9283**1601**

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/109754/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

کاهش 3.9 درصدی مصرف گاز در استان قم

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت به شبکه زیرساختی قنوات

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

واکنش مردم قم به عملیات «وعده صادق»

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صفحه نخست روزنامه‌های قم شنبه 1 اردیبهشت ماه 1403

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل و آبگرفتگی 9 استان

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

خسارت 30 رشته قنات فنوج، براثر جاری شدن سیلاب

ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه

درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

اجرای آزمایشی طرح متمرکز سازی چاپ و صدور شناسنامه در 5 استان

حذف کامل کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

تقویم و اوقات شرعی شنبه اول اردیبهشت 1403 به افق قم

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کمبود نیروی کار در واحد‌های تولیدی قم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

سیلاب به 30 رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»