عصر قم

آخرين مطالب

تغییر الگوی کشت ضرورت حفظ کشاورزی درکویر قم مقالات

تغییر الگوی کشت ضرورت حفظ کشاورزی درکویر قم
  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - افزایش دمای هوا و کاهش منابع آبی طی سال‌های اخیر در قم موجب شده تا از اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت به‌عنوان مهم‌ترین عامل حفظ کشاورزی در این منطقه کویری یاد شود.

تنش‌های محیطی این سال‌ها، برای کشاورزی قم تهدید جدی به‌حساب می‌آید و به همین دلیل مسئولان استان به راهبرد تغییر الگوی کشت و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای به‌عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر و نه یک انتخاب، نگاه می‌کنند که با عمل بدان می‌توان سطح سبز باغات و مزارع این منطقه را حفظ کرد.
در همین رابطه ظر شماری از مسئولان استان به‌خصوص متولیان بخش کشاورزی را در خصوص اهمیت و ضرورت اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت در قم جویا شد.
اصلاح الگوی کشت رویکرد نخست قم در بخش کشاورزی است
استاندار قم در این رابطه گفت: اصلاح الگوی کشت و تقویت کشت گلخانه‌ای مهم‌ترین رویکرد استان در رابطه با بخش کشاورزی به دلیل شرایط اقلیمی خاص قم و ارزش‌افزوده ویژه این بخش است.
بهرام سرمست بیان کرد: برای تسهیل درروند اجرای طرح‌های تغییر الگوی کشت و احداث گلخانه و همچنین رفع موانع پیش روی سرمایه‌گذاران باید پنجره واحد سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی استان اجرایی شود.
وی عنوان کرد: 500 پرونده بااعتبار200 میلیارد تومان در رابطه با بخش کشاورزی قم تشکیل‌شده که تاکنون 120 میلیارد تومان به مرحله پرداخت و جذب رسیده است.
استاندار قم اضافه کرد: تسهیلات ارزان‌قیمت روستایی باهدف اصلاح الگوی کشت، ماندگاری در روستا و افزایش راندمان تولید پرداخت می‌شود.
وی عنوان کرد: بین ظرفیت واقعی استان در بخش کشاورزی با وضعیت موجود فاصله زیادی وجود دارد.
وی با ابراز رضایت از فعالیت تشکل‌های کشاورزی استان گفت: تشکل‌های صنفی بخش کشاورزی قم، تشکل‌های قدرتمند و منسجمی می‌باشند.
سرمست تأکید کرد: تولیدات بخش کشاورزی قم ازنظر کیفی وضعیت مطلوبی دارد، برای تأمین امنیت غذایی باید بخش کشاورزی استان تقویت و حمایت شود.
روند اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت در قم سرعت می‌گیرد
رییس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز گفت:‌ با توجه به راهبردهای کلان برای حفظ و ارتقای سطح تولید محصولات کشاورزی،‌ روند اجرای طرح‌های تغییر الگوی کشت و احداث گلخانه‌ها در این استان سرعت می‌گیرد.
عباس پورمیدانی بیان کرد:‌ علاوه بر اجرای طرح تغییر الگوی کشت و بررسی نقاط ضعف و قوت آن، برای ادامه دادن بهتر این راهبرد در سال‌های آینده، طرح توسعه گلخانه در قم با سرعت درحال پیگیری است.
وی ادامه داد:‌ اجرای طرح‌های تغییر الگوی کشت و توسعه گلخانه‌ها،‌ نقش مهمی در حفظ و افزایش میزان اشتغال بهره‌برداران بخش کشاورزی خواهد داشت و توجیه اقتصادی سرمایه‌گذاری در این حوزه را بالا خواهد برد، چراکه استفاده از این روش‌ها در قم که با تنش‌های شدید محیطی روبه‌روست یکی از مهم‌ترین راهکارهای حفظ کیفیت و کمیت تولیدات بخش کشاورزی است.
وی اضافه کرد:‌ در چارچوب اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت، استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری ازجمله اقدامات مهم سازمان جهاد کشاورزی استان برای بهره‌گیری مطلوب از منابع آبی موجود درقم است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به اهمیت تغییر الگوی کشت در قم،‌ گفت: حفظ سطح سبز استان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، چراکه وجود اراضی کشاورزی در حاشیه مناطق کویری موجب پایداری آب‌وخاک و جلوگیری از نفوذ گردوغبار می‌شود.
وی بیان کرد: برای گسترش سطح سبز استان باوجود محدودیت‌های محیطی به دنبال استفاده از گیاهان کم آب‌بر و مناسب اقلیم قم هستیم که قابلیت استفاده برای خوراک انسان و دام را نیز داشته باشند.
وی ادامه داد: باوجود تمام مشکلات موجود در بخش کشاورزی قم،‌ آمارها حکایت از موفقیت این حوزه در مجموعه اقتصادی استان دارد که اجرای برنامه‌های تغییر الگوی کشت، مسیر توسعه آن را بیش‌ازپیش هموار می‌کند.
صدور پروانه تأسیس و بهره‌برداری از 200 هکتار گلخانه در قم
رییس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قم پیرامون این موضوع گفت: با توجه به شرایط اقلیمی استان، سیاست تغییر الگوی کشت با محوریت کشت‌های گلخانه‌ای طی سال‌های گذشته موردتوجه مسئولان بخش کشاورزی قرارگرفته‌است.
عباس خرمی بیان کرد: در همین رابطه سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی قم برای تشویق و هدایت کشاورزان استان به سمت کشت‌های گلخانه‌ای و صدور مجوزهای لازم برای احداث گلخانه وارد عمل شد.
وی ادامه داد: هم‌اکنون برای بیش از 200 هکتار گلخانه درقم پروانه تأسیس و بهره‌برداری صادرشده‌است و این روند با توجه به سیاست‌های استان برای گسترش کشت‌های گلخانه‌ای با سرعت بیشتری ادامه می‌یابد.
وی افزود: فرآیند دادن مجوز به متقاضیان تأسیس گلخانه برای تشویق کشاورزان بسیارآسان شده‌است و بهره‌برداران می‌توانند با تائید کارشناسان نظام‌مهندسی کشاورزی از تسهیلات بانکی مناسبی که برای ایجاد گلخانه پرداخت می‌شود، استفاده کنند.
خرمی گفت: کاهش قابل‌توجه مصرف آب، عامل مهم دیگری است که ضرورت توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در قم را نشان می‌دهد و می‌تواند بستر خوبی برای مدیریت منابع آبی در بخش کشاورزی استان باشد.
وی بیان کرد: درکشت‌های گلخانه‌ای علاوه برکاهش مصرف آب‌، میزان تولید محصول افزایش می‌یابد و این به معنای بالا رفتن درآمد سرانه کشاورزان استان است.
وی ادامه داد: کارشناسان سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی قم بر فرآیند ساخت‌وساز و همچنین روند تولید محصول درگلخانه‌های استان نظارت کامل دارند تا فعالیت گلخانه‌ها در قم با بالاترین سطح استانداردهای تعیین‌شده در این بخش صورت گیرد.
رییس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قم گفت: با توجه به شرایط مطلوب پیش‌آمده برای احداث گلخانه در استان و استقبال بسیار خوب کشاورزان، درسال‌های آینده، قم به‌عنوان یکی از استان‌های پیشرو کشور درکشت های گلخانه‌ای مطرح خواهد شد.
وی بیان کرد: توسعه صادرات محصولات کشاورزی به‌خصوص در بخش کشت‌های گلخانه‌ای یکی از سیاست‌های اقتصادی استان است که در این رابطه سه اتحادیه با حضور تولید کنند محصولات گلخانه‌ای با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و نظام‌مهندسی قم تشکیل می‌شود.
وی ادامه داد: توسعه اشتغال برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی، از دیگر مزایای استفاده از کشت‌های گلخانه‌ای در قم است که می‌تواند به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در فرآیند تکمیل زنجیره تولید، فرصت‌های شغلی بسیاری ایجاد کند.
اجرای طرح تغییر الگوی کشت افزایش درآمد کشاورزان قمی را درپی دارد
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم نیز گفت:‌ اجرای طرح تغییر الگوی کشت که طی سال‌های اخیر با پشتیبانی دولت در قم آغازشده است علاوه بر کاهش مصرف آب و ارتقا بهره‌وری،‌ با کمک به اقتصادی شدن فرآیند تولید محصولات، افزایش درآمد کشاورزان استان را در پی داشته است.
محمدعلی سلامی‌ بیان کرد:‌ دراین طرح، تولید محصولات مناسب کشت دراقلیم قم که پاسخگوی نیاز استان به مواد خوراکی انسانی و دامی باشد،‌ موردتوجه بوده و در همین رابطه محصولات سالم و باکیفیتی در حوزه گیاهان دارویی و گیاهان علوفه‌ای تولیدشده است.
وی ادامه داد: در همین راستا سطح زیر کشت داروهای گیاهی در مزارع قم به بیش از 500 هکتار رسید و درسال‌جاری نیز این راهبرد باقدرت بیشتری دنبال می‌شود.
سلامی گفت:‌ بسیاری از گیاهان دارویی همچون گل محمدی مناسب کشت در اقلیم قم است و می‌تواند درآمدزایی خوبی برای بهره‌برداران بخش کشاورزی به همراه داشته باشد.
وی ادامه داد: با حمایت‌های دولتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی درحوزه کشاورزی قم،‌ محصولات کشت‌شده در مزارع و باغات استان ازنظر کمی و کیفی دارای جایگاه مناسبی در سطح کشور هستند.
دوره‌های آموزشی برای ارتقا سطح مهارت کشاورزان قمی برگزار می‌شود
مدیر آموزش و پژوهش سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعیقم نیز دراین رابطه گفت:‌ دوره‌های آموزشی برای ارتقا سطح مهارت کشاورزان قمی در سطوح مختلف به‌منظور آشنا کردن هرچه بیشتر آنان با روش‌های تغییر الگوی کشت توسط این سازمان ترتیب می‌یابد که در طی آن بهره‌برداران با جدیدترین روش‌های علمی و کاربردی در حوزه کشت‌های جایگزین، آشنا می‌شوند.
مجید پهلوانی بیان کرد:‌ برای اجرای دقیق طرح تغییر الگوی کشت، مدرن ساختن فرآیند کشاورزی در قم و استفاده از روش‌های نوین به‌جای سازوکارهای سنتی‌، دوره‌های آموزشی هم برای کشاورزان استان و هم برای کارشناسان بخش کشاورزی به‌صورت منظم برگزار می‌شود.
وی افزود:‌ این دوره‌های آموزشی موجب ارتقا سطح مهارت بهره‌برداران بخش کشاورزی استان خواهد شد و عملکرد این حوزه را در بخش کمی و کیفی بهبود می‌بخشد.
وی ادامه داد:‌ در بحث تغییر الگوی کشت و تشویق کشاورزان به توسعه کشت‌های گلخانه‌ای،‌ سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی قم،‌ دوره‌های آموزشی گسترده را برای افزایش سطح مهارت کشاورزان استان برگزار می‌کند.
پهلوانی گفت: تربیت کارشناسان متخصص درزمینهٔ کشت‌های گلخانه‌ای اقدام دیگری است که توسط سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی قم برای ارتقا سطح کمی و کیفی محصولات گلخانه‌ای در استان انجام می‌شود.
وی بیان کرد:‌ اکنون فرآیند توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در قم زیر نظر کارشناسان سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی انجام می‌شود و به همین دلیل محصولات تولیدشده در گلخانه‌های استان از استانداردهای لازم برخوردار هستند.
وی ادامه داد:‌ ارائه آموزش‌های مهارتی به کارشناسان و بهره‌برداران بخش کشاورزی در قم موجب اشتغال‌زایی و افزایش سطح تولید محصولات کشاورزی استان شده است و این روند در سال رونق تولید باقدرت بیشتری دنبال می‌شود.
در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر 105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور هست؛ مجموع کشت سبز استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال برابر 746 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 500 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.
بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/110058/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت قهرمان جهان و رامین طاهری در اهواز

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد

آیت الله علوی بروجردی: روحانیت در عصر آیت‌الله بروجردی، با سازمان‌دهی ایشان به اوج رسید/ ایشان معتقد بودند ما برای دنیا حرف داریم

یادنامه‌ای از تشییع با شکوه پیکر آیت الله مهمان‌نواز

مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود

پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است

آیت‌الله درچه‌ای از آخرین فروغ‌های حوزه کهن اصفهان بود

آیت الله خاتمی: در مساله عفاف و حجاب دوقطبی ساخته نشود

پیام تسلیت آیت الله نریمانی در پی درگذشت ماموستا ملااحمد فخری

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

علت خستگی صبحگاهی و گرفتگی عضلات در بدن

مهم ترین دلایل خواب آلودگی در فصل بهار

بایدها و نبایدهای حجامت برای بانوان

تدابیر پیشگیری از خواب آلودگی بهاری

چه عواملی باعث بیرون زدگی دیسک کمر می شود؟

سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود

شناسایی 3 نوع سرطان با یک قطره خون

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو