عصر قم

آخرين مطالب

پس از یک از طرح بنزینی؛

رانندگان ناراضی؛ مسافران نگران/مصرف بنزین در قم 24 درصد کاهش یافت مقالات

رانندگان ناراضی؛ مسافران نگران/مصرف بنزین در قم 24 درصد کاهش یافت
  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - پس از یک ماه از اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین کرایه تاکسی‌ها و حمل و نقل عمومی در قم افزایش نیافته ولی مردم نگران افزایش قیمت‌های اقلام و کالاهای اساسی هستند.
 یک ماه از اصلاح نرخ بنزین گذشت؛ طرحی که از سال گذشته کلید خورد و بعد از به قول دولتی‌ها یک تحلیل کارشناسی به یک باره با تصمیم سران قوا رأس ساعت 24 شب 25 آبان ماه 98 خبر افزایش قیمت بنزین داده شد.
بر اساس این بنزین سهمیه ای، هر لیتر 1500 تومان و هر لیتر آزاد بنزین 3 هزار تومان تعیین شد.در همان لحظات ابتدایی این تصمیم استان‌ها و شهرستان‌ها به ویژه در استان قم با برگزاری جلسات متعدد رصد لحظه‌ای بازارهای اصلی را در برنامه خود قرار دادند و از طرفی هم تیم اقتصادی دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت و پرداخت عواید فروش بنزین مبلغی تحت عنوان «سبد معیشتی» در نظر گرفت.
اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین با هدف کاهش مصرف سوخت و مدیریت بهینه آن بود چرا که در کشور مصرف بنزین چند برابر کشور پرجمعیت چین و ارزان‌تر از کشورهای دیگر است و جای تأمل اینجاست که بعد از اجرای این طرح در همان ساعات ابتدایی مصرف سوخت کاهش یافت.در استانی مانند قم در ابتدای امر مصرف بنزین 16 درصد و اکنون بعد از یک ماه از اجرای آن 24 درصد کاهش یافته است و میزان استفاده از حمل و نقل عمومی هم رشد یافته است.
در قم هم جلساتی بعد از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در کمیته استانی حمل و نقل شهری که زیر نظر معاونت هماهنگی و عمرانی است برگزار و بر فعالیت حمل و نقل عمومی شهری و جاده‌ای و هم‌چنین نحوه دریافت سهمیه نظارت شده است؛ در استان قم با توجه به این که 90 درصد تاکسی‌ها دوگانه‌سوز هستند تاکنون مشکلی در زمینه سهمیه بنزین گزارش نشده و نرخ کرایه تاکسی‌های حمل و نقل شهری و ناوگان حمل و نقل عمومی به صورت رسمی افزایش نیافته است.
حال اجرای طرح افزایش نرخ بنزین خوب و یا بد یک ماهی از اجرای آن می‌گذرد تنها نگرانی که مردم افزایش قیمت ارزاق و کالاهای اساسی است چرا که با توجه به جنگ اقتصادی و فشار و تحریم،مردم تحمل افزایش قیمت کالاهای اساسی را ندارند.
مسئولان اجرایی به ویژه اقتصادی قم از لحظات ابتدایی اجرای طرح تاکنون جلسات متعدد «تنظیم بازار» را تشکیل و نظارت‌ها را بر بازار قم افزایش داده‌اند.بازرسی‌ها هم در چند شیفت کاری صورت گرفته و تاکنون فضای روانی قم بعد از اصلاح نرخ بنزین فضای آرامی است اما مردم از زمان اجرا، نحوه اجرا وعدم اطلاع‌رسانی مناسب در اجرای این طرح اعتراض‌های دارند برخی هم انتظار تشدید نظارت و دقت بیشتر در این زمینه دارند.
اضافه‌کاری به دلیل افزایش هزینه بنزین
30 سال سن دارد و 2 سالی است که به رانندگی اسنپ فعالیت داردو درباره اجرای طرح سهمیه بنزین به خبرنگار مهر می‌گوید: این طرح باید اجرا می‌شد و اعتراضی به این طرح نیست ولی باید بیشتر آسیب‌شناسی می‌شد زمان اجرا مناسب نبود من اکنون 2 سالی است راننده اسنپ هستم اگر قبل از این طرح تا ساعت 4 بعد از ظهر مشغول به کار بودم بعد از افزایش نرخ بنزین به دلیل این که بنزین آزاد باید بزنم باید چند ساعت دیگر اضافه‌کاری کنم.
سید محمد مهدی موسوی می‌افزاید: قرار بود سهمیه در اختیار رانندگان اسنپ قرار گیرد. این سهمیه به صورت مابه‌التفاوتی حساب می‌شود یعنی اگر من 60 لیتر بنزین آزاد بزنم شرکت مابه‌التفاوت 30 هزار تومانی به من پرداخت می‌کند ولی این سهمیه تنها یک بار به من پرداخت شده است.
وی می گوید: من هم برای اسنپ و هم تپسی کار می‌کنم. نکته‌ای که با آن مواجه شدم کاهش مسافر است بعضی وقت‌ها اگر هر دو سامانه را باز کنم تنها دو مسافر به تور من می‌خورد به دلیل این که اسنپ و تپسی قیمت‌ها را تغییر داده و مسافران کمتر شدند.

کرایه اندک و هزینه‌های بسیار یک تاکسی
یک راننده تاکسی که در مسیر سه راه بازار به سمت خیابان باجک و منطقه فرهنگیان فعالیت دارد نیز بیان می‌کند: با توجه به این که بیشتر تاکسی‌های قم دوگانه‌سوز هستند سهمیه‌ای که داده می‌شود کافی است اما مشکل این جا است که با توجه به افزایش نرخ بنزین کرایه‌ها برای تاکسی‌های خطی تغییری نکرده است در حالی که هزینه‌هایی را بابت قطعات و تعویض آن تحمل می کنیم.
رضا سالاری می‌افزاید: به نظر اجرای طرح افزایش نرخ بنزین لازم بود اما به موقع نبود با توجه به تورمی که در کشور وجود دارد و هم‌چنین فشار اقتصادی، ای کاش این افزایش مرحله به مرحله اجرا می‌شد. پشت تریبون‌های خبری از سبد معیشتی گفته می‌شود آیا کارگران و دهک‌های پایین این سبد را دریافت کردند؟ 205 هزار تومان را مردم کجا هزینه کنند.
نرخ بعضی کالاها شاید اکنون نه ولی بعدها با افزایش روبرو خواهد شد اگر زمان آن را آسیب‌شناسی می‌کردند مشکلات کم‌تر بود
یک شهروند قمی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: افزایش نرخ بنزین لازمه کنترل و مصرف سوخت در کشور است اما از طرفی نرخ بعضی کالاها شاید اکنون نه ولی بعدها با افزایش روبرو خواهد شد اگر زمان آن را آسیب‌شناسی می‌کردند مشکلات کم‌تر بود در زمانی که مردم مشکلات اقتصادی داشتند و هم‌چنین اغتشاش و درگیری در کشورهای همسایه وجود داشت این امر صورت گرفت طبعاً بر بار روانی مردم تأثیر دارد.
آیدا عباسی می‌افزاید: مطلع هستید که حمل بسیاری از مواد غذایی با وانت بارها و نیسان‌ها انجام می‌شود اعم از ارزاق تا میوه در نهایت این افزایش قیمت بنزین بر قیمت‌ها اثر گذاشته و بهتر بود قیمت بنزین پلکانی افزایش می‌یافت. دولت باید برنامه‌ریزی مطلوب و کنترل شدیدی بر قیمت‌ها داشته باشد زیرا هستند سودجویانی که بخواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند.
چالش اورژانس قم با سهمیه بنزین
اما برای بررسی وضعیت فعالیت آمبولانس‌ها بعد از سهمیه‌بندی بنزین به سراغ رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی قم رفته و از وضعیت آمبولانس‌های استان بعد از اجرای این طرح پرسیدیم زیرا آمبولانس‌های قم با اجرای این طرح تنها 500 لیتر سهمیه بنزین دریافت کرده‌اند آن هم با نرخ آزاد.
محمد شهیدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: به باور بعضی‌ها این 500 لیتر سهمیه دولتی و با نرخ 1500 تومان در نظر گرفته شده است در حالی که با نرخ آزاد است و هیچ خودروی دولتی اعم از سواری و آمبولانس سهمیه دولتی ندارد به هر حال هم سهمیه 500 لیتر با توجه به فعالیت آمبولانس در استان قم بسیار کم است و هم این که با نرخ آزاد باعث شده است در شرایط اقتصادی کنونی هزینه‌های بسیار بالایی برای ما ایجاد کند.
وی افزود: سهمیه بنزین 500 لیتر برای آمبولانس‌های قم بسیار کم است و در ماه 700 لیتر بنزین نیاز دارند و هزینه تهیه بنزین آزاد هم 3 برابر شده است مهم‌تر از این امر این که در سهمیه ارائه شده چه 115 و چه خودرویی که کارآیی آمبولانس دارد یکسان دیده شده است در حالی که ممکن است آمبولانسی برای یک درمانگاه فعالیت آن مقطعی و موردی باشد در حالی که آمبولانس 115 در 24 ساعت از شبانه روز فعالیت داشته و پیمایش آن بیشتر است.

کاهش 24 درصدی مصرف بنزین بعد از سهمیه بندی
معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار قم که با توجه به ابلاغیه تشکیل کمیته پایش حمل و نقل شهری بعد از اجرای طرح اصلاح نرخ بنزین ریاست این کمیته را بر عهده دارد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: این کمیته ساعاتی بعد از اجرای طرح تشکیل جلسه داد و به طور هفتگی و به طور لحظه‌ای وضعیت سهمیه‌بندی بنزین و مشکلات سوخت حمل و نقل عمومی قم را رصد کرده است. همه وانت بارها، تاکسی‌های تلفنی، اسنپ و سرویس مدارس و هم‌چنین ماشین‌های استیجاری ادارات شامل سهمیه‌بندی بنزین شدند و ما نظارت بر این امر داریم.
محسن بهشتی می‌افزاید: اسنپ‌ها به شرط قیمت‌گذاری مبلغی مابه‌التفاوت به حساب آن‌ها واریز می‌شود بر جایگاه‌های «سی، ان، جی» و نحوه فعالیت آن هم نظارت دقیقی داریم و به طور هفتگی مسائل و مشکلات بررسی و جمع‌آوری می شود.
برای تاکسی‌های قم یک لاین ویژه در جایگاه‌های سی ان جی در نظر گرفتیم تا با مشکل صف‌های طولانی روبرو نشوند
وی با اشاره به وضعیت مصرف بنزین در قم بعد از اجرای طرح بیان می‌کند: در ابتدای اجرای طرح تغییر نرخ بنزین 16 درصد مصرف بنزین کاهش یافت و اکنون بعد از یک ماه از اجرای آن در قم مصرف بنزین 24 درصد و سی ان جی هم 25 درصد با کاهش روبرو بود هم‌چنین طبق گزارش‌ها میزان استفاده از حمل و نقل عمومی هم افزایش یافته است.
به گفته معاون استاندار قم، برای تاکسی‌های استان قم هم یک لاین ویژه در جایگاه‌های سی ان جی در نظر گرفتیم تا با مشکل صف‌های طولانی روبرو نشده و حمل و نقل مردم با مشکل روبرو نشود در ذخیره بنزین هم با توجه به تردد خودروهای بسیار در شهر قم و محور مواصلاتی بودن آن در ذخیره بنزین هیچ مشکلی نداریم.
بهشتی با اشاره به سرویس مدارس استان بیان می‌کند: در قم 12 هزار و 500 سرویس مدارس کار جابه جایی 2 هزار و 205 دانش آموز را بر عهده دارند که در زمینه سهمیه بنزین با هیچ مشکلی روبرو نیستند با برنامه‌ریزی خوب مسئولان، تدبیر آن‌ها و هم‌چنین همکاری خوب مردم جو روانی استان قم بعد از اصلاح نرخ بنزین و گذشت یک ماه از آن آرام است.
تنها 10 شکایت مرتبط با افزایش نرخ کرایه در قم
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری قم می‌گوید: با گذشت یک ماه بعد از اجرای اصلاح قیمت بنزین در قم هیچ افزایش نرخ کرایه تاکسی نداشتیم و نحوه فعالیت تاکسی‌ها به طور روزانه رصد و پایش می‌شود و تنها بعضی رانندگان 10 درصد نرخ کرایه خود را افزایش داده‌اند که در این مورد 10 شکایت به هیئت انضباطی ارائه و پیگیری‌های لازم صورت گرفته است.
مرتضی عزتی می‌افزاید: نظارت بازرسین سازمان و گشت‌های نظارتی مضاعف شده است 6 هزار تاکسی که 3 هزار راننده آن کمکی هستند در قم فعالیت دارند ولی تخلف آن چنانی در زمینه افزایش نرخ کرایه تاکنون نداشتیم.
به گفته وی تا این لحظه با توجه به این که 400 لیتر سهمیه برای تاکسی‌ها اندک است در حال پیگیری هستیم تا این مشکل به طور ملی حل شود از سوی مسافران و رانندگان هیچ مشکلی گزارش نشده است در حال آنالیز کردن برای افزایش نرخ کرایه برای سال آینده هستیم تا طبق یک کار کارشناسی و آسیب‌شناسی دقیق این امر صورت گیرد.
گفتنی است، در استان قم 6 هزار خودرو تاکسی فعالیت دارند که بیش از 5 هزار دستگاه آن دوگانه‌سوز هستند هم‌چنین یک هزار و 104 اتوبوس جدید هم در ناوگان عمومی قم فعالیت دارند که تاکنون هیچ مشکلی در زمینه کرایه و سهمیه بعد از اجرای طرح گزارش نشده است.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/110128/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

همایش جمعیت خدمت‌رسانی فاطمی‌ها در قم برگزار شد

اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا برگزار می شود

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

تقویم و اوقات شرعی پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

آیت‌الله رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند

ممنوعیت فروش گوشت لاکچری در قم +فیلم

واکنش سخنگوی شورای شهر قم به انتقادات از سفر مدیران شهری به اروپا

اجلاسیه سراسری روسای شورا‌های اسلامی کشور به میزبانی قم برگزار می‌شود

همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم برگزار می‌شود

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

13 خیابان در سطح شهر قم بازگشایی شد

استاد حوزه علمیه قم : اگر برای آبادانی دین کاری نمی کنیم، دین را خراب تر نکنیم

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

همایش ملی پیاده روی بانوان در 21 اردیبهشت ماه قم برگزار می شود

مونوریل قم از خواب زمستانی بر می‌خیزد

عوامل موثر در زایمان زودرس

آیت‌الله رئیسی: صهیونیست‌ها امروز منفورترین رژیم در نگاه مردم جهان هستند

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

میز تحریریه| توضیحات معاون شهرداری قم درباره ترافیک تقاطع میدان سپاه

آخرین تمرینات بلندقامتان جوان قم برای حضوری در لیگ برتر

پایان دوره توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس سمپاد در قم

مونوریل قم پس از 10 سال وقفه از سر گرفته می‌شود

رئیس سازمان سنجش: اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند

هشدار زرد هواشناسی؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

آیت الله خامنه ای : برخی توصیه می‌کنند یک خواسته آمریکا را قبول کنید تا مشکل حل شود / تحریم‌ها موجب شکوفایی استعداد‌ها شده

آیت الله خاتمی خطیب این هفته نماز جمعه تهران

رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت الله خاتمی، خطیب این هفته نماز جمعه تهران

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

اجازه تصمیم‌گیری نادرست در حوزه طرح جامع شهر قم را نمی‌دهیم

فروش گوشت لاکچری در قم ممنوع شد

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد

دادستان کل کشور: طرح نور با همین جدیت و قاطعیت استمرار خواهد داشت

تصاویری از تخریب و ریزش چند خانه بر اثر آبگرفتگی در کاشان

105 هکتار از بیابان‌های قم کانون تولید ریزگرد شده‌است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش