عصر قم

آخرين مطالب

آشنایی با متهمان پرونده آلودگی هوای قم/ نفس آسمان به شماره افتاد مقالات

آشنایی با متهمان پرونده آلودگی هوای قم/ نفس آسمان به شماره افتاد
  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - خودروهایی که برخی حتی معاینه فنی هم ندارند به همراه صنایع آلاینده مهم‌ترین عوامل آلودگی هوای قم هستند ولی هنوز مسئولان اجرایی برای کاهش این معضل راه حلی نیافته‌اند.

 در هفته‌های اخیر با بالا رفتن غلظت آلاینده‌ها در کلان شهرهای کشور کارشناسان طبق پالایش آلودگی هوا برای چندین شهر وضعیت قرمز اعلام کردند و شرایط را برای همه ساکنان آن ناسالم دانستند.
شهر قم در ردیف 10 کلان شهر آلوده کشور قرار گرفت و به تعطیلی مدارس ختم شد هرچند این تعطیلات کام دانش آموزان را شیرین می‌کند اما کلاس‌های فوق برنامه در آینده باید عقب افتادگی‌ها را جبران کند؛ ولی هنوز برای آلودگی هوای قم نمی‌توان تحلیل کارشناسی و علتی را بیان کرد.
کلان شهر قم از سال 84 با شتاب در زمره شهرهای صنعتی کشور قرار گرفت در حالی که این شتاب با توازن همراه نبود و با توجه به ظرفیت‌های مذهبی و فرهنگی قم، می‌توانست رشد صنعت گردشگری توشه مهم توسعه و رونق اقتصادی قم باشد.
مدیریت بحران در تریبون‌های مختلف استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی را باعث کاهش آلودگی هوا می‌داند در حالی که باید سیستم حمل و نقل عمومی شهر قم مطلوب باشد تا شهروندان قمی با انگیزه از این ناوگان استفاده کنند.
در مواجه با بحران آلودگی هوای قم گاهی با هشدارهایی که به شهروندان داده می‌شود مواجه می‌شویم، پرونده آلودگی مختومه می‌شود در حالی که این هشدارها و راه حل‌ها تنها مسکن موقتی است و باید به دنبال حل مسئله باشیم.
آژیر قرمز هوا در کلان شهر قم
مدیرکل مدیریت بحران استان قم به خبرنگار مهر می‌گوید: در هفته گذشته طبق اطلاعات هواشناسی و محیط زیست وضعیت هوای قم در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت و با توجه به تعطیلی مدارس و کاهش تردد خودروها در شهر میزان آلاینده‌های هوا کاهش یافت.

محسن اروجی می‌افراید: هنگامی که آلاینده‌ها در هوا افزایش می‌یابد، توصیه می‌شود کسانی که بیماری‌های ریوی، قلبی، آسم و تنفسی دارند از قرار گرفتن در فضاهای باز و سایر افراد نیز از فعالیت بدنی سنگین مثل ورزش و پیاده‌روی در فضای باز تا بهتر شدن شرایط خودداری نمایند.
وی ادامه داد: محیط زیست، هواشناسی و دانشگاه علوم پزشکی قم و هم‌چنین اداره کل مدیریت بحران و آموزش و پرورش عضو کمیته اضطرار آلودگی هوا به ریاست استاندار هستند که در روزهای آلوده تشکیل و تمصیماتی اتخاذ می‌کند.
مدیرکل مدیریت بحران استان قم اظهار می‌کند: تعطیلی واحدهای صنعتی و تجاری اثرگذار بر تشدید آلودگی هوا که در محدوده شهر مستقر هستند نیز از دیگر مواردی است که در شرایط هوای بسیار ناسالم اعمال می‌شود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا تعطیلی مدارس راه حل مناسبی است، می‌افزاید: در روزهایی که مدارس به دلیل آلودگی هوا تعطیل بودند تردد تعداد زیادی از خودروهای والدین دانش آموزان و سرویس مدارس کاهش‌یافته و در نتیجه کاهش آلاینده‌های هوا محسوس بوده است.
تردد خودرهایی که معاینه فنی نشدند
مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: با توجه به شرایط آلودگی هوای قم اقداماتی در حال پیگیری است و با پلیس راهنمایی و رانندگی هم مکاتباتی شده تا از تردد خودروهای دود ساز جلوگیری کند زیرا در قم تنها 30 درصد خودروها معاینه فنی شدند.

سید محمدرضا بهشتی پور می‌افزاید: از طرفی در شهر قم 300 هزار موتور سیکلت هستند که هر کدام از آن‌ها چند برابر خودرو آلودگی دارند هم‌چنین چند سالی است اداره کل محیط زیست پیگیر این امر است که نیروگاه سیکل ترکیبی قم از گاز ترکیبی استفاده کند با توجه به کمبود گاز در کشور اکنون از گازوئیل در این نیروگاه استفاده می‌شود.
افراد متخلفی هم هستند که در جاده کمربندی امام علی (ع) و در حریم‌ها اقدام به ضایعات سوزی می‌کنند
به گفته وی، در روزهای آلوده و سرد کارشناسان این سازمان بر واحدهای صنعتی کنترل بیشتری دارند و 2 واحد صنعتی آلاینده طی روزهای گذشته پلمب و به تعدادی هم تذکر داده شده تا در روزهایی که هوا آلوده است فعالیت خود را کم‌تر و یا تعطیل شوند؛ برای پیشگیری و مدیریت روزهایی که هوای قم آلوده است باید همه دستگاه‌ها با محیط زیست همکاری کنند.
بهشتی پور بیان می‌کند: افراد متخلفی هم هستند که در جاده کمربندی امام علی (ع) و در حریم‌ها اقدام به ضایعات سوزی می‌کنند با همراهی آتش نشانی و سازمان پسماند این افراد شناسایی و بعضاً هم فعالیت آن‌ها جمع آوری شده است که برای مقابله با این آلودگی، محیط زیست به تنهایی نمی‌تواند ورود کند.
محیط زیست، تنها مرجع برخورد و نظارت با واحدهای آلاینده صنعتی
اما سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم خیال خود را راحت کرده و توپ را به میدان اداره محیط زیست استان قم انداخته و برای برخورد با واحدهای آلاینده را در حیطه مسئولیت محیط زیست می‌داند.
رئیس اداره ایمنی بهداشت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم می‌گوید: در بحث آلودگی هوا و برخورد با واحدهای صنعتی متخلف و آلاینده محیط زیست تنها مرجع برخورد بوده و این سازمان طبق قانون می‌تواند اقداماتی را اتخاذ و برخورد لازم را اتخاذ دهد.
ناصر امیرحسینی می‌افزاید: سازمان صمت با توجه به نوع فعالیت خود برای واحدهای صنعتی شیمیایی، معادن شن و ماسه پیامک‌هایی ارسال کرده تا در شرایط فعلی فعالیت خود را یا کاهش و یا به طور موقتی فعالیت خود را تعطیل کنند؛ واحدهایی نیز فعالیت آن‌ها در روزها و شرایط آلودگی هوای قم به صورت موقت تعطیل می‌شوند.
به گفته وی، بحث واحدهای صنعتی و نحوه برخورد با آن‌ها و برنامه ریزی و نظارت بر نحوه فعالیت آن‌ها زیر نظر اداره کل محیط زیست است.
وجود 300 هزار موتور سیکلت با حجم وسیعی از آلودگی در قم
رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ، از وجود 300 هزار موتورسیکلت در شهر قم خبر می‌دهد و بیان می‌کند: در قم 300 هزار موتور سیکلت پلاک شده وجود دارد که حجم وسیعی از آلودگی را به خود اختصاص داده است ما تنها کاری که در دستور کاری خود داریم ارتقای فرهنگ ترافیکی و ارتقای آموزش‌ها است.
علی نیک می‌افزاید: در حیطه فعالیت ما دو موضوع افزایش معاینه فنی خودروها و ارتقای فرهنگ ترافیک مد نظر داریم مرکز معاینه فنی در 10 روزه آلودگی هوا ما ساعات کاری معاینه فنی خودروها را افزایش دادیم اگر درخواستی برای معاینه باشد مراکز معاینه فنی ملزم به پاسخگویی هستند.

وی بیان می‌کند: در بحث ترافیک هم با همکاری راهنمایی و رانندگی بحث تابلوهای هدایت مسیر را داریم تا معضل ترافیک شهر کم‌‎تر شود؛ این تابلوها قرار است تا پایان سال در قم نصب شود و پلیس راهنمایی و رانندگی هم با خودروهای دودساز برخورد خواهد کرد.
با آموزش‌هایی که در کمیته ترافیک انجام شده به سمت ارتقای فرهنگ ترافیک هستیم
نیک با اشاره به ارتقای آموزش فرهنگ ترافیک می‌افزاید: با آموزش‌هایی که در کمیته ترافیک انجام شده به سمت ارتقای فرهنگ ترافیک هستیم تا بحث ترافیک قم مطلوب شود.
وی هم‌چنین از اجرای «طرح جامع دوچرخه سواری» در قم خبر می‌دهد و بیان می‌کند: بحث جامع دوچرخه سواری در شهر قم یک ماه دیگر کلید می‌خورد و این طرح با توجه به موقعیتی که قم دارد مختص این استان است برای فاز اول این طرح 160 کیلومتر در نظر گرفته شده است که امید است این امر هم برای ترافیک و هم آلودگی را بهبود ببخشد.
خسارت آلودگی هوا بر تعلیم و تربیت
آلودگی هوا این روزها نفس مدارس شهر قم را به شماره انداخته است و هزینه هنگفتی هر روز تعطیلی به آموزش و پرورش وارد کرده و باعث عقب ماندن دانش آموزان از محتوای درسی شده است که به ناچار باید با کلاس‌های فشرده و فوق برنامه این عقب ماندگی را جبران کرد.
مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان قم درباره خسارت تعطیلی مدارس در روزهای آلوده به خبرنگار مهر می‌گوید: برای جبران عقب افتادگی دانشن آموزان در تعطیلات صورت گرفته در زمینه آلودگی هوای قم کارگروهی را تشکیل داده تا تصمیماتی برای جبران این عقب افتادگی اتخاذ شود.
غلامرضا رضایی می‌افزاید: این کارگروه برنامه‌هایی برای فعالیت درسی و مدرسه‌ای دانش آموزان خواهد داشت هرچند سلامت دانش آموزان در اولویت کاری ما است و تلاش داریم تا آن‌ها با آلودگی هوا آسیب و یا بیمار نشوند.
به گفته وی، والدین و دانش آموزان از عقب افتادگی دروس خود نگران نباشند آموزش و پرورش تدابیری اتخاذ داده است تا روزهای تعطیل جبران شود و جای هیچ نگرانی نیست.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/110777/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چهار کشته و 10 مفقودی در حادثه سیل جنوب چین

2 عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند

آیت‌الله گرامی در گفت و گو با جماران: یکی از عوامل مهم لغو رفراندوم اصلاحات ارضی از سوی شاه اعتراض آیت الله بروجردی بود/ مقام ایشان در بُعد معنوی بسیار بالا بود ولی مثل بسیاری از مدعیان امروزی نبود که خود را مطرح کند

آیت‌الله رئیسی وارد قلب اقتصادی پاکستان شد

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

راه‌اندازی چهارمین قطار قم_مشهد با تکیه بر توان تولید داخل

سند چشم‌انداز بلندمدت در حوزه گردشگری قم طراحی شود

مهار آتش‌سوزی گسترده کارخانه پارافین شهرک صنعتی شکوهیه قم

آغاز ثبت‌ سفارش کتاب‌های درسی از فردا

چرا پاهایمان خواب می‌رود و گزگز می‌کند؟

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

نجات جان 23 نفر در حادثه آتش‌سوزی آپارتمان 6 طبقه در قم/مصدومیت آتش‌نشان قمی

نجات 23 نفر در حادثه آتش‌سوزی آپارتمان 6 طبقه در قم

کمبود 1000 نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان قم

دستگیری اولین سارقی که با پابند الکترونیکی قصد سرقت داشت!

آخرین وضعیت بازگشایی راه‌های سیل‌زده

چهارمین قطار مسافربری قم ـ مشهد راه‌اندازی شد

ورزش عصرگاهی برای افراد چاق مفیدتر است

مراسم اولین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می شود

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

قبل از ورزش غذا بخوریم یا بعد از ورزش؟

آیت‌الله رییسی به کراچی رفت

تأکید آیت‌الله نوری همدانی بر توجه به تفسیر قرآن

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

برگزاری بزرگترین ماراتن علمی کشور با حضور 17514 نفر در قم

قم کمبود پزشک متخصص و عمومی دارد

اختصاص 10 هزار میلیارد ریال به محلات کم برخوردار قم

نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد

علت بی حسی پا پس از جراحی دیسک کمر

این ویتامین‌ها را بخورید؛ لاغر بمانید

مدیر حوزه های علمیه با آیت الله جوادی آملی دیدار کرد+تصاویر

شعری فوق العاده زیبا از مولانا

داستانک/ دوستت دارم

(ویدیو) آتش‌سوزی گسترده در شهرک شکوهیه قم

ادامه اجرای طرح «زیست شبانه» و نظارت بر فعالیت‌های اصناف در قم

آتش سوزی مهیب در یک واحد صنعتی شهرک شکوهیه قم

برداشت 22 میلیون مترمکعب آب غیرمجاز از چاه‌های غیرمجاز در قم

پاکسازی محدوده شهر قم از زباله‌های پلاستیکی توسط دانش آموزان

آغاز ساخت 600 واحد مسکونی کارکنان دادگستری قم

انهدام بیش از 1680 باند توزیع موادمخدر در سال قبل

اظهارات «تتلو» در دومین جلسه دادگاه: بابت همه اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم

واکنش وزارت بهداشت به ماجرای توزیع قلیان اکسیژن در کافه‌ها

ماجرای دختری که فوتش سوژه رسانه‌های معاند شده بود

آماده‌باش کامل راهداری استان قم به‌دنبال احتمال وقوع سیلاب‌های فصلی

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

تشخیص اوتیسم قبل از تولد امکانپذیر است؟

هشدار دانشمندان؛ همه‌گیری آنفلوانزا در جهان