عصر قم

آخرين مطالب

شهردار تهران در سرمقاله همشهری مطرح کرد

قانون‌گریزی جسارت نیست شهرداری تهران

قانون‌گریزی جسارت نیست
  بزرگنمايي:

عصر قم - شهردار تهران در یادداشتی که در سرمقاله امروز روزنامه همشهری منتشر شد، به موضوع آلودگی هوای تهران، آن چه در این باره صورت گرفت و آن چه در آینده انجام می شود، پرداخت. 

هوای تهران روزهای خوبی را تجربه نمی‌کند. چندین روز است که مدارس در تمام مقاطع تعطیلند و به‌حق سوالات بسیاری درمورد آلودگی هوا برای شهروندان ایجاد شده؛ سوالاتی که پاسخ درخور به آن‌ها مستلزم روشنگری‌های فراوان است.
دست‌یابی به شهر قابل‌تنفس بدون طی یک فرایند مشخص ممکن نیست و این فرایند روشن پس از مطالعات و بررسی‌های واقع‌بینانه و تخصصی، سال ١٣٩6 در قالب «قانون هوای پاک» به‌طور کامل تعیین شده است. سازمان‌ها و نهادهای متعددی باید در اجرای این قانون نقش‌آفرینی کنند و حرکت در مسیری جز آن‌چه «قانون» تعیین کرده، نه یک فضیلت که تکرار اشتباهات گذشته است؛ با صراحت و قدرت باید گفت که تهران این روزها قربانی مستقیم عدم پیروی از قوانین و قواعد در گذشته است. اگر نظارت قانونی بر آلایندگی واحد‌های صنعتی با قاطعیت و هشیاری وجود داشت، اگر در پیروی از قواعد تراکم ساختمان تعهد به ضوابط وجود داشت، اگر شماره‌گذاری وسائط نقلیه طبق ملاک‌های قانونی صورت می‌پذیرفت و ده‌ها اگرِ دیگر، بدون شک حالا پایتخت برای نفس کشیدن جای بهتری بود. اما در طول زمان مدیران راهی جز پیروی از قاعده در پیش گرفتند و شد آن‌چه شاهدیم. دست‌یابی به هوای پاک مقصود و منظور مستقیم قانون است و برای اجرای قانون، نمی‌توان قانون را زیر پا گذاشت؛ چرا که چرخه معیوب فرار از قانون، هیچ‌گاه با ادامه مسیرهای نادرست گذشته از توقف بازنمی‌ایستد.
در دوره پیشین مدیریت شهری تعداد قابل‌توجهی اتوبوس برای سامانه بی‌آرتی خریداری شد که در ظاهر قدمی در جهت بهبود حمل‌ونقل عمومی و درنتیجه بهبود کیفیت هوا بود، اما در واقع نتیجه‌ای جز افزایش آلایندگی در پی نداشت؛ آن اتوبوس‌ها زمانی خریداری شدند که میزان ذرات معلق با پی‌ام ٢/5 گازوئیل مصرفی بالغ بر ١٢٠٠٠ بود که این یعنی سطح جبران‌ناپذیری از آلایندگی. البته بعدها وزیر محترم نفت در دوره نخست ریاست‌جمهوری دکتر روحانی میزان ذرات معلق گازوئیل را تا حدود ٢٠٠٠ پایین آوردند(که علیرغم همه زحمات هنوز هم با میزان 3.5 درصد گوگرد بالاتر ازاستاندارد جهانی است)، اما اقدام به خرید و به‌کارگیری اتوبوس‌ها در زمان یادشده واضحا و مشخصا خلاف قانون بود. حال اگر قرار باشد اصرار شهردار وقت بر بی‌قانونی را «جسارت» بدانیم، من نیز می‌پذیرم که یک شهردار «جسور» نیستم. اما کسی‌که قانون را زیر پا می‌گذارد، جسور نیست؛ قانون‌گریز است.
میثاق ما برای خدمت، قانون است و تعهد ما بر پیروی از آن. مشکلات شهر و کشور تنها در صورتی حل می‌شوند که راهکارها مبتنی بر قانون باشند، در غیر این صورت اگر چه در ظاهر می‌توان سیاهه عملکرد را پر کرد اما واقعیت این است که آینده شهر و شهروندانش به سرنوشتی نامعلوم سپرده می‌شود. ما در شهرداری تهران از اقدامات شتاب‌زده و خلاف قانون اجتناب می‌کنیم و به این رویکرد خود باور داریم.
تعهد به این رویکرد اما به‌هیچ‌وجه از تلاش ما برای ایفای نقش قانونی در دست‌یابی به هوای پاک کم نکرده است. چهارشنبه گذشته با همکاری وزیر محترم کشور و شورای مقابله با تحریم صورت‌جلسه‌ای را به دولت ارائه دادیم که برمبنای آن واردات ١٠٠٠ دستگاه اتوبوس گازی یا برقی به‌صورت CBU (کاملا آماده، complete batch unit) ممکن شود؛ این تعداد اتوبوس می‌تواند در کاهش استرس واردشده به شهر پس از افزایش قیمت بنزین نقش به‌سزایی ایفا کند. از سوی دیگر، اعتباری با کمک دولت محترم از محل تبصره ١٨ بودجه ٩٨ در نظر گرفته شده است تا صرف بازسازی ١٠٠٠ دستگاه اتوبوس فرسوده ناوگان عمومی اتوبوسرانی شهر تهران با مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی شود. گذشته از واردات ١٠٠٠ دستگاه اتوبوس به‌صورت CBU و بازسازی ١٠٠٠ دستگاه دیگر، در جلسه‌ای با حضور معاون‌اول محترم رئیس‌جمهور تولید داخلی ٣٠٠٠ اتوبوس نیز تضمین شد که ١5٠٠ دستگاه از این تعداد متعلق به تهران خواهد بود.
شهرداری تهران برای ساماندهی موتورسیکلت‌ها نیز تمهیداتی اندیشیده است. در چارچوب ظرفیت‌های تبصره ١٨ قانون بودجه ٩٨، تفاهم‌نامه همکاری مشترکی فی‌مابین شهرداری تهران، سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور و صندوق کارآفرینی امید تدوین شده که هدف آن اجرای طرح نوسازی 4٠ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده کاربراتوری با موتورسیکلت‌های انژکتوری است.
مواردی که ذکر شد، جدای از آن چیزی بود که در حوزه مترو و قطار شهری انجام و برنامه‌ریزی شده است. مدیریت شهری در دوره جدید تاکنون بیش از 32کیلومتر خط و ١5 ایستگاه جدید مترو را به بهره‌برداری رسانده و ظرفیت مسافرگیری را نیز تا 5٠٪‏ افزایش داده است؛ همچنین تمام ایستگاه های خطوط 6 و ٧ با همکاری دولت تا پایان سال ٩٩ کاملا برای استفاده شهروندان آماده خواهند بود.
نگاه ما به آینده حمل‌ونقل عمومی پایتخت محدود به اتوبوس و مترو نیست؛ در شهرداری تهران مطالعات تخصصی حول محور LRT (حمل‌ونقل ریلی سبک، light rail transit) را آغاز کرده‌ایم و ضمن پیش‌برد مذاکرات با یک شرکت خارجی، امیدواریم سال آینده فعالیت در این زمینه را نیز آغاز کنیم.
واقعیت آن است که ١٢ سال توسعه خودرومحور، گسترش افسارگسیخته بزرگراه‌ها فراتر از برنامه‌های مصوب و به تبع آن بنزین ریختن بر آتش عطش استفاده از خودروهای شخصی، فروش شهر تا چند برابر ظرفیت زیستی آن و پاشیدن بذر صدها برج و ده‌ها مال بر خاک حاصل‌خیز فضاهای سبز شهر بود که تهران را به این نقطه رساند؛ اما ما مسیر سراسر شتاب‌زده و هیجان‌آلود گذشته را ادامه نمی‌دهیم چون معتقدیم مواجهه با امر تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی در شرایطی که تامین منابع به‌واسطه تحریم‌های ظالمانه با مشکلات بی‌شمار روبه‌روست، راهی جز همکاری و همراهی صادقانه تمام بردارها در جهت «قانون‌مداری» برنمی‌تابد و باور داریم «جسارت» واقعی در ایستادگی برابر بازی با سرنوشت شهروندان است که تجلی می‌یابد.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/110785/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شصت و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی برگزار شد

(تصاویر) مراسم شصت و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله بروجردی

تقویم و اوقات شرعی چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 به افق قم

راهیابی 2 اثر نمایشی از قم به همایش سراسری بچه‌های مسجد

گرامیداشت یاد آیت الله بروجردی در قم

اجرای طرح زیست شبانه در استان قم

کشف حدود 88 کیلوگرم تریاک با طعم هندوانه در قم

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

بیت مرحوم آیت‌الله کاشانی بیانیه صادر کرد

چه کسی می داند...

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله بروجردی در مسجد اعظم قم

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

کوثری:‌ بزرگترین مشکل آمریکا در ایران آیت‌الله خامنه‌ای است

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

ماجرای عجیب قطع مسیر حقابه زمین‌های کشاورزی در قم

افزایش 11.6 درصدی اهدای خون در قم

چرا به سوالات اپراتورهای اورژانس باید پاسخ داد

هوای تهران گرم می شود!

عملیات ویژه نیروهای امدادی برای نجات سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

گلایه‌ی رئیس پلیس راهور از ابلاغ نشدن قانون افزایش جرایم رانندگی

طوفان شن در لیبی

افزایش سرقت احشام در قم

5 باور غلط درباره ضدآفتاب که فکرش را نمی‌کردید!

بزرگترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است

بیت مرحوم آیت الله کاشانی بیانیه صادر کرد +جزئیات

مقامات ایالت سند در دیدار آیت الله رئیسی: تنبیه رژیم صهیونیستی از سوی ایران بر عزت و عظمت جهان اسلام افزود

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

آغاز ساخت 600 واحد مسکونی ویژه کارکنان دادگستری قم

بی توجهی دامداران و افزایش سرقت احشام در قم

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

وزیر بهداشت: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی است

چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می شود؟

سرماخوردگی و آنفولانزا را با روغن پونه کوهی درمان کنید

پیام تشکر بیت آیت الله امامی کاشانی ازرهبر معظم انقلاب وآحاد مردم

پیام تشکر بیت آیت‌الله امامی کاشانی از رهبر انقلاب و آحاد مردم

دکتری افتخاری دانشگاه کراچی به آیت‌الله رئیسی اعطا شد

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

وقوع آتش سوزی مهیب یک کارخانه در قم (فیلم)

راه‌اندازی چهارمین قطار مسافربری قم ـ مشهد

کشف حدود 88 کیلوگرم تریاک با تلاش پلیس قم

انواع شیرخشک در تمام داروخانه‌های قم موجود است

کشف محموله تریاک در پوشش بار هندوانه در قم

ماجرای تجمع مردم در مقابل فرمانداری بندرعباس چه بود؟

چند درصد ایرانی‌ها «مسافرت» می‌روند؟

باران سنگین و وقوع سیلاب در شهرستان دلیجان