عصر قم

آخرين مطالب

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

حضرت زینب(س) پرستار نهضت کربلا بودند/ الگوی صبر و بردباری مقالات

حضرت زینب(س) پرستار نهضت کربلا بودند/ الگوی صبر و بردباری
  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - یکی از اساتید حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حضرت زینب(س) پرستار نهضت و انقلاب حسینی(ع) بودند، گفت: این بانوی بزرگوار بهترین الگو برای دختران و زنان در عصر حاضر هستند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: حضرت زینب کبری ( س) دختر امام علی علیه السلام و حضرت زهرای مرضیه ( س) هستند که در پنجم جمادی الاول سال ششم و یا به روایتی پنجم هجری متولد شدند و تاریخ هم هرگز زنی به صبوری و بردباری حضرت زینب ( س) به خود ندیده است.
وقتی نام حضرت زینب ( س) به میان می‌آید بی‌شک واژه صبر و بردباری به ذهن می‌آید و شخصیت او تجسم صبر خدایی است، تحمل مصیبت‌های ایشان در زندگی از مدینه تا کربلا و از کربلا تا کوفه و شام بر کسی پوشیده نیست.
عقیله بنی هاشم نگرشی زیبا بر صبر و بردباری دارد تا جایی که هنگام سر بریدن برادر این جمله را می‌خواند «ما رأیت الا جمیلا » من چیزی جز زیبایی ندیدم و صبر و نگرش حضرت زینب ( س) برگرفته از صبر و دیدگاه قرآنی است؛ این بانوی بزرگوار بلا را بلا نمی‌بیند بلکه تحفه‌ای از سوی خدا دانسته و راضی به رضای خدا است، عظمت خدا را درک کرده و برای همین مصیبت‌ها در نظر و دید ایشان کوچک شمرده می‌شود.
چه فلسفه زیبایی در نام‌گذاری روز ولادت حضرت زینب ( س) و نام‌گذاری این روز به نام «روز پرستار» دیده می‌شود چرا که ایشان با صبر و بردباری از حضرت سجاد ( ع) و دیگر مصیبت دیدگان واقعه کربلا پرستاری کردند و این می‌تواند الگویی برای پرستاران ما باشد؛ پرستار کسی است که کمک روحی و هم جسمی به بیمار می‌کند و این بالاترین عبادات است.
زینب کبری ( س) بانوی عالمه و آگاه به احادیث و تفاسیر قرآنی
یکی از اساتید حوزه و دانشگاه درباره شخصیت حضرت زینب کبری ( س) به خبرنگار مهر می‌گوید: حضرت زینب ( س) بانوی عالمه است یعنی از نظر علم و تفسیر قرآنی و احادیث و هم‌چنین اخبار پیامبر ( ص) به همه آیات الهی عالم و سلطه علمی داشتند، این نوع بعد از شخصیت این بانوی بزرگوار باید برای دختران و زنان الگو باشد.
حجت الاسلام محسن غرویان می‌افزاید: دختران و بانوان جامعه باید به دنبال کسب علوم دینی و انسانی باشند و در این زمینه از سیره و زندگانی ایشان الگو بگیرند.
وی ادامه داد: حضرت زینب ( س) از جمله افرادی در خاندان رسول الله ( ص) هستند که نام شریفشان را خود خداوند متعال تعیین کرده‌اند یعنی این فرزند بزرگوار امیرالمؤمنین ( ع) از ابتدای تولدشان مورد توجه خاص خداوند متعال بوده‌اند؛ ایشان تحت تعالیم الگوهای بالای انسانیت، یعنی در کنار خاندان وحی تربیت شدند و یکی از توصیفات حضرت زینب ( س) این بود که پیامبر اکرم ( ص) درباره ایشان فرمودند: «او شبیه همسرم خدیجه ( س) است».

بلوغ سیاسی و اجتماعی
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه در بخش دیگری از سخنان خود به بعد سیاسی و اجتماعی شخصیت حضرت زینب ( س) اشاره کرده و بیان می‌کند: ایشان به مسائل سیاسی و اجتماعی زمان خود آگاهی داشتند، خطبه ایشان در کوفه و شام این بعد از شخصیت این بانوی بزرگوار را بیان می‌کند و اینکه عقیله بنی هاشم بلوغ سیاسی و اجتماعی بالایی داشتند.
وی می‌افزاید: در واقعه عاشورا بعد از اسارت به کوفه ایشان طوری سخنرانی کردند که هیچ مردی جرئت بیان این سخنان را نداشت در حقیقت سخنان این بانو برای همه بهت‌آور بود و یادآور سخنوری و سیاستمداری پدر بزرگوارشان حضرت امام علی ( ع) بود؛ ایشان با این سخنرانی حقانیت واقعیت کربلا را به گوش جهانیان رسانند.
بیش از همه ابعاد شخصیتی حضرت زینب ( س) بعد صبر و بردباری ایشان قابل توجه است
حجت الاسلام غرویان بیان می‌کند: حضرت زینب ( س) بر وقایع سیاسی و اجتماعی زمان خود بی‌تفاوت نبودند و خود را کنج خانه حبس نکردند و در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی حضوری پر رنگ داشتند این بعد از شخصیت ایشان یعنی توجه به امور سیاسی و اجتماعی جامعه باید مد نظر بانوان و دختران امروز ما باشد.
وی بیان می‌کند: بیش از همه ابعاد شخصیتی حضرت زینب ( س) بعد صبر و بردباری ایشان قابل توجه است، این حضرت از زمان کودکی تا پایان حیات در دامان مصائب مختلف زندگی کردند، مصائب یکی بعد از دیگری به این بانو رسید و ایشان بردباری کردند تا جایی که لقب « ام المصائب » یعنی مادر مصیبت‌ها را به خود گرفتند.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: مشاهده مصیبت وارده بر مادر، پدر بزرگوار و برادر گرامی‌شان حضرت امام حسن ( ع) و بعد هم مصیبت بزرگ کربلا و شهادت امام حسین ( ع) همه و همه از حضرت زینب ( س) کوهی از صبر و بردباری ساخت تا جایی که در لحظه شهادت برادر خود می‌گویند «جز زیبایی چیز دیگری ندیدم» شاید از فلسفه مهم نام‌گذاری روز ولادت ایشان به عنوان پرستار همین باشد.
فلسفه نام‌گذاری روز ولادت زینب کبری ( س) به نام روز پرستار
وی در پاسخ به این سوال که چه فلسفه‌ای در نام‌گذاری ولادت حضرت زینب ( س) به عنوان روز پرستار دیده می‌شود می‌گوید: دلیل نام‌گذاری ولادت حضرت زینب کبری ( س) به نام روز پرستار پرستاری ایشان از امام زمان خود یعنی حضرت امام سجاد ( ع) در واقعه کربلا به همراه دیگر مصیبت زدگان این واقعه است؛ ایشان ضمن اجرای رسالت مهم حفظ و تبلیغ واقعه عاشورا از بیمار کربلا هم با بردباری تمام پرستاری کردند.
به گفته وی، نباید تنها حضرت زینب ( س) را پرستار کربلا نامید شاید این کوچک‌ترین مسئولیت این بانوی بزرگوار باشد هرچند شغل پرستاری وظیفه سنگین و ارزشمندی است با توجه به مقام حضرت زینب ( س) او را پرستار نهضت و انقلاب حسینی نامید و این فلسفه نام‌گذاری روز پرستار است.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/112150/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

افتتاح مدرسه خیرساز در منطقه پردیسان قم

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

ارز حج 1403 تامین شد

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

71 هزار نفر در استان قم صاحبِ خانه می‌شوند

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تکنیک های طلایی برای سلامت مغز

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

حمله سریالی به جنگلبانان!

بارندگی‌های سیل آسا در زیرکوه خراسان جنوبی؛ داوطلبان کنکور نتوانستند در جلسه امتحان حاضر شوند

تعرض به زنان به بهانه شرکت در مراسم ترحیم

بازداشت 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله مهدوی

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

آغاز رقابت 17 هزار و 514 داوطلب در کنکور سراسری در قم

آمادگی پلیس قم برای ساماندهی زباله‌گردها

دیدار استاندار قزوین با خانواده شهید بیژن حسنی

اخذ پیش پروانه شهرک پرنیان 3 قم

اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا برگزار می‌شود

10 امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی

آموزش و پرورش: 16 طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجراست

ماسه‌خواری؛ پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

بازگشایی گردنۀ برف‌گیر تته پس از 5 ماه

پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور

اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت الله مهدوی

همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت

همسر آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

احتمال تبدیل دریاچه نمک قم به کانون جدید گرد و غبار کشور​

اجرای 18 پروژه شاخص بافت تاریخی قم در سال گذشته

نارضایتی از بیمارستان کودکان در قم

سارا پاداش برای قم تاریخ ساز شد

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز

قتل تکان‌دهنده مادر و پسر با آتش‌سوزی عمدی مرد نقاش

نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان

همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی درگذشت

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

ارتفاعات زیبای کفتار کوه در شمال شهر قنوات+فیلم

71 هزار نفر در استان قم صاحب خانه می‌شوند

معرفی متخلفان فضای مجازی در قم به مراجع قضایی

لحظه نجات راننده گرفتار در خودرو ‌در حال سوختن

بازار سیاه مهاجرت با ویزای جعلی

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور