پایگاه خبری تحلیلی عصرقم

آخرين مطالب

پژوهشگر پژوهشکده مجمع الفکر الاسلامی:

روایات طبی نمی‌تواند مبنای درمان برای همه باشد علمی

روایات طبی نمی‌تواند مبنای درمان برای همه باشد
  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - پژوهشگر پژوهشکده مجمع الفکر الاسلامی استفاده از روایات طبی را مشروط بر تجربه مجدد دانست و گفت: روایات طبی مربوط به منطقه و مزاج خاص است و نمی‌تواند مبنای درمان برای همه باشد.

 محمود ملکی، در اولین نشست علمی «قواعد بازیابی متون حدیثی» که در پژوهشکده مجمع الفکر الاسلامی برگزار شد، با اشاره به اهمیت بازیابی متون حدیثی شیعه بیان کرد: گذشتگان در بازیابی متون و کتب حدیثی نهایت دقت را به خرج می‌دادند و تنها اگر کتاب و یا حدیثی اجازه از استاد داشته است می‌پذیرفتند.
وی با بیان اینکه قدما (عالمان و محدثان قرون اولیه اسلامی) در اعتبارسنجی روایات، عمدتاً کتاب محور بودند، افزود: یکی از مهم‌ترین قرینه‌ها در بازیابی متون، کتاب بوده و در اعتبارسنجی روایات، آن را لحاظ می‌کرده‌اند.
عضو هیئت علمی پژوهشکده مجمع الفکر الاسلامی با اشاره به اهداف و ضرورت بازیابی روایات از متون اصلی بیان کرد: اولین فایده این کار آن است که وقتی منبع مفقود حدیث، یافته شود آن منبع دارای هویت مستقل می‌شود و می‌توانیم در مورد آرا نویسنده آن منبع اظهارنظر کنیم؛ دومین ضرورت این کار هم آن است که سنج‌های برای منبع موجود خواهیم داشت مثلاً اگر در مورد اعتبار کافی سخن میگوییم باید ابتدا اعتبار منابع آن را بسنجیم.
بازیابی احادیث کمک به قوت مذهب شیعه است
وی با بیان اینکه به عقب بردن تاریخ اندیشه از دیگر فواید بازیابی حدیث است تصریح کرد: کلبرگ (مستشرق حدیث پژوه ) در مقاله‌ای آورده که بحث احادیث ائمه 12 امامی ( اثنا عشر )، بحثی متأخر است یعنی در قرون اولیه اسلامی سابقه ندارد ولی وقتی احادیث این باب و منابع آن را بازیابی می‌کنیم می‌بینیم که تاریخ احادیث ائمه اثناعشر ( ع) به قرن دوم هجری باز می‌گردد لذا بازیابی احادیث حتی به قوت و اتقان مذهب شیعه هم یاری می‌رساند.
ملکی با بیان اینکه بسیاری از کتب حدیثی اولیه تا زمان سیدبن طاووس وجود داشته است افزود: کلبرگ لیست کتبی را که سید بن طاووس از آن نقل کرده آورده است ولی برخی کتب میانی مانند وسایل الشیعه که حاوی منابع اولیه حدیثی است سبب شده تا محققان سراغ منابع اولیه نروند.
وی با بیان اینکه باید حدیث خوانی و سماع احادیث احیا شود افزود: اینکه کسی کتابی از پاساژ قدس بخرد و احادیثی را در آن ببیند و نقل کند روش درست در انتقال حدیث نیست بلکه باید با شنیدن و سماع همراه با فهم از استاد همراه باشد.
پژوهشگر پژوهشکده مجمع الفکر الاسلامی با بیان اینکه ما در اعتبار احادیث قائل به صفر و صد نیستیم و داشتن شواهد، مهم است بیان کرد: نگاه حدیثی ما زمانی تغییر یافت که نگاه فقهی بر روایات حاکم شد و بحث از عدالت راوی همانند عدالت امام جماعت و شاهد و … هم به میان آمد.
این پژوهشگر در مورد روایات طبی و بحث اعتماد یا عدم اعتماد به آن‌ها در درمان افراد گفت: روایات طبی مربوط به منطقه و مزاج و اقلیم خاصی است و نمی‌توان آن را مبنای علم طب و درمان برای همه افراد قرار دهیم.
وی اضافه کرد: ممکن است امام معصوم ( ع) برای زمان و مکان خاصی، یک خوراکی و میوه و گیاهی را تجویز کرده باشند لذا اگر بخواهیم به عنوان یک مسئله علمی به آن عمل کنیم ابتدا باید مورد تجربه و آزمون قرار بگیرد یعنی با عنوان یک گزاره تاریخی به آن نگاه کنیم.
ملکی افزود: باید میان درمان و بهداشت در استفاده از روایات طبی، تفاوت قائل شویم زیرا روایات معتبر طبی برای بهداشت مناسب هستند ولی مثلاً وقتی بخواهیم بر اساس روایتی، نسخه برای یک بیمار بدهیم نیازمند تجربه و آزمون علمی و تجربی است.
وی اضافه کرد: متأسفانه مواردی بوده که نسخه‌پیچی بر این اساس، منجر به بیماری‌های شدید برای برخی افراد و موجب بدبینی به روایات شده است.
این محقق تصریح کرد: البته تأکید بر آزمایش دستورات این روایات، دال بر این نیست که روایات طبی را کاملاً رد کنیم چون تنوع روایات رسیده آن‌قدر زیاد است که نشان می‌دهد ائمه از جهت علمی فارغ از علم غیبشان، هم افراد ویژه‌ای بوده‌اند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

استاندارد افلاتوکسین در شیر ایران معادل اروپا و اطمینان‌بخش است

670 شرکت خلاق در کشور فعال است

آخرین‌مهلت ثبت‌نام آزمون ورودی جامعه‌الزهرا(س) 13 بهمن است

برگزاری اولین دوره جشنواره بین‌المللی نگارش یادداشت راهبردی

هوای پاک و حقوق شهروندی؛ جاده‌ دوسویه غبارآلود

وجود سم آفلاتوکسین در مواد لبنی کذب محض است

بررسی معنویت‌های نوظهور با شاخصه‌ها و نقدها

توانمندی‌های جهاددانشگاهی در دوران تحریم آشکار شده است

معاون استاندار قم از مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قم بازدید کرد

همایش ظرفیت‌های علوم انسانی برای تحقق بیانیه گام دوم در قم فراخوان مقاله شد

بارش‌های سهمگین قرن در ایران صحت ندارد

همایش تجهیزات نوین زیر ساخت فناوری اطلاعات برگزار شد

مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه قم فردا دوشنبه تعطیل است

روایات طبی نمی‌تواند مبنای درمان برای همه باشد

سرانه میانگین مطالعه درقم 15 دقیقه است

علوم عقلی در نگارش دائره المعارف از همدیگر تفکیک شوند

موسوعه 21 جلدی آیت‌الله محقق داماد در قم رونمایی می‌شود

برگزاری دوره‌های تربیت پژوهشگر در دانشگاه قم

رییس پارک علم و فناوری قم: توسعه فناوری، راهبردی قوی در جنگ اقتصادی است

فناوری راهبردی قوی در جنگ اقتصادی است

اضافه‌وزن و چاقی درکودکان و نوجوانان قمی چهار برابر افزایش‌ یافته‌است

2000 نفر در آزمون وکالت 98 در قم شرکت می‌کنند

اختتامیه رویداد ایده تاپ در پردیس فارابی دانشگاه تهران برگزار می‌شود

اولویت پژوهش‌ در دانشگاه فرهنگیان قم پاسخ به نیازهای استانی است

پژوهش‌های دانشگاه فرهنگیان قم بر اساس نیازهای استانی احصا می‌شود

امضای 25 قرارداد علمی بین دانشگاه‌ها و واحدهای صنعتی در قم

دانشگاهیان با انجام پژوهش رفع مشکلات مردم را دنبال می‌کنند

مراکز فناوری مهم‌ترین ظرفیت اقتصاد دانش بنیان هستند

کارآفرینی رویکردی مهم در تدوین طرح‌های پژوهشی است

شورای پژوهشی حوزه تقویت شود/ ایجاد بانک ایده‌های مدیریتی حوزه

زنگ‌ پژوهش در قم به صدا درآمد

15 درصد بارداری‌ها درقم می‌تواند پرخطر باشد

شکستن قیمت کتاب، راه حل کلیشه‌ای بخش دولتی

پژوهشگر جهاد دانشگاهی قم برگزیده استان شد

وضع بودجه پژوهشی کشور مناسب نیست

پژوهش عرصه جهادی عمل کردن است

دانشجویان فعال جهاددانشگاهی قم تقدیر شدند

برگزاری دوره تربیت پژوهشگر تفسیر تنزیلی در قم

حدود 70درصد مردم قم مبتلابه اضافه‌وزن و چاقی هستند

سومین پیش‌نشست رویداد چاره‌جو برگزار شد

26 واحد جدید آموزشی در قم به بهره برداری می رسد

طرح همیار دانش بنیان در قم آغاز شد/ پرداخت کمک بلاعوض به مخترعان

تمدید شرکت در ششمین جشنواره بانو امین تا 14 آذرماه

همه در پیشگیری از ایدز نقش داریم

سرطان پستان شایع‌ترین سرطان میان بانوان قمی است

زمین برای ساخت مدرسه در 8 نقطه قم تأمین شده است

ملت ایران با بصیرت راه خود را از اغتشاشگران جدا کردند

35 درصد مراجعه‌کنندگان به مرکز ناباروری ریحانه بیمارستان فرقانی قم صاحب فرزند می شوند

درمان بسیاری بیماری‌های صعب‌العلاج بوسیله این زباله بیولوژیکی

نگهداری 120هزار نمونه خون بندناف در رویان