عصر قم

آخرين مطالب

در شورای برنامه‌ریزی و توسعه قم مطرح شد؛

قم در ردیف آخر جدول لایحه بودجه کشور/ تأکید بر توسعه روستاها سیاسی

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - در لایحه بودجه سال 99 کشور، کم‌ترین بودجه برای استان قم در نظر گرفته شده ولی این استان در زمینه اعتبارات هزینه‌ای و تملک رشد نیم درصدی داشته است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: دهمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قم قبل از ظهر شنبه در سالن امام جواد (ع) استانداری قم با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی و هم‌چنین نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم در این جلسه از پیگیری منظم و دائم این مرکز و استانداری قم برای اختصاص ردیف بودجه‌ای مناسب هم طراز با شرایط استان در بودجه کشور خبر داد و گفت: باید شرایط جمعیتی و تک شهرستانی بودن استان قم و موقعیت خاص آن در بودجه سال 99 لحاظ شود و انتظار داریم که طی سال شرایط بودجه استان هم بهبود یابد.
رشد نیم درصدی اعتبارات هزینه‌ای استان قم
محمود نوربخش با بیان اینکه اعتبارات ما نیم درصد رشد داشته است، گفت: اعتبارات هزینه‌ای در کل کشور 12 درصد و در استان قم 12 و 5 درصد است با این وجود اعتبارات هزینه‌ای قم نیم درصد با رشد روبرو است ولی در زمینه بودجه‌ای در جایگاه 31 کشوری قرار دارد به این دلیل که قم دارای کم‌ترین پرسنل و شهرستان در میان استان‌های کشور است.
اما در جدول بودجه سال 98 و مقایسه آن با بودجه سال آینده نشان از آن دارد که برخی استان‌های کم‌تر توسعه یافته و اندکی محروم که بیش از سایر استان‌های کشور نیاز به کمک مالی و اعتباری دولت هستند از جمله استان قم، زنجان و البرز و هم‌چنین خراسان شمالی و قزوین ته جدول اختصاص بودجه بوده که در سال 99 هم تقریباً سهم آن‌ها همین اندازه است.
با توجه به لایحه بودجه که از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد استان تهران بیشترین میزان بودجه و استانی مانند قم با توجه به موقعیت استراتژیکی و جایگاه معنوی و مذهبی و جغرافیایی که در کشور دارد دارای کم‌ترین بودجه اختصاصی است.
بهرام سرمست، استاندار قم نیز در این جلسه با اشاره به اینکه قم در زمینه اعتبارات هزینه‌ای و تملک رشد خوبی داشته است، گفت: امیدواریم این رشد به طور پلکانی برای سال 99 اتفاق بیفتد و در بحث اختصاص‌ها از نمایندگان مجلس در شورای اسلامی خواستار پیگیری و بررسی بیشتری هستیم.

اجرای طرح‌های خود اشتغال‌زایی و توسعه گردشگری در روستاها
معاون هماهنگی و عمرانی استانداری قم هم در این جلسه با اشاره به طرح‌های اجرا شده در روستاهای استان قم، گفت: خوشه‌های اشتغال و نواحی صنعتی در روستاها ایجاد شده است و در بحث گردشگری هم ورود خوبی در روستاهای هدف گردشگری داشتیم که برای اشتغال با توجه به ظرفیت هر روستایی تسهیلات خوبی ارائه شده است.
محسن بهشتی افزود: تسهیلاتی در زمینه مجتمع‌های گردشگری در روستاهای هدف گردشگری صورت گرفته است، هم‌چنین برای رونق اشتغال و پیشگیری از مهاجرت روستاها هم طرح‌های اشتغال‌زایی اجرا شده است که در زمینه ساخت و سازهای روستایی همان ساخت و سازها ساماندهی شده تا جلوی ساخت سازهای افراد سودجو در روستاها جلوگیری شود.
در ادامه جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قم مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قم گزارشی از عملکرد نهاد خود برای توسعه روستاها هم‌چنین مقاوم سازی ارائه کرد.
اجرای طرح هادی در 132 روستای قم
مدیرکل مسکن انقلاب اسلامی قم گفت: مهم‌ترین اهداف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بازسازی و بهسازی و هم‌چنین بازنگری در طرح هادی در روستاها است که این طرح افق و چشم انداز 10 ساله دارد و برای اجرای این طرح اعتباراتی از محل استانی و ملی و هم‌چنین از محل اعتبارات خود بنیاد مسکن در نظر گرفته شده است.
داریوش بلدی با بیان اینکه از دیگر فعالیت‌های بنیاد مسکن در قم واگذاری مسکن روستایی است که متناسب با رشد جمعیت روستا با تملک آماده‌سازی و در اختیار روستاییان قرار می‌گیرد، گفت: روستاها خوشبختانه مشکلی در واگذاری زمین نداریم.
به گفته وی، تاکنون در 132 روستا طرح‌های هادی اجرا شده است و برای 151 روستا هم طرح بازنگری صورت گرفته است؛ در سال 98 هم 2 هزار جلد سند در زمینه واگذاری اراضی صادر شده است.
مدیرکل مسکن انقلاب اسلامی قم افزود: در کل اعتبارات استانی و ملی اختصاص یافته 23 میلیارد و 500 میلیون تومان بوده که بیش از 17 میلیارد تومان آن تخصیص یافته است؛ در استان قم 200 روستا وجود دارد که در 13 روستا 100 درصد طرح هادی اجرا شده است و در 6 روستا فقط 5 درصد این طرح اجرایی شده است.

وی طرح‌های زیربنایی روستاها را مطلوب عنوان کرد و بیان کرد: برای پیشگیری از مهاجرت روستاییان و با توجه به رشد حوادث طبیعی طرح‌های مقاوم سازی از سال 74 آغاز شده است با توجه به اجرای این طرح و طرح‌های زیربنایی در روستاها شاهد مهاجرت معکوس هستیم.
بلدی گفت: برای مقاوم سازی 40 میلیون تومان تسهیلات روستایی با ضمانت سفته زنجیره‌ای پرداخت و تاکنون یک هزار واحد مسکونی مقاوم سازی شده است
وی به اجرای طرح اقدام ملی مسکن در قم اشاره کرد و گفت: 2 واحد مسکونی قرار است در این طرح ساخته شود و در زمینه احیای بافت فرسوده هم 5 محله در نظر گرفته شده است که محله خاکفرج اکنون به عنوان پایلوت انتخاب شد.
ساماندهی ساخت و سازها در روستاهای قم
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بر ساماندهی ساخت و سازهای روستایی در قم تأکید کرد و گفت: باید هرگونه ساخت و ساز در روستاهای استان ساماندهی شود و از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری شود همچنین برای جلوگیری از مهاجرت برای روستاییان هم تسهیلاتی ارائه شود.
حجت الاسلام مجتبی ذوالنور با بیان اینکه برای ایجاد تفرجگاه باید شرایط خاص روستاها را در نظر بگیریم، اظهار داشت: عده‌ای برای ایجاد تفرجگاه و تفریح در روستاها وارد عمل شدند در حالی که به همراه خود یک فرهنگ غریبی را به روستاها می‌آورند و باعث ناراحتی روستاییان می‌شوند؛ این افراد جز ترافیک و هزینه و آوردن یک فرهنگ جدید آورده دیگری برای روستاها ندارند.
به گفته وی، باید برای ارائه تسهیلات به افرادی که در روستاها اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند بازنگری شود و از تصاحب اراضی به طور غیر مجاز هم جلوگیری شود.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: باید استانداردهایی رعایت شود تا روستاییان این احساس را نکنند که در بافت روستایی آن‌ها لطمه‌هایی ایجاد شده است.
گفتنی است، در این جلسه درباره پیگیری مشکلات زیست محیطی تصفیه خانه پردیسان و هم‌چنین آرامستان جدید شهر قم هم بحث و گفت‌وگو شد.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/114985/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمبود نیروی کار در واحد‌های تولیدی قم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

سیلاب به 30 رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله