عصر قم

آخرين مطالب

با حضور اهالی ادبیات و سینما در خانه شعر و ادبیات؛

موزه و کتابخانه نادر ابراهیمی افتتاح شد شهرداری تهران

  بزرگنمايي:

عصر قم - کتابخانه و موزه‌ی زنده‌یاد نادر ابراهیمی، نویسنده‌ی معاصر در خانه شعر و ادبیات با حضور خانواده‌ی او و اهالی سینما و ادبیات افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی شهر، کتابخانه و موزه نادر ابراهیمی با حضور جمعی از اهالی ادبیات و سینما در خانه شعر و ادبیات افتتاح شد.
در ابتدای این مراسم مهدی رضازاده، رئیس خانه شعر و ادبیات تهران از مراحل شکل‌گیری این موزه کتابخانه گفت: تاسیس کتابخانه‌ی نادر ابراهیمی از یک مصاحبه کلید خورد و در ادامه با همراهی آقای امیری اسفندقه و خانواده ایشان محقق شد. این یک کتابخانه‌ی معمولی نیست بلکه می‌توان مجموعه‌ای از کتاب‌های تخصصی را در آن پی گرفت. کتابخانه‌ای که شامل 4 هزار کتاب می‌شود و نشان از عمق مطالعه‌ی آقای نویسنده دارد.
مهدی قزلی، روزنامه‌نگار و نویسنده نیز ابراهیمی را نویسنده‌ی مردم خواند و از تنوع تجربه‌ی ادبی در نوشته‌های او گفت: در آثار ابراهیمی از سفرنامه و فیلمنامه گرفته تا داستان و شعر را می‌توان سراغ گرفت.
سپس فرزانه منصوری، همسر نادر ابراهیمی با اشاره به سوگ این روز‌ها و حوادثی که کام ملت ایران را تلخ کرده به ضرورت امید در این ایام اشاره کرد و از تلاش خود برای در دسترس گذاشتن این کتابخانه برای عموم گفت: خیلی خوشحالم که این اتفاق بالاخره پس از قریب به 15 سال تحقق پیدا کرد. من در این مسیر به هر نهادی که مراجعه می‌کردم علی رغم اینکه همه‌ی آن‌ها از ایجاد چنین کتابخانه‌ای استقبال می‌کردند، اما همیشه در فرایند کاغذبازی و بوروکراسی فراموش می‌شد و در نهایت نیز تماس‌ها و پیگیری‌های من بی‌پاسخ می‌ماند. وقتی که دیگر دلسرد شده بودم از این همه بی‌توجهی مسئولانی که می‌توانستند کاری کنند، اما نمی‌کردند، در یک مصاحبه در نمایشگاه کتاب از سر عصبانیت به صراحت گفتم که اگر جایی پیدا نشود که این کتاب‌ها را در دسترس عموم بگذارد همه‌شان را وسط حیاط خانه‌مان می‌سوزانم. یعنی در این شهر به این بزرگی یک چنین جایی پیدا نمی‌شود؟ غوغایی شد. همه به تکاپو افتادند و پیشنهاد‌هایی مطرح شد. در نهایت، اما قرعه به نام خانه شعر و ادبیات افتاد و قرار شد تا کتابخانه در این‌جا برقرار شود. خوشبختانه پیش از این نیز خیابان محل سکونت نادر ابراهیمی به همت آقای مسجدجامعی و خانم معصومه آباد به نام ایشان نامگذاری شد.
وی همچنین به خاطرات مشترکی که در این کتاب‌ها وجود دارد اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد تا خانه شعر و ادبیات از این گنجینه به خوبی مراقبت کند. وی افزود: من و بچه‌هایم بخشی از بهترین و شیرین‌ترین و تاثیرگذارترین خاطراتمان را پیشکش می‌کنیم به هم‌میهنان عزیز و شریف‌مان. مردمی که نادر ابراهیمی بسیار دوستشان داشت و من نیز خاک پای آن‌ها هستم. او بار‌ها گفته است که «من اگر وطنم را عاشقم خاک‌پرستی نیست بلکه دوست داشتن قدمگاه مردمی است که سخت دوستشان دارم».
محمدحسین حجازی، مدیرعامل شرکت نوسازی اراضی عباس‌آباد نیز ابراهیمی را پیش از هرچیز یک معلم دانا و دلسوز خواند. وی در این‌باره گفت: حریت، استقلال و حب‌الوطن از نادر ابراهیمی یک شخصیت یگانه ساخته است. او نویسنده‌ای خردمند، متعهد و انقلابی شناخته شده است. ابراهیمی در سال‌های پرشور نهضت اسلامی مردم ایران و در عرصه مبارزات مردمی نقشی پررنگی داشت.
در ادامه محسن مومنی شریف ریاست حوزه هنری نادر ابراهیمی را دارای جایگاه ویژه‌ای در ادب و هنر برشمرد. وی هم‌چنین اضافه کرد: او شخصیت آزاده‌ای داشت و میهن‌پرست بود. یک نویسنده‌ی اخلاق‌مدار که متعلق به مردم بود. برخلاف اغلب روشنفکران که ادعای این را دارند، اما در عمل این‌چنین نیستند. اعتقادات و وضعیت مردم برای او اهمیت داشت. نمونه‌اش انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که آقای ابراهیمی به این دو واقعه واکنش نشان دادند.
افشین علا، شاعر عرصه‌ی ادبیات کودک و نوجوان نیز از فعالیت‌های پرشور ابراهیمی در این عرصه سخن به میان آورد و گفت: در میان هنرمندانی که در عرصه فرهنگ کار می‌کنند آن‌ها که بخشی از فعالیت خود را به کودکان هم اختصاص می‌دهند، قدردانی مضاعفی می‌طلبند، نمونه‌شان هم کم است. نادر ابراهیمی کودکان را فراموش نکرد. چون به ضرورت ادبیات برای آن‌ها آگاه بود. اگر کودکان را در کودکی با تخیل آشنا کنیم بسیاری از مسائل ما می‌تواند حل بشود. تخیل هم با توهم متفاوت است. بچه‌های امروز آدم‌بزرگ‌های آینده هستند و اگر می‌خواهیم دنیای بهتری داشته باشیم باید کودکان را دریابیم.
اما آخرین سخنران این مراسم احمد مسجدجامعی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بود. او وجه ایران‌دوستی ابراهیمی را وجه غالب او برشمرد اگرچه اشاره کرد که او یک نویسنده‌ی سیاسی نبوده است. مسجدجامعی اضافه کرد: عشق او به ایران سمت‌وسوی او را تعیین می‌کرد، برخلاف بسیاری که نویسنده‌های خوبی هستند، اما رویکرد سیاسی‌شان باعث رونق آثارشان شده است. ادبیات او به فضای جامعه نزدیک بود و شاید از تجربه‌ی زیسته‌ی او می‌آید. او بسیاری از شغل‌ها و فضا‌ها را تجربه کرده بود و مردم را از نزدیک شناخته بود. او با مردم آمیخته بود. عشق به کارگر و کشاورز و کاسب و صنعت و طبیعت تجربه‌ی او بوده است. ایرانی که او از آن حرف می‌زند با ایرانی که مثلا اخوان ثالث از آن حرف می‌زند متفاوت است. همین ایران خودمان و همین مردم است. آداب و رسوم خودمان و قبایل و عشایر خودمان. وطنی که او از آن حرف می‌زند کیست که درد او نباشد. کسانی که دغدغه‌ی همین وطن را داشته‌اند و از این منظر به همه‌ی مسائل ورود کرده‌اند.
مسجدجامعی نقش ابراهیمی را در تاسیس اولین کانون ایران‌شناسی نیز مطرح کرد. او همچنین در پایان سخنانش پیشنهاد ساخت یک مستند را درباره‌ی نادر ابراهیمی به علیرضا تابش مدیرعامل سازمان فارابی دارد که با موافقت او همراه بود.
در پایان این مراسم نیز کتابخانه و موزه نادر ابراهیمی با حضور شرکت‌کنندگان افتتاح شد. این موزه شامل وسایل شخصی او و کتاب‌ها و مجلات اوست.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/115001/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توقیف 30 هزار لیتر سوخت قاچاق در قم

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

برگزاری کارگاه تجسمی «وعده صادق» در قم

کشف 30 هزار لیتر سوخت قاچاق در قم

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

لزوم اجرای اقدامات حفاظتی برای حفظ قنوات دربارندگی‌ها

لزوم اجرای اقدامات حفاظتی برای حفظ قنوات در بارندگی‌ها

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

رشد دونیم برابری خروج اتباع غیر مجاز از استان قم

هوای قم در روز‌های آینده گرمتر می‌شود

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

لزوم نگارش پیوست عملیاتی تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد و مدارس استان قم

پنج المان بزرگ در دروازه‌های ورودی شهر قم در حال نصب است

برگزاری نشست معاونین فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به میزبانی قم

بیانیه نماینده مردم قم در مجلس در پی عملیات شکوهمند «وعده صادق»

کشف بیش از 4 هزار و 300 کیلوگرم موادمخدر در استان قم در سال گذشته

بهره برداری از زمین چمن مصنوعی هنرستان شهید حیدریان قم

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

اخذ مجوز راه‌اندازی کارشناسی ارشد رشته اخلاق پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی قم

حمایت فعالان رسانه‌ای استان قم از عملیات وعده صادق

شهرداری موافق تلفیق منوریل و خط 2 مترو قم است

اضافه شدن 6 دستگاه همودیالیز به بیمارستان کامکار قم

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

4 تن مواد مخدر در استان قم کشف شد

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد

چند راه روستایی قم به محور فرعی ارتقاء می‌یابد

ایمن سازی مسیر رودخانه‌های در پی هشدار بارندگی

حمایت منتخبان مردم قم در مجلس شورای اسلامی از عملیات «وعده صادق»

پنتاگون جزئیات جدیدی درباره حمله ایران فاش کرد

120 ثانیه| مروری بر مهمترین رویداد‌های دوشنبه 27 فروردین قم

امروز وزش باد، خیزش گرد و خاک را در برخی مناطق قم به همراه دارد

حمایت منتخبان مردم شریف قم از عملیات «وعده صادق»

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

23هزار و 500 سند اراضی کشاورزی در قم صادر شد

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش