عصر قم

آخرين مطالب

مدیرکل محیط زیست قم:

9 پرونده تخلف زیست محیطی درقم به مراجع قضایی ارسال شد سیاسی

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - مدیرکل حفاظت از محیط زیست قم با اشاره به اقدامات پایشی و کنترلی صورت گرفته در راستای مقابله با آلودگی هوا همزمان با اوج این معضل در آذرماه گذشته گفت: پس از بازرسی‌های به عمل آمده 9 پرونده تخلف زیست محیطی در این استان تشکیل و به مراجع قضایی ارجاع داده‌شد.

سید رضا موسوی مشکینی روز یکشنبه درگفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: دراین مدت 200 مورد پایش روزانه از مراکز و واحدهای آلاینده استان انجام، و 33 واحد آلاینده را نیز شناسایی و معرفی شد.
وی همچنین ارائه 30 اخطار کتبی به واحدهای آلاینده را از جمله دیگر اقدام های انجام شده ذکر کرد و افزود: با توجه به حساسیت شهرک صنعتی سلفچگان سه بازدید شبانه از این شهرک صورت گرفت و به منظور نظارت دقیق، نیرویی به صورت پاره وقت مستقر شد.
وی تصریح کرد: پلمب یک واحد آلاینده قیر، توقیف یک کامیون حامل پسماندهای نفتی و انجام هشت عملیات پایش شبانه در داخل شهر نیز از دیگر فعالیت‌های نظارتی حفاظت محیط زیست قم در روزهای پیک آلودگی هوا در این استان بوده‌است‌.
موسوی همچنین علاوه بر پایش، رویکرد آمایشی را نیز در موضوع محیط زیست حائز اهمیت ذکر کرد و بیان داشت: در این زمینه دستگاه‌های اقتصادی نقش موثری دارند، و ما نیز تلاش می کنیم تا رسالت زیست محیطی خود را بیشتر مورد توجه قرار دهیم.
وی با یادآوری اینکه قم به دلیل مهاجرپذیر بودن در بین کلانشهرهای کشور بالاترین ضریب شهرنشینی را دارد، گفت: از سوی دیگر جانمایی واحدهای تولیدی و صنعتی دراین استان به گونه‌ای انجام شده که بیشتر آنها درمحدوده و حریم شهر قرار گرفتند.
وی یادآور شد: قانون استقرار واحدهای صنعتی درشعاع 120 کیلومتری تهران باید تا مرزهای جغرافیایی قم محاسبه، و همچنین قانون واحدهای آلاینده رده سه به بالا نیز در شعاع 20 کیلومتری قم اعمال شود.
موسوی با تاکید بر جدی بودن معضل آلودگی هوا در قم، از بی توجهی برخی مسئولان و دستگاه‌های اجرایی به این موضوع انتقاد کرد، و گفت: برخی موارد از محیط زیست درخواست صدور مجوز برای ایجاد شهرک‌های صنعتی درداخل شهر قم مطرح می شود، که واقعا جای تامل است.
وی ادامه داد: اگر عزم و اراده‌ای برای برطرف نمودن آلودگی هوا درقم نباشد شاهد روند رو به رشد آن خواهیم بود، اتفاقی که امسال رخ داد، جدی بودن این تهدید را ثابت کرد.
موسوی با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت‌های مردمی و رسانه‌ای در جلوگیری از آلودگی هوا گفت: درحال حاضر تنها چهار یا پنج تشکل مردم نهاد درحوزه محیط زیست قم فعالیت می‌کند و با برخی از آنها جلساتی را برگزار کردیم.
وی افزود: تشکل‌های مردم نهاد هر چقدر به مسائل زیست محیطی بیشتر انتقاد داشته باشند، نقش موثرتری را ایفا خواهند کرد.
وی همچنین ضرورت توجه جدی و رویکرد بلند مدت به مقوله آمایش را در قم مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: هنوز دراین خصوص حساسیت لازم در استان ایجاد نشده و طرح‌های توسعه ای که خارج از توان و ظرفیت اکولوژیک قم است، دنبال می شود.
موسوی با بیان اینکه محیط زیست استان درطول سال برغم برخوردار نبودن از امکانات فعالیت های نظارتی خود را انجام می دهد، افزود: حاشیه شهرقم و رینگ‌های کمربندی از جمله مکان‌های تمرکز و انباشت ضایعات است، از این رو ستاد سامان‌دهی ضایعات با همکاری مشترک محیط زیست و شهرداری قم تشکیل شده‌است.
مدیرکل محیط زیست قم در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت بیست و نهم دی ماه روز ملی هوای پاک خاطرنشان کرد: به همین مناسبت روز گذشته سومین ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قم افتتاح و در مدار قرار گرفت‌.
وی با بیان اینکه قم نیازمند 10 پایگاه سنجش آلودگی هوا می باشد، گفت: برای ایجاد هر واحد به 10 میلیارد ریال اعتبار نیاز است، و علاوه بر آن فعالیت این واحدها نیز سالانه یک میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار لازم دارد.
موسوی خاطر نشان کرد: در برخی استان‌های کشور شهرداری هزینه‌های واحدهای فوق را تامین می‌کند، و ما از مدیریت شهری قم نیز انتظار این کار را داریم، و البته قول‌های مساعدی را نیز داده‌است‌.
مدیرکل محیط زیست قم، منابع آلودگی هوا درقم را در دو بخش ثابت و متحرک دانست و گفت: نیروگاه‌های حرارتی از جمله منابع ثابت و موتورسیکلت ها و خودروها از منابع متحرک آلودگی هوا به شمار می‌آیند، ولی اکنون سهم هر یک در استان مشخص نیست‌.
وی با اشاره به انجام طرح جامع مطالعاتی تعیین سیاهه آلاینده‌ها، گفت: این طرح در سطح ملی و با محوریت دانشگاه های تهران و شهید بهشتی و چند دانشگاه دیگر کشور برای ارزیابی سهم منابع آلاینده در آلودگی شهرهای کشور درحال انجام است.
وی افزود: مشاور این طرح برای قم، دانشگاه صنعتی اصفهان است و نتایج آن نیمه نخست سال 99 مشخص خواهد شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم خاطرنشان کرد: عموم صنایع و خودروها در قم از سوخت پاک استفاده می کنند، ولی با این حال جانمایی نامناسب واحدهای صنعتی بر وضعیت هوای استان تاثیر منفی می گذارد.
وی افزود: تردد 300 هزار دستگاه موتور سیکلت در قم به معضلی بزرگی برای این شهر تبدیل شده از این رو موضوع ممانعت از پلاک گذاری موتورسیکلت های یورو 3 و آلاینده با جدیت بیشتری دنبال شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درپاسخ به سئوالی درخصوص دریاچه نمک گفت: دراین خصوص موضوع‌های مختلفی مانند شیوه بهره برداری از این دریاچه و راه دسترسی به آن مطرح و منجر به قرار گرفتن آن در فهرست طرح های اقتصاد مقاومتی استان شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست با بیان اینکه طرح‌های ارائه شده به لحاظ زیست محیطی نگرانی‌هایی را به همراه داشته است، افزود: ایجاد راه دسترسی دریاچه نمک قم در دستور کار است، ولی سرمایه کلانی را می‌خواهد.
موسوی یادآور شد: تاکنون طرح های راه دسترسی به این دریاچه با شکست مواجه شده و به راه دسترسی که پیش بینی شده نیز خیلی خوش بین نیستیم.
دریاچه نمک در ناحیه شرقی قم و درحد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200 هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی قم قرار گرفته است.
مدیرکل محیط زیست قم همچنین با اشاره به تصویب جانمایی 35 هکتاری تصفیه خانه فاضلاب شهرک پردیسان در بالادست قم در جاده اراک بیان کرد: با وجود تصویب این طرح در جلسه اخیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان، ولی احداث این تصفیه خانه در محل مورد نظر نیازمند انجام مطالعات ارزیابی زیست محیطی است.
پردیسان در منطقه هشتم شهرداری قم و در جنوب غربی شهر قم واقع‌شده است، این منطقه در سال 1377 توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال 1390 به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.
برچسب‌ها
محیط زیست قم شهرک های صنعتی آلودگی هوا

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/115100/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

لزوم اجرای اقدامات حفاظتی برای حفظ قنوات دربارندگی‌ها

لزوم اجرای اقدامات حفاظتی برای حفظ قنوات در بارندگی‌ها

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

رشد دونیم برابری خروج اتباع غیر مجاز از استان قم

هوای قم در روز‌های آینده گرمتر می‌شود

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

لزوم نگارش پیوست عملیاتی تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد و مدارس استان قم

پنج المان بزرگ در دروازه‌های ورودی شهر قم در حال نصب است

برگزاری نشست معاونین فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به میزبانی قم

بیانیه نماینده مردم قم در مجلس در پی عملیات شکوهمند «وعده صادق»

کشف بیش از 4 هزار و 300 کیلوگرم موادمخدر در استان قم در سال گذشته

بهره برداری از زمین چمن مصنوعی هنرستان شهید حیدریان قم

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

اخذ مجوز راه‌اندازی کارشناسی ارشد رشته اخلاق پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی قم

حمایت فعالان رسانه‌ای استان قم از عملیات وعده صادق

شهرداری موافق تلفیق منوریل و خط 2 مترو قم است

اضافه شدن 6 دستگاه همودیالیز به بیمارستان کامکار قم

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

4 تن مواد مخدر در استان قم کشف شد

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد

چند راه روستایی قم به محور فرعی ارتقاء می‌یابد

ایمن سازی مسیر رودخانه‌های در پی هشدار بارندگی

حمایت منتخبان مردم قم در مجلس شورای اسلامی از عملیات «وعده صادق»

پنتاگون جزئیات جدیدی درباره حمله ایران فاش کرد

120 ثانیه| مروری بر مهمترین رویداد‌های دوشنبه 27 فروردین قم

امروز وزش باد، خیزش گرد و خاک را در برخی مناطق قم به همراه دارد

حمایت منتخبان مردم شریف قم از عملیات «وعده صادق»

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

23هزار و 500 سند اراضی کشاورزی در قم صادر شد

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صفحه نخست روزنامه‌های قم سه شنبه 28 فروردین ماه 1403

چهره سال هنر انقلاب اسلامی استان قم تجلیل شد

سال گذشته 19 هزار میلیارد ریال پرونده تخلف صنفی در قم تشکیل شد

زمینه تکمیل و بهره‌برداری از مونوریل قم فراهم شده است

پلمب 80 گاراژ جمع‌آوری زباله در شهر قم

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است