عصر قم

آخرين مطالب

کفش‌هایی که تحریم را به فرصت تبدیل کردند/ همدستی دلالان با دشمن مقالات

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - تولیدکنندگان کفش در شرایط جنگ اقتصادی تحریم را به فرصت تبدیل و در صادرات این صنعت رکورد زدند و با رونق تولید توانستند 115 میلیون دلار کفش را صادر کنند.

 کفش ایرانی از جمله کالاهایی است که علاوه بر نقش آن در سلامت جامعه از صنایع استراتژیک و ویژه کشور به شمار می‌رود؛ این صنعت در زمینه رونق اشتغال در جایگاه چهارم قرار دارد و استان‌هایی مانند تبریز، مشهد. زنجان و تهران در زمینه صنعت کفش حرفی برای گفتن دارند ولی استان قم ظرفیت و جایگاه ویژه‌ای در زمینه صنعت کفش و صندل دارد.
ایران اسلامی در زمینه تولید کفش در جایگاه دوازدهم دنیا قرار دارد به طوری که سالانه 177 میلیون جفت کفش در ایران تولید می‌شود و سهم کفش با کیفیت ایرانی از تولید جهانی 8 دهم درصد است و سهم کشور از مصرف جهانی کفش یک و یک دهم درصد بوده و سهم واردات از مصرف نیز 22 و 4 دهم درصد است که چین با تولید 13 هزار و 523 میلیون جفت کفش در سال در مقام نخست تولیدکنندگان کفش در جهان قرار دارد.
در حالی که طبق گفته‌های کارشناسان و دست اندر کاران صنعت کفش، کفش ایرانی توانایی و ظرفیت بسیاری برای رقابت با کشورهای مطرح در زمینه تولید کفش دارد و این ظرفیت و توانایی را هم دارد که نه تنها با چشم بادامی‌ها بلکه با قاره اروپا و دیگر کشورهای مطرح هم رقابت کند و لازم است از این صنعت حمایت شود و مردم هم با اطمینان خاطر با خرید کفش ایرانی از تولید ملی حمایت کنند.
قم به عنوان قطب تولید کفش و صندل کشور به شمار می‌رود در این استان 205 واحد تولید کفش و دمپایی وجود دارد که قرار است برای ساماندهی بیشتر آن‌ها تا 3 سال آینده مجوز انتقال به شهرک صنعتی و تخصصی کفش و دمپایی داده شود.
صنعت کفش توانسته بازارهای هدف خود را شناسایی کند ولی با توجه به نوسانات ارزی و افزایش قیمت تمام شده مواد اولیه تولیدکنندگان این صنعت با چالش روبرو هستند که باید دولتمردان و بانک‌های عامل برای رونق بیشتر این صنعت حمایت بیشتری داشته باشند.
در شرایط سخت تحریم تولیدکنندگان صنعت کفش کشور به ویژه استان قم کمر همت بسته و تحریم را به فرصت تبدیل کرده تا جایی که زمینه صادرات 115 میلیون دلار صنعت کفش را فراهم کرده و در این صنعت رکورد مطلوبی در زمینه صادرات فراهم شده است.



پنجمین نمایشگاه تخصصی صنعت کفش استان امسال ابتدای بهمن‌ماه در نمایشگاه بین‌المللی استان قم به روی تولیدکنندگان و تاجران و هم‌چنین صادرکنندگان این صنعت گشوده شد نمایشگاهی که برای تولیدکنندگان کفش این فرصت را فراهم کرد تا در کنار نمایش آخرین تولیدات خود بازارهای هدف و زمینه صادرات بیشتر تولیدات خود را فراهم کنند.
با گشت و گذاری در نمایشگاه پنجم با نیم نگاهی در هر کدام از غرفه‌های این نمایشگاه که آخرین تولیدات صنعت کفش قم و چند استان دیگر را فراهم کرده است می‌توان مراوده و زمینه بسته شدن قراردادهای تجاری در این غرفه‌ها را دید؛ این امر چشم‌انداز رونق گرفتن صنعت کفش قم و قبضه شدن بازارهای جهانی از سوی صنعت کفش کشور را در شرایط جنگ سخت اقتصادی را نوید خواهد داد.
وارد نمایشگاه می‌شوم از شلوغی نمایشگاه مشخص می‌شود پنجمین نمایشگاه تخصصی صنعت کفش امسال با استقبال خوبی از سوی مردم قم روبرو بوده است در هر غرفه‌ای هم تجار با تولید کننده در حال گفت‌وگو و مراوده تجاری هستند.
باب گفت‌وگو را با چندین تولید کننده صنعت کفش دارای برند و یا غیره که باز می‌کنم؛ همه از نوسانات ارزی و بی‌ثباتی قیمت مواد اولیه و هم‌چنین آسیب دلالان این صنعت شاکی هستند ولی نوید رکورد این صنعت در بازارهای هدف را داده و به حمایت دولتی‌ها و مردم دل خوش کرده‌اند.
انتقاد از بی‌ثباتی در بازار ارزی
به یک غرفه عرصه کننده کفش و صندل پا می‌گذارم تولید کننده شرکت، جوان 30 ساله‌ای است که 14 سال در زمینه تولید کفش در استان مشهد فعالیت دارد می‌گوید: 14 سال وارد این صنعت شدم به کشورهای افغانستان، عراق، آذربایجان و پاکستان هم کفش صادر می‌کنیم و زمینه اشتغال 100 نفر را فراهم کردیم.
باید مسئولان دست این دلالان را در بازار صنایع کفش کوتاه کنند از تولیدکنندگان حمایت کنند
سید محمد چاووشی از وجود بی‌ثباتی در بازار ارزی و هم‌چنین وجود دلالانی که به قول خودش با دشمن در جنگ اقتصادی و تحریم هم دست هستند و مواد اولیه را 2 برابر قیمت در اختیار تولیدکنندگان کفش قرار می‌دهند شاکی است و در این زمینه بیان می‌کند: باید مسئولان دست این دلالان را در بازار صنایع کفش کوتاه کنند از ما حمایت کنند جوانانی مانند من این انگیزه را دارند که تولید ملی را رونق بخشند.
به گفته وی، ملت و دولت باید از صنعت کفش حمایت کنند، این صنعت هم در زمینه اشتغال و هم در زمینه صادرات حرفی برای گفتن دارد؛ از این نمایشگاه هم راضی هستم و زمینه کسب بازارهای هدف را برای ما فراهم کرده است.



مشکل تهیه مواد اولیه
یکی دیگر از تولیدکنندگان کفش که 45 سال از عمر خود را در این زمینه گذاشته در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ، می‌گوید: استان قم ظرفیت خوبی در زمینه تولید کفش در کشور دارد حتی دو برابر ظرفیت کشور هم تولید کفش داریم؛ کفش تولیدی ما قابلیت رقابت با نمونه خارجی را دارد و شاید هم به لحاظ کیفیت هم مطلوب‌تر باشد ولی نیاز به حمایت مردم و دولت داریم.
حسین صادقی می‌افزاید: چالش ما بی‌ثباتی در بازار مواد اولیه است و با توجه به تأثیر ارز در این زمینه قیمت‌ها متغیر است و این امر بر تولیدات ما تأثیر دارد ولی ما قابلیت این را داریم که زمینه صادرات را افزایش دهیم البته اگر حمایت و دست دلالان را کوتاه کنند.
از او می‌پرسم مردم چه حمایتی می‌توانند داشته باشند که اظهار می‌کند: وقتی کفش تولید داخل ما مرغوب است چرا به سوی کفش نامرغوب چینی می‌رویم نزدیک عید است از مردم می‌خواهند با خرید تولیدات ایرانی از ما در این جنگ اقتصادی حمایت کنند شرکت‌های تولید مواد اولیه هم با کاهش قیمت مواد اولیه از صنعت کفش حمایت کنند.
نیاز به حمایت بانک‌های عامل
یک دیگر از تولیدکنندگان کفش قمی که 30 سال در این زمینه فعالیت دارد می‌گوید: ما برای افزایش تولیدات خود محدودیتی نداریم اگر دولت حمایت کند و هم‌چنین بانک‌های عامل هم در این شرایط سخت به یاری ما تولیدکنندگان بشتابند
وقتی مواد اولیه با نوسان روبرو است ما انگیزه و مشتری‌های خود را از دست می‌دهیم
مسعود بابایی می‌افزاید: وقتی مواد اولیه با نوسان روبرو است ما انگیزه و مشتری‌های خود را از دست می‌دهیم؛ باید دولت حمایت کند چرا که صنعت کفش تأثیر مهمی در تحقق رونق تولید دارد این صنعت در زمینه صادرات حرفی برای گفتن دارد.
وی درباره نمایشگاه پنجم صنعت کفش قم بیان می‌کند: نمایشگاه امسال نمایشگاه توانمندی بود و برای ما این فرصت را فراهم کرد تا مشتریان و بازارهای هدف بیشتری را فراهم کنیم؛ امسال تولیدکنندگان بیشتری در نمایشگاه حضور داشتند و تجاری از کشورهای پاکستان، آذربایجان و عراق و به ویژه آفریقای جنوبی در نمایشگاه از تولیدات ما بازدید کردند.
بومی سازی تولید مواد اولیه
در گوشه‌ای از نمایشگاه چشمم به یک غرفه می‌خورد غرفه‌ای که در شرایطی که در سخت‌ترین تحریم قرار داریم این شرکت در طول 3 سال از عمر کوتاه خود توانسته مواد اولیه 60 درصد از صنعت کفش کشور را فراهم کند.
نامش سید سهیل طالبی است در حالی که در گذشته خود وارد کننده مواد اولیه تولید کفش بود اکنون در 3 سال اخیر توانسته این مواد را بومی سازی کند و اکنون توانسته تا 60 درصد از مواد اولیه این صنعت را فراهم کند و حتی زمینه صادرات را داشته باشد.
وی می‌گوید: ما نیاز به حمایت مالی نداریم فقط اعمال روتین و کاغذبازی و موانع دیگر را بردارند ما می‌توانیم در این شرایط سخت همه تولیدکنندگان کفش و حتی در صنعت چرم هم وارد عمل شویم.



رکورد صادرات در صنعت کفش
نایب رئیس هیئت مدیره انجمن کفش استان قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: در شرایط جنگ اقتصادی توانستیم تحریم را به فرصت تبدیل و ورود مواد اولیه و دیگر کالاها جلوگیری کنیم و اکنون همه مواد اولیه در داخل کشور تولید و بومی سازی شده است به این ترتیب صنعت کفش در شرایط تحریم رکورد زد.
مصطفی کرمانی می‌افزاید: طی 2 سال اخیر صنعت کفش در کشور به ویژه در قم رونق یافته است و 300 میلیون جفت انواع کفش در استان قم تولید شده است؛ در پنجمین نمایشگاه صنعت کفش حجم بسیار بازدیدکننده و حضور تولیدکنندگان به همراه تجار خارجی و داخلی نوید بخش رشد صنعت کفش دارد.
صادرات صنعت کفش سالانه 115 میلیون دلار بوده که 70 تا 80 درصد از آن از سوی تولیدکنندگان قمی است
نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت کفش استان قم در بخش دیگری از سخنان خود بیان می‌کند: در کل صادرات کفش استان از گمرک قم در سال گذشته 5/11 میلیون دلار است در حالی که بیشتر صادرات کفش قم از گمرک‌های دیگر کشور صورت می‌گیرد؛ صادرات صنعت کفش سالانه 115 میلیون دلار بوده که 70 تا 80 درصد از آن از سوی تولیدکنندگان قمی است.
کرمانی می‌افزاید: اگر این صنعت حمایت شود ظرفیت خوبی در تحقق رونق تولید دارد مسئولان باید بازارهای هدف بیشتر و جدیدی را به روی این صنعت بازکنند، کشورهای آفریقایی بازار جدیدی است که می‌تواند زمینه صادرات را در این شرایط رونق بخشد.
نایب رئیس هیئت مدیره انجمن کفش می‌گوید: از دهه 90 تاکنون پیشنهاد ایجاد شهرک صنعتی کفش را به شهرک صنعتی دادیم کلنگ این شهرک زده شد ولی مشکل اساسی نبود راه دسترسی است اگر این مشکل برطرف شده بود ما می‌توانستیم تا دهه فجر این شهرک را افتتاح کنیم.



ورود تاجرانی از کشورهای خارجی به نمایشگاه
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم هم از ورود تجاری از کشورهای پاکستان، افغانستان و عراق و هم‌چنین آذربایجان در نمایشگاه امسال خبر داده می‌افزاید: در این نمایشگاه ضمن اضافه شدن 50 درصد فضای فیزیکی و دو سال به نمایشگاه زمینه ورود تجاری از کشورهای خارجی به ویژه همسایه و آفریقای جنوبی فراهم شده است.
محمود سیجانی می‌افزاید: سال آینده قرار است نمایشگاه به مکانی مناسب‌تر در اتوبان قم - تهران انتقال یابد تا زمینه حضور تولیدکنندگان بیشتری فراهم شود که این نمایشگاه به لحاظ کمی و کیفی نسبت به نمایشگاه گذشته وضعیت بهتری دارد.
رئیس سازمان صمت بیان می‌کند: با توجه به رونق تولید کفش و احیای واحدهای راکد بعضاً نیاز تولیدکنندگان کفش از مواد اولیه تولید داخل فراهم نمی‌شود لذا ما اجازه ثبت سفارش برای خرید مواد اولیه از خارج از کشور را دادیم و تأکید می‌کنیم مواد اولیه باید در دست تولید کننده واقعی برسد.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/118430/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیت الله رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد بازدید کرد

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف

روستای فردو از افتخارات استان قم است

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

پیکر مادر شهید «حسن محمدی» به خاک سپرده شد

اجتماع مردم قم در حمایت از اجرای طرح حجاب و عفاف

اگر این علائم را در چشم دارید نگران باشید

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

فک پلمب چاه‌های مسدود شده شهرداری قم

پورعباس: کنکور در سلامت کامل برگزار شد

لحظات حساس از نجات نوزاد سه روزه توسط اپراتور هلال احمر

رادان: تمام آبرویمان را برای دین و ارزش‌های اسلامی می‌گذاریم و از این راه عقب‌نشینی نخواهیم کرد

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

برگزاری همایش ائمه جماعات استان قم

مرگ دردناک مرد تبریزی زیر چرخ های قطار مسافربری

اقدام شیطانی مرد شیاد به زنان در نقش شرکت در مراسم ترحیم

کاهش 14 درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفرهای نوروزی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

تاکید استاندار قم بر‌ حمایت از خیرین مدرسه‌ساز

تسلیت اخوان انصاری در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

سردار رادان: موضوع حجاب اصلا موضوع امنیتی نیست

آخرین وضعیت سیل در سیستان‌وبلوچستان؛ راه‌ ارتباطی 70 روستا همچنان مسدود است

آتش سوزی گسترده در هند؛ شش نفر کشته شدند

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مشکلات دهستان دستجرد سفلی در بازه زمانی معقول برطرف خواهد شد

«رویداد استارتاپی شتاب» در پارک علم و فناوری قم برگزار شد

تسریع در حل مشکلات دهستان دستجرد سفلی

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

آبگرفتگی خیابان‌های شهر کرمان پس از بارش شدید باران

تصادف زنجیره‌ای عجیب در ارومیه

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

افتتاح مدرسه خیرساز در منطقه پردیسان قم

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان