عصر قم

آخرين مطالب

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

حضرت فاطمه(س)؛ نخستین شهید راه ولایت و بانویی سیاست‌مدار سیاسی

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - یکی از اساتید حوزه و دانشگاه گفت: حضرت فاطمه(س) برای دفاع از جانشین بر حق حضرت پیامبر(ص) و امامت امت اسلامی مظلومانه به شهادت رسیدند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: بی‌شک حضرت زهرای مرضیه (س) به قدری دارای مقام رفیع هستند که پیامبر اکرم (ص) که خود سرآمد خلقت هستند همیشه دست مبارک حضرتش را می‌بوسیدند و می‌فرمودند: «من از فاطمه بوی بهشت را استشمام می‌کنم» و همیشه به استقبال فاطمه می‌رفتند؛ این حرکت و احترام از شخص پیامبر (ص) برای هیچ شخصیتی دیده نشده است که این امر به خاطر عزت و احترامی که فاطمه (س) داشتند بود.
با این سندیت در باب شهادت مظلومانه حضرت زهرا (س) این سؤال در ذهن ایجاد می‌شود که با توجه به وجود چنین مقام رفیع و اینکه فرزند پیامبر بزرگوار امت اسلامی بودند پس چرا مظلومانه و این چنین به شهادت رسیدند؟
حضرت زهرا (س) در طول حیات بسیار کوتاه خود مدافع ولایت بود نه اینکه چون همسر ایشان حضرت امام علی علیه السلام جانشین برحق پیامبر و پدر بزرگوارشان بود بلکه ایشان با توجه به شرایطی که زنان در اجتماع آن زمان با آن مواجه بودند به شرایط سیاسی و اجتماعی زمانه خود بلوغ فکری داشتند و از ولایت امت اسلامی تا شهادت دفاع کردند.
دفاع برحق و خطبه‌های آتشین حضرت خطاب به دشمنان ولایت و حکمرانی حضرت علی (ع) و موضع‌گیری ایشان باعث شد که نوعی بغض و کینه در دل کسانی که با جانشینی حضرت امیرالمؤمنین (ع) مخالف بودند ایجاد شود و این کینه باعث شد مظلومانه این بانوی دو عالم را به شهادت برسانند.
همه ابعاد زندگانی حضرت فاطمه زهرا (س) از همسرداری، تربیت فرزند و عفاف و حجاب تا زندگی اجتماعی باید برای زنان امروز الگو باشد و در عصر کنونی سیره سیاسی و دفاع جانانه ایشان از مقام ولایت و آگاهی به امور سیاسی باید بیشتر مورد بررسی و از سوی بانوان ما موشکافی شود.
خطبه حضرت زهرا (س) اسلام را در طول تاریخ حفظ کرد
آیت الله العظمی مکارم شیرازی طی سخنانی با اشاره به مقام بالای حضرت فاطمه (س) اظهار داشته است: در میان فضائل حضرت زهرا (س) خطبه‌های ایشان و از جمله خطبه فدک بسیار مهم است. در این خطبه مسائل زیادی مطرح شده است. اگر شرح‌های متعددی در مورد این کتاب نوشته شود، بسیار بجا است.
این مرجع تقلید شیعیان اظهار داشت: در طول تاریخ این خطبه بود که اسلام را حفظ کرد.بخشی از خطبه فلسفه احکام است. محال است خدا بدون مصالح و مفاسد احکامی را بیان کرده باشد. حضرت زهرا (س) در همین خطبه بر اساس مصالح و مفاسد احکامی را بیان کرده است.


عصر قم


ضرورت معرفت و تأسی به سنت و سیرت حضرت زهرا (س)
آیت الله العظمی جوادی آملی نیز در سخنانی به مناسبت سالروز شهادت حضرت صدیقه طاهره (س) اظهار داشته است: گرامیداشت سالروز شهادت سیده نساء عالمیان (س) برای آن است که به آن حضرت تأسی کنیم، آن‌گاه در ماتم آن حضرت هم اشک بریزیم و ثواب ببریم.
وی با بیان اینکه عمده آن است که به سیرت و سنّت آن حضرت آشنا بشویم و عمل کنیم، ادامه داد: سیرت و سنت آن بانو در توحید او و در استقامت او است یعنی او موحد کامل بود و پایدار تام؛ هم در مسئله دینی خود مشکل علمی نداشت، هم در مسئله منش و گرایش و عمل مشکل عملی نداشت. انسان یک بخشی به نام اندیشه دارد، یک بخشی هم به عنوان انگیزه؛ نه بیش از این دو بخش برای بشر هست و نه کمتر از این.
با گریه بی‌معرفت، با گریه بی پایداری ممکن است انسان بخشی از ثواب را ببرد، اما به جایی نمی‌رسد
این مفسر قرآن کریم در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت: اگر گفتند سالگشت شهادت این بانو را گرامی بدارید، تنها برای سینه زدن و مرثیه خواندن و اشک ریختن نیست [بلکه] این در صف نعال وظیفه است؛ این جزء ده درصد است، آن نود درصد وظیفه ما پیروی اندیشه عالمانه آن حضرت، پیروی انگیزه مخلصانه آن حضرت است، آن ده درصدش گریه کردن است.
آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: با گریه بی‌معرفت، با گریه بی پایداری ممکن است انسان بخشی از ثواب را ببرد، اما به جایی نمی‌رسد که فرشته بر او نازل بشود و ما می‌توانیم به جایی برسیم که ملائکه بر ما نازل بشوند، این وعده را خدا به ما داده است.
حقایق وجودی حضرت زهرا (س) معرفی نشده است
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی نیز طی نوشتاری تأکید کرد: در فضائل حضرت زهرا (س) و شعب وجودی آن حضرت هر چه بخواهیم بگوییم، اگر عمر دنیا را هم داشته باشیم، نمی‌توانیم آن را به پایان برسانیم.
این مرجع تقلید شیعیان ادامه داده است: وجود مبارک حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه و آله پدر بزرگوار آن حضرت هم اراده داشتند که ایشان را به همگان و آیندگان معرفی کنند، ولی اوضاع و احوال آن دوره و عدم قابلیت مردم این را اجازه نمی‌داد تا حقایق وجودی حضرت زهرا سلام الله علیها معرفی شود.
وی تصریح کرد: تا آنجایی هم که رسول خدا صلی الله علیه و آله ایشان را معرفی کردند، نشان‌دهنده مقام والا و الهی ایشان است. همین روایت مشهور «إِنَّ فَاطِمَهَ بَضْعَهٌ مِنِّی فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِی» که به تعابیر و الفاظ متعدد و در موارد مختلف از حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم صادر شده و در کتب شیعه و اهل سنّت روایت شده است نشان از مقام بسیار بلند و والای ایشان دارد.


عصر قم


مواضع سیاسی فاطمه زهرا (س)
یک کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: شخصیت صدیقه طاهره حضرت زهرا (س) شخصیتی است که باید در همه جوانب و ابعاد از زاویه فرهنگی، اجتماعی، فردی و سیاسی و معنوی مورد بحث قرار گیرد و دایره این ابعاد به قدری بالا است که از اندیشه ما خاکیان فراتر است؛ وجود مقدس و نورانی حضرت از مصادیق بارز ثقلین و محور و کانون ثقل کبیر است و عقل بشری از درک این مراتب ناتوان است.
حجت الاسلام علیرضا رکن‌آبادی می‌افزاید: مواضع حضرت صدیقه طاهره (س) در برابر کارگزاران سقیفه و دشمنان امامت به‌رغم اینکه از سوی بعضی از پژوهشگران می‌کوشند آن را یک دعوای مالی تفسیر کنند مسئله‌ای صد درصد سیاسی و دفاع از حرمت ولایت و امامت امیرالمومنان (ع) بوده است.
به گفته وی، قیام و اعتراض صدیقه طاهره (س) تنها بر سر فدک و یا مسائل مالی و غصب حق ایشان نبوده هرچند استدلال‌های حضرت در مورد فدک و ارث طبق خطبه‌ها و استدلال فراتر از فدک بوده و عمده بحث تنها خلافت بر حق و جانشینی رسول خدا (ص) است.
خطبه فدکیه و دفاع جانانه از ولایت
یکی از اساتید حوزه و دانشگاه نیز به خبرنگار مهر می‌گوید: در خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) اگر دقت کنیم در فرازهایی از آن به طور متعدد درباره مسائل ولایت و سیاست مطالبی وجود دارد نه اینکه ایشان در راه دفاع از همسر خود و اینکه حضرت علی علیه السلام به عنوان شوی حضرت زهرا (س) حق جانشینی دارند بلکه ایشان مظلومانه از ولایت امت اسلامی و جانشینی و خلافت پیامبر (ص) مردم را آگاهی دادند و در این راه هم به شهادت رسیدند.
از دیدگاه حضرت فاطمه (س) بزرگ‌ترین انحراف، انحراف از جانشینی منتصب به خدا و رسول خدا بود
حجت الاسلام محسن غرویان بیان می‌کند: از این رو در این خطبه‌ها به قابلیت‌ها و شایستگی‌های امیرالمؤمنین (ع) و مسئله غدیر خم استناد شده که در خطبه‌های ایشان بر مسئله بزرگ سیاسی و ولایت برحق علی علیه السلام و جریان حماسی غدیر خم اهمیت داده شده است؛ خطبه فدکیه مشتمل بر معارف عمیقی از قرآن و سنت مانند مدرسه‌ای از معارف اسلام است که در طول تاریخ از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته است.
به گفته وی، از دیدگاه حضرت فاطمه (س) بزرگ‌ترین انحراف، انحراف از جانشینی منتصب به خدا و رسول خدا بود که خسارتی جبران ناپذیر بر جامعه اسلامی وارد کرد.
این استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود می‌گوید: حضرت زهرای مرضیه (س) با توجه به عمر بسیار کوتاه خود به مسائل سیاسی و اجتماعی آن زمان شاید هم فراتر از زمان خود آگاهی و بلوغ فکری داشتند لذا باید ایشان برای مسئولان و بانوان ما الگو باشند.
به گفته وی، زنان جامعه امروز باید با الگو گرفتن از حضرت زهرا (س) در دفاع از ولایت و شهادت در این راه به مسائل سیاسی و اجتماعی خود آگاه باشند و همیشه پا به پای مردان در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی حضوری چشمگیر داشته باشند.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/120982/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری دوره آموزشی زیورآلات دستی در قم

وضعیت جوی قم در 24 ساعت آینده

جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در قم برگزار شد

تصاویر هوایی از مناطق سیل‌زدۀ دشتیاری بلوچستان

پورعباس: آزمون‌های نهایی دانش آموزان به سازمان جدید سنجش واگذار می شود

شعر خوانی دختر شیرین زبان

صفحه نخست روزنامه‌های قم پنجشنبه 30 فروردین ماه 1403

راهیابی پنج نمایش از قم به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد

پلمب 80 گاراژ جمع‌آوری زباله در شهر قم /برخی گاراژدارها از زباله گردها سوءاستفاده می‌کنند

ادعای جلیل محبی: این گشت ارشاد کار دولت است

ادامه امدادرسانی بی وقفه به متاثرین از سیلاب سیستان و بلوچستان

آخرین وضعیت لایحه حجاب از زبان معاون رئیس جمهور

صفحه نخست روزنامه‌های قم، 30 فروردین

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

لازم است تلویزیون در طول سال کنار کتاب باشد نه چند روز خاص!

می رود این روزها گل می دهد لبخند ها

اینفوگرافیک | احداث و تکمیل کمربندی آران و بیدگل اتصال به جاده قدیم قم _کاشان و کمربندی کاشان

خدمات "فصد و حجامت" بیمه شد

رگبار باران و رعدوبرق در نقاط مختلف کشور

تصادف 3 خودرو در محور نقده _مهاباد؛ 11 نفر مصدوم شدند

محیط زیست: سیل زدگان مراقب تمساح باشند

بی خانمانی هزاران نفر از ساکنان کنیا در اثر جاری شدن سیل

عیدی رئیس سازمان سنجش به متقاضیان نوبت دوم کنکور

آماری از تعداد معتادان متجاهر در پایتخت

بیش از 20 هزار تبعه غیرمجاز از قم به کشور خود بازگردانده شدند

رگبار و رعدوبرق در راه قم

چهار هزار واحد نهضت ملی مسکن تحویل متقاضیان قمی می‌شود

معاون اجرایی رئیس‌جمهور رفع موانع مونوریل و فرودگاه قم را پیگیری کرد

آتش‌سوزی گسترده یک واحد دامداری در قنوات مهار شد

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

واگذاری 4 هزار واحد مسکونی بنیاد مسکن قم تا پایان امسال

مشکلات مردم دستجرد بررسی شد

بالگرد اورژانس قم به کمک کودک پنج ساله رفت

همایش فرهنگسازان حضور در قم برگزار شد

تقویم و اوقات شرعی پنجشنبه 30 فروردین ماه 1403 به افق قم

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

زمین چمن مصنوعی شهید «سعید کریمی» در قم افتتاح شد

آیت الله نوری همدانی: مراکز علمی قم، نجف و الازهر با هم ارتباط عمیق داشته باشند

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

آغاز ساخت 7هزار و 542 واحد مسکونی در قم از سال 1400

بررسی مشکلات و مسائل مردم دستجرد با حضور منتخبان مجلس

دسترسی آسان سرمایه‌گذاران خارجی به خدمات فراجایی در قم

روند تصمیم‌گیری نسبت به حل مشکلات تولیدکنندگان قم تسریع شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش