عصر قم

آخرين مطالب

گام‌های استوار کشاورزی قم درمسیر تغییر الگوی کشت اقتصادی

  بزرگنمايي:

عصرقم- اکنون بیش از هر زمان دیگری کشاورزی قم به دنبال تغییر است تا از این راه علاوه بر حفظ پوشش سبز زمین‌های زراعی و باغی استان، سهم اقتصادی این بخش را در عرصه تولید و اشتغال گسترش دهد.

قم دیگر برای ادامه حیات کشاورزی سنتی و حفظ گیاهان پرآب بر توانی ندارد و از طرف دیگر نمی‌خواهد به بیابانی خشک و بدون مزرعه تبدیل شود،‌ بنابراین چاره‌ای جز تغییر رویکردها نیست و این همان نکته‌ای است که مسئولان و متولیان بخش کشاورزی استان آن را در قالب راهبرد تغییر الگوی کشت دنبال می‌کنند.

اجرای طرح تغییر الگوی کشت،‌ استمرار حیات کشاورزی قم را در سایه بهره‌گیری از روش‌های جدید کشت گیاهان و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری زمین‌های کشاورزی،‌ بیمه می‌کند و این همان موضوعی است که در گفت‌وگوی خبرنگار ایرنا با مسئولان این بخش موردتوجه قرار گرفت.

طرح تغییر الگوی کشت در قم با قدرت دنبال می‌شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم در این رابطه گفت: طرح تغییر و اصلاح الگوی کشت در این استان فراتر از پیش‌بینی‌های انجام‌شده، باقدرت ادامه می‌یابد.

عباس پورمیدانی بیان کرد: موضوع تغییر الگوی کشت در قم به دلیل تنش‌های محیطی اهمیت بسیار زیادی دارد و در چنین شرایطی لزوم استفاده از ارقام مقاوم به تغییرات آب و هوایی برای ادامه یافتن حیات کشاورزی استان امری ضروری است و بهره‌برداران این بخش باید نسبت به موضوع نوسانات دما و محدودیت منابع آبی، حساسیت لازم را داشته باشند.
وی افزود: نحوه کشت و نوع رقم، تاریخ کشت، تاریخ برداشت، دوره آبیاری، زمان استفاده از سموم و نوع کود، ازجمله شاخص‌هایی است که اثر تغییرات دمایی و محدودیت منابع آبی استان باید موردتوجه کشاورزان باشد.
وی ادامه داد: الگوی کشت کنونی باید با توجه به تغییرات دمایی و محدودیت‌های آبی موجود تغییر کند و کشاورزان استان از روش‌هایی همچون کشت گلخانه‌ای برای تولید محصولات کم آب و مقاوم به تنش‌های محیطی استفاده کنند.
پورمیدانی گفت: سرمایه‌گذاری برای ترویج کشت‌های نوین و آموزش کشاورزان دراین زمینه، منجر به کارایی بیشتر زمین‌های کشاورزی و استفاده بهینه از منابع آبی می‌شود.
وی افزود: افزایش جمعیت در سال‌های اخیر نیاز به استفاده از منابع آبی در بخش کشاورزی را برای تولید محصول بیشتر، ضروری کرده، در چنین وضعیتی، مدیریت سطح زیر کشت و استفاده از روش جدید در این زمینه برای پایداری بخش کشاورزی در استان کم‌آبی همچون قم، ضروری است.
وی ادامه داد: هم‌اکنون طرح‌های تغییر الگوی کشت با نظارت سازمان جهاد کشاورزی، حضور کارشناسان برجسته و مشارکت فعال بهره‌برداران در سطح اراضی کشاورزی درحال اجراست و قم به‌عنوان استان پیشگام در اجرای این طرح، برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای را تدارک دیده است که نقش مؤثری در بهبود عملکرد حوزه کشاورزی استان خواهد داشت.

اجرای طرح تغییر الگوی کشت افزایش درآمد کشاورزان قمی را درپی دارد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم نیز پیرامون اهمیت این موضوع گفت:‌ اجرای طرح تغییر الگوی کشت که طی سال‌های اخیر با پشتیبانی دولت درقم آغاز شده‌ که علاوه بر کاهش مصرف آب و ارتقا بهره‌وری،‌ با کمک به اقتصادی شدن فرآیند تولید محصولات، افزایش درآمد کشاورزان استان را در پی داشته است.

محمدعلی سلامی‌ بیان کرد:‌ دراین طرح، تولید محصولات مناسب کشت دراقلیم قم که پاسخگوی نیاز استان به مواد خوراکی انسانی و دامی باشد،‌ مورد توجه بوده و در همین رابطه محصولات سالم و باکیفیتی در حوزه گیاهان دارویی و گیاهان علوفه‌ای تولید شده‌است.

وی ادامه داد: در همین راستا سطح زیر کشت داروهای گیاهی در مزارع قم به بیش از 500 هکتار رسید و در سال‌جاری نیز این راهبرد باقدرت بیشتری دنبال می‌شود.

سلامی گفت:‌ بسیاری از گیاهان دارویی همچون گل محمدی مناسب کشت در اقلیم قم است و می‌تواند درآمدزایی خوبی برای بهره‌برداران بخش کشاورزی به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: با حمایت‌های دولتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی درحوزه کشاورزی قم،‌ محصولات کشت‌ شده در مزارع و باغات استان ازنظر کمی و کیفی دارای جایگاه مناسبی در سطح کشور هستند.

طرح الگوی کشت مصرف آب در کشاورزی قم را 25 درصد کاهش می‌دهد

مجری طرح الگوی کشت سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اجرای این طرح میزان مصرف آب در بخش کشاورزی قم را حدود 25 درصد کاهش می‌دهد که رقم بسیار قابل‌ توجهی است.

محمدحسین احمد پور بیان کرد: در شرایط عادی میزان مصرف آب در بخش کشاورزی قم سالانه حدود 850 میلیون مترمکعب است که در گام نخست اجرای طرح تغییر الگوی کشت باید این میزان به 600 میلیون مترمکعب برسد.
وی افزود: این میزان کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی بسیار چشمگیر است و نقش مؤثری در حفظ منابع آبی زیرزمینی استان و تقویت حجم سفره‌ها، خواهد داشت.
وی ادامه داد: اجرای طرح تغییر الگوی کشت درقم علاوه بر کاهش میزان مصرف آب،‌ اهداف مهم دیگری را نیز دنبال می‌کند که ازجمله آن‌ها، فراهم شدن شرایط تولید حداقل 50 درصد علوفه‌ موردنیاز دامداری‌های استان درمزارع کشاورزی داخل قم است.
احمد پور گفت: قم یکی از قطب‌های دامپروری کشور است و تولید علوفه موردنیاز دامپروری‌ها در داخل استان،‌ نقش مهمی در کاهش هزینه فعالان این حوزه و رونق یافتن بیش‌ازپیش آن خواهد داشت.
وی بیان کرد: هدف دیگر اجرای طرح الگوی کشت درقم، تلاش برای پایداری محیط زیست استان است، ما در این طرح به دنبال آن هستیم که سطح زیر کشت استان را با مدیریت حجم مصرف آب و سایر نهاده‌ها حفظ کرده و با تقویت پوشش گیاهی از بلند شدن گردوخاک در اثر افزایش بیابان‌ها جلوگیری کنیم.
وی ادامه داد: همچنین در این طرح ارتقا درآمد پایدار کشاورزان قمی و حفظ اشتغال موجود در بخش کشاورزی استان را با استفاده از همه ظرفیت‌های سازمان جهاد کشاورزی دنبال می‌کنیم.

توسعه گلخانه‌ها نقش مهمی در راهبرد تغییر الگوی کشت دارد

همچنین رییس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قم پیرامون این موضوع گفت: با توجه به شرایط اقلیمی استان، سیاست تغییر الگوی کشت با محوریت کشت‌های گلخانه‌ای طی سال‌های گذشته مورد توجه مسئولان بخش کشاورزی قرار گرفته‌است.

عباس خرمی بیان کرد: در همین رابطه سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی قم برای تشویق و هدایت کشاورزان استان به سمت کشت‌های گلخانه‌ای و صدور مجوزهای لازم برای احداث گلخانه وارد عمل شد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون برای بیش از 200 هکتار گلخانه درقم پروانه تأسیس و بهره‌برداری صادرشده است و این روند با توجه به سیاست‌های استان برای گسترش کشت‌های گلخانه‌ای با سرعت بیشتری ادامه می‌یابد.

وی افزود: فرآیند دادن مجوز به متقاضیان تأسیس گلخانه برای تشویق کشاورزان بسیار آسان شده‌است و بهره‌برداران می‌توانند با تائید کارشناسان نظام‌ مهندسی کشاورزی از تسهیلات بانکی مناسبی که برای ایجاد گلخانه پرداخت می‌شود، استفاده کنند.

خرمی گفت: کاهش قابل‌توجه مصرف آب، عامل مهم دیگری است که ضرورت توسعه کشت‌های گلخانه‌ای درقم را نشان می‌دهد و می‌تواند بستر خوبی برای مدیریت منابع آبی در بخش کشاورزی استان باشد.

وی بیان کرد: درکشت‌های گلخانه‌ای علاوه بر کاهش مصرف آب‌، میزان تولید محصول افزایش می‌یابد و این به معنای بالا رفتن درآمد سرانه کشاورزان استان است.

وی ادامه داد: کارشناسان سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی قم بر فرآیند ساخت‌وساز و همچنین روند تولید محصول در گلخانه‌های استان نظارت کامل دارند تا فعالیت گلخانه‌ها در قم با بالاترین سطح استانداردهای تعیین‌شده در این بخش صورت گیرد.

رییس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قم گفت: با توجه به شرایط مطلوب پیش‌آمده برای احداث گلخانه در استان و استقبال بسیار خوب کشاورزان، درسال‌های آینده، قم به‌عنوان یکی از استان‌های پیشرو کشور درکشت های گلخانه‌ای مطرح خواهد شد.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم که نقش مهمی در اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت دارند را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی 45 درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می‌کنند.

در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر 105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور هست؛ مجموع کشت سبز استان شامل 21 هزار هکتار باغ و 44 هزار هکتار زراعت است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 746 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 500 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/127178/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

تسلیت رئیسی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

مبارزات آیت الله کاشانی علیه رژیم صهیونیستی + موشن گرافیک

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

لحظات حساس از نجات نوزاد ٣ روزه توسط اپراتور هلال احمر قم + فیلم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

برگزاری رویداد استارتاپی شتاب در قم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

تقویم و اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

آیت الله رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد بازدید کرد

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف