عصر قم

آخرين مطالب

در نشست بررسی نقش انقلاب اسلامی در توسعه‌ علم و فناوری مطرح شد

توسعه تکنولوژی در ایران مرهون روح انقلاب اسلامی است نه عنصر گذر زمان علمی

  بزرگنمايي:

عصر قم - ایسنا/قم رئیس پارک علم و فناوری استان قم با اشاره به ظرف وجودی انقلاب اسلامی در توسعه فنی کشور، با رد نقش کامل گذر زمان در این رشد به توضیح مدعی خود پرداخت.

سید حسن اخوان علوی در نشست بررسی نقش انقلاب اسلامی در توسعه فناوری‌های نوین که به همت ایسنا در ساختمان ستاد جهاددانشگاهی برگزار شد، گفت: وجه ممیزه انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها در این بود که مایه‌ فکری خود را از اسلام ناب محمدی(ص) دریافت می‌کرد و یکی از اهداف اساسی آن، رشد تربیتی افراد جامعه و پرورش امثال حاج قاسم سلیمانی‌ها بود.
وی ادامه داد: از دیگر اهداف انقلاب اسلامی ایران، برپایی دین خداوند و گسترش اخلاق و ارزش‌ها بوده است و نباید در بررسی انقلاب این چهارچوب اصلی را نادیده گرفت، برای آنکه تحلیل درستی از انقلاب اسلامی داشته باشیم، باید مبنای آن که برپایی دین خداوند بوده است را در نظر داشته باشیم.
اخوان بیان کرد: هر کشوری قطعا سیر رشد طبیعی خود را خواهد داشت، اما تحقق این سیر رشد و بهره‌مندی از پیشرفت‌هایی که در گذر زمان حاصل می‌شوند، نیاز به پیش‌فرض‌هایی دارد، در پاسخ به این سوال که آیا اگر انقلاب اسلامی ایران رخ نداده بود، پیشرفت‌های موجود حاصل می‌شد؟ می‌توان گفت که در این زمینه باید به پیش‌فرض‌های مورد نیاز آن توجه کرد.
وی افزود: برای مثال، آیا دولت طاغوت اعتقاد و اراده‌ لازم برای تحقق چنین وضعیتی را داشته‌اند یا خیر؟ آیا درآمد لازم برای تحقق پیشرفت فراهم بوده یا خیر؟ اما در روند بررسی، متوجه می‌شویم که حتی وقتی درآمد نفتی ایران به تبع فروش 6میلیون بشکه نفت در دوران پهلوی به طور چشم‌گیری افزایش پیدا کرد، اراده‌ لازم برای پیشرفت مشاهده نشد.
رییس پارک علم و فناوری قم عنوان کرد: حتی اگر هدف اصلی انقلاب را کنار بگذاریم و مبنا را مسائل مادی قرار داده و صرفا به معیارهای توسعه توجه کنیم، دولت طاغوت حتی در این زمینه نیز موفق نبوده است و وقتی گذشته و حال انقلاب را در حوزه‌های مانند بهداشت و درمان، راه‌سازی و... مشاهده می‌کنیم، شاهد پیشرفت چشم‌گیری هستیم، اما این که آیا می‌توانستیم بهتر از این باشیم یا خیر، محل بحث است.
وی ادامه داد: در طول 10 سال گذشته یکی از بالاترین نرخ رشد علمی در جهان را داشتیم، برخی تولید علمی بدون تبدیل به فناوری را بیهوده می‌دانند، اما در خصوص این مسئله باید گفت که اگر یک خزانه‌ی علمی قوی وجود نداشته باشد، دستیابی به فناوری نیز ممکن نخواهد بود، اکنون از نظر نرخ رشد علمی از 3 کشور برتر جهان و از جهت تولید علم در جایگاه شانزدهمین کشور جهان قرار داریم، این روند رشد علمی به گونه‌ای بوده است که برخی از کارشناسان غربی گفته‌اند که شاهد یک جابه جایی علمی در جهان هستیم.
وی گفت: انقلاب اسلامی پس از جنگ تحمیلی بود که روح اصیل را در قالب رشد علمی و تکنولوژی با جوانانی که روح جهاد را با فن آموخته های درهم آمیخته بودند در هم آمیخت و در همان دوران سخت جنگ توانست با ابداعات خاص خود عراق را زمینگیر کند.
وی تصریح کرد: این رشد که جهاددانشگاهی نیز در همان دوران از مبدعان اصلی این حرکت علمی بود، پس از جنگ نیز ادامه داشت و خود را در شاخه های مختلف خود نشان داد که حوزه پیشرفت های نظامی و هسته ای از جمله آنها است.
وی یادآورشد: شاید عده ای بیان کنند که ایران در حوزه نظامی پیشرفت کرده است ولی چرا در بخش های دیگر این پیشرفت دیده نمی شود. پاسخ به این سوال روشن است زیرا باید ایران را با همین ظرف موقعیتی و تاریخی خود مقایسه کرد. آیا ایران هم مثل کشورهایی چون آلمان و فرانسه از چند صد سال سابقه دانشگاه داری و.... بهره می برده است؟ رشد فنی و صنعتی چند سال در ایران سابقه داشته است؟ ایران را باید با کشورهای که در ظرفت موقعیتی خود هستند مقایسه کرد.
رئیس پارک علم و فناوری استان قم یادآورشد: از دیگر سوی صنایع نظامی یکی از مهمترین آوردگاه های قدرت فنی و مهندسی و صنایع های تیک در سراسر دنیا به شمار می روند. فراموش نکنیم که اولین کامپیوتر جهان در صنایع نظامی ساخته وبه کار گرفته شد. صنایع مخابراتی و تاسیساتی و ارتباطی و... که بسیاری از آنها امروزه در دسترس همگان قرار گرفته است وابسته همین صنایع نظامی است.
وی گفت: رشد صنایع نظامی در ایران نشان دهنده این عنصر است که در آینده می‌توانیم از همین درگاه به توسعه فناورانه بیشتر در عرصه های مختلف برسیم. قطعا رشد صنایع نظامی در ایران خبر بدی برای عرصه تکنولوژی نیست و کسانی که در این عرصه فعالیت دارند می‌دانند که ایران با این رشد توانسته است که ذهنیت بسیاری از جهانیان را نسبت به قدرت ملی ما تغییر دهد.
اخوان بیان کرد: برای تبدیل علم به فناوری و کاربردی کردن آن در صحنه‌ زندگی، به سه رکن نیروی انسانی، نهادها و سازمان‌ها و منابع مالی تامین کننده نیاز داریم، در تحلیل تحولات علمی و فناوری نیز باید گفت که منشا این تحولات در همان بحبوحه تظاهرات انقلابی کلید خورد، مردمی با دست‌های خالی، علیه رژیمی تا بن دندان مسلح قیام کردند و از طریق توانمندی و خلاقیت خود، پیروزی را کسب کردند و مشابه این روند در عرصه‌ی فناوری و علم نیز رخ داد.
رییس پارک علم و فناوری قم ادامه داد: در حال حاضر 44 پارک علم و فناوری فعال در کشور وجود دارد که بیش از 7 هزار شرکت در آن‌ها مستقر می‌باشند، این شرکت‌ها در سال گذشته 90 هزار میلیارد تومان فروش داشته‌اند، به گفته کارشناسان، 1هزار تریلیون دلار، ظرفیت اقتصاد مبتنی بر دانش در ایران است، در استان قم نیز 6مرکز رشد وجود دارد که در سال گذشته مبلغ 100میلیارد تومان فروش داشته اند و رتبه 8 را از جهت شرکت‌های دانش بنیان در کشور دارد.
وی یاداورشد: یکی شرکت‌های استان به فناوری زیستی دست پیدا کرده تا معضل ذرت‌های آلوده در کشور را حل کند و این راه حل نیز در مراحل بررسی است.
وی تصریح کرد: در نتیجه می‌توان گفت که عده‌ای که بیان می‌کنند رشد و پیشرفت در کشور ما به واسطه عنصر گذر زمان محقق شده نه انقلاب اسلامی باید گفت که اگر کشور ایران را با کشورهای منطقه و هم پیشینه خود مقایسه کنیم که هیچگاه نه درگیر جنگ شدند و نه تحریم، می توان نگاه بهتری به نقش نرم افزار و ظرفیت درونی انقلاب در این رشد داشت.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/129997/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تسلیت رئیسی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

مبارزات آیت الله کاشانی علیه رژیم صهیونیستی + موشن گرافیک

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

لحظات حساس از نجات نوزاد ٣ روزه توسط اپراتور هلال احمر قم + فیلم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

برگزاری رویداد استارتاپی شتاب در قم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

تقویم و اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

آیت الله رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد بازدید کرد

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف

روستای فردو از افتخارات استان قم است

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

پیکر مادر شهید «حسن محمدی» به خاک سپرده شد

اجتماع مردم قم در حمایت از اجرای طرح حجاب و عفاف

اگر این علائم را در چشم دارید نگران باشید

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

فک پلمب چاه‌های مسدود شده شهرداری قم

پورعباس: کنکور در سلامت کامل برگزار شد

لحظات حساس از نجات نوزاد سه روزه توسط اپراتور هلال احمر

رادان: تمام آبرویمان را برای دین و ارزش‌های اسلامی می‌گذاریم و از این راه عقب‌نشینی نخواهیم کرد

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

برگزاری همایش ائمه جماعات استان قم

مرگ دردناک مرد تبریزی زیر چرخ های قطار مسافربری

اقدام شیطانی مرد شیاد به زنان در نقش شرکت در مراسم ترحیم