عصر قم

آخرين مطالب

نگاه علما و مسوولان به انتخابات؛

رقابت و سلامت عناصر ضروری انتخابات و جمهوریت نظام سیاسی

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - نگاه به قانون و رعایت خط قرمزهای آن در تبلیغات نامزدها همواره مورد توصیه مسئولان ملی و استانی برای برگزاری انتخاباتی بانشاط و پرشور در فضایی آرام است.

انتخابات در حقیقت پدیده‌ای شکل‌گرفته در بستر قانون برای تحقق مردم‌سالاری دینی و پایه اساسی برای جمهوریت در نظام جمهوری اسلامی ایران است، بنابراین ماهیتی قانونمند دارد و همه ابعاد آن بر اساس قواعد حقوقی از پیش تعیین‌شده و منظم استوار است.
به همین خاطر شکل‌گیری فضای رقابتی میان نامزدها در زمان تبلیغات انتخابات نیز باید مبتنی بر قانون و اخلاق باشد تا انتخابات بر اساس الگوی تعیین‌شده به اهداف خود دست یابد.
در همین رابطه خبرنگار ایرنا به بررسی اهمیت رعایت قانون در تبلیغات انتخاباتی از نگاه شماری از علما و مسئولان استان قم پرداخت.
نامزدها از وعده‌ دروغ و تخریب دستگاه‎های نظام بپرهیزند
امام‌جمعه قم گفت: نامزدهای انتخابات مجلس از دادن وعده‌های دروغ و غیرعملی و تخریب نهادها و دستگاه‌های نظام بپرهیزند.
آیت‌الله سید محمد سعیدی گفت: آفرین بر شما مردم ایران که در این امتحان بزرگ بااقتدار و عزت پیروز شدید؛ اما امتحان بزرگ و مهم دیگر شما، حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوم اسفندماه امسال است.
وی بابیان اینکه این امتحان بزرگ قواعد و ساختار خودش را دارد، بیان کرد: باید مردم، نامزدها و هواداران آن‌ها، این مسائل را رعایت کنند و خودشان را ملزم به رعایت این قواعد و ضوابط بدانند، تا این امتحان بزرگ هم درست و سالم برگزار شود.
وی اظهار کرد: کسب رای برای نامزدها هرچند رمز موفقیت در انتخابات است، اما این رای باید حلال باشد، یعنی با رعایت اصول شرعی و اخلاقی این رای‌ها کسب‌شده باشد.
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) افزود: نامزدها به‌جای توهین، تخریب و دروغ‌پردازی علیه رقیب خودشان و یا دستگاه‌های نظام؛ باید تلاش کنند از طریق شرح و ارائه برنامه‌های خودشان، شایستگی خودشان را برای تصدی این منصب خطیر اثبات کنند.
نماینده ولی‌فقیه در استان قم خاطرنشان کرد: مواجهه صادقانه با مردم از ضرورت‌های اصلی سلامت رقابت‌های انتخاباتی است؛ باید نامزدها به این امر پایبند باشند.
وی افزود: دادن وعده‌های دروغ و یا غیرعملی به مردم، یکی از شاخص‌هایی است که مردم می‌توانند تشخیص دهند که نامزد آن‌ها چه کسی است.
وی بابیان اینکه مردم هوشمند هستند و فریب وعده‌های توخالی نامزدان را نمی‌خورند، گفت: دستگاه‌های نظارتی نیز نباید بگذارند، عده‌ای با دادن وعده‌های دروغ و غیرعملی رای مردم را بربایند و آنگاه در مجلس به زدوبند بپردازند.
وی گفت: هزینه‌های میلیاردی تبلیغاتی برای رفتن به مجلس، یکی از روش‌های غلط و خطرناک است؛ چون بدون شک کسی که با چنین هزینه‌های سنگین به مجلس راه می‌یابد، اگر از مال خودش باشد، به فکر جایگزینی این هزینه‌ها خواهد بود و اگر از کسی یا جریانی وام گرفته باشد، وامدار دیگران باشد، از فردای نمایندگی باید همه توان خودش را صرف بازپرداخت بدهی‌های خودش کند، و در این راه چه خیانت‌ها و ظلم‌هایی را مرتکب می‌شود و چه چیزها و سندهایی را تن به امضایش می‌دهد که ننگ ملت و مملکت است.
امام‌جمعه قم گفت: برای تشخیص نماینده اصلح راه‌های گوناگونی وجود دارد؛ یکی از راه‌هایی که به‌صورت غیرمستقیم انسان می‌تواند کاندیدای اصلح را بشناسد، حامیان و اطرافیان این کاندیداهاست، اولا خود این کاندیداها باید دید از چه کسانی طرفداری و حمایت می‌کنند، طرفدار مستضعفان، محرومان و ملت عزیز هستند یا طرفدار کسان دیگر.
وی افزود: ثانیا باید دید چه کسانی از این کاندیداها حمایت و طرفداری می‌کنند، نوع فرد یا جریان حمایت‌کننده مشخص می‌کند که این کاندیدا با چه هدف و انگیزه‌ای وارد جریان انتخابات شده است و حامیان او با چه هدفی از او طرفداری می‌کنند.


عصر قم


انتخابات براساس اصل امانت‌داری برگزار می‌شود
استاندار قم نیز در این رابطه گفت: ما در برگزاری انتخابات هیچ‌وقت آخرت خود را به دنیای دیگران نخواهیم فروخت و بر اساس اصل امانت‌داری روند انتخابات را پیش خواهیم برد.
بهرام سرمست بیان کرد: امنیت، سلامت، بی‌طرفی و جلب مشارکت حداکثری هدف مسئولان قم در برگزاری انتخابات پیش رو است.
وی بیان داشت: رفتار انتخاباتی مردم با نتیجه واقعی انتخابات متفاوت بوده و ممکن است در روزهای آخر نتیجه معادلات تغییر کند.
استاندار قم گفت: با اعتلای فرهنگ انتخاباتی در بین داوطلبان و مردم، بداخلاقی‌های انتخاباتی کاهش خواهد یافت.
سرمست اظهار کرد: فضای تعامل و همدلی در قم موج می‌زند که یکی از مزیت‌های اصلی این استان در پیشبرد برنامه‌های آتی مانند انتخابات دوم اسفند است.
وی تصریح کرد: امام راحل بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در اولین فرصت بنای انتخابات و رجوع به آرای مردم را نهاد.
سرمست بیان داشت: انقلاب اسلامی در طول 40 سال گذشته به‌صورت متوسط هرسال یک انتخابات را تجربه کرده است.
استاندار قم خاطرنشان کرد: وجود نهادهای مختلف تصمیم‌گیری در ایران نشان از نوعی مردم‌سالاری دینی و بر اساس اصل انتخابات دارد.
وی ابراز کرد: داوطلبان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای دفاع از حقوق خود به قانون انتخابات اشراف کامل داشته باشند و خود را بی‌نیاز از مطالعه آخرین اصلاحات و قوانین انتخاباتی قلمداد نکنند.
سرمست تاکید کرد: داوطلبان به اخلاق و رفتار انتخاباتی کاملا پایبند باشند، اخلاق انتخاباتی نامزدها باید بر اساس پایبندی به مقوله صداقت و راست‌گویی باشد.
استاندار قم یادآور شد: بهترین و کامل‌ترین تعریف در علم سیاست، صداقت است، داوطلبان نسبت به حوزه قدرت خود در دادن وعده‌های انتخاباتی اشراف داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: داوطلبان به اصل امانت‌داری بر اساس وعده‌ها و مسئولیت‌هایی که بر عهده می‌گیرند پایبند باشند.
تخلفات انتخاباتی را با مردم در میان می‌گذاریم
همچنین مدیرکل دادگستری قم گفت: درصورتی‌که داوطلبان مجلس مرتکب جرم انتخاباتی و نقض قانون شوند به مردم معرفی‌شده و می‌توان از ادامه حضور آن‌ها در عرصه انتخابات جلوگیری به عمل خواهد آورد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی مظفری با اشاره به این‌که ستاد پیشگیری جرایم انتخاباتی دادگستری از روزهای قبل تشکیل‌شده است، افزود: درصورت احراز جرم انتخاباتی توسط داوطلبان به جرایم آنان به‌صورت فوق‌العاده در محاکم دادسرا و جرایم دادگستری قم رسیدگی خواهد شد.
مظفری گفت:‌ داوطلبان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی حقوق مردم را در تبلیغات رعایت کنند و به درک و بصیرت آن‌ها احترام بگذارند.
رییس دادگستری قم گفت: دادن وعده‌های دروغ طبق قانون جرم و خلاف است و ستاد نظارت می‌تواند نسبت به برخورد با داوطلبان متخلف ورود پیدا کند.
وی تصریح کرد: اجرای دقیق و شفاف انتخابات مهم‌ترین هدفی است که دادگستری قم به دنبال آن است.
وی افزود:‌ دفاع از حق‌الناس در بخش‌های مختلف در مبحث نظارت و اجرا مدنظر قرار خواهد گرفت.
مظفری گفت: داوطلبان در تبلیغات انتخاباتی به حقوق مردم احترام بگذارند و پا از قانون فراتر ننهند.
رییس دادگستری قم بیان داشت: هیات نظارت و اجرایی انتخابات برای اجرای انتخابات سالم عزم جدی دارد.
وی افزود: مردم قم نماینده‌ای می‌خواهند که به آرمان‌های انقلاب پایبند باشند و نسبت به اجرای ارزش‌های اصیل امام راحل حساسیت داشته باشند.
وی اظهار داشت: داوطلبان در امر تبلیغ شان و جایگاه مردم را حفظ کرده و به هر روشی به دنبال جذب رای نباشند.


عصر قم


20 هزار تن روند انتخابات قم را برگزار می‌کنند
معاون استاندار قم نیز با اشاره به آمادگی قم برای برگزاری انتخابات دوم اسفندماه، گفت: 20 هزار تن در جریان برگزاری انتخابات در این استان در بخش اجرا و نظارت مشارکت خواهند کرد.
بیژن سلیمان پور بیان کرد: قم از اردیبهشت‌ماه سال جاری برای برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای در حال برنامه‌ریزی و تامین زیرساخت‌ها بوده است.
وی تصریح کرد: قم ازنظر اجرایی، پشتیبانی، آموزشی، نظارتی و موارد دیگر در یک فضای تعامل و مبتنی بر مر قانون قرار دارد.
وی اهمیت انتخابات را موردتوجه قرارداد و تصریح کرد: انقلاب اسلامی در تمام ارکان و شقوق آن وابسته به انتخابات و رای مردم است.
سلیمان پور اضافه کرد: جلب مشارکت حداکثری مهم‌ترین مساله ای است که در انتخابات پیش رو دنبال می‌شود.
همچنین معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم بیان کرد: لازمه اجرای انتخابات سالم و بی‌طرف نظارت موثر بر اجرای قانون است .
محسن بهشتی اضافه کرد: اعضای هیات بازرسی بر انتخابات قم با سخت‌گیری فراوان انتخاب‌شده و آموزش‌های لازم به آن‌ها ارائه‌شده است.
وی یادآور شد: به عقیده ما انتخابات حق‌الناس است و بر همین اساس هیات بازرسی بر اساس امانت‌داری و بی‌طرفی فعالیت خواهد کرد.
عوامل انتخابات درقم بی‌طرفانه عمل کنند
در همین رابطه فرماندار قم با تاکید بر اینکه عوامل برگزاری انتخابات به‌ویژه بازرسان در شعبه‌های اخذ رای نباید از کاندیدای خاصی حمایت کنند، گفت: در روز انتخابات این حرف‌ها سَم مهلک‌ است، ما برای رای دادن تکلیف شرعی داریم، ولی بی‌طرف هستیم و باید بی‌طرفانه در انتخابات رفتار کنیم.
مرتضی حیدری کل افراد فعال در برگزاری انتخابات قم را 20 هزار تَن اعم از هیات های نظارت و بازرسی، ستاد انتخابات و نیروهای نظامی و انتظامی ذکر کرد، و گفت: نبودن نظم در این افراد موجب به هم ریختن اوضاع می‌شود، و هدف از برگزاری این جلسه‌ها نیز برقراری نظم در انتخابات است.
فرماندار قم با بیان اینکه اگر در مقایسه با دوره‌های گذشته اطلاعات و قوانین جدیدی وجود دارد باید به بازرسان ابلاغ شود، خاطرنشان کرد: کلیه اقدام‌ها در راستای حُسن جریان انتخابات از سال گذشته آغاز و مراحل مختلف آن طی شده است، بازرسان نیز انتخاب شدند تا بر این حُسن جریان نظارت داشته باشند.
وی تصریح کرد: نماینده فرماندار، هیات بازرسی و هیات نظارت باید اگر متوجه اشتباهی می‌شوند، رفیقانه، صمیمانه و دوستانه برابر قانون در همان لحظه اول تذکر بدهند.
فرماندار قم خطاب به بازرسان گفت: اگر احساس تکلیف می‌کنید که باید برای فلان شخص یا جریان تبلیغ نمایید، از بازرسی استعفا بدهید، وقتی در موقعیت بازرسی انتخابات قرار گرفتید باید بی‌طرف باشید و فارغ از باور فکری و اعتقادهای قلبی، رفتار انتخاباتی شما باید بی‌طرفانه باشد تا هیچ‌کس احساس پایمال شدن حقش را نکند.
وی همچنین نماینده فرماندار را مهم‌ترین فرد موجود در هر شعبه عنوان کرد، و افزود: این نماینده با مرکز مرتبط است و تمام اقدام‌هایی که در شعبه انجام می‌گیرد، نیز باید مدنظر او باشد و این ساختار انتخابات است، ازاین‌رو حفظ احترام او ضروری است.
فرماندار قم با اشاره به اهمیت حضور پرشور در انتخابات، گفت: ان‌شاءالله با صمیمیت، رفاقت و نظم شاهد برگزاری یک انتخابات باشکوه در قم باشیم.
وی با تاکید بر حضور به‌موقع بازرسان در شُعَب اخذ رای استان، گفت: تفاوت این دوره انتخابات با دوره‌های گذشته این است که رای گیری باید دقیقا ساعت هشت صبح شروع شود و فرمانداری، استانداری و وزارت کشور فعالیت‌ها را رصد می‌کنند، از این رو همه دست‌اندرکاران یک ساعت قبل از زمان رسمی انتخابات در شعبه‌ها حضور یابند.
انتخابات میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، دوم‌ اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.
سه نماینده از حوزه انتخابیه قم راهی مجلس شورای اسلامی می‌شوند؛ همچنین این استان یک نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارد.
در جریان برگزاری انتخابات 669 شعبه اخذ رای در حوزه انتخابیه قم دایر می‌شود، همچنین بر اساس برآورد جمعیت قم، بیش از 800 هزار تن در این استان واجد شرایط رای دادن هستند.
برچسب‌ها
قم انتخابات مجلس شورای اسلامی قانون اساسی تبلیغات انتخاباتی
پروندهٔ خبری
گام چهارم انتخابات مجلس، تبلیغات نامزدها

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/130150/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

داستانک/ شنوایی کم

انجام بزرگترین تونل نوری در بلوار پیامبر اعظم(ص)/جانمایی بیش از 200 المان شهری در قم

تقویم و اوقات شرعی جمعه 31 فروردین ماه 1403 به افق قم

برگزاری همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب در قم

بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه 1403

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

ایرانی‌ترین غیرایرانی

پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران

آغاز همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

برپایی نمایشگاه در خیال در قم

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

استاندار قم: ‌درآمدی عمده‌ای جز محل دریافت مالیات نداریم

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

25 درصد تخفیف پرداخت عوارض شهرداری قم تا پایان تیرماه

درخواست رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره قبرستان بقیع

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

آتش سوزی در شرق تهران با 6 کشته

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک