عصر قم

آخرين مطالب

انتخابات 98

زمینه‌های حضور جوانان برای حضور در عرصه تصمیم‌سازی فراهم نیست سیاسی

  بزرگنمايي:

عصر قم - ایسنا/قم فعالان دانشجویی استان قم از چالش‌هایی سخن گفتند که امروزه سد محکمی را پیش روی جوانان متخصص و کارآمد برای حضور در عرصه تصمیم سازی و تصمیم گیری در سطح کلان کشور ساخته است.

در نشست «بررسی چالش‌های حضور جوانان در مجلس شورای اسلامی» که با حضور جمعی از فعالان دانشجویی استان قم برگزار شد، برخی از موانع موجود فراروی جوان‌گرایی در مجلس و موانع ورود جدی نسل جوان به خانه ملت ارزیابی شد.
در ابتدای جلسه امیر حسین صادقی دبیر سابق انجمن اسلامی پردیس فارابی دانشگاه تهران با اشاره به نقش جوانان در اداره کشور و مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در کشورما در مورد نقش جوانان حرفهای خوبی زده می‌شود و در مورد جوانگرایی دیدگاه‌های مثبتی وجود دارد و اینکه باید به جوانان میدان داده شود در جاهای مختلفی مطرح است.
این فعال دانشجویی افزود: حرفها و سخنان زیادی در مورد اهمیت حضور جوانان در عرصه‌های مختلف وجود دارد، اما متاسفانه بسیاری از این حرفها در عمل معنای واقعی خود را از دست داده است.
وی تصریح کرد: ما در عرصه جوان‌گرایی و واگذاری امور با مشکلاتی مواجه هستیم که از آن جمله عدم اعتماد نسل گذشته به جوانان امروز و تمامیت خواهی برخی از افراد از نسل اول انقلاب که فقط خود را صاحبان انقلاب می‌دانند و سیاست قبضه قدرت در دست عده‌ای از مسئولان از جمله این موانع است.
صادقی خاطرنشان کرد: جوان گرایی به معنای سپردن مسئولیت به جوانان است در حالی که این مساله گاهی تنها در حد شعار است و قدرت در دست جوانان نیست و بسیاری از عوامل به طور جدی برای حضور جوانان مانع‌تراشی می‌کند.
وی بیان کرد: همه مردم باید مشارکتی جدی در سیاست داشته باشند و از همه احزاب نیز در جمع سیاستمداران باشد، اما متاسفانه جای رشد در احزاب نیست.
دبیر سابق انجمن اسلامی عنوان کرد: برخی از قوانین دست و پاگیر از جمله سن بالای 30 سال و فوق لیسانس، مانع از حضور جوانان کارآمد و توانا به مجلس می‌شود در حالی که در بسیاری از کشورها، کارآمدی به مدرک و سن نیست.
وی افزود: در جامعه ما، احزاب قدرتی دارند و تنها افرادی که شناخته شده‌اند می‌توانند رای بیاورند و جوانانی که شناخته شده نیستند نیز شانسی برای ورود به مجلس ندارند.
صادقی خاطرنشان کرد: اگر احزاب قوی باشند، ممکن است بتوانتد جوانان را بپروراند و آنها را به مردم معرفی کند، اما می‌بینیم هنوز فرهنگ اعتماد به جوان و میدان‌داری آنان هنوز به خوبی تبیین نشده
است.
وی گفت: ممکن است جوانی نیز بتواند به مجلس راه پیدا کند ولی تا چه اندازه توان تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری دارد؟ قطعا حضور جوانان نیز در مجلس با محدودیت‌هایی از سوی برخی نهادهای تصمیم‌گیر مواجه می‌شود.
این فعال سیاسی عنوان کرد: واقعیت این است که احزاب نیز با محدودیت‌هایی مواجه‌اند و چون اجازه فعالیت اقتصادی ندارند نمی‌توانند جوانان را نگه دارند و افراد قدرتمندی را برای ورود به سیاست پرورش دهند، به نظر می‌رسد قوانین احزاب نیاز به اصلاح دارد و آموزش‌هایی نیز برای اعضاء لازم است.
وی بیان کرد: اگر قرار است جوان وارد حوزه سیاسی و حاکمیتی شود، نیاز به آموزش دارد و باید در کسب مهارت‌های لازم موفق باشد.
دبیر سابق انجمن اسلامی تصریح کرد: یکی از شاخصه‌های مهم در انتخاب جوانان، روحیه انقلابی‌گری است البته نباید این تعریف منجر به آن شود که به افراد برچسب‌های بی‌اساس زده شود و یا مثلا انقلابی‌گری را متعلق به حزب و جناح خاصی بدانند.
وی خاطرنشان کرد: ما حتی در مسائل مختلف با دیگر جناح‌ها، اختلافاتی داریم اما برای رسیدن به گفتمانی مشترک نیاز به هم‌اندیشی و هم‌فکری داریم و کانون‌های فعال سیاسی در دانشگاهها و بسیج دانشجویی می‌توانند با هم‌افزایی به این زبان مشترک دست یابند.
در ادامه محمد مهدی تقی لو فعال دانشجویی بیان کرد: شاید دانشگاها در تربیت جوانان کارآمد ایده‌آل نباشند، اما نمی‌توان منکر توانمندی و کارآمدی جوانان در عرصه‌های مختلف شد.
وی عنوان کرد: در بسیاری از موارد در تدوین سند چشم‌انداز و نقشه راه، افرادی آن را تدوین می‌کنند که جوان نیستند و شاید با نیازهای جوانان نیز آشنا نباشند، باید سندهای چشم‌انداز جوانان با حضور افرادی از جنس جوان تدوین شود تا بتوان نیازها و مطالبات را دقیق‌تر رصد کرد.
تقی لو خاطرنشان کرد: اگر چه راه برای جوانان باز است تا به رشد و شکوفایی برسند اما به دلیل اینکه عده‌ای هنوز جوانان را قبول ندارند در گلوگاههای اصلی اقدام به مانع تراشی می‌کنند.
وی گفت: در برخی از مسئولیت‌ها برای جوانان از جمله مجلس شورای اسلامی نیز شرایطی چون عقبه فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی را مطالبه می‌کنند و کاری به تحصیلات و کارآمدی و توانایی و علم و تخصص ندارند.
این فعال دانشجویی افزود: علت ضعف احزاب عدم آموزش است، در حالی که آموزش رکن مهمی در پیشبر اهداف و توانمندسازی است و می‌توان ظرفیت‌هایی را در احزاب به وجود آورد که حکمران هایی را برای مسئولیت‌های خطیر تربیت کنند.
وی بیان کرد: به دلیل بی‌توجهی به ظرفیت‌های احزاب در به کارگیری جوانان، لطمه‌های زیادی متحمل شدیم و عنان کار و رشد و شکوفایی جوانان در عرصه سیاست از کف جوانان رفته است.
در این جلسه مصطفی پورعبداللهی مسئول شورای بسیج دانشجویی دانشگاه صنتعتی قم نیز عنوان کرد: تحقق ویژگی‌های اصلی در کارآمدی جوانان، حاصل یک سری فرآیندهاست و تجربه اهمیت زیادی در کارآمدی دارد، در حالی که یکی از ایرادات جوانان، فقدان تجربه کافی است.
وی بیان کرد: برای کارآمدی و رسیدن به توانمندی در عرصه سیاسی و اجتماعی، باید هزینه کرد تا بتوان نقش اصلی را به جوانان سپرد، هر کس در مقیاس توانمندی لازم می‌تواند عهده دار مسئولیتی شود البته باید شاخص‌هایی را از جمله تخصص و کارآمدی و روحیه انقلابی در نظر گرفت.
پورعبداللهی گفت: باید بتوان در شرایط فعلی، جوانان متخصص و انقلابی و کارآمد را مشخص کرد، رهبری در منویات خود شرایط مهمی را برای روحیه انقلابی‌گری بیان کرده است و این شرایط به هیچ عنوان مد نظر برای یک قشر یا یک حزب خاصی نیست و همه می‌توانند در شجاعت و تخصص و کارآمدی و پایبندی به نظام این شاخص‌ها را داشته باشند.
وی افزود: به نظر می‌رسد اول باید اهداف را مشخص کرد، سپس به جوانان کارآمد و متخصص میدان داد و البته بدون نظارت نمی‌توان در این عرصه ورود کرد، جوانان در مرحله اول باید خود را اثبات کنند و مسئولان نیز فرصتی برای اثبات آنها بدهند.
مسئول شورای بسیج دانشجویی دانشگاه صنتعتی قم عنوان کرد: نمی‌توان در این شرایط منکر ضعف احزاب شد، احزاب گاهی به خودشان لطمه می‌زنند و در برخی مواقع، تنها در موقع انتخابات فعال می‌شوند و برخی از احزاب نیز تنها به فکر گرفتن رای هستند، بدون شک نگاه حزبی و جناحی ما را به جایی نمی‌رساند.
وی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به نقطه مشترکی در شرایط حضور جوانان در مجلس شورای اسلامی و یا دیگر مسندها، نیاز به گفتمانی دقیق داریم، از طرفی باید روحیه مطالبه‌گری در جوانان را افزایش داد و در هدف‌گذاری، بتوانیم به مدلی قابل دسترس برسیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/131342/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

دستور استاندار قم برای رسیدگی به مشکلات تیم‌های ورزشی

ضرورت حل مشکل کمبود سرانه کتابخانه‌های عمومی قم

جمعیت زیرپوشش تامین اجتماعی قم به 848 هزار و 381 نفر رسید

20 میلیون تن پسماند ساختمانی در قم انباشت شده‌است

زنگ هفته سلامت در قم نواخته شد

جمع آوری روزانه 700 تن زباله و پسماند خانگی در قم

امدادرسانی‌ نیروهای بسیج و سپاه در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

فیلمی از لحظه انفجار مغازه عطرفروشی

حمله شرور قمه‌به دست به خودروی پلیس

امدادرسانی 112 روستا در سیستان و بلوچستان

‏ویدئویی از سرقت با خونسردی کامل و بدون ماسک از پارکینگ و انباری یک مجتمع

قتل راننده تاکسی ترکیه‌ای به دست مسافر ایرانی

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه در چند استان

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

◄ افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

روزانه 700 تن پسماند شهری در قم تولید می‌شود

ضرورت حل مشکل کمبود سرانه کتابخانه های عمومی قم

رشد 70 درصدی ساخت کلاس درس در قم

امدادگران آمریکایی در حال آزمایش لباس های جت گرانشی

گروگان‌گیری دختر 16 ساله در تهران

مشاهده 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

ارسال مواد غذایی به سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان توسط نیروی هوایی ارتش

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار درباره زایمان تقویمی

تصاویری از خسارت سیل امارات

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

تجهیز40 هزار هکتار اراضی خراسان جنوبی به سامانه‌ نوین آبیاری

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در رودبار

اظهارات خانواده شهیدی که در اولین ماموریتش به شهادت رسید

آغاز ثبت‌نام پشت کنکوری‌ها جهت ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره

پورعباس: سازمان ملی سنجش در مرحله ابلاغ توسط شورای انقلاب فرهنگی قرار دارد

سعدی‌خوانی مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

مصرف کود‌های یارانه‌ای در قم افزایش می‌یابد