عصر قم

آخرين مطالب

کرونا و آوار شایعات در قم سیاسی

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم – ایرنا – چند روزی است که پای کرونا ویروس مانند 34 کشور دیگر به ایران نیز باز شده است، ویروسی ضعیف ولی پر سر و صدا که پشت آوار انبوهی از اخبار و شایعات در حال جولان دادن بر روح و روان مردم است.

اگر چه وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی قم بارها تاکید کرده است مردم اخبار را تنها از طریق منابع رسمی و تأییدشده دنبال کنند ولی به نظر می‌رسد علاقه به شنیدن اخبار تازه پیرامون این ویروس پر هیاهو، به بازار شایعات دامن زده است.
یک بار با انتشار فیلم منتسب به یک پرستار در یکی از بیمارستان‌های قم، بار دیگر به نقل از فلان دکتر قمی، همه و همه فارغ از میزان صحت و سقم یا انگیزه افراد برای انتشار این مطالب، قطعا یک نتیجه مشخص دارد، بی‌اعتمادی به آمارهای رسمی و ایجاد رعب و وحشت در میان مردم. شایعاتی که در کسری از ثانیه در شبکه‌های اجتماعی منتشر و انبوه باز نشر آن، بر بار روانی این بیماری افزوده است.
از آمار مبتلایان تا توصیه‌های من‌درآوردی، از ابتلای فلان مسئولان و فلان عالم به کرونا تا القای وضعیت بحرانی از جمله موضوع‌هایی است که حجم بالایی از شایعات کرونایی را در روزهای اخیر به خود اختصاص داده است. بازار رفیق و آشنای پزشک و پرستار داشتن در فلان بیمارستان هم که در شبکه های اجتماعی داغِ داغ است.
خبرنگار ایرنا همچنین کسب اطلاع کرده است که به دلیل فضای روانی شدید پیرامون ابتلا به این ویروس، یکی از بیماران قمی که علائم آنفولانزا داشته، از ترس ابتلا به کرونا، دچار سکته شده است که همین موضوع نشان از بار سنگین روانی پیرامون این ویروس است.
خبر داری؟!
«یکی از پرستارهای کامکار خبر داد که دیشب (....) تا فوتی داشتن، همه جوان و بدون سابقه بیماری .. خیلی سفارش کرد که مراقب باشید و شوخی نگیرید این ویروس رو ..گفت از خونه خارج نشید ..».
«یکی از فامیل های دورمون در اثر کرونا فوت کرد گفتن اصلا اجازه ندادن تشیع بشه حتی شستشو هم ندادن (...) میلیون حق دفن و کفن گرفتن خاکش کردن فقط قبر رو به خانواده ش نشون دادن»؛ « همسایه ما هر روز یه لیست از مردگان ارائه میده ، کاملا معلومه که چرت و پرت میگه ... ینی من واقعا از حرفای بی مدرک و دلیلش خسته شدم ،رومم نمیشه بهش بگم بسه دیگه !!!»
این‌ها نمونه‌های از این شایعات است.
لایو یکی از پرستاران بیمارستان کامکار و ادعای مرگ چند نفر از بیماران این بیمارستان بر اثر کرونا، نیز یکی از این موضوعات داغ‌ فضای مجازی در 24 ساعت اخیر بوده است، فیلمی که پس از سر و صدای فراوان در شبکه‌های اجتماعی، شب گذشته با یک لایو دیگر توسط همان پرستار اصلاح و از احساساتی شدن خود برای بیان این صحبت‌ها عذرخواهی کرده بود.
دانشگاه علوم پزشکی قم در اطلاعیه شماره یک خود ضمن تاکید بر پیگیری اخبار از طریق منابع و رسانه‌های رسمی آورده است: «همشهریان و رسانه های محترم نظر به ضرورت و اهمیت ویژه اطلاع رسانی دقیق و صحیح از وضعیت اخیر، مقتضی است انتشار اخبار و اطلاعات ارسالی از مبادی مختلف خودداری نموده و منحصرا اطلاعیه ها و اخبار صادره از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی قم به عنوان مرجع اصلی را منتشر نمائید.»
یک منبع آگاه در دانشگاه علوم پزشکی قم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد که بسیاری از مطالب منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی غیر صحیح، نادرست و در برخی موارد از اساس کذب دانست و گفت:« به نظر می رسد برخی از مردم هم علاقمند به شنیدن شایعات هستند.»
وی گفت: « وزارت بهداشت آخرین و دقیق ترین آمار ابتلا به ویروس کرونا و تعداد فوتی های ناشی از این بیماری را روزانه اعلام و هیچگونه پنهانکاری در این زمینه وجود ندارد، اطلاع رسانی شفاف و دقیق پیرامون این بیماری جزو خطوط قرمز وزارت بهداشت است. مثبت بودن قطعی ابتلا به کرونا منوط به انجام 2 آزمایش است و تا زمانی که جواب این آزمایش ها مشخص نشود، امکان اعلام قطعی به کرونا وجود ندارد»
آخرین آمارها
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور به 245 نفر و فوت ناشی از آن در مجموع به 26 نفر رسیده است.
کیانوش جهانپور روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره آخرین آمار ابتلای قطعی و فوت ناشی از ویروس کرونا افزود: از روز گذشته تاکنون با توجه به افزایش آزمایشگاه‌های تشخیص ویروس کرونا، 106 ابتلای قطعی تشخیص داده شده و در این بازه زمانی هفت نفر فوت کرده‌اند. در نتیجه در مجموع 245 نفر ابتلای قطعی و 26 نفر فوت ناشی از ویروس کرونا در کشور داریم.
وی ادامه داد: از این 106 ابتلای قطعی جدید، 38 نفر در تهران، 23 نفر در گیلان، هفت نفر در قم، یک نفر در همدان، هشت نفر در اصفهان، هفت نفر در مازندران، پنج نفر در اردبیل، سه نفر در البرز، یک نفر در خراسان رضوی، سه نفر در سمنان، دو نفر در کرمانشاه، سه نفر در لرستان، یک نفر در کردستان، یک نفر در یزد، یک نفر در آذربایجان غربی و دو نفر در آذربایجان شرقی تشخیص داده شده است.
جهانپور بامداد پنجشنبه در حساب توییتر خود نوشته بود: تعداد آزمایشگاه‌های مورد تایید برای تشخیص کرونا از دو آزمایشگاه به هفت و تا پایان هفته 15 و ظرف هفته آتی به 22 آزمایشگاه خواهد رسید. این ظرفیت آزمایشگاهی در مقایسه با کشورهای همتراز، کم نظیر و حتی در پیک نمودار شیوع بیماری کووید 19 پاسخگوی نیاز خواهد بود.
عطش آمار و اطلاعات مردم را باید دریافت
به نظر می رسد، یکی از نیازهای حیاتی امروز جامعه، اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی بیشتر است و توجه بیشتر به آموزش و بویژه آموزش سوادرسانه ای و ابعاد مختلف جنبه روانی این بیماری تا عطش آماری و غریزه کسب اطلاعات بیشتر، هر چه بهتر پاسخ مناسب بگیرد.
بویژه آنکه انتشار این بیماری از قم موجب شده است تا رسانه‌های بیگانه فرصت را برای عقده‌گشایی پرداخته و در ویژه‌برنامه‌هایی به بزرگنمایی و سیاه نمایی از این شهر بپردازند، موضوعی که با اخبار و فیلم‌های منتشر شده و مستند از داخل بیمارستان‌های محل نگهداری بیماران مبتلا به کرونا در قم طی روزهای اخیر این تلاش تا حد زیادی خنثی شده است.
اما در این میان، فعالان فضای مجازی مدال مضحک ترین این موج سازی ها را به یک شبکه معروف سلطنت طلب داده اند که در گافی جالب درحالی‌که بیش از 10 سال از رحلت آیت‌الله بهجت می‌گذرد، این شبکه مدعی شد که ایشان برای شفای کرونا توصیه‌هایی داشته‌است. /
برچسب‌ها
ویروس کرونا قم گیلان آنفولانزا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها هراس جهانی از ویروس کرونا

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/131974/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم و اوقات شرعی جمعه 31 فروردین ماه 1403 به افق قم

برگزاری همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب در قم

بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه 1403

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

ایرانی‌ترین غیرایرانی

پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران

آغاز همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

برپایی نمایشگاه در خیال در قم

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

استاندار قم: ‌درآمدی عمده‌ای جز محل دریافت مالیات نداریم

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

25 درصد تخفیف پرداخت عوارض شهرداری قم تا پایان تیرماه

درخواست رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره قبرستان بقیع

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

آتش سوزی در شرق تهران با 6 کشته

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک

پیش‌بینی بارش پراکنده در قم

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

آسمان مال من است

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

انفجار کپسول گاز در شرق تهران با 6 کشته