عصر قم

آخرين مطالب

آیت الله فاضل لنکرانی:

وجوب حفظ جان انسان در رأس احکام فقه شیعه قرار دارد سیاسی

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه در راس احکام واضح فقه شیعه وجوب حفظ جان انسان قرار دارد، گفت: سفارش و تشخیص پزشکان بر هر انسانی لازم است.

به گزارش خبرگزاری مهر ، متن پیام آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پی حوادث دردناک اخیر کشور در خصوص بیماری و ویروس کرونا به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
خدمت همه برادران و خواهران ایرانی و مؤمن و انقلابی عرض سلام دارم و باید حوادثی که این روزها در کشور اتفاق افتاده و این ابتلاء بزرگی که به ویروس کرونا مردم عزیز ما خصوصاً مردم عزیز و انقلابی استان قم به آن مبتلا هستند نکاتی را همه ما مورد توجه قرار دهیم.
اولین نکته این است که باید بدانیم تمام اینها امتحان الهی است. اگر یک انسان یا افراد متعددی مبتلا به کسالت می‌شوند خود مرض و کسالت یکی از امتحانات خداوند نسبت به بشر دارد.
بشر همانطور که در حال سلامت در حال امتحان است که از سلامت خودش برای سعادت خودش و برای سعادت جامعه چگونه بهره می‌برد؛ از مبتلا شدن به کسالت هم در یک امتحان دیگری قرار می‌گیرد تا ببیند درجات ایمان و اعتقاد خودش به مبدا و معاد را بررسی کند.
انسان در اثر یکی از این امراض حالت یاس برای او به وجود آید یا نه ایمانش قوی‌تر شود و به خدا بیشتر پناه ببرد. این امراض برای همین است که درجات ایمانمان بالا رود. بالاخره عمر انسان تمام می‌شود اما وجود این کسالت‌ها انسان را در استحکام ایمان معین می‌کند و در این آزمایش بزرگ قرار می‌دهد.
من این خاطره را از مرحوم والد آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) که ایشان در ایام زندگی به کسالت‌های فراوانی مبتلا بودند و همیشه در هر کسالتی این نکته را به ما می‌فرمود این کسالت‌ها مراتب توحید و مراتب ایمان من را بسیار قوی کرده و زمانی می‌فرمودند چرا خداوند در نماز برای برخاستن و نشستن فرموده ذکر بحول الله و قوته را بگویید مگر یک ایستادن و نشستن نیاز به حول و قوه خداوند دارد؟ حول و قوه خداوند باید برای مجموعه کائنات باید باشد.
فرمودند در اثر کسالت‌هایی که پیدا کردم برای من مسجل شد که در کوچک‌ترین و ساده‌ترین امور زندگی حول و قوه الهی دخالت دارد. مقصودم از بیان این مطلب این است که مبادا برای کسی یاس و نا امیدی به وجود بیاورد. در کنار این کسالت‌ها درجه ایمان انسان را بالا برود و موفقیت در این امتحان به همین است که بتوانیم در این امتحان الهی یقین خود را نسبت به قیامت و عالم پس از دنیا بیشتر کنیم.
همه پزشکان، مسئولان و پرسنل بیمارستان‌ها این روزها یک کار جهادی انجام می‌دهند
نکته دوم که باید عرض کنم تشکر از همه پزشکان، مسئولان و پرسنل بیمارستان‌ها که امروز یک کار جهادی انجام می‌دهند. امروز حضور در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها و معالجه و رسیدگی به مریض‌هایی که به چنین ویروسی مبتلا هستند یقیناً جهاد در راه خداست.
من از همه ایشان به سهم ناچیز خودم تشکر می‌کنم و خدا را شکرگزارم که برادر بسیار عزیز خودم به عنوان یکی از پزشکان در بیمارستان‌های قم مشغول انجام وظیفه است و حضور جدی و فعال دارد. دعا می‌کنیم خداوند پزشکان و پرستاران را حفظ کند و تا بتوانند جامعه ما را پرستاری و مراقبت کنند و امیدوارم با این بحران به وجود آمده علم پزشکی ایران رونق چندانی پیدا کند. این گرفتاری‌ها سبب می‌شود نواقصی که وجود دارد مسئولان به آن پی ببرند و آینده کشور تأمین بشود.
در رأس احکام واضح فقه شیعه وجوب حفظ جان انسان قرار دارد
نکته سومی که باید عرض کنم این است که قول و تشخیص پزشکان و سفارش‌هایی که ایشان می‌کنند بر هر انسانی لازم است. من خود که در کنار آیت الله العظمی فاضل لنکرانی بوده‌ام می‌دیدیم ایشان نسبت به رعایت دستورات پزشکان چقدر اهتمام داشتند و این سیره همه مراجع ما بوده و هست.
ما مرجع تقلیدی را نداریم که در زمان کنونی با رشدی که علم پزشکی کرده است از دستورات آن استنکاف کرده باشد. اگر پزشکی به یک مرجع تقلید گفته باشد روزه بر شما حرام است آن مرجع تقلید دیگر روزه نمی‌گیرد و اساساً این از خاصیت و ارزش و عظمت فقه شیعه است.
فقه شیعه به حدی مستحکم است که در رأس واضح احکام فقه شیعه وجوب حفظ جان انسان قرار دارد. تمام این عباداتی که برای خداوند انجام می‌دهیم اگر مزاحمت با حفظ جان انسان داشته باشد این یک امر بسیار واضح در فقه و اصول ماست که در مساله تزاحم حفظ جان مقدمه بر اینهاست. نه تنها مقدم است در برخی از موارد فقهاء تصریح کرده‌اند کسی که روزه یا نماز برای او ضرر داشته باشد گرفتن روزه یا خواندن نماز بر او حرام است. ضوابط فقهی ما از جهت مراجعه، اعتماد و از نظر لزوم عمل به دستورات پزشکان بسیار روشن است.
امام خمینی (ره) در برخی فتاوای فرمودند اگر در زمستان کسی بخواهد برای گرفتن وضو به حیاط بروند و با آب سرد وضو بگیرد و سردی آب برای پوست او ضرر داشته باشد فرمودند قاعده لاحرج در آنجا جریان پیدا می‌کند و وضو را برطرف می‌کند. بنابراین مسئله کاملاً روشن است. امروز هم در رسانه‌های معاند با دین و شیعه و انقلاب دنبال این هستند که تقابلی بین طب و دین قرار دهند. مردم عزیز ما بیدار باشند که فقه ما بسیار منطقی و مستحکم و قوی‌ترین دستورات را در این حوزه دارد.
مریضی‌ها علاوه بر ارتقا معنوی انسان، باعث افزایش یقین انسان به خداوند متعال است
آخرین نکته‌ای که باید عرض کنم این است در روایاتی که داریم این مریضی‌ها علاوه بر اینکه ارتقا معنوی انسان است و باعث افزایش یقین انسان نسبت به خداوند متعال است؛ خداوند برای این مریضی جایگاهی قرار داده است و آن را کفاره گناهان انسان قرار داده است. پیامبر ( ص) فرمودند اگر مؤمن در بدن خودش چیزی که موجب اذیت او هست را داشته باشد خداوند از گناهان او صرف نظر می‌کند.
این امراض کفاره گناهان ما هست. در این ماه مبارک رجب دعا می‌کنیم خداوند همه ما را از این امتحان الهی سربلند بیرون بیاورد مسؤولین را هرچه بیشتر برای خدمت به این ملت عزیز که همه چیزشان را برای اسلام و انقلاب فدا کردند؛ مصمم‌تر کند و قدم‌های بسیار بزرگی برای رشد و تعالی این نظام اسلامی ان شاء الله برداشته شود.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/132046/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

تسلیت رئیسی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

مبارزات آیت الله کاشانی علیه رژیم صهیونیستی + موشن گرافیک

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

لحظات حساس از نجات نوزاد ٣ روزه توسط اپراتور هلال احمر قم + فیلم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

برگزاری رویداد استارتاپی شتاب در قم

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

تقویم و اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 به افق قم

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

آیت الله رئیسی از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد بازدید کرد

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

اجتماع مردم قم در حمایت از طرح حجاب و عفاف