عصر قم

آخرين مطالب

جهش تولید در سایه بایدهای زیست‌محیطی اقتصادی

جهش تولید در سایه بایدهای زیست‌محیطی
  بزرگنمايي:

عصر قم - قم ـ ایرنا ـ در شرایط کنونی اقتصادی در کشورمان، مسؤولان امر باید در راستای «جهش تولید» نسبت به تسهیل و رفع موانع تولید در بخش های مختلف اهتمام ویژه ای داشته باشند، اما بدون تردید رشد و توسعه اقتصادی به شکل پایدار اگر در بستر حفاظت از منابع زیستی و رعایت بایدها و نبایدهای زیست محیطی نباشد، به بیراهه خواهد رفت.

در طلیعه سال 1399 مقام معظم رهبری بر اساس یک سنت دیرینه و به فراخور نیاز روز جامعه و اقتضائات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، شعار حکیمانه ای را با عنوان «جهش تولید» برای سال جدید برگزیدند تا به عنوان سرلوحه و محور فعالیت ها، مبنای تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها به ویژه در حوزه های اقتصادی در کشورمان باشد.
امسال همچون یک دهه گذشته، حضرت آیت الله خامنه ای با توجه به ضرورت استقلال و خودکفایی کشور در شرایط تحریم و مقابله با اقدامات خصمانه دشمنان و نیز لزوم دستیابی به اقتصاد مقاومتی و رشد و توسعه پایدار با تکیه بر توانمندی ها و ظرفیت های بومی، این شعار اقتصادی را در روز نخست سال جدید مطرح کردند.
«جهش تولید» شعاری است که در ادامه تلاش ها برای حمایت از کالای ایرانی و رونق تولید و بر اساس سه محور «اقتصاد، اشتغال و تولید» شکل گرفته است و بدون تردید باید به سمت و سوی توانمندسازی و استحکام بخشی به اقتصاد و بهبود وضعیت معیشتی مردم به پیش برود.
اما آنچه در این میان بسیار حائز اهمیت بوده و باید به دقت مورد توجه قرار بگیرد، ضرورت پایداری اقتصاد و تولید در کشور است و بدون در نظر گرفتن این مهم، تمامی اقدامات، برنامه ریزی ها و تلاش ها در راستای رونق تولید بی نتیجه بوده و در نهایت، اهداف کوتاه مدتی را محقق می کند که کارآمدی لازم را هرگز نخواهد داشت.
بر اساس مطالعات دانشگاهی متعدد این موضوع به اثبات رسیده است که رشد اقتصادی بلندمدت و دستیابی به توسعه پایدار، بدون در نظر گرفتن ضوابط و ملاحظات زیست محیطی در ابعاد گوناگون و توان اکولوژیک، هرگز امکان پذیر نخواهد بود، اما متأسفانه گاهی این یافته های علمی و موضوعات بدیهی در کشورمان مورد غفلت واقع می شود.
از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب اسلامی در سیاست های کلی محیط زیست که در آبان ماه سال 1394 به رؤسای قوا ابلاغ کردند، بر اصلاح شرایط زیستی جامعه، جرم انگاری تخریب محیط زیست، پایش مستمر و کنترل منابع و عوامل آلاینده و الزام به رعایت استانداردها و شاخص های زیست محیطی در قوانین و برنامه های توسعه تأکید کرده اند.
ایشان همچنین در این ابلاغیه، خواستار گسترش اقتصاد سبز و حمایت از سرمایه گذاری ها و فناوری های سازگار با محیط زیست در کشور شده و ضمن تأکید بر توسعه صنعت کم کربن، لزوم توجه به توان اکولوژیک و ممانعت از انتشار انواع آلودگی ها در جامعه را مورد توجه جدی قرار داده اند.
اما متأسفانه در سال های گذشته، عده ای سودجو، قانون گریز و راحت طلب از میان فعالان اقتصادی و مسؤولان، با سوءاستفاده از شعارهای اقتصادی در کشورمان به عنوان اهرم فشار، به دنبال دورزدن و کمرنگ ساختن قوانین و ضوابط زیست محیطی بوده اند و این یک آسیب بسیار جدی است که بدون تردید با تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی و سیاست های کلان کشور تضادی آشکار دارد.
به طور قطع در شرایط کنونی اقتصادی در کشورمان و در راستای دستیابی به «جهش تولید»، مسؤولان امر باید نسبت به تسهیل و رفع موانع تولید در بخش های مختلف اهتمام ویژه ای داشته باشند، اما همانگونه که در بالا ذکر شد، رشد و توسعه اقتصادی اگر در بستر حفاظت از منابع زیستی و رعایت بایدها و نبایدهای زیست محیطی نباشد، به بیراهه خواهد رفت.
اگر در صدور مجوزهای زیست محیطی برای احداث و بهره برداری از واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی، اهمال، اغماض و یا مسامحه صورت بپذیرد، شاید در ابتدا به رشد فزاینده صنعت و افزایش تولید و اشتغالزایی منجر شود، اما در بلندمدت روبه افول خواهد گذاشت و ضمن ناکارآمد ساختن نیروی انسانی متخصص و ماهر، هزینه های جبران ناپذیری به سلامت عمومی جامعه و تولیدناخالص کشور تحمیل می کند.
بنابراین برای گام نهادن در مسیر «جهش تولید» در کشور با هدف دستیابی به اقتصاد مقاومتی و حفاظت از محیط زیست، مسؤولان امر در بخش های مختلف ملی و استانی باید تولیدکنندگان و سرمایه گذاران را - به ویژه در فضای پساکرونایی که ان شاء الله بزودی با پایبندی هر چه بیشتر مردم به ضوابط و توصیه های بهداشتی و همت بیش از پیش مسوولان به شکستن چرخه شیوع این ویروس رخ دهد - به سمت بهره مندی از تکنولوژی های سبز و پیشرفته و راه اندازی مشاغل سبز همچون گردشگری هدایت کرده و حمایت های خود را از صنایع آلاینده کاهش دهند.
همچنین باید ضمن اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و فرهنگسازی زیست محیطی در جامعه، اعتبارات تخصیص یافته برای پاسداری از محیط زیست در جامعه نیز افزایش یافته و مشوق های مناسبی برای صرفه جویی در استفاده از حامل های انرژی قرار داده شود و پیشگامی دولت در این زمینه نیز بسیار مهم و مؤثر خواهد بود.
برچسب‌ها
مقام معظم رهبری قم جهش تولید اقتصاد مقاومتی
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/133575/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

دامغان لرزید

جزئیاتی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

مرگ غم‌انگیز تازه عروس و داماد در شب عروسی

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

اختصاص بیش از 2 هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه های راه و شهرسازی استان قم

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران