عصر قم

آخرين مطالب

بیم قم از اوج‌گیری دوباره سفرها و شیوع کرونا سیاسی

بیم قم از اوج‌گیری دوباره سفرها و شیوع کرونا
  بزرگنمايي:

عصر قم - قم- عدم رعایت کامل قرنطینه خانگی توسط برخی از افراد، فعالیت بسیاری از اصناف غیرضرور به‌رغم مصوبات استانی و ادامه سفرهای نوروزی و بازگشت بیش از 200 هزار مسافر نوروزی نگرانی‌های جدی را در بین مردم قم ایجاد کرده است و همچنین دست کم 40 درصد ورودی مسافران از سایر شهرها به مقصد قم در مقایسه با مدت مشابه پارسال ادامه دارد.

به گفته کارشناسان، در داخل شهرها بهترین استراتژی برای قطع زنجیره کرونا در خانه ماندن است، افراد نباید از خانه بیرون بیایند. فروشگاه‌ها، محل‌های تجمع، پارک‌ها، تالارها، مراکز مذهبی همه باید بسته شود. با این اقدامات درصد مهمی روبه‌جلو رفته و برنامه‌ریزی‌های کلان نتیجه‌بخش می‌شود. مرحله آخر قرنطینه اجباری مردم در خانه است که در برخی کشورها اجراشده است اما دولت همچنان بر این باور است که با اعتماد و درخواست از مردم و تعهد اجتماعی افراد می‌توان وارد این مرحله نشد.
بدون شک قطع زنجیره انتقال ویروس در مرتبه اول با تعهد اجتماعی صورت می‌گیرد نه تحکم اجتماعی اما اگر دراین‌بین عده‌ای بخواهند سلامت جامعه را فدای خوش گذارانی و تفریحات چندروزه خود بکنند، بهترین راهکار از نظر مدیریت بحران و کارشناسان، استفاده از شیوه‌های قهری مثل اعمال جریمه، محدودیت یا ممنوعیت آمد و شد، قرنطینه اجباری افراد ورودی به شهر و ... چون بسیاری دیگر از کشورهای درگیر با این همه گیری مرگ بار است.
ویروس کرونا در کمین همه ما است و با هر رفتار نامناسب خود سبب گسترش بیماری کرونا می‌شویم و واقعیت رفتارهای بسیاری از ما نشان می‌دهد که موضوع را جدی نگرفته‌ایم و باوجود همه توصیه و هشدارها، زندگی عادی توسط عده‌ای در جریان است که این موضوع می‌تواند به‌شدت خطرآفرین باشد.
به قول طلاب علوم دینی "بهترین دلیل برای امکان یک‌چیز وقوع آن است" که برای اثبات این مساله می‌توان دقایقی به ترافیک سنگین ورودی‌های استان توجه شود، خودروهایی که از شهرهای دیگر روانه قم می‌شوند و پلاک‌های بومی پرشماری که خروجی‌های استان را ترک می‌کنند، مساله نگران‌کننده‌ای که می‌تواند ناگهان فاجعه جبران‌ناپذیری را برای استان و شهرهای هدف به همراه داشته باشند.
بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت روزانه حدود 150 نفر در کشور براثر بیماری کرونا جان خود را از دست می‌دهند، این موضوع نشان می‌دهد که این بیماری موضوع بسیار جدی است و صحبت از مرگ وزندگی و غم‌های ناشی از آن در میان است.
مساله وقتی نگران‌کننده‌تر می‌شود که مسئولان وزارت بهداشت رسماً اعلام می‌کنند و مساله تب سنجی که هنگام ورود و خروج مسافران در ورودی‌های شهرها صورت می‌گیرد به‌تنهایی هیچ ارزشی ندارد و نمی‌تواند تضمینی در شناسایی افراد مبتلا و بویژه ناقلان باشد.
دیروز چهارشنبه "علی‌رضا رییسی" معاون وزیر بهداشت به‌صراحت بیان کرد که تب سنجی به‌تنهایی ارزشی ندارد. بیش از 90 درصد افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند در طول درگیری تب دارند. اما 44 درصد در ابتدا تب ندارند. اما این تعداد هم در طول زمان تب خواهند داشت بنابراین غربالگری بر اساس تب سنجی این افراد تشخیص داده نمی‌شود.
در شرایطی که تمام کشور درگیر یک دشمن مشترک و مرگبار است بدون شک هر نوع سفرغیرضرور یک " عنصر نامطلوب" در مدیریت کرونا و قطع زنجیره انتقال است، اما چه می‌شود کرد وقتی عده‌ای در کمال خودخواهی با راهی شدن در جاده‌ها دوره کنترل، مرگ‌ومیر و خسارت‌های مادی و معنوی شیوع کرونا را بیشتر می‌کنند.
200 هزار قمی راهی سفرهای نوروزی شدند / حجم مسافرت های نوروزی به قم همچنان نگران کننده است

عصر قم

خبرهای تلخی که از یکسو از سفر 200 هزار از مردم قم به سفرهای نوروزی و - البته به گفته ناظران - به شهرها و مناطق آباو اجدادی خود رفته‌اند و از سوی دیگر میزان ورود مسافران نوروزی به قم همچنان بالاست و تاکنون به 40 درصد مدت مشابه سال قبل رسیده است.
این واقعیت دو سویه، هیچ توجیهی در شرایط بحرانی کشور ندارد و مدیران و کارشناسان را نگران موج دیگری از شیوع کرونا در قم و افزایش مبتلایان و قربانیان بیماری کووید 19 کرده است.
"بهرام سرمسـت" روز چهارشنبه با اشاره به سفر 200 هزار نفر از استان قم به سایر استان‌ها گفت: این افراد می‌توانند موجب شیوع موج دوم کرونا در قم باشند و بایستی این افراد مورد تست قرار بگیرند.
مطلبی که رییس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز از آن به‌شدت گله‌مند بوده و خواستار قرنطینه این افراد در زمان بازگشت و اعمال محدودیت‌های ویژه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا است.
" محمدرضا قدیر" چهارشنبه در ضمن گفت گویی، بیان کرد: 200 هزار تن از مردم قم در ایام عید به مسافرت رفته و از استان خارج‌شده‌اند و باید تمام این افراد هرلحظه برگشت از سفر مورد ارزیابی و پایش قرارگرفته و در صورت نیاز قرنطینه شوند.
وی اضافه کرد: این افراد باید بعد از بازگشت از سفر تا مدتی قرنطینه باشند و تمام اطرافیان و نزدیکان از برخورد با آن‌ها خودداری کنند.این 200 هزار شهروند قمی د هر چه زودتر به استان برگردند تا موارد مشکوک را از بین افراد سالم جدا کنیم.
از سوی دیگر خبرنگار ایرنا در خصوص حجم بالای مسافرت های نوروزی از شهرها و استان های دیگر به قم نیز نظر "جواد شاکری" رئیس مرکز مدیریت راه های قم را جویا شد.
وی گفت که از تاریخ بیست و پنجم اسفندماه سال گذشته تا سوم فروردین ماه جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تنها 62 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
شاکری افزود: در نوروز 99 تعداد کل خودروهای وارد شده به استان قم از تاریخ بیست و پنجم اسفندماه سال گذشته تا سوم فروردین ماه جاری،‌ 517هزار و 931 دستگاه ثبت شده،‌ که این میزان در مدت مشابه نوروز 98،‌ یک میلیون و 353 هزار و 483 دستگاه بوده است.
به گفته برخی کارشناسان، "ما فرزندان تأخیر هستیم" و اگر تصمیم محدودیت سفر قبل از عید نوروز عملیاتی می‌شد و از روشی فراتر از خواهش و تمنا، جلوی این قبیل سفرها که بسیاری از آن‌ها با جنبه تفریحی نیز دارند گرفته می‌شد امروز نگرانی از توزیع مجانی و سیار ویروس کرونا تا این حد موجب نگرانی و اضطراب مردم نمی‌شد.
حالا سؤال اینجاست که در مقابل بازگشت این حجم از شهروندان قمی و مسافران نوروزی چه تدبیری قرار است برای کنترل کرونا درباره آن‌ها انجام بگیرد، چیزی که مسلم این است که به حال خود گذاشتن این افراد فاصله استان قم تا همه‌گیری کلی این ویروس را لبالب کند.
ورودی های استان قرنطینه اجباری شوند
در این میان برخی از کارشناسان و اهالی رسانه معتقدند اگر قرار است درباره این افراد به‌صورت منطقی عمل شود همه‌کسانی که از قم یا شهرهای دیگر اقدام به مسافرت کردند در زمان برگشت باید دست‌کم دو هفته در اردوگاه‌ها یا سوله‌های مخصوص با امکانات متوسط، قرنطینه شوند تا از شیوع پیک دوم کرونا جلوگیری شده و تنبیه اجتماعی نیز نسبت به این افراد صورت بگیرد.
قرنطینه و ارزیابی وضعیت جسمانی و سلامت این افراد و ایجاد سازوکارهای قانونی نسبت به اعمال رفتارهای بازدارنده از جانبان مجریان حاکمیتی یکی از مطالبه‌های جدی مردم وظیفه‌شناسی است که در این شرایط از تفریح و مسافرت‌های خود باوجود تمام تلخی‌های که داشت گذشتند تا گامی در سلامت جامعه بردارند.
قانون‌شکنی برخی از اصناف قم در روز روشن

عصر قم


علاوه بر حجم بالای سفرهای نوروزی که نگرانی‌های زیادی از جانب آن احساس می‌شود برخی از اصناف غیرضرور قم نیز به‌رغم مصوبه اتاق اصناف و سازمان صمت استان همچنان باز هستند و مانند روزهای عادی مشغول فعالیت می‌باشند.
گزارش‌های میدانی خبرنگار ایرنا، حاکی از باز بودن بسیاری از اصناف غیر ضرور در خیابان‌های پرترددی مانند صفاییه، 30 متری شهید کیوانفر، 20 متری شهید بهشتی، خیابان زنگارکی و غیره است و عملاً عمق خطر همه‌گیری کرونا در آن جدی گرفته نشده است.
همچنین قرنطینه خانگی در برخی مناطق شهر که اتفاقاً تعداد مبتلایان نیز در آن‌ها بیشتر است کمتر جدی گرفته می‌شود و در برخی ساعت شب، تفاوتی با روزها و شرایط معمولی در آن مشاهده نمی‌شود.
با جدی تر شدن خطر کرونا طرح فاصله گذاری اجتماعی و محدودیت‌های سفر قرار است به زودی انجام شود اما مساله مهمی که امروز باید به آن توجه شود، نحوه مدیریت و کنترل افرادی است که الان در سفرهای نوروزی به سر می برند و قرار است در روزهای آینده وارد شهرهای خودشان شوند.
به باور برخی ناظران، "طرح فاصله گذاری اجتماعی و کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا" که قرار است از بامداد جمعه 8 فروردین در سراسر کشور آغاز شود، هر چند تدابیر بسیاری خوبی پیش بینی کرده است اما تاخیر زمانی از یکسو و عدم پیش بینی قرنطینه اجباری مسافران بازگشتی از جمله چالش های این طرح خواهد بود.
به گفته آنان، این طرح به شرط این که قاطعانه اجرا شود و باز به میل و خواست مردم واگذار نگردد و ضمنا قرنطینه اجباری مسافران بازگشتی در آن لحاظ شود، می تواند تا حد زیادی موج دوم شیوع کرونا در کشور و قم را مهار کند.
به هر روی، کرونا پرده از چهره بی رحم خود برداشته و نشان داده که مساله شوخی برداری نیست و تاکنون اغلب کشورهای جهان را در نوردیده و بیش از 345 هزار تن را مبتلای خود کرده است، کرونا ویروس یک تهدید جهانی برای تمام بشریت است و ما در محدوده جغرافیایی خودمان باید به رسالتی که در کنترل و قطع زنجیره انتقال آن بر عهده داریم به درستی عمل کنیم.
خطر کرونا برای سلامت جامعه، تولید، اقتصاد، اشتغال و پیوندهای اجتماعی بسیار بیشتر از چیزی که تاکنون از آن پرده برداشته‌شده است، شکل برخورد قهری و تحکم‌آمیز بسیاری از کشورها در محدودیت‌های جدی رفت‌وآمد و اعمال جریمه‌های سنگین برای افراد بی‌توجه گوشه‌ای واقعیت‌های پنهان ویروسی است که هنوز فقط نوک یخ آن هویدا شده است.
به گزارش ایرنا، تا ساعت 14 عصر دیروز 505 تن به دلیل علایم حاد تنفسی و ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های قم بستری هستند، همچنین تاکنون 170 تن از کارکنان مراکز درمانی قم به این بیماری مبتلا شده‌اند که از 3 نفر از آن‌ها جان خود را ازدست‌داده‌اند.
شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های 36620023، 36620999، 36706030 و 36704368 (با پیش‌شماره 025) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.
کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت پنجم فروردین‌ماه اعلام کرد: بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی از ظهر دیروز تا امروز، یک هزار و 762 مورد جدید ابتلا به کووید 19 در کشور شناسایی شد و تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور به 24 هزار و 811 نفر رسید.
تاکنون 8 هزار و 913 نفر از مبتلایان به کرونا بهبودیافته‌اند؛ در طول 24 ساعت گذشته، 122 نفر جان خود را از دست دادند و مجموع درگذشتگان ناشی از این بیماری در کشور به یک هزار و 934 نفر رسید. /
برچسب‌ها
ویروس کرونا قم بهرام سرمست وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها هراس جهانی از ویروس کرونا

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/133653/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

دامغان لرزید

جزئیاتی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

مرگ غم‌انگیز تازه عروس و داماد در شب عروسی

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

اختصاص بیش از 2 هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه های راه و شهرسازی استان قم

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران