عصر قم

آخرين مطالب

مرگ در سایه کرونا؛ دفن مظلومانه سوگواری‌ غریبانه سیاسی

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم- در بین آثار زیانباری که کووید_19 به بار آورده، تدفین غریبانه متوفیان و ممنوعیت برگزاری مجالس ترحیم و غم های ناشی از آن، از غمگین ترین آثار شیوع این ویروس همه گیر جهانی است.

این روزها در زیر سایه تلخ کرونا اتفاقاتی در حال رخ دادن است که مشابه آن را هیچ‌کسی به یاد نمی‌آورد. جنس دغدغه‌ها تفاوت کرده و آن دل‌مشغولی‌های سابق رنگ‌باخته، پیش‌پاافتاده‌ترین کارها که روزگاری انجام یا ترک آن حساسیت ویژه ای نداشت، امروز به ممنوعه‌ترین کارها تبدیل‌شده است.
انسان چه می‌دانست روزی می‌رسد که در حسرت یک دورهمی ساده با عزیزان خود باشد؟ چه می‌دانست که آرزو می‌کند یک‌بار دیگر با آرامش در خیابان قدم بزند، بازار برود و سفر کند، این نعمت‌ها به چشم نمی‌آمد، اما امروز تبدیل به آرزو شده است چرا که انسان یک موجود اجتماعی است و اگر تعاملات روزمره را از او بگیریم بهانه‌ای برای شاد زیستن نخواهد داشت.
در کنار همه ناملایماتی که کرونا برای ما به ارمغان آورده، نتایج مثبتی هم می‌تواند برای آن برشمرد، مثل همین نعمت‌هایی که داشتیم و قدر نمی‌دانستیم، حقیقتا اگر بخواهیم مقاطع زندگی خود را به زمان پیش از کرونا و بعدازآن تقسیم‌بندی کنیم، بیراهه نرفته‌ایم. و شاید دنیای پساکرونا دنیای بهتری برای مردمان جهان باشد.
غمگین مثل یک غروب سرد پاییزی
در ذیل همین تقسیم‌بندی، اگر قبل از فراگیری کووید_19 فردی از دنیا می‌رفت، همه اقوام، دوستان و آشنایان دور و نزدیک، دورهم جمع می‌شدند و صفر تا صد کارها را انجام می‌دادند و اجازه نمی‌دادند بار مصیبت و هجران عزیز ازدست‌رفته برشانه های بازماندگان تا این اندازه سنگین باشد و غمناک باشد.
تا همین چند هفته پیش، در مراسم‌ عزا همه جمع می‌شدند، از آئین تدفین تا مراسم‌های ختم با کمک هم کارها را پیش می‌بردند، با حضور خود به بازماندگان تسلی می‌دادند، همین حضور و همین مراسم‌ها برای بازماندگان متوفی قوت قلب بود، از داغ آن‌ها می‌کاست، دلشان گرم می‌شد به اینکه کسانی حواسشان به آن‌ها هست و سنگینی فراق کمتر می‌شد.
همین‌که کسی می‌آمد و دست بر شانه بازماندگان می‌گذاشت، از زمین بلندشان می‌کرد، «غم آخر باشد» می‌گفت و سرسلامتی می‌داد، بخشی از دردها را تسکین می‌داد.
این اتفاقات در بخش اول تقسیم‌بندی مذکور یعنی ایام قبل از کرونا رقم می‌خورد، اما در بخش دوم یا همان روزهای کرونایی اوضاع به‌کلی تغییر کرده است.
خداحافظی تلخ با متوفیان کرونایی
اگر کسی براثر کرونا به دیار باقی سفر کند، بازماندگان درجه‌یک از برگزاری یک تشییع پیکر معمولی محروم هستند، پیکر متوفی با حضور دو الی سه تن از نزدیک‌ترین افراد به غریبانه‌ترین شکل ممکن تدفین می‌شود. البته جای گلایه‌ای هم نیست، اینکه چنین روندی ازنظر ملاحظات پزشکی و سلامت پذیرفته‌شده است، جای شکی ندارد، اما غربتی که متوجه این افراد می‌شود بسیار سنگین است.
تصور کنید حال کسی که پیکر پدر یا مادر خود یا عزیز دیگری از نزدیکانش را به همراه چند مامور تدفین به خاک می‌سپارد، عزیزی که یک‌عمر خاطرات مهر و محبت آن‌ها بر قلب فرزند حک‌شده، باید در مظلومانه‌ترین حالت به خاک سپرده شود.
به‌راستی چه دردی را تحمل می‌کند آن فردی که عزیز خود را این‌گونه بدرقه می‌کند، آن‌هم تنهای تنها، بدون اینکه کسی باشد که زیر بغل‌هایش را بگیرد و آرامش کند، آری " گنجشک‌ها! از شانه‌هایم برنخیزید/ روزی درختی زیر این ویرانه مرده است".
همه ما کم‌وبیش این جمله را شنیده‌ایم که «خدا نکند کسی در این روزها از دنیا برود»، دلیل هم مشخص است، اوج غربت و تنهایی است و به دلیل ممنوعیت تجمع، مجلس ختمی هم در کار نیست، بازماندگان متوفی باید در خانه‌ای قرنطینه شده با داغ خود کنار بیایند و فقدان عزیزی که تا چندی پیش در همان خانه نفس می‌کشید را تحمل کنند، چه کسی این حجم از اندوه را در یک چهاردیواری و بدون تسلیت اقوام می‌تواند تحمل کند.
برپایی مجالس ختم مجازی در گروه‌های خانوادگی و دوستانه پدیده دیگر این روزهای خانواده‌های داغدار کرونایی و سایر متوفیان کشور است. متوفیان دیگر که به علت فوتشان ابتلا به ویروس کرونا نیست هم تحت تاثیر چنین فضایی، مظلومانه به قبور گذاشته می‌شوند، مظلومانه سفر می‌کنند و برای آن‌ها هم برگزاری مراسم بزرگداشت و ترحیم ممنوع است.
این توصیفات صرفا اتفاقاتی است که ما می‌شنویم، اما معنا و سنگینی واقعی این غربت و درد را تنها داغ‌دیدگان این ایام درک و لمس می‌کنند.
سفرهای تفریحی به چه قیمتی؟

عصر قم


دراین‌بین عده‌ای از مردم که احتمالا بی‌خبر از این داغ‌های جان‌سوز بوده و یا از نزدیک شاهد آن نبودند یا خود را به غفلت زده اند، همچنان اصرار بر سفر کردن و عدم رعایت موارد بهداشتی دارند، می‌توان ادعا کرد کرونا هیچ تغییری درروند زندگی آن‌ها ایجاد نکرده و مانند سابق کارهای خود را در کمال بی‌تفاوتی انجام می‌دهند.
این افراد هیچ ملاحظه‌ای ندارند که ممکن است حامل ویروس خطرناک کرونا باشند، ویروسی که احتمالا افراد آسیب‌پذیر از آن‌ها مبتلا شوند و چه‌بسا جان خود را از دست بدهند.
این افراد بی‌توجه این مسائل، چگونه می‌توانند به این سادگی سلامتی و جان دیگران را نادیده بگیرند و به هر قیمتی به دنبال خوش‌گذرانی و سفر کردن باشند، حتی به قیمت مرگ یک انسان.
در این چند هفته کارشناسان همواره تاکید کرده اند که برای اینکه افراد کمتری جان خود را از دست بدهند و برای داغدار شدن هر چه کمتر مردم در این روزهای سخت، لازم است همه ما همت کنیم و سختی‌های در خانه ماندن را به جان بخریم تا حلاوت زندگی سالم را در روزهای آتی بچشیم.
در شرایط بحرانی و سخت باید کنار هم باشیم تا با کمترین هزینه از این مرحله سخت عبور کنیم، مهم‌ترین کاری که امروز می‌توان انجام داد پرهیز از ترددهای بی‌مورد است، چیزی که بیش از یک ماه است پزشکان و پرستاران از مردم عاجزانه درخواست و تمنا می‌کنند و با اجرای طرح محدودیت سفر و فاصله‌گذاری اجتماعی باید تدبیر منطقی برای تست سلامت و قرنطینه فوری افراد از سفر بازگشته در ورودی شهرها انجام بگیرد تا مگر زنجیره مرگبار این ویروس تا حدی قطع شود.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز شنبه اعلام کرد: تاکنون 35408 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و 2517 نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و 11 هزار و 679 نفر نیز بهبود یافته‌اند.
کیانوش جهانپور ادامه داد: به دنبال گسترش طرح بسیج ملی مقابله با کرونا تا امروز بیش از 57 میلیون نفر از مردم کشور با ثبت نام در این طرح ملی تحت غربالگری قرار گرفته‌اند. بر اساس یافته های قطعی آزمایشگاهی و از ظهر دیروز تا امروز 9 فروردین 1399 در کشور، 3076 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شدند و تعداد بیماران مبتلا شده به این بیماری به 35408 نفر رسید.
همچنین خوشبختانه تاکنون 11 هزار و 679 نفر از بیماران مبتلا به این بیماری، بهبود یافته و ترخیص شده اند و در طول 24 ساعت گذشته 139 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 جان خود را از دست دادند و تا امروز از وجود 2517 نفر در کشور محروم شده ایم.
طبق آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت، 3206 نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.
گفتنی است به طبق آمار رسمی وزارت بهداشت، 2893 نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.
برچسب‌ها
ویروس کرونا قم مسافرت علائم کرونا
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها هراس جهانی از ویروس کرونا

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/133724/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم و اوقات شرعی جمعه 31 فروردین ماه 1403 به افق قم

برگزاری همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب در قم

بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه 1403

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

ایرانی‌ترین غیرایرانی

پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران

آغاز همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

برپایی نمایشگاه در خیال در قم

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

استاندار قم: ‌درآمدی عمده‌ای جز محل دریافت مالیات نداریم

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

25 درصد تخفیف پرداخت عوارض شهرداری قم تا پایان تیرماه

درخواست رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره قبرستان بقیع

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

آتش سوزی در شرق تهران با 6 کشته

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک

پیش‌بینی بارش پراکنده در قم

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

آسمان مال من است

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

انفجار کپسول گاز در شرق تهران با 6 کشته