عصر قم

آخرين مطالب

حوزه علمیه شبکه تلویزیون اینترنتی تاسیس کند فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصرقم- حجت الاسلام علیرضا سبحانی از فضلای حوزه علمیه قم دراین نوشتار به بیماری کرونا و تعطیلی حوزه‌های علمیه در مقابل این رخداد ناگوار پرداخته و افزوده‌است: تاسیس شبکه‌های ماهواره‌ای علاوه بر هزینه‌هایِ ارزی و نیاز به امکانات پرهزینه شاید فعلا مقدور نباشد، ولی تاسیس تلویزیون‌های خانگی درموضوعات مختلف تاریخ، مهدویت، پاسخ به شبهات و… باید سریعا در دستور کار متصدیان امر قرار گیرد.

وی در بخش دیگر این نوشتار، بیان کرده است: به اعتقاد کارشناسان بعد از جنگ جهانی دوم (1324-1318ش) که حدود 70 تا 85 میلیون انسان در این نبرد خانمان سوز، جان خود را از دست دادند، ویروس کرونا مهم ترین رخداد قرن است؛ با این تفاوت که این ویروس همه جامعه جهانی را به معنای واقعی به خود مشغول ساخته و چند میلیارد انسان، به ناچاردر قرنطینه خانگی با این پدیده نوظهور دست و پنجه نرم می کنند. انسان گاهی به این می‌اندیشد که بشری که آسمان‌ها را توانسته فتح کند، چگونه درمقابل یک ویروس، اظهار عجز وناتوانی می‌کند.

سبحانی افزوده‌است: جدای از این‌که آیا این ویروس مُهلک یک حمله بیولوژیک و ساخته و پرداخته آزمایشگاهی است تا بدین وسیله دشمنان بشریت بتوانند به اهداف شوم و غیرانسانی خود برسند و یا یک رخداد طبیعی است، جامعه امروز جهانی را به‌شدت با چالش بی‌سابقه‌ای مواجه ساخته و بسیاری ازمشاغل، از کشاورزان و صنعتگران گرفته تا جوامع علمی را درگیر این متغیّر نموده‌است.

وی بیان کرده‌است: یک روز قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی یکی از مسئولان در مورد شرایط پیش آمده با بنده تماس گرفتند و در مورد اتفاقات اخیر در قم بحث و مقرر شد به اطلاع والد(آیت الله سبحانی) رسانده شود و با هماهنگی برخی اعاظم، روز جمعه اطلاع رسانی شد و درس ها از روز شنبه تعطیل شد؛ روز شنبه جناب آقای دکتر قدیر (رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم) به دیدار آیت الله سبحانی آمدند و طی گزارشی درخواست داشتند که یک پیام ویدئویی از ایشان ضبط شود تا جوّ بسیار سنگینی که درروزهای نخستین در فضای مجازی علیه شهر قم ایجاد شده است، مقداری تلطیف شده و مردم را به آرامش دعوت کنند.

وی با اشاره به پیام آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، بیان کردهاست: این پیام در رسانه‌های داخلی و بیگانه بازتاب گسترده‌ای داشت و عصر همان روز یکی از پزشکان قم با من تماس گرفت و از این این‌که ایشان توجهی به هشدارهای مسئولان پزشکی و اطبا داده اند، بسیار خرسند بود، چون برای تعطیل شدن برخی اماکن مذهبی، اختلاف نظر وجود داشت که بحمدالله به تدریج همه مسئولان به این وحدت نظر رسیدند.

سبحانی ادامه داده است: عقلانیّت یکی از ممیزات روحانیت شیعه بوده و حوزه و مراجع انصافا دراین رخداد خوش درخشیدند، و این در تاریخ  ثبت خواهد شد که علما نه تنها هیچ مخالفتی با نظر کارشناسان نکردند بلکه همراه آنها نیز بودند، همان ها که روحانیت را افراد متحجّر می پنداشتند، امروز در فضای مجازی، زبان به تمجید گشوده اند.

وی بیان کرده است: از روزهای نخستین که مساله غسل و تجهیز اموات کرونا بحث شد، عدّه ای جان برکف برای تسلّی خانواده های داغدیدگان به کمک آنها شتافتند و مستندهایی نیز تهیه شده که نشان از روحیه معنوی و عالی طلاب دارد که بدون هیچ چشم‌داشتی چه در مراحل درمانی و چه در مراحل دیگر، به وظایف انسانی و روحانی خود می پردازند، این صحنه‌ها در تاریخ ماندگار خواهد ماند چنان که در گذشته نیز در کمک به هم نوعان خود در مناطق سیل زده و دیگر مواقف، خوش درخشیدند.

سبحانی افزودهاست: آخرین باری که حوزه‌های علمیه تعطیل شد در ایام انقلاب بود و والد ما مدتی به جهت شرکت در خبرگان قانون اساسی در سال 1358، به ناچار تهران رفتند، برای مدت کوتاهی درس‌ها تعطیل شد، ولی بعد از مدت کوتاهی مجددا درس و بحث ها با جدیّت آغاز شد.

وی اضافه کرده‌است: بار دیگر در زمان جنگ و حمله هوایی  صدام به شهرهایی مانند قم، تهران و… حوزه ها  تعطیل شد، ولی این تعطیلی استمرار چندانی نداشت.

وی بیان کرده‌است: تعطیلی برای طلبه معنا ندارد، هیچ‌گاه به یاد ندارم در حوزه علمیه درسی بی جهت تعطیل شدهباشد،دراین ایام خاص همچنان فعالیت‌های علمی و پژوهشی در مؤسسه امام صادق(ع) دایر است.

وی بیان کرده است: تعطیلی حوزه اختصاص به ایام شهادت و یا ولادت ائمه معصومین (ع) و برخی رخدادهای ملّی است که البته طلاب در این روزها به وظایف دیگر خود می پردازند. والد در مدت 70 سالی که در حوزه کرسی تدریس دارند تاکنون به‌خاطر ندارند که روز 13 فروردین (روز طبیعت) درس ایشان تعطیل شده باشد، امسال شاید اوّلین سالی است که روز 13 فروردین درس و بحث ایشان تعطیل شده است!

وی اظهار داشته است: حوزه علمیه در آغاز دهه 70 با یک حرکت جهشی توانست به کمک نرم افزارهای علوم اسلامی تحولی را در حوزه IT ایجاد کند و بسیاری از دوره های کامپیوتر برای طلاب برگزار می شد.

سبحانی افزوده است: دهه 90 نیز با تحولی که درشبکه‌های اجتماعی و تلفن‌های هوشمند ایجاد شد، که به لحاظ تأثیرگذاری، قابل مقایسه با هیچ دوره ای نیست، از این فرصت بهرمند شده‌است، اخبار و اطلاعات در کمترین زمان، به اقصی نقاط عالم منتشر می شود و تقریبا زندگی بسیاری از مردم با شبکه اطلاعات گِره خورده است، البته با استفاده صحیح از فضای مجازی می توان معارف صحیح و اصیل در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

وی بیان کرده است:صدا وسیما به‌علت محدودیت هایی که دارد، شاید نتواند فرصت کافی برای علاقه‌مندان ایجاد کند، اما برخی که در این راه ذوق و علاقه داشته باشند فضای مجازی فرصت بی بدیلی برای آنان خواهد بود، البته برخی به‌صورت انفرادی قدم هایی برداشته اند که اگر به‌صورت منسجم برنامه ریزی شود، مؤثرتر خواهد بود.

وی گفته است: در پایان از تلاش‌های همه پزشکان، پرستاران، کادر درمانی تشکر می‌کنم و به فرموده آیت الله سبحانی، آنان فرشتگانی هستند در لباس انسان که به بشریت خدمت می کنند؛ والد ما هرگاه دست به دعا می شوند تنها شیعیان و مسلمانان را دعا نمی کنند، بلکه آرزو دارند این بلا از بشریّت رخت برکند.

سبحانی همچنین افزوده است: از مجموعه طلاب و روحانیونی که در این ایام با وجود مشکلات مالی و غیره مانند همیشه در شهرهای قم، تهران و… به مدد بیماران و خانواده های آنان شتافته اند، تشکر می‌کنم.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/134967/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم و اوقات شرعی جمعه 31 فروردین ماه 1403 به افق قم

برگزاری همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب در قم

بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه 1403

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

ایرانی‌ترین غیرایرانی

پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران

آغاز همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

برپایی نمایشگاه در خیال در قم

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

استاندار قم: ‌درآمدی عمده‌ای جز محل دریافت مالیات نداریم

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

25 درصد تخفیف پرداخت عوارض شهرداری قم تا پایان تیرماه

درخواست رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره قبرستان بقیع

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

آتش سوزی در شرق تهران با 6 کشته

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک

پیش‌بینی بارش پراکنده در قم

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

آسمان مال من است

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

انفجار کپسول گاز در شرق تهران با 6 کشته