عصر قم

آخرين مطالب

معاون راهداری به مهر خبر داد

عوارض جدید آزادراه‌ها هنوز ابلاغ نشده است/ تردد با همان 500 تومان اقتصادی

  بزرگنمايي:

عصر قم - معاون برنامه ریزی سازمان راهداری گفت: نرخ جدید عوارض آزادراه های دولتی هنوز به این سازمان ابلاغ نشده و عوارض خودروهای عبوری فعلا با نرخ های قبلی محاسبه می شود.

خداداد مقبلی در گفت وگو با خبرنگار مهر در خصوص عوارض جدید آزادراه‌های دولتی تصریح کرد: نرخ جدید عوارض صرفاً در شورای پول و اعتبار تصویب شده و هنوز به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ابلاغ نشده؛ نرخ‌های قبلی 4 سال است که تغییر نکرده است.
وی افزود: به محض اینکه این مصوبه در اختیار سازمان راهداری قرار بگیرد، ما نیز نرخ‌های جدید را به شرکت‌های آزادراه‌های تهران-قم، کرج-قزوین، بندرعباس-بندر شهید رجایی و کنارگذر غربی تبریز و همچنین شرکت مجری اخذ الکترونیکی عوارض این آزادراه‌ها ابلاغ خواهیم کرد تا نرخ‌های جدید را در نرم افزار مربوطه اعمال و از خودروهای عبوری کسر کنند.
معاون مدیریت و برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در زمانی که عوارض آزادراه تهران-قم 500 تومان بود، تراز درآمدی ما از اخذ عوارض در برابر هزینه‌های تعمیر و نگهداری آزادراه منفی بود؛ حتی اگر نرخ جدید هم اعمال شود، با توجه به تورم موجود، ممکن است باز هم هزینه‌های نگهداری راه از درآمد عوارضی بیشتر باشد.
وی ادامه داد: هزینه‌های ایمن سازی و نصب نیوجرسی‌ها در آزادراه تهران-قم بسیار بالاست که هر کیلومتری 600 میلیون تومان هزینه دارد که مجموعاً بیش از 70 میلیارد تومان به سازمان راهداری تحمیل هزینه خواهد کرد؛ به طور کلی در حال حاضر هم از سمت قم و هم از سمت تهران نصب نیوجرسی‌های مفصلی ادامه دارد تا به یکدیگر متصل شوند. گذشته از آن، در طول سال برخی نیوجرسی‌ها به دلایل گوناگون تخریب می‌شوند که باید جایگزین برای آنها نصب کنیم.
هزینه نگهداری هر کیلومتر آزادراه سالانه 100 میلیون تومان
مقبلی در خصوص هزینه‌های آزادراهها از قبیل لکه گیری آسفالت، رنگ آمیزی کف جاده (خطوط ممتد و مقطع)، روشنایی آزادراه، نصب و تعمیر علائم، نصب و تعمیر گاردریل و… بیان کرد: در حال حاضر برای هر متر خط کشی، 6 هزار تومان هزینه می‌دهیم، اگر بخواهیم در هر یک از باندهای رفت و برگشت آزادراه، 4 خط سفید شامل دو خط مقطع و دو خط ممتد طرفین باند را رنگ آمیزی کنیم، 240 هزار متر آزادراه با متری 6 هزار تومان چیزی حدود یک تا 1.5 میلیارد تومان هزینه دارد.
وی ادامه داد: برای نگهداری آزادراه، به طوری کلی هر کیلومتر 100 میلیون تومان هزینه دارد که مجموعاً به 12 میلیارد تومان می‌رسد؛ در مقابل 10 میلیارد تومان ما صرفاً از عوارضی آزادراه تهران-قم درآمد داریم.
هزینه نوساز آسفالت آزادراهها سرسام آور است
معاون سازمان راهداری درباره هزینه روکش آسفالت آزادراه‌های دولتی نیز اظهار داشت: هزینه نوسازی کل روکش آسفالت آزادراه تهران-قم، رقم بسیار بالایی است که امکان انجام آن با بودجه‌های دولتی وجود ندارد.
مقبلی با اشاره به اینکه هر تن قیر برای سازمان راهداری 4 میلیون تومان هزینه در بر دارد، گفت: هزینه‌های آسفالت نه تنها در آزادراه‌ها، در همه جاده‌های در اختیار سازمان راهداری، سرسام آور است؛ هزینه حمل کالا و همچنین هزینه خرید، تعمیر و نگهداری ماشین آلات راهسازی و راهداری از دیگر هزینه‌هایی است که فشار زیادی به سازمان راهداری وارد می‌کند. به عنوان مثال قیمت هر لودر با برند کوماتسو 1.5 تا 1.8 میلیارد تومان قیمت دارد؛ قیمت «بولدوزر 275» کوماتسو یا کاترپیلار ، 5 تا 6 میلیارد تومان است؛ دست دوم هم کسی آن را نمی‌فروشد چون وارد کشور نمی‌شود؛ خودروهای چینی مجبوریم وارد کنیم که پس از دو سال گارانتی آن به پایان می‌رسد و هزینه‌های تعمیر به گردن سازمان راهداری می‌افتد.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/134979/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

دامغان لرزید

جزئیاتی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

مرگ غم‌انگیز تازه عروس و داماد در شب عروسی

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

اختصاص بیش از 2 هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه های راه و شهرسازی استان قم

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

داستانک/ شنوایی کم

انجام بزرگترین تونل نوری در بلوار پیامبر اعظم(ص)/جانمایی بیش از 200 المان شهری در قم

تقویم و اوقات شرعی جمعه 31 فروردین ماه 1403 به افق قم

برگزاری همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب در قم

بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود