عصر قم

آخرين مطالب

گل‌کوچیک با کرونا در قم ورزشی

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم- کودکان و نوجوانانی که بدون توجه به خطرات کرونا به‌صورت دسته‌جمعی مشغول بازی هستند در حالی که کرونا فقط چند قدم و یا کمتر از آن با آن‌ها فاصله دارد.

همه جا صبحت از کرونا است و دیگر جایی در دنیا وجود ندارد که کووید 19 خودش را به آنجا نرسانده باشد، نگرانی از این ویروس در جان تمام جهان رخنه کرده است اما در این بین کودکان و نوجوانان به دلیل ویژگی‌های شخصیتی و رشد احساسی و شناختی در معرض خطرات بیشتری هستند.
نوجوانی دوره سختی است و همه‌گیری کرونا آن را سخت نیز کرده است، مشاهدات میدانی ما نشان از قرنطینه شکنی و بازی‌های گروهی در کوچه‌ها و پارک‌ها دارد. هر چه که به ساعت‌های پایانی روز نزدیک می‌شویم زمین‌ بازی های محلی شاهد حضور بیشتر نوجوانان و کودکان است.
تازگی و ناشناخته بودن کرونا، انبوهی از اطلاعات درست و غلط را به وجود آورده که یکی از غلط‌ترین آن‌ها این بود که در ابتدا برخی مدعی شدند کودکان و نوجوانان کرونا نمی‌گیرند، مساله ای که بعدها با مبتلا شدن نوزادان چندروزه، نادرستی آن اثبات شد اما انتشار همین قبیل اطلاعات نادرست تاثیر خود را می گذارد و اصلاح آن‌هم زمان‌بر خواهد بود.
تمام ویروس‌ها را می‌کُشم

عصر قم

عماد یکی از نوجوانان به خبرنگار ایرنا، گفت: من هر بار که به خانه می‌آیم دست‌هایم را می‌شویم و نمی‌گذارم ویروسی در زیردست من زنده بماند.
عماد راست می‌گوید و شاید موفق شود تمام ویروس‌هایی که در دستش بوده را قتل‌عام کند اما چه می‌تواند بکند با تماس‌هایی که در حین بازی با بقیه دوستانش داشته و پس از زدن گل به تیم رقیب، همدیگر را در آغوش می‌گیرند، چه کسی می‌تواند تضمین دهد که هیچ‌یک از این بچه‌ها ناقل بدون علامت کرونا نیستند؟
به‌عبارت‌دیگر این نوجوانان بدون اینکه درکی از مباحثی چون فاصله‌گذاری اجتماعی داشته باشند آن را زیر پا می‌گذارند.
مادری گفت: ما در این روزها بسیار نگران سلامت روان فرزندانمان هستیم، آن‌ها وقتی در خانه هستند فقط در شبکه‌های اجتماعی هستند و بسیار عصبی‌تر از گذشته شدند.
مگر کودکان هم کرونا می گیرند؟!

عصر قم


امیرمحمد یکی دیگر از نوجوانان ، گفت: به ما گفتند کودکان و نوجوانان کرونا نمی‌گیرند و این بیماری برای آدم‌های بزرگ است.
او همین امر را علت بازی در پارک دانست و ادامه داد: پدر و مادرم فقط روزهای اول اجازه نمی‌دادند با دوستانم بازی کنم و این روزها کاری به کارم ندارند.
از علی‌رضا هم که در حالی یارکشی برای فوتبال بودند؛ پرسیدم نمی‌ترسید مریض شوید؟ گفت: بی‌خیال ما شوید لطفاً، بلافاصله توپ را چند متر جلوتر از خودش انداخت و همه باهم به دنبال آن دویدند.
زمین خاکی کوچکی نیز در بین دیواره‌های آجری و بتنی یکی از محلات شهر باقی‌مانده است، آنجا هم تعداد دیگر از نوجوانان مشغول بازی هستند، عرق از سر و رویشان می‌ریزد، صدای بریده‌بریده نفس زدنشان تداعی‌گر لحظات پایانی مسابقه فینال المپیک 2020 توکیو است که البته کرونا اجازه نداد برگزار شود.
از امین پرسیدم چگونه باهم هماهنگ می‌کنید که این ساعت دورهم جمع شوید و بازی کنید، گفت: ما هرروز عصر و دو ساعت قبل از غروب در زمین خاکی حاضر می‌شویم و اصلا گوشی تلفن همراه نداریم که به هم خبر دهیم؛ اگر کسی دیر کند، بازیش نمی‌دهیم.
او ادامه داد: خانه ما ابتدای این کوچه است و مادرم اجازه نمی‌دهد بیرون بیاییم، من خودم حوصله‌ام که سر می‌رود توپ چهل تیکه‌ام را برمی‌دارم و به کوچه می‌آییم و هر شب مادرم مرا دعوا می‌کند، از وقتی مدارس تعطیل‌شده و در خانه‌گیر افتاده‌ام بیشتر از همیشه کلافه و عصبی می‌شوم.
خسته از خانه؛ مانده از کوچه

عصر قم

مادر یکی از نوجوانان که به دنبال فرزندش برای بازگرداندنش به خانه آمده، به ما گفت: تعطیلی مدارس ضربه زیادی به روحیه فرزندانمان زده است، شادی و تفریحات مدرسه و در کنار دوستان بودن برای آن‌ها به‌طور غیرمنتظره متوقف‌شده و آن‌ها نوعی از حالت اضطراب دارند.
او افزود: فرزندان من از زیاد در خانه ماندن خسته شدند و برای بیرون آمدن از خانه فقط به دنبال بهانه‌اند.
او اضافه کرد: بسیاری از خانواده‌ها برنامه‌ای برای سرگرمی و بند کردن فرزندانشان در خانه ندارند و با شرایطی روبه‌رو شدند که انتظار آن را نداشتند.
پدر یکی دیگر از نوجوانان نیز، گفت: ماندن در خانه و قطع ارتباط با بیرون برای کودکان استرس‌زا است و در اینجا پدر و مادر باید بتوانند برنامه‌ریزی درستی برای تخلیه انرژی کودک داشته باشند.
تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی قم در حالی همچنان ادامه دارد که به گفته برخی فعالان، آموزش های مجازی نیز بدلیل مشکلات مربوط به زیرساخت ها و یا برخی شبکه های اجتماعی و نیز وضعیت و امکانات برخی خانواده ها، همچنان با اما و اگرهایی در این استان مواجه است
همچنین به باور ناظران کودکان و نوجوانان به پدر و مادری نیاز دارند که اطلاعات مربوط به کرونا را به زبان ساده و قابل‌فهم برای آن‌ها تفسیر کنند تا آن‌ها بدون اینکه دچار اضطراب و استرس بی‌مورد شوند، نسبت به رعایت اصول پیشگیری و ماندن در خانه تشویق شوند.
دنیای کودکان ساده و بی‌آلایش است و آن‌ها دنیا را از دریچه نگاه بزرگ‌ترها نمی‌بینند و مسائل و بحران‌ها را نمی‌توانند مانند دیگران تجزیه‌وتحلیل کنند و چنین انتظاری هم از آن‌ها نمی‌رود اما از دلسوزان واقعی جامعه و به‌ویژه والدین انتظار می‌رود که با بی‌توجهی و ساده‌انگاری بحران مرگبار کووید 19 آن‌ها را به آغوش کرونا هدایت نکنند.
ه گزارش ایرنا، رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت روز یکشنبه هفدهم فروردین‌ماه، اعلام کرد: تاکنون 58 هزار و 226 نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 151نفر در 24 ساعت گذشته، تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به 3603 نفر رسید.
کیانوش جهانپور درباره آخرین وضعیت ابتلای قطعی به کرونا در کشور و فوت ناشی از آن بیان کرد: بر اساس گزارش قطعی دانشگاه‌های علوم پزشکی و نتیجه 189 هزار و 790 آزمایش‌های بیش از 95آزمایشگاه تشخیصی از ظهر دیروز تا امروز (17 فروردین) تعداد 2483 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران قطعی شناسایی‌شده مبتلا به ویروس کرونا در کشور به 58 هزار و 226 مورد رسید.
وی گفت: خوشبختانه تاکنون 22 هزار و 11 نفر از بیماران مبتلا به ویروس کرونا بهبودیافته و ترخیص شده‌اند. متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 151 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در کشور جان خود را از دست دادند. 4057 نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.
شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های 36620023، 36620999، 36706030 و 36704368 (با پیش‌شماره 025) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند./
همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.
برچسب‌ها
کرونا ویروس کرونا قم افسردگی کودکان نوجوانان
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها هراس جهانی از ویروس کرونا

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/135993/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

شصت و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی برگزار شد

(تصاویر) مراسم شصت و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله بروجردی

تقویم و اوقات شرعی چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 به افق قم

راهیابی 2 اثر نمایشی از قم به همایش سراسری بچه‌های مسجد

گرامیداشت یاد آیت الله بروجردی در قم

اجرای طرح زیست شبانه در استان قم

کشف حدود 88 کیلوگرم تریاک با طعم هندوانه در قم

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

بیت مرحوم آیت‌الله کاشانی بیانیه صادر کرد

چه کسی می داند...

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله بروجردی در مسجد اعظم قم

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

کوثری:‌ بزرگترین مشکل آمریکا در ایران آیت‌الله خامنه‌ای است

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

ماجرای عجیب قطع مسیر حقابه زمین‌های کشاورزی در قم

افزایش 11.6 درصدی اهدای خون در قم

چرا به سوالات اپراتورهای اورژانس باید پاسخ داد

هوای تهران گرم می شود!

عملیات ویژه نیروهای امدادی برای نجات سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

گلایه‌ی رئیس پلیس راهور از ابلاغ نشدن قانون افزایش جرایم رانندگی

طوفان شن در لیبی

افزایش سرقت احشام در قم

5 باور غلط درباره ضدآفتاب که فکرش را نمی‌کردید!

بزرگترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است

بیت مرحوم آیت الله کاشانی بیانیه صادر کرد +جزئیات

مقامات ایالت سند در دیدار آیت الله رئیسی: تنبیه رژیم صهیونیستی از سوی ایران بر عزت و عظمت جهان اسلام افزود

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

آغاز ساخت 600 واحد مسکونی ویژه کارکنان دادگستری قم

بی توجهی دامداران و افزایش سرقت احشام در قم

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

وزیر بهداشت: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی است

چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می شود؟

سرماخوردگی و آنفولانزا را با روغن پونه کوهی درمان کنید

پیام تشکر بیت آیت الله امامی کاشانی ازرهبر معظم انقلاب وآحاد مردم

پیام تشکر بیت آیت‌الله امامی کاشانی از رهبر انقلاب و آحاد مردم

دکتری افتخاری دانشگاه کراچی به آیت‌الله رئیسی اعطا شد

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

وقوع آتش سوزی مهیب یک کارخانه در قم (فیلم)

راه‌اندازی چهارمین قطار مسافربری قم ـ مشهد

کشف حدود 88 کیلوگرم تریاک با تلاش پلیس قم

انواع شیرخشک در تمام داروخانه‌های قم موجود است

کشف محموله تریاک در پوشش بار هندوانه در قم

ماجرای تجمع مردم در مقابل فرمانداری بندرعباس چه بود؟

چند درصد ایرانی‌ها «مسافرت» می‌روند؟