عصر قم

آخرين مطالب

تحلیل‌گر مسائل فرهنگی:

تبلیغ معارف نیازمند ابتکار است/ ترس غرب از دنیای پس از کرونا گفتگو

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم- یکی از اساتید حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دین و معنویت با نهادسازی نهادینه نمی‌شود، گفت:‌ امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند ابتکارات و ابداعات برای تبلیغ معارف و الهیات هستیم.

حجت الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی در گفتگو با خبرنگار مهر ، با بیان اینکه غرب از دنیای پس از کرونا بیش از کرونا می‌ترسد، افزود: امروز همه دنیا در حال پژوهش بر روی دنیای پسا کرونا است و غرب از دنیای پس از کرونا بیش از خود کرونا می‌ترسد، بنابراین اگر هوشیار نباشیم غرب، تصویر و ایده آل خود از دنیای پسا کرونا را به ما غالب می‌کند.
وی با بیان اینکه کرونا تنها یک ویروس اپیدمیک نیست بلکه یک سبک زندگی است که زندگی بشر امروز و فردا را تغییر داده است، گفت: قرن 19، قرن تولید «ایسم‌ها» بود؛ بشر هر روز مکتب‌هایی را دنبال می‌کرد و هر مکتب به دنبال برتر جلوه دادن خود بود، در قرن 20 زایش مکتب‌ها را نداشتیم بلکه شاهد نبرد ایسم‌ها بودیم.
این تحلیلگر مسائل فرهنگی با بیان اینکه قرن 21 نه قرن زایش و نه نبرد ایسم‌هاست، افزود: گفته می‌شود که در این قرن باید به هم افزایی ایسم‌ها برسیم در حالی که باید این دعواها را تمام کرد و همه با هم به دنبال راه حل آن بود.
وی با اشاره به اینکه در قرن 21 سرعت جهانی‌سازی افزایش یافته است، تصریح کرد: دغدغه بشر امروزی، دغدغه‌های بزرگ‌تری از جمله محیط زیست و فرا سرزمینی است که موجب درد انسان شده است.
حجت الاسلام جهانگیری بیان کرد: تحلیلگرانی که معتقد بودند که قرن 21 قرن هم افزایی ایسم‌هاست، امروز دیده‌اند که دنیا با کرونا تغییرات اساسی کرده و به نوعی کل فرآیند عوض شده و به تعبیر شیعه بدا اتفاق افتاده است.
وی گفت: امروز همه به فکر خودشان هستند حتی ماسک‌های هم را می‌دزدند؛ به داروهای هم مشکوک هستند، یکدیگر را متهم می‌کنند که این خود می‌تواند مربوط به کشور یا استان و یا اینکه یک محله باشد.
این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: با این صرفاً به فکر خود بودن، در دوران پست کرونا با زیست بوم، منطقه زیست و کشور زیست مواجه خواهیم بود که در این بوم‌ها، منطقه‌ها و کشورها افراد تنها به فکر خود هستند.
وی گفت: بوم زیست‌هایی که توانسته‌اند خودکفا باشند و خودشان را از لحاظ علوم انسانی، اقتصاد و غیره آماده کنند، موفق خواهند بود همان‌طور که می‌گویند کره جنوبی با اقتصاد برون گرایش خیلی ضربه می‌خورد، اما می‌گویند اقتصاد ایران به اندازه باقی کشورها ضربه نخواهد خورد.
حجت الاسلام جهانگیری ادامه داد: اقتصاد ایران درون گراست و فرهنگش با نگاه خاص خودش، شکل گرفته است بنابراین ایران می‌تواند از قوی‌ترین زیست بوم‌های جهان بشود و کشورهای دیگر و همسایگانش را تحت تأثیر قرار دهد.
کرونا نظم جدیدی از نظم جهانی به وجود آورد
وی بیان کرد: کرونا نظم جدیدی از نظم جهانی به وجود آورد که در آن زیست بوم‌ها حرف اول را می‌زنند و کرونا زندگی سلولی را شکست و به سمت زندگی اتمی برد.
این تحلیلگر مسائل فرهنگی ادامه داد: نظم سلولی یعنی نظمی که چند زیرمجموعه دارد و همه می‌چرخند تا یک سلول را زنده نگه دارند اما جهان کرونایی نشان داد که همه به فکر خودشان هستند و این یعنی زندگی اتمیک و این نظم اتمیک در تعارض با نظم‌های سابق جهانی است که کشورهایی به دنبال آن برای منافع خود بودند.
وی بیان کرد: در زندگی سلولی همه می‌خواهند شبیه به هم باشند، زبان‌های محلی رفت، اقتصاد جهانی شده بود و خودکفایی را مسخره می‌کردند و یا مثلاً علوم انسانی بومی را ناممکن می‌دانستند اما اقتصاد و علوم انسانی در زندگی اتمیک، اهداف آن جامعه را دنبال می‌کند و برای مثال به جای همه جهان برای ایران نسخه پیچی می‌کند همان‌گونه که کرونا جامعه‌ها را خود بنیان می‌کند.
حجت الاسلام جهانگیری در خصوص آمادگی که برای دنیای پست کرونا داریم، افزود: سه اقدام مهم باید از اولویت‌های اصلی ما برای این دوران باشد که نخستین مورد این است که باید نسخه‌های زیست بومی خودمان در فرهنگ و اقتصاد و غیره را بازپیرایی کنیم و دومین مورد غنی‌سازی نسخه بومی بر اساس زیست فردا و سومین مورد نیز تبلیغ زیست بوم خودمان است.
کرونا تندبادی است که می‌تواند روند نظریه پردازی‌های جدید ضد جهانی‌سازی مرسوم را تقویت کند
وی گفت: اکنون باید از این فرصت طلایی که خراش‌هایی به بدن جهانی‌سازی زده شده است، استفاده کنیم و هرچه فریاد داریم بر سر جهانی‌سازی بزنیم و جهانی‌سازی فعلی را عالمانه نقد کنیم، همچنین باید این نظریه پردازی‌ها به گفتمان تبدیل شود زیرا کرونا تندبادی است که می‌تواند روند نظریه پردازی‌های جدید ضد جهانی‌سازی مرسوم را تقویت کند.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه کرونا دو کنش‌گری نسبت به دین را همراه با خود پدید آورد، افزود: یک کنش‌گری دین‌گریزی و دیگری کنش‌گری معطوف به فرازمین است.
وی با اشاره به اینکه کرونا هم بازگشت به خدا و هم برگشت از خدا را به دنبال داشت، تصریح کرد: در دوران پست کرونا با دو طیف مواجه خواهیم بود که شامل ضد دین شدید و دین‌دار شدید می‌شود.
حجت الاسلام جهانگیری بیان کرد: امروز باید برنامه‌ریزی کنیم که چگونه خدا و دین و معارفمان را به سایر زیست بوم‌ها صادر کنیم و تا زمانی که روش ما در الهیات این باشد هرگز به دنیای نیازمند خدا نمی‌توانیم خدا را معرفی کنیم بنابراین باید بدانیم که با صرف نهادسازی‌های دینی، دین و معنویت نهادینه نمی‌شود بلکه امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند ابتکارات و ابداعاتی در روش و تبلیغ خود برای معارف و الهیات هستیم.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/137173/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت قهرمان جهان و رامین طاهری در اهواز

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد

آیت الله علوی بروجردی: روحانیت در عصر آیت‌الله بروجردی، با سازمان‌دهی ایشان به اوج رسید/ ایشان معتقد بودند ما برای دنیا حرف داریم

یادنامه‌ای از تشییع با شکوه پیکر آیت الله مهمان‌نواز

مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود

پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است

آیت‌الله درچه‌ای از آخرین فروغ‌های حوزه کهن اصفهان بود

آیت الله خاتمی: در مساله عفاف و حجاب دوقطبی ساخته نشود

پیام تسلیت آیت الله نریمانی در پی درگذشت ماموستا ملااحمد فخری

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

علت خستگی صبحگاهی و گرفتگی عضلات در بدن

مهم ترین دلایل خواب آلودگی در فصل بهار

بایدها و نبایدهای حجامت برای بانوان

تدابیر پیشگیری از خواب آلودگی بهاری

چه عواملی باعث بیرون زدگی دیسک کمر می شود؟

سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود

شناسایی 3 نوع سرطان با یک قطره خون

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو