عصر قم

آخرين مطالب

صدور مجوز احیای شب قدر با توصیه رعایت مسائل بهداشتی در قم فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر قم - قم – ایرنا – مدیر ستاد اقامه نماز قم گفت: مساجد استان با رعایت دستورالعمل بهداشتی وزارت بهداشت امکان برگزاری مراسم احیای شب های قدر را دارند ولی توصیه اکید ما این است که مساجدی که شرایط بهداشتی لازم را ندارند، از برگزاری احیا اجتناب کنند.

محمد خامه یار روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی وزارت بهداشت، افزود: وضعیت بهداشت تمام مساجد استان در برگزاری احیای شب‌های ماه مبارک رمضان به صورت دقیق با همکاری ائمه جماعات،‌یاوران مهدی و تیم‌های بهداشتی نظارت می‌شوند.
وی ادامه داد: در صورت مشاهده و ارائه گزارش از رعایت نکردن مسائل بهداشتی و یا آماده نبودن مسجد برای برگزاری این مراسم‌های مذهبی از نظر مسائل بهداشتی، امکان برگزاری احیای شب‌های قدر در روزهای آینده در آن مسجد وجود نخواهد داشت.
مدیر ستاد اقامه نماز قم تاکید کرد: از هیات امنا و بانیان مساجد استان درخواست داریم تا در ساعت‌های باقی‌مانده تا برگزاری مراسم احیا نسبت به رفع نواقص بهداشتی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای برگزاری این مراسم اقدام کنند.
خامه یار، با تقدیر از همراهی مساجد استان در اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی گفت: بسیاری از مساجد از زمان تعطیلی برنامه‌های مذهبی برای شستن فرش‌ها، تعمیر مساجد و بسترسازی رعایت پروتکل‌های بهداشتی استفاده کرده و آمادگی کامل در برگزاری مراسم‌های مذهبی را دارند.
وی ادامه داد: با وجود اینکه وضعیت کرونا در قم از قرمز به زرد تغییر کرده است، اما این احتمال نری وجود دارد که در صورت بی‌توجهی به رعایت مسائل بهداشتی، شرایط به حالت قبل برگردد به همین دلیل رعایت مسائل بهداشتی به عنوان یک اصل باید مورد توجه متولیان مساجد باشد.
مدیر ستاد اقامه نماز قم افزود: اگر به این نتیجه برسیم که مسجدی خاص در استان به دلیل رعایت نکردن مسائل بهداشتی باید بسته شود، این تصمیم‌گیری صورت خواهد گرفت.
خامه یار ادامه داد: بر اساس پروتکل‌های وزارت بهداشت باید تمام مدت برگزار حیا حداکثر 2 ساعت باشد، مهرها، قرآن‌ها و کتاب‌های ادعیه مساجد جمع‌آوری و هر فرد لوازم مورد نیاز را با خود به همراه داشته باشد، ضدعفونی کردن مساجد و فرش‌ها، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و دستکش برای برگزاری احیا مورد تاکید است.
وی با بیان اینکه تمام دستورالعمل‌ها بهداشتی به مساجد استان ابلاغ شده است، گفت: توصیه این است که در صورت برگزاری مراسم احیا در سالن مساجد، جمعیت حاضر در مراسم کمتر از 20 درصد ظرفیت سالن برگزاری مراسم باشد.
مدیر ستاد اقامه نماز قم اظهار داشت: از افراد مسن و کسانی که دارای علائم بیماری هستند درخواست داریم که از مراجعه به مساجد در این ایام اجتناب کرده و مراسم احیای شب‌های قدر را از طریق رسانه ملی دنبال کنند.
خامه یار، با تاکید بر اینکه دستورالعمل‌های وزارت بهداشت لازم‌الاجراست گفت: برگزاری نماز در مساجد کاری مستحبی است و نباید به خاطر فریضه‌ای مستحب، امری واجب نادیده گرفته شود.
وی ادامه داد: برخی مساجد که در مجاورت آن‌ها پارک‌ها و بوستان‌هایی وجود دارد، تصمیم گرفته‌اند که احیای شب‌های قدر را در فضای باز پارک‌ها برگزار کنند که این امر می‌تواند در رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی اقدام موثری باشد.
«کرونا» ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.
«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید 19» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (24 آذر 98) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در 30 دسامبر سال 2019 (9 دی 98) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.
شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های 36620023، 36620999، 36706030 و 36704368 (با پیش‌شماره 025) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.
همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.
برچسب‌ها
ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم قم ستاد اقامه نماز کشور وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی
پروندهٔ خبری
ماه مبارک رمضان؛ روزگار کرونایی

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/140115/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

افتتاح مدرسه خیرساز در منطقه پردیسان قم

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

ارز حج 1403 تامین شد

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

71 هزار نفر در استان قم صاحبِ خانه می‌شوند

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تکنیک های طلایی برای سلامت مغز

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

حمله سریالی به جنگلبانان!

بارندگی‌های سیل آسا در زیرکوه خراسان جنوبی؛ داوطلبان کنکور نتوانستند در جلسه امتحان حاضر شوند

تعرض به زنان به بهانه شرکت در مراسم ترحیم

بازداشت 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله مهدوی

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

آغاز رقابت 17 هزار و 514 داوطلب در کنکور سراسری در قم

آمادگی پلیس قم برای ساماندهی زباله‌گردها

دیدار استاندار قزوین با خانواده شهید بیژن حسنی

اخذ پیش پروانه شهرک پرنیان 3 قم

اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا برگزار می‌شود

10 امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی

آموزش و پرورش: 16 طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجراست

ماسه‌خواری؛ پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

بازگشایی گردنۀ برف‌گیر تته پس از 5 ماه

پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور

اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت الله مهدوی

همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت

همسر آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

احتمال تبدیل دریاچه نمک قم به کانون جدید گرد و غبار کشور​

اجرای 18 پروژه شاخص بافت تاریخی قم در سال گذشته

نارضایتی از بیمارستان کودکان در قم

سارا پاداش برای قم تاریخ ساز شد

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز

قتل تکان‌دهنده مادر و پسر با آتش‌سوزی عمدی مرد نقاش

نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان

همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی درگذشت

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

ارتفاعات زیبای کفتار کوه در شمال شهر قنوات+فیلم

71 هزار نفر در استان قم صاحب خانه می‌شوند

معرفی متخلفان فضای مجازی در قم به مراجع قضایی

لحظه نجات راننده گرفتار در خودرو ‌در حال سوختن

بازار سیاه مهاجرت با ویزای جعلی

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور