عصر قم

آخرين مطالب

معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس:تقویت و توسعه کیفی تعاونی‌ها اولویت اصلی است وزارت رفاه

معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس:تقویت و توسعه کیفی تعاونی‌ها اولویت اصلی است
  بزرگنمايي:

عصر قم - معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس گفت: با توجه به شرایط کنونی اقتصاد استان تعاونی ها می توانند نقش و اثرگذاری مهم در اشتغال و تامین ارزانتر کالاهای مورد نیاز مردم را ایفا کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس، زهرا عواطفی فرد افزود: طبق اصل 44 قانون اساسی بخش تعاونی شامل شرکتها و موسسات تعاونی تولید و توزیع است که در شهر و روستا طبق ضوابط اسلامی تشکیل می شود و مشارکت اقتصادی اعضا، خودگردانی و عدم وابستگی، آموزش اعضا، عضویت اختیاری و توجه به نیاز جامعه از جمله اصول تعاونی هاست و با توجه به شرایط کنونی اقتصاد استان تعاونی ها می توانند نقش و اثرگذاری مهم در اشتغال و تامین ارزانتر کالاهای مورد نیاز مردم را ایفا کنند.
وی افزود: همچنین معافیت 100 درصد درآمد تعاونی های روستایی، عشایری، کشاورزی، صیادان، کارمندی، دانشجویان و دانش آموزان و اتحادیه های آنها از مالیات و معافیت از پرداخت مالیات نقل و انتقال سهام و همچنین میزان مشوق هایی که دولت برای حمایت از بخش غیردولتی اعلام می کند در همه موارد برای تعاونی ها 20 درصد بیش از بخش غیرتعاونی است که به عنوان مزیت های دیگر بخش تعاون محسوب می شود.
معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس در زمینه مزایای تشکیل تعاونی ها نیز گفت: در هر زمینه ای که مخالف با قوانین کشور نباشد می توان نسبت به تشکیل شرکت های تعاونی اقدام نمود که از این نظر تخفیف حق بیمه سهم کارفرما برای اعضای شاغل در هر تعاونی به میزان 20 درصد و تخفیف مالیات بر درآمد مشمول مالیات ابرازی شرکتها و اتحادیه های تعاونی متعارف و سهامی عام به میزان 25 درصد از جمله این مزیتها هستند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین تکلیف دولت و سازمانهای وابسته به اولویت دادن تعاونی ها خصوصا با دیدگاه ویژه به تعاونی های توسعه و عمران در اجرای طرحها و پروژه ها از دیگر مزیتهای بخش تعاون و بخش تعاونی است.
معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس افزود :هم اکنون 5 هزار و 409 تعاونی با 3میلیون و 832 هزار و 906 عضو در سطح این استان فعالیت می کنند که فعالیت این تعداد شرکت تعاونی با سرمایه 8 میلیارد و 211 میلیون 681 هزارو 241 هزار ریال سرمایه برای 75 هزار و 531 نفر اشتغال ایجاد کرده است.
وی با بیان این که سال گذشته 412 شرکت تعاونی با 9هزار و هفتادو دو نفر عضو در استان تشکیل شده است، تصریح کرد: این تعاونی ها با سرمایه بیش از 38 میلیارد ریال زمینه اشتغال6 هزار و 85 نفر فراهم شده است و سال گذشته این استان کسب رتبه نخست کشور را در تشکیل اتحادیه ها و شرکت های تعاونی درکل و به صورت جزء در تشکیل شرکت های تعاونی روستا تعاون، بانوان ، فراگیر ملی، اتحادیه شرکت های تعاونی، تامین نیاز مشاغل خانگی رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است. 
وی گفت: فارس با تشکیل 5 تعاونی توسعه و عمران شهرستانی در سال جاری و تشکیل 8 تعاونی توسعه و عمران در سنوات قبل مجموعا با 13 تعاونی رتبه نخست کشور را در زمینه تشکیل تعاونیهای توسعه و عمران شهرستانی دارا است که تعداد 3تعاونی توسعه و عمران مربوط به قبل از سال 93 است.
معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس بیان کرد: بیشترین تعاونی های استان در بخش خدمات با 56درصد، کشاورزی با 24درصد و صنعت با 20 درصد فعالیت می نمایند.
عواطفی فرد خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت ها و اتحادیه های تعاونی به عنوان یکی از بازوان توانمند اقتصاد استان که در اصل 44 نیز بر آن تاکید ویژه ای شده است با مشکلات و چالش های عدیده ای همچون عدم آگاهی اعضا نسبت به حقوق و وظایف خود و پایین بودن سطح دانش حرفه ای اکثر مدیران بویژه در امورات مالی ،اداری، فنی و حقوقی روبرو هستند که یکی از برنامه های جدی سال جاری اداره کل آموزش در سطوح عالی ،به منظور بهره مندی از روش های نوین مدیریتی است.
وی اضافه کرد: بوسیله آموزش می توان تعاون را به جایگاه واقعی آن ارتقا داد و آموزش به عنوان ارزانترین وکاراترین ابزار پاسخگوی نیازهای فنی و مهارتی مدیریتی نگرشی و تضمین کننده شکل گیری مناسب شرکت های تعاونی پویایی و موفقیت آنها است که اداره آموزش و ترویج تعاونی ها در این اداره کل به منظور ارتقا ء فرهنگ بخش تعاون آموزش را در دستور کار خود قرار داده است.
عواطفی فرد گفت: برای مدیران و اعضای تعاونی ها به صورت مجازی و حضوری دوره ها و کلاسهای آموزشی برگزار می شود که در سال گذشته 32000 نفرساعت آموزش مجازی و 71700 نفر ساعت نیز آموزش های مهارتی مدیریتی ، تخصصی و حقوقی را فرا گرفته اند .
معاون تعاون اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در خصوص نظارت بر حسن اجرای قانون و برگزاری به موقع مجامع تعاونی ها که از وظایف این اداره است ؛گفت: کارشناسان تعاون در کلیه مجامع شرکت های تعاونی مشمول و حساس به منظور اجرای قوانین و مقررات حضور دارند ضمن اینکه صلاحیت کلیه مدیران این شرکت ها بر اساس دستورالعمل و کمیسیون های مربوطه بررسی می گردد.
عواطفی فرد افزود: بازدید های دوره ای نیز به صورت ماهیانه و در قالب تیم های نظارتی متشکل از کارشناسان مالی ،فنی و حقوقی از شرکت های تعاونی مسکن، مرزنشینان ، اعتباری و ... انجام می شود که چنانچه در بازدیدها و بررسی های انجام شده موارد خلاف قوانین و مقررات وجود داشته باشد در صورت عدم امکان رفع آن بر اساس قوانین و مقررات نسبت به اعمال بند 17 ماده 66 و عزل مدیران شرکت تعاونی اقدام خواهد شد .
وی اضافه کرد : طی دو سال گذشته حدود 23 شرکت تعاونی با تخلفات عمده به مراجع قضایی معرفی شدند که حدود 11 شرکت تعاونی رای عزل آن ها صادر شده و حدود میلیاردها از ضررو زیان و منافع اعضاء در این راستا جبران شده است.
عواطفی فرد با بیان اینکه آسیب شناسی انجام شده در خصوص تعاونی های مشکل دار با کمک کمیته رفع موانع تولید در حال رسیدگی به مشکلات آنها هستیم؛ تصریح کرد: امیدواریم با توجه به نامگذاری سال جاری تحت عنوان جهش تولید توسط مقام معظم رهبری و مصوبات شورای های توسعه تعاون به ریاست استاندار محترم فارس بتوانیم کمک بیشتری به آنها شود ،شاهد توسعه بخش تعاون در استان باشیم .
وی در خصوص نقش صادرات بخش تعاون در توسعه محصولات کشاورزی از جمله انجیر ،گل محمدی، گیاهان دارویی(بابونه ، آویشن ، اسفند ،گل گاوزبان ) خرما، خیار و میوه جات به عنوان جز اقلام صادراتی تعاونی ها استان گفت: از سال 92تا کنون شاهد پیشرفت های بسیار مناسب بوده است که شرایط اقلیمی استان امکان توسعه و فعالیت بیشتر برای تعاونی ها را در زمینه های وسیع تر می تواند فراهم نماید. 
عواطفی فرد با اشاره به تحقق جهش تولید، توسعه و ارتقاء تعاونی ها و اتحادیه های استان و آسیب شناسی در بخش تعاون اظهارکرد: توجه به بخش تعاون را همواره می توان از رمزهای نامگذاری شعار سال در کلام منویات مقام معظم رهبری در سالهای متمادی دریافت کرد.
وی با اشاره به اینکه تعاونی ها در سال جهش تولید می توانند نقش مهمی را ایفا کنند، افزود: ارتقای بیش از پیش بخش تعاون و تشکیل تعاونی های کیفی و دانش بنیان از ضروریات این بخش است که این استان با تشکیل 16 تعاونی دانش بنیان و افزایش آن در سال جاری پیشتاز است.
معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس با اشاره به اینکه تعاونی ها انتظار دریافت تسهیلات مناسب را دارند، افزود: با حمایت کردن از تعاونی ها توسط منابع بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت می توان شاهد پیشرفت و حل آسیب های موجود در بخش تعاون بود.
عواطفی فرد گفت: با توجه به اهمیت و جایگاه آموزش و ترویج در ارتقاء فرهنگ بخش تعاون ، مجموعه‌‌ای از اقدامات هدفمند جهت ارائه اطلاعات اثربخش به آحاد جامعه و گروه‌های اجتماعی و مدیران با برگزاری همایش‌ها، نشست‌ها ، کارگاه‌های اطلاع‌رسانی و آموزشی با تاکید بر موضوعات نوین مدیریتی و بازاریابی ، برنامه های تلویزیونی در مورد اصول، ارزش‌ها و مبانی تعاون و مزیت‌های همکاری جمعی و کسب و کار تعاونی و روایت تعاونی های موفق و همچنین به کارگیری روش‌ها و فناوری‌های نوین ارتباطی و اطلاع‌رسانی از طریق تاسیس و مدیریت پورتال و انتشار تولیدات ترویج از برنامه های اداره آموزش و ترویج تعاون استان خواهد بود.
وی گفت: حمایت از افزایش کارکردهای آموزشی، پژوهشی و اطلاع‌رسانی اتحادیه‌ها و اتاق‌های تعاون در زمینه برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی، انتشار نشریات و اجرای طرح‌های پژوهشی از دیگر اقدامات در سال جاری خواهد بود 
عواطفی فرد خاطرنشان کرد: در راستای توسعه و تشکیل تعاونی‌های جدید محصولی در مناطق و زیر شاخه های مختلف و مورد نیاز با شروع سال جدید که از سوی مقام معظم رهبری سال جهش تولید لقب گرفته است، برنامه‌ریزی برای پهنه بندی و انجام فرآیند تشکیل شرکت تعاونی و اتحادیه بر اساس برنامه اعلامی وزارت در برنامه استان وجود دارد ضمن این که در سال جاری نیز مانند سال گذشته تشکیل و توسعه شرکت های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی ، تعاون روستا با شعار هر روستا یک شرکت تعاونی و تعاونی های بانوان و... مورد تاکید قرار گرفته است .
وی گفت:مهمترین اولویت ما در سال جاری تقویت و توسعه کیفی تعاونی‌ها است که با اجرای برنامه‌های عملیاتی در سطح استان و با تعامل، همفکری و همدلی در راستای سال جهش تولید محقق می‌شود.
معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس با اشاره به مجموعه سیاست‌ها، راهکارها و اقدامات هماهنگ و موثر برای اعتباربخشی به نام تجاری تعاونی‌ها و توسعه بازار و افزایش قدرت رقابتی محصولات تعاونی تصریح کرد: با استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی و حمایت از طرح‌های توسعه تجارت الکترونیک، بازارهای مجازی و ایجاد بانک‌های اطلاعات بازار و کمک به برندسازی و راه‌اندازی فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای به ویژه در تعاونی‌های مصرف از دیگر اقداماتی است که باید مدنظر باشد.
عواطفی فرد خاطرنشان کرد: شناسایی فرصت‌ها و زمینه‌های همکاری در دستگاه‌های دولتی، شهرداری‌ها و سازمان‌های عمومی در حوزه تعاون و توسعه همکاری‌ها با انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک ،پیگیری افزایش نقش تعاونی‌های فراگیر و توسعه و عمران شهرستانی و دهیاری‌ها در توسعه اقتصادی، عمرانی و خدماتی مناطق شهری و روستایی ،تقویت حمایت دستگاه‌های اجرایی برای توسعه و تکمیل زنجیره‌های تولید ارزش در بخش تعاونی در گرایش‌های تولیدی، تامین نیاز، خدمات، مصرف و حمل و نقل،برقراری تعاملات موثر با کمیسیون‌های تخصصی استانی و شهرستانی به منظور مرتفع ساختن مشکلات و ترویج و ارتقاء فرهنگ بخش تعاون از جمله اهدافی است که در سال جدید دنبال می شود.
وی یادآور شد:اجرای برنامه‌های آموزشی توانمندسازی و ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای بازرسان و حسابداران تعاونی‌ها , تقویت نقش نظارتی اعضا از طریق آگاه‌سازی و تشویق آنها برای حضور موثر در مجامع عمومی و انتخاب آگاهانه مدیران و بازرسان تعاونی از دیگر برنامه های اداره نظارت است.

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/142497/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

اختصاص بیش از 2 هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه های راه و شهرسازی استان قم

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

داستانک/ شنوایی کم

انجام بزرگترین تونل نوری در بلوار پیامبر اعظم(ص)/جانمایی بیش از 200 المان شهری در قم

تقویم و اوقات شرعی جمعه 31 فروردین ماه 1403 به افق قم

برگزاری همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب در قم

بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه 1403

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

ایرانی‌ترین غیرایرانی

پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران

آغاز همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» در قم

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

برپایی نمایشگاه در خیال در قم

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

افزایش 20 درصدی رسیدگی به تخلفات حمل و نقل جاده ای استان قم

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

استاندار قم: ‌درآمدی عمده‌ای جز محل دریافت مالیات نداریم

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

25 درصد تخفیف پرداخت عوارض شهرداری قم تا پایان تیرماه