عصر قم

آخرين مطالب

تحقق توسعه اقتصادی قم درهمراهی صنعت با محیط زیست اقتصادی

تحقق توسعه اقتصادی قم درهمراهی صنعت با محیط زیست
  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - در شرایط کنونی تحقق توسعه پایدار اقتصادی استان بیش از هر عامل دیگری به همراهی هر چه بیشتر صنعت با محیط زیست و رعایت استانداردهای آن، وابسته است.

صنعت ازجمله مهمترین بخش‌های اقتصادی قم است که طی سال‌های اخیر روند توسعه را با سرعت زیادی طی‌ می‌کند، البته این موضوع تنها دارای مزیت و تاثیرگذاری درحوزه تولید و اشتغال نیست و اگر به استانداردهای زیست‌محیطی در این روند توجه نشود، استان درسال‌های نه‌چندان دور با آلودگی شدید هوا و مشکلاتی که اکنون شهرهای صنعتی کشور با آن مواجه هستند،‌ روبه‌رو خواهد شد.
ازجمله راهکارهای موردتوجه در این زمینه نوسازی صنایع و به‌کارگیری تجهیزات جدید در این بخش است، که نقش بسزایی در کاهش سطح آلودگی‌های زیست‌محیطی قم دارد و از تبدیل‌شدن استان به یک منطقه آلوده صنعتی جلوگیری می‌کند.
در همین رابطه مسئولان استان قم نیز بارها به اهمیت رعایت اصول زیست‌محیطی برای توسعه فعالیت‌های صنعتی درقم،‌ تاکید کرده‌اند و آن را به‌موجب قانون ضروری دانسته‌اند.
استاندار قم دراین خصوص گفت: توسعه اقتصادی استان در بستر حفاظت از منابع زیست‌محیطی دنبال خواهد شد.
بهرام سرمست تاکید کرد: بدون در نظر گرفتن مولفه‌ها و ملاحظات زیست‌محیطی، تمامی اقدامات، برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌ها در راستای رونق تولید کارآمدی لازم را هرگز نخواهد داشت.
وی افزود: حفاظت از طبیعت و محیط‌زیست و احترام به عناصر حیات، همواره در آموزه‌های دینی و اخلاقی به‌عنوان یک تکلیف الهی مطرح‌شده و اصل پنجاهم قانون اساسی نیز، حفاظت از محیط‌زیست را یک وظیفه عمومی تلقی کرده‌است.
سطح آلایندگی واحدهای صنعتی قم به‌طور مستمر پایش می‌شود
مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست قم نیز دراین زمینه گفت‌: به‌منظور ارتقای کیفیت هوای قم و کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی، سطح آلایندگی واحدهای صنعتی فعال در استان به‌طور مستمر توسط کارشناسان این اداره کل پایش می‌شود.
سید رضا موسوی مشکینی در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده،‌ طی سال گذشته 30 واحد صنعتی استان به سیستم سنجش آلودگی هوا تجهیز شد و سامانه‌های پایش خود را به‌روز کردند که این موضوع نقش مؤثری در کاهش آلودگی‌های این بخش خواهد داشت.
موسوی مشکینی گفت: از دیگر اقدام‌های صورت گرفته برای کاهش سطح آلایندگی فعالیت‌های صنعتی در قم،‌ تصویب مکانی برای جمع‌آوری زباله‌های ویژه و صنعتی است که مراحل قانونی لازم برای واگذاری به بخش خصوصی را سپری می‌کند.
مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست قم همچنین گفت:‌ شرکت‌های مشاور در حوزه‌ محیط ‌زیست نقش موثری در راهنمایی فعالان اقتصادی برای رعایت قوانین این حوزه دارند و تشکیل این مجموعه‌ها در سطح استان موردنیاز است.
وی‌ بیان کرد:‌ بر اساس قانون رعایت استانداردهای محیط زیستی برای انجام فعالیت‌های تولیدی و صنعتی ضروری است و در همین رابطه تشکیل شرکت‌های مشاور محیط زیستی، بستر مناسبی برای آشنایی هرچه بیشتر فعالان اقتصادی استان با قوانین محیط زیستی و اجرای آن فراهم خواهد کرد.
وی افزود: بر اساس قانون واحدهای صنعتی که بیش از 50 تن در آن‌ها مشغول به فعالیت هستند باید در جریان فعالیت خود از یک کارشناس حوزه محیط زیست استفاده کنند اما ازآنجاکه بیشتر واحدهای صنعتی استان کوچک و متوسط بوده و کمتر از این میزان نیرو دارند،‌ تشکیل شرکت‌های مشاور محیط زیستی امکان مناسبی برای ارائه خدمات موردنیاز آنان در این حوزه است.
موسوی مشکینی ادامه داد: همچنین تشکیل شرکت‌های محیط زیستی درقم،‌ هزینه فعالان اقتصادی را در جریان آشنایی با دستورالعمل‌های حوزه محیط زیست و رعایت آن‌ها کاهش می‌دهد و از وقوع تخلفات قانونی که منجر به جریمه و حتی تعطیلی واحدهای صنعتی می‌شود،‌ جلوگیری می‌کند.
خط تولید واحدهای صنعتی قم نوسازی می‌شود
رییس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم نیز پیرامون این موضوع گفت: به‌منظور کاهش سطح آلایندگی واحدهای صنعتی در قم،‌ برنامه‌های متنوعی برای نوسازی خط تولید واحدهای صنعتی استان دنبال می‌شود.
محمود سیجانی درگفت‌وگو با ایرنا، بیان کرد: جایگزین کردن ماشین‌آلات جدید با قدیمی و همچنین استفاده از دستگاه‌های پیشرفته در خط تولید، موجب بالا رفتن سطح رعایت استانداردهای محیط زیستی در واحدهای صنعتی استان می‌شود و تاثیر مستقیم بر عملیاتی شدن راهبرد جهش تولید دارد.
وی افزود: درهمین راستا سازمان صنعت، معدن و تجارت قم به واحدهای متقاضی واردکردن دستگاه‌های پیشرفته صنعتی که نمونه داخلی ندارد، مجوز معافیت گمرکی می‌دهد تا خط تولید خود را در کوتاه‌ترین زمان و کمترین هزینه به‌روزرسانی کنند.
وی ادامه داد: تنها درفروردین‌ماه سال جاری 6مورد مجوز معافیت گمرکی ماشین‌آلات به ارزش 61 میلیارد ریال برای واردات ماشین‌آلات جدید با فناوری بالا یا جایگزینی ماشین‌آلات قدیمی در قم صادر شد.
سیجانی گفت: درصنعت قم، رعایت اصول محیطی زیستی همواره یک اصل است که با نوسازی ماشین‌آلات واحدهای صنعتی این روند سرعت قابل‌توجهی پیدا می‌کند.
وی بیان کرد: همچنین مدیران واحدهای صنعتی استان می‌توانند برای نوسازی ماشین‌آلات خط تولید خود از تسهیلات بانکی که به همین منظور در نظر گرفته‌شده استفاده کنند.
بر اساس آخرین آمار حجم سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای واحدهای صنعتی و معدنی موجود استان قم بیش از50 هزار میلیارد ریال است که با این حجم از سرمایه‌گذاری صورت گرفته در2هزار و 222 واحد صنعتی و صنایع معدنی استان برای 56 هزار و 376 تن فرصت اشتغال ایجادشده است؛ همچنین قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، ثامن‌الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.
برچسب‌ها
وزارت صنعت معدن و تجارت قم توسعه اقتصادی واحدهای آلاینده

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/154154/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

دامغان لرزید

جزئیاتی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

مرگ غم‌انگیز تازه عروس و داماد در شب عروسی

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

اختصاص بیش از 2 هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه های راه و شهرسازی استان قم

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

داستانک/ شنوایی کم

انجام بزرگترین تونل نوری در بلوار پیامبر اعظم(ص)/جانمایی بیش از 200 المان شهری در قم

تقویم و اوقات شرعی جمعه 31 فروردین ماه 1403 به افق قم

برگزاری همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب در قم

بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای کنسولگری ایران در قم

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان