عصر قم

آخرين مطالب

معاون حوزه‌های علمیه خواهران:

عده‌ای در قم به دنبال عادی‌سازی بدحجابی‌اند فرهنگی

عده‌ای در قم به دنبال عادی‌سازی بدحجابی‌اند
  بزرگنمايي:

عصر قم - معصومه ظهیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا از قم با ابراز امیدواری از اینکه زیست عفیفانه و زندگی مؤمنانه روزبه‌روز از اقبال بیشتری در جامعه برخوردار باشد، اظهار کرد: پوشش و پاکدامنی از جمله فرائضی است که که هر انسان متدینی باید حدی از پوشش را رعایت کند که این مهم برای مردان و زنان در شریعت تعریف شده است و باید همراه با نظارت و مراقبت باشد.
وی با تاکید بر حفظ حریم خصوصی افراد و آزادی افراد در حریم خصوصی، ادامه داد: نوع پوشش و روابط وقتی در فضای خانواده به معنای خویشاوندی و سپس اجتماع معنا شود باید این نیز صیانت و حفاظت شود.
معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران افزود: پوشش و حجاب در روابط اجتماعی و خانواده به معنای خویشاوندی تعریف شده است و باید حد اسلامی آن رعایت شود.
ظهیری با بیان اینکه شهر قم همیشه بعنوان اجتماع بزرگی از زندگی مومنانه معرفی شده است و زائران و افرادی که به این شهر وارد می‌شوند باید حریم حرم را مورد احترام قرار دهند، گفت: سبک زندگی شهروندان قمی امروزه تغییر کرده و به تبع آن پوشش زنان شهر قم نیز تغییراتی داشته است.
معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران بیان کرد: تعاملات با سایراستان‌ها بیشتر شده و سرعت در ارتباطات فضای مجازی و حقیقی هم ایجاد شده است؛ قم نیز با 17 استان دیگر رابطه مواصلاتی و مراسلاتی دارد و ارتباطات تسهیل شده است؛ پس دیگر آن قم کوچک محفوظ نیست که مردم تنها به قصد زیارت به آن سفر کنند.
وی ابراز کرد: روگیری و پوشش دهه‌های قبل تغییر کرده است اگرچه در قم نسبت به سایر استان‌ها فرهنگ تجدد گرایی تحت تاثیر فرهنگ‌های بیگانه حداقلی است و هنوز هم در فضای محله‌ها، پارک‌ها و مکان‌های دیگر فرهنگ عفیفانه را می‌بینیم.
معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به اینکه چون قم متبرک به نام وحرم حضرت معصومه (س) است، لذا پوشش و حجاب در آن به هر شکلی که باشد بیشتر جلب توجه می‌کند و دیده می‌شود چرا که همیشه‌ها حرم‌ها مورد احترام بوده‌اند و افراد باید برای حضور در اطراف حرم و خود حرم حضرت معصومه (س) پوشش حداقلی از واجبات را رعایت کنند؛ در حالیکه متاسفانه گاهی اوقات شاهد پوشش‌های متجاهر به فسق با آرایش‌های زننده و جلب توجه کننده هستیم.
ظهیری در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: باید روی فرهنگ عمومی شهرقم بیش از گذشته کار شود و این مهم تلاش همگانی متولیان امور فرهنگی، تربیتی، آموزشی و حتی امنیتی را می‌طلبد و باید ناظرانی باشند که افراد غافل را موظف کنند به قوانین پوشش در حد معمول عمل کنند تا دو جنس بدون اذیت و آزار و نگاه جنسیتی در یک فضای امنیتی در اجتماع حضور یابند.
چادر نماد زن مسلمان ایرانی است
وی ادامه داد: امروزه‌ عده‌ای معتقد هستند چادر را کنار بگذاریم و یک جایگزین مناسب مانند مانتوهای گشاد جایگزین کنیم که بنده این را قبول ندارم چرا که چادر نماد ایرانی بودن ما است، به عنوان مثال در کشورهای خارجی هنگامیکه چادر ما را می‌بینند سریع می‌پرسند شما ایرانی هستید؟ پرسیدن این سوال یعنی چادر نماد یک زن مسلمان ایرانی است؛ سایر کشورها نیز هر یک نمادهایی مانند شنل، با مانتوهای گشاد و بلند به عنوان نماد خود برای حجاب زنانشان دارند.
معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران اضافه کرد: اما یادمان باشد پوشش زن مسلمان انحصار در چادر ندارد و در شریعت وچود پوشش با شرایط اینکه سرو گردن و گریبان و زینت‌ها آشکار نباشند را داریم و اگر این حدود رعایت شود گواه بر مسلمان بودن یک زن است.
ظهیری تصریح کرد: بنده آرایش‌های زننده و روسری‌هایی با رنگ‌های جیغ و جذاب را نماد زن مسلمان نمی‌دانم حتی اگر چادر بر سر داشته باشد، چرا که این مصداق «وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّهِ الْأُولَی» است و در واقع خلاف آیه قرآن عمل شده و این زن زینت‌های خود را آشکار کرده است.
لباس‌های پوشش اسلامی با قیمت مناسب و متنوع طراحی شود
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه باید لباس‌ها و مانتوهای مناسب برای زنان ایرانی طراحی شود که ارزان و مناسب همه جامعه باشد، عنوان کرد: زنان ما باید هرزمانی که می‌خواهند به فروشگاه‌ها مراجعه کرده و مانتوهای قیمت مناسب و با طراحی اسلامی را تهیه کنند و منتظر فروشگاه‌های پاییزه و بهاره نباشند؛ یعنی فروشگاه‌ها همیشه برای زیست عفیفانه مانتو مناسب داشته باشند نه مانتوهایی با آستین‌های گشاد، جلو بازو تنگ، چراکه این مناسب پوشش عفیفانه نیست. مثلاً وقتی مانتو می‌خریم نباید به آستینک نیاز داشته باشد.
معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران معتقد است لباس اجتماعی باید تعریف‌ شده باشد و برای ادارات باید لباس‌های مناسب زن مسلمان ایرانی با طراحی متنوع انجام شود که حدود پوشش مؤمنانه در این طراحی رعایت شده باشد.
ظهیری ابراز کرد: ظرافت‌های وجودی زنان بیشتر و زمینه توجه بیشتری را دارند و گرایش به سمت زنان بیشتر است و اگر زنان حد شرعی حجاب را رعایت کنند زندگی عفیفانه فراهم می‌شود چرا که مظهر جمال بودن مراقبت بیشتری می‌طلبد؛ اگرچه مردان نیز باید قدرت خودکنترل گری و خود نگه‌داری داشته باشند و مراقبت برای هر دو جنس مطرح‌شده است.
وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و رسالت پیام‌رسانی و هشدار به افراد جامعه، گفت: امروزه روی حیا زدایی در جامعه ایرانی و حتی در شهر قم کار می‌شود تا مردم را از زندگی مؤمنانه و پاک‌دامنی به عدم طهارت نفس برسانند.
معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران عنوان کرد: سنسور خطر حیا زدایی در جامعه به صدا درآمده و باید متولیان آموزشی، تربیتی و امنیتی حساس شوند؛ قم که در این میان همیشه نماد پاکی بوده از این خطر مصون نمانده و می‌خواهند عادی‌سازی نداشتن حجاب را در این شهر رواج دهند و عادی‌سازی در شهر قم یعنی حرم حضرت معصومه (س) مورد هجمه قرارگرفته و حرمت حریم حرم شکسته است.
بیست و یکم تیرماه سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب به‌عنوان روز عفاف و حجاب نام‌گذاری شده است. روزی که دژخیمان رضاخان مردم معترض به کشف حجاب را در مسجد گوهرشاد به خاک و خون کشید بیش از 1600 نفر کشته و زخمی شدند، در همین راستا گفت‌وگویی با دختران داریم تا از عقاید برخی از آنان نسبت به حجاب و چادر آگاه شویم.
زینب ثابتی دختر 23 ساله‌ای است که فعالیت‌های اجتماعی زیادی را در کارنامه خود دارد و اکنون پس از پایان تحصیلات در دانشگاه فرهنگیان شاغل در آموزش‌وپرورش است و در گفت‌وگو با ایسنا از قم می‌گوید: من در یک خانواده با سبک زندگی مذهبی و سنتی و مادر چادری زندگی می‌کنم و من بدون اجبار از سمت خانواده خودم از بچگی به چادر علاقه داشتم اول در سفرها چادر به سر می‌کردم سپس از اول راهنمایی به‌طور رسمی چادری شدم اما الآن چادر به من یک آرامش روانی می‌دهد و احساس می‌کنم در محدوده امنی قرار دارم.
او چادر را مانع و محدودیت نمی‌داند و ادامه می‌دهد: با چادرم در حیطه علاقه‌مندی‌هایم گام برداشته‌ام به خاطر همین تا الان به این فکر نکرده‌ام که آن را کنار بگذارم.
این دختر 23 ساله اعتقاد دارد چادر حجاب برتر است اگرچه با مانتو هم می‌توان باحجاب بود و انواعی از پوشش ایرانی- اسلامی را می‌توان دید.
زینب ابراز می‌کند که لباس‌های تنگ و بدن‌نما در مردان و پسران امروزه زیاد شده است و به نظر بنده باید به این پسران نیز تذکر داده شود که آگاه شوند این پوشش مناسب حضور در اجتماع نیست.
او با اشاره به گران بودن چادر و معضل گرانی پوشش ایرانی-اسلامی، ادامه می‌دهد: امروزه برخی طالب پوشش اسلامی هستند اما من خودم هنگام مراجعه به فروشگاه‌ها تنوع زیادی برای پوشش اسلامی نمی‌بینم و حق انتخاب کمتر است یا اگر وجود دارد گاهی به دلیل عدم‌حمایت از طراحان لباس ایرانی اسلامی عرضه آن‌ها بسیار گران است و همه زنان باحجاب قدرت خرید ندارند.
زهرا دختر 16 ساله‌ای که در گفت‌وگو با ایسنا از قم می‌گوید: چون خانواده من چادری بودند من هم از اول مجبور بودم چادر به سر کنم ولی بعداً به این نتیجه رسیدم که چادر از پوشش‌های دیگر برایم راحت‌تر است؛ به اعتقاد برخی چادر حجاب برتر است اما به نظر من هر نوع پوششی که با عرف جامعه مغایرت نداشته باشد مانند مانتوهای گشاد و روسری‌های بلند نیز حجاب محسوب می‌شوند.
او معتقد است حجاب را نباید فقط در چادر خلاصه کنیم چراکه در بین هم سن و سالان خودم دیده‌ام که این نگاه در خانواده آنان و یا جامعه باعث شده کمتر به حجاب علاقه‌مند شوند؛ حجاب در طول زمان و با تغییر مکان می‌شود چادر باشد یا حتی مانتوی بلند و گشاد باشد که من خودم در برخی جمع‌های خانوادگی با مسافرت با مانتو بلند و روسری راحت‌ترم و به نظر خودم حجاب هم دارم.
زهرا با انتقاد از اینکه باید به همان اندازه که در مسئله حجاب به دختران خرده گرفته می‌شود نسبت به پسران هم این‌گونه باشد، ادامه می‌دهد: متأسفانه برخورد با پسران با تی‌شرت‌های تنگ و شلوارهای چسب و فاق کوتاه کمتر دیده می‌شود در حالی که خانم‌ها و دختران خیلی بیشتر مورد تذکر قرار می‌گیرند؛ خانواده‌ها باید همان‌گونه که حجاب را به دختران آموزش می‌دهند به پسرانشان نیز چارچوب و حدی از پوشش اسلامی و عرفی را آموزش دهند.
حکیمه یک زن 30 ساله و شاغل است و در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: به نظر من چادر حجاب برتر است و در فضا و فرهنگ ایرانی برای زنان مناسب است اما بسته به نوع فضا و محیطی که در آن حضور پیدا می‌کند می‌تواند متفاوت باشد مانند حضور در پارک، رانندگی کردن یا مسافرت می‌توان مانتوهای گشاد و روسری‌های بزرگ پوشید.
سمیه دختری 32 ساله و چادری است و به ایسنا گفت: به نظر من تنها نوع پوشش پذیرفته‌شده از نظر شرع در جامعه ایران چادر است و دلیلی وجود ندارد فرد در محیط‌های دیگر چادرش را کنار بگذارد و من این را نمی‌پسندم؛ چراکه چادر محدودیتی ایجاد نمی‌کند و این‌ها تنها بهانه است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/158580/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چهار کشته و 10 مفقودی در حادثه سیل جنوب چین

2 عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند

آیت‌الله گرامی در گفت و گو با جماران: یکی از عوامل مهم لغو رفراندوم اصلاحات ارضی از سوی شاه اعتراض آیت الله بروجردی بود/ مقام ایشان در بُعد معنوی بسیار بالا بود ولی مثل بسیاری از مدعیان امروزی نبود که خود را مطرح کند

آیت‌الله رئیسی وارد قلب اقتصادی پاکستان شد

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

راه‌اندازی چهارمین قطار قم_مشهد با تکیه بر توان تولید داخل

سند چشم‌انداز بلندمدت در حوزه گردشگری قم طراحی شود

مهار آتش‌سوزی گسترده کارخانه پارافین شهرک صنعتی شکوهیه قم

آغاز ثبت‌ سفارش کتاب‌های درسی از فردا

چرا پاهایمان خواب می‌رود و گزگز می‌کند؟

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

نجات جان 23 نفر در حادثه آتش‌سوزی آپارتمان 6 طبقه در قم/مصدومیت آتش‌نشان قمی

نجات 23 نفر در حادثه آتش‌سوزی آپارتمان 6 طبقه در قم

کمبود 1000 نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان قم

دستگیری اولین سارقی که با پابند الکترونیکی قصد سرقت داشت!

آخرین وضعیت بازگشایی راه‌های سیل‌زده

چهارمین قطار مسافربری قم ـ مشهد راه‌اندازی شد

ورزش عصرگاهی برای افراد چاق مفیدتر است

مراسم اولین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می شود

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

قبل از ورزش غذا بخوریم یا بعد از ورزش؟

آیت‌الله رییسی به کراچی رفت

تأکید آیت‌الله نوری همدانی بر توجه به تفسیر قرآن

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

برگزاری بزرگترین ماراتن علمی کشور با حضور 17514 نفر در قم

قم کمبود پزشک متخصص و عمومی دارد

اختصاص 10 هزار میلیارد ریال به محلات کم برخوردار قم

نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد

علت بی حسی پا پس از جراحی دیسک کمر

این ویتامین‌ها را بخورید؛ لاغر بمانید

مدیر حوزه های علمیه با آیت الله جوادی آملی دیدار کرد+تصاویر

شعری فوق العاده زیبا از مولانا

داستانک/ دوستت دارم

(ویدیو) آتش‌سوزی گسترده در شهرک شکوهیه قم

ادامه اجرای طرح «زیست شبانه» و نظارت بر فعالیت‌های اصناف در قم

آتش سوزی مهیب در یک واحد صنعتی شهرک شکوهیه قم

برداشت 22 میلیون مترمکعب آب غیرمجاز از چاه‌های غیرمجاز در قم

پاکسازی محدوده شهر قم از زباله‌های پلاستیکی توسط دانش آموزان

آغاز ساخت 600 واحد مسکونی کارکنان دادگستری قم

انهدام بیش از 1680 باند توزیع موادمخدر در سال قبل

اظهارات «تتلو» در دومین جلسه دادگاه: بابت همه اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم

واکنش وزارت بهداشت به ماجرای توزیع قلیان اکسیژن در کافه‌ها

ماجرای دختری که فوتش سوژه رسانه‌های معاند شده بود

آماده‌باش کامل راهداری استان قم به‌دنبال احتمال وقوع سیلاب‌های فصلی

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

تشخیص اوتیسم قبل از تولد امکانپذیر است؟

هشدار دانشمندان؛ همه‌گیری آنفلوانزا در جهان