عصر قم

آخرين مطالب

کرونای قرمز در آستانه ورود دوباره به قم مقالات

کرونای قرمز در آستانه ورود دوباره به قم
  بزرگنمايي:

عصر قم - قم- افزایش چشمگیر تعداد موارد ابتلا،‌ بستری و فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا در روزهای اخیر، موج نگرانی مجدد و گسترده‌ای را در استان قم از قرمز شدن دوباره وضعیت کرونا در این استان به راه انداخته است.

کرونا میهمانی ناخوانده و نامیمون که خبر آمدن آن 30 بهمن پارسال رسانه‌ای شد، این روزها دوباره سوار بر اسب خوش‌اقبالی می‌تازد و سلامت جسم و روان جامعه را هدف قرار داده است.
کارشناسان معتقدند رعایت سه اصل استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و شستن مرتب دست‌ها می‌تواند تا 80 درصد از ابتلا به کرونا جلوگیری نماید، ولی این مساله به شرطی است که آحاد جامعه حساسیت لازم به بیماری کرونا داشته باشند و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.
مردم استان قم در مرحله نخست مواجهه با کرونا عملکرد خوبی از خود به‌جا گذاشتند و درصد بالایی از ساکنان این استان با پیوستن به پویش در خانه می‌مانیم، کرونا را تا حدودی کیش‌ومات کردند.
متاسفانه در هفته‌های اخیر، آمار ارائه‌شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی قم حاکی از افزایش بیماران بستری در مراکز درمانی این استان است که باعث موجی از نگرانی بین شهروندان شده است.
به گفته مسوولان امر، برگزاری آیین‌های عروسی و عزا، مسافرت‌های خارج از استان و یا میزبانی از مهمان‌هایی از استان‌هایی با وضعیت قرمز از جمله مهم‌ترین دلایل شیوع مجدد کرونا در استان قم می‌باشد.
برگزاری اجتماعات دینی، مراسم در مساجد و نیز نشست های پر تعداد در ادارات و نهادهای دولتی و غیردولتی از دیگر مواردی است که فعالان رسانه ای نسبت به آن پرسش دارند. 
درست است که پایان این داستان غم‌انگیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، ولی برای به بن‌بست کشاندن این ویروس مرموز باید طبق دستورالعمل‌هایی که تاکنون کارشناسان برای مبارزه با کرونا پیش روی ما قرار داده‌اند، پیش رویم تا وضعیت به ثبات برسد و یا دستکم وخیم‌تر از حال فعلی نشود.
بی‌توجهی به پروتکل‌ها به خیز دوباره کرونا در قم منجر می‌شود
معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری قم گفت: عادی شدن رفتارها و کوتاهی در اجرای پروتکل‌ها زمینه را برای خیز دوباره بیماری فراهم خواهد کرد.
بیژن سلیمان پور با اشاره به ارائه گزارش تحلیلی از وضعیت بیماری کرونا طی پنج ماه گذشته افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته، موج اول بیماری در قم به‌خوبی مدیریت و کنترل شد.
وی همراهی مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته‌های نخست شیوع بیماری را موردتوجه قرار داد و افزود: این همراهی با پشتیبانی دولت و تلاش مضاعف مدافعان سلامت و کادر درمان موجب شد بتوانیم بیماری را کنترل کنیم.
مبارزه با کرونا در شرایط جدید قم نیاز به تصمیمات جدی و موثر دارد
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم با تاکید بر ضرورت اتخاذ تصمیمات جدی و موثر در شرایط جدید شیوع کرونا در قم گفت: مبارزه با بیماری کرونا باید به مطالبه‌گری اجتماعی تبدیل شود تا مردم شخصا از برگزاری مراسم عروسی و عزاداری خودداری کنند.
بیژن سلیمان پور افزود: در این راستا استفاده از ظرفیت سمن‌ها و تشکل‌های غیردولتی ضروری است تا اجتماعی کردن مقابله با کرونا محقق شود.
به گفته وی، پیشنهاد اعمال محدودیت مجدد برای فعالیت سالن‌ها، تالارها و اماکن ورزش قم به ستاد ملی کرونا ارائه خواهد شد، ولی باید اقداماتی که در حوزه اختیارات استان است، انجام شود.
وی بیان کرد: افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌ها طی هفته‌ها و روزهای اخیر در کشور قم شرایط جدیدی را در روند کنترل و مدیریت کرونا پیش روی ما قرار داده و این شرایط ایجاب می‌کند تصمیمات جدی و موثری برای ادامه مدیریت اعمال کنیم.
سلیمان پور اضافه کرد: مدیریت این مساله مستلزم مدیریت موثر است، باید اولویت‌ها را بسنجیم، سرعت عمل دهیم و به خروجی تصمیمات فکر کنیم و تصمیمات ما قابل‌اندازه‌گیری باشد و موجب جلب رضایت مخاطب شود.
وی تاکید کرد:کنترل، مراقبت و نظارت جدی و موثر بر دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی به‌ویژه در زمینه اجتماعات، مراسم‌ها و مکان‌های عمومی باید اعمال شود ومردم اثر این نظارت را درک کنند و در نهایت به کاهش بیماری منجر شود.
وی ادامه داد: اطلاع‌رسانی، تبیین و آموزش کافی و مناسب با نوع مشکل از طریق فضای مجازی، شورای اطلاع‌رسانی و سایر ظرفیت‌های خبری استان در خصوص تاکید بر سه مولفه مهم و موثر استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی و شستن دست‌ها که باعث کنترل و مدیریت بیماری می‌شود.
معاون سیاسی استاندار قم خاطرنشان کرد: باور داریم نظارت و کنترل بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کار سخت و طاقت‌فرسایی است، ولی به نظر می‌رسد کنترل‌ها کافی نیست و از سوی دیگر هم مردم از محدودیت‌ها خسته شده‌اند.
وی با تاکید بر افزایش حساسیت‌ها و تلاش جدی همه دستگاه‌ها برای خروج از عادی جلوه دادن شرایط، بیان کرد: باید برای نظارت و کنترل مستمر بر اماکن عمومی، سالن‌ها، تالارها، استخرها و ورزشگاه‌ها از سوی دستگاه‌های اجرایی برنامه‌ریزی شود.
وی افزود: شورای اطلاع‌رسانی به‌تناسب افزایش آمار که نگران‌کننده‌است باید پیک مثبت را آغاز و اطلاع‌رسانی کند و برای تبیین و روشن گری پیرامون بیماری کرونا، ظرفیت خبری استان در اختیار شورای اطلاع‌رسانی باشد.
سلیمان پور در ادامه گفت: تمام ظرفیت‌های استان در زمینه صنعتی و صنفی با مدیریت و برنامه‌ریزی معاونت اقتصادی استانداری به کار گرفته شود، تا ماسک موردنیاز استان به مقدار کافی تولید شود.
وی افزود: تهیه مواد اولیه، صدور مجوز فعالیت و مدیریت قیمت تمام‌شده ماسک باید مدنظر قرار گیرد و دستگاه‌های ذیربط نظارت‌های لازم را اعمال کنند.
وی اضافه کرد: باید موانع از سر راه هر واحد صنعتی که قصد تولید ماسک را داشته باشد، برداشته شود.
معاون سیاسی استاندار قم در پایان بر تسریع درتحقق ارائه خدمات الکترونیکی از سوی شهرداری و واحدهای تابعه برای کاهش حضور مردم در این مراکز، ساماندهی کارگران فصلی و موقت در میادین باهمکاری شورای اسلامی شهر و شهرداری و افزایش حجم فعالیت‌های خبری و اطلاع‌رسانی تاکید کرد.
رییس علوم پزشکی: آیین‌های عزا و عروسی در قم لغو شود
رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: زنگ خطر شیوع مجدد کرونا در قم به صدا درآمده است و از ستاد ملی کرونا تقاضا داریم برخی محدودیت‌ها از جمله لغو همه آیین‌های عزاداری و عروسی، سمینارها و همایش‌ها در این استان اعمال شود.
محمدرضا قدیر افزود: شاهد پیک مجدد در بخش زیادی از استان‌های کشور هستیم و در 9 استان وضعیت قرمز و هشت استان وضعیت هشدار است.
وی بابیان این‌که این روند نگران‌کننده است، اضافه کرد: میزان مرگ‌ومیر افزایش‌یافته است و ایران جزو چند کشور اول در مرگ‌ومیر است.
وی ادامه داد: با این وضعیت زنگ خطر، باید فعالیت اقتصادی را محدود کنیم، زیرا سلامتی در خطر است و آمار بستری‌ها در قم نیز 2 برابر شده است.
قدیر با اشاره به این‌که باید در بحث جلوگیری از عادی‌سازی شیوع کرونا و افزایش حساسیت‌ها کار شود، خاطرنشان کرد: اگر روند کنونی اصلاح نشود، آسیب جدی به‌جامعه وارد خواهد شد.
وی بیان کرد: در حال حاضر مهم‌ترین سیاست وزارت بهداشت و سازمان جهانی بهداشت استفاده از ماسک است که تا 80 درصد از شیوع بیماری کرونا جلوگیری می‌کند و رعایت فاصله‌گذاری و شستن دست‌ها نیز مورد تاکید می‌باشد.
وی افزود: استفاده از ماسک در قم به‌خوبی اجرا می‌شود و نهادینه‌شده است؛ در کنار این وضعیت امیدوار کردن مردم نسبت به آینده نیز از سیاست‌های مهمی است که دنبال می‌شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح کرد: استان قم در تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا، رشدی نداشت و تعداد فوتی‌ها در روز صفر یا یک نفر است.
وی افزود: بیشتر افرادی که با علایم بیماری کرونا به مراکز درمانی قم مراجعه می کنند، سابقه مسافرت و یا شرکت در آیین‌های عروسی و عزا دارند.
قدیر اضافه کرد: با توجه به این که باید دست کم تا یک سال دیگر با این بیماری زندگی کرد، ترساندن مردم درست نیست و باید روش مناسبی برای اقناع مردم در مبارزه با کرونا در پیش بگیریم.
افزایش روند بستری و فوت بیماران کرونایی در قم
رییس مرکز بهداشت قم نیز گفت: دوره 50 روزه ثبات، کاهش و تثبیت بیماری داشتیم، ولی در چند هفته اخیر شاهد روند افزایشی بودیم، اگر این روند ادامه یابد، در چند هفته آینده تعداد بیماران بستری و فوتی‌ها بیشتر خواهد شد.
به گفته سیامک محبی، در روزهای اخیر 9 تالار تعطیل‌شده و 23 تالار نیز اخطار دریافت کرده است.
وی بیان کرد: از 25 فروردین امسال تا 16 تیرماه جاری، بیش از 56 هزار بازرسی از اصناف قم صورت گرفته است.
وی افزود: برخی اصناف جزو گروه‌های پرخطر هستند که ممکن است کنترل آن‌ها سخت باشد، ولی نظارت‌های لازم صورت می‌گیرد.
محبی اضافه کرد: در کنار حفظ چرخه فعالیت‌های اقتصادی، در مواردی نیز برخوردهای لازم صورت گرفته است.
«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید 19» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (24 آذر 98) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در 30 دسامبر سال 2019 (9 دی 98) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.
شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های 4030، 3136 و 190 تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.
همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند./
برچسب‌ها
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم ویروس کرونا قم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی علائم کرونا

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/160129/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

120 ثانیه| مروری بر مهمترین رویداد‌های دوشنبه 27 فروردین قم

امروز وزش باد، خیزش گرد و خاک را در برخی مناطق قم به همراه دارد

حمایت منتخبان مردم شریف قم از عملیات «وعده صادق»

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

23هزار و 500 سند اراضی کشاورزی در قم صادر شد

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صفحه نخست روزنامه‌های قم سه شنبه 28 فروردین ماه 1403

چهره سال هنر انقلاب اسلامی استان قم تجلیل شد

سال گذشته 19 هزار میلیارد ریال پرونده تخلف صنفی در قم تشکیل شد

زمینه تکمیل و بهره‌برداری از مونوریل قم فراهم شده است

پلمب 80 گاراژ جمع‌آوری زباله در شهر قم

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

تقویم روز و اوقات شرعی سه‌شنبه 28 فروردین 1403 افق قم

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

توزیع گوشت گرم به شکرانه پیروزی علیه اسرائیل در بین نیازمندان قم

اجرای طرح فرهنگی آرایشگران قرآنی در 71 آرایشگاه زنانه قم

اجرای طرح ناظران افتخاری در قم

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

حمایت دانشگاهیان قم از عملیات پیروزمندانه «وعده صادق»

لزوم فرهنگ‌سازی تفکیک زباله‌های خطرناک در قم

واگذاری 80 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد در قم

80 مددجوی کمیته امداد قم صاحبخانه شدند

میزبانی قم از لیگ بسکتبال جوانان کشور

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

پیام هشدار جدید و بی سابقه ایران به اسرائیل

طرح فرهنگی آرایشگران قرآنی در 71 آرایشگاه زنانه قم اجرا شد

معرفی چهره شاخص هنر انقلاب اسلامی قم در سال 1402

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

چند روز آینده آب و هوای این استان ها رویایی می شود

بلاتکلیفی همچنان گریبان گیر نماینده قم در فوتسال

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب

اردوی تیم ملی والیبال نشسته با حضور 2 نماینده از قم برگزار می شود

طرح ملی «ناظران افتخاری» در قم اجرا می‌شود

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

پله فرار تونل غدیر قم سال 1403 احداث می‌شود

تولد نوزادان در قم افزایش یافت

سرانه 31 مترمربعی فضای سبز در منطقه چهار شهر قم

اجرای طرح ثبت نام «کاسبان امین» برای توزیع کالا‌های اساسی در استان قم

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

جزئیات جدید از تعطیلی پنجشنبه ها

بودجه 1000 میلیارد تومانی سیما و منظر شهرداری قم در سال 1403

به‌روزرسانی سامانه جامع درآمد شهرداری قم