عصر قم

آخرين مطالب

قم در هفته‌ای که گذشت؛

اجرایی شدن نهضت ساخت داخل در صنعت قم تا توسعه تجارت الکترونیک اقتصادی

اجرایی شدن نهضت ساخت داخل در صنعت قم تا توسعه تجارت الکترونیک
  بزرگنمايي:

عصر قم - قم - توسعه تجارت الکترونیک، اجرایی شدن نهضت ساخت داخل در صنعت، مصرف بهینه آب در کشاورزی، ضرورت گسترش فرهنگ ترافیک و ساماندهی کارگران روزمزد و ساختمانی؛ از جمله اخبار هفته گذشته استان قم بود.

اجرای 3919 کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع گاز، طراحی 505 اِلمان برای باغ پرندگان، اتصال 788 مدرسه به شبکه ملی اطلاعات، بهره‌مندی 14 شهرک صنعتی از نعمت گاز، ضرورت پشتیبانی مسئولان از تولید، کاهش 20 درصدی صورتحساب برق شهروندان کم‌مصرف، افزایش 69 درصدی واکسیناسیون دام سبک، کاهش طلاق در بین مددجویان کمیته‌ امداد، پرداخت 737 میلیارد ریال وام ازدواج، تخصیص 6420 میلیارد ریال تسهیلات به آسیب‌دیدگان کرونا، هشدار رییس دانشگاه علوم پزشکی به روند صعودی کرونا و افزایش تولیدات کشاورزی در ایام کرونا؛ از دیگر خبرهای هفته گذشته قم بود.
اجرایی شدن نهضت ساخت داخل در صنعت
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: بخش صنعت قم ظرفیت‌های لازم برای پیاده‌سازی راهبرد نهضت ساخت داخل را دارد و با همکاری تولیدکنندگان این برنامه در قم اجرایی می‌شود.
محمود سیجانی درگفت‌وگو با ایرنا افزود: توسعه تولید و اجرای نهضت ساخت داخل ازجمله مهم‌ترین طرح‌های موردنظر سازمان صمت قم برای پیاده‌سازی راهبرد جهش تولید در استان است.
توسعه تجارت الکترونیک
رییس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم گفت: راهبرد مدیریت بازار و افزایش فروش محصولات داخلی از طریق توسعه تجارت الکترونیک در قم دنبال می‌شود و این روش تجارت در استان رونق بیشتری پیدا می‌کند.
سیجانی در گفت وگو با ایرنا افزود: در همین رابطه ترویج مصرف کالاهای ساخت داخل از طریق ایجاد و راه اندازی فروشگاه‌های عرضه کالای ایرانی در صنوف گوناگون استان به صورت مجازی دنبال می‌شود که نیازمند همکاری کامل اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی‌ است.
ضرورت گسترش فرهنگ ترافیک
استاندار قم گفت: تصادف ها و حوادث رانندگی بار مالی و روانی بسیاری بر جامعه تحمیل می کند، از این رو نهادهای فرهنگی باید فرهنگ ترافیکی را در استان توسعه دهند.
بهرام سرمست در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم افزود:‌ باید تعداد فوتی‌ها در تصادف‌های رانندگی را به حداقل برسانیم و دستگاه‌های اجرایی در این راستا همکاری و مشارکت جدی با مسئولان امر داشته باشند.
ایجاد فرصت‌های متعدد شغلی در صنعت
رییس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم، با اشاره به لزوم حمایت از صنعتگران استان برای گسترش سطح تولید و اشتغال گفت:‌ بخش صنعت در قم نشان داده است که بهترین ظرفیت برای ایجاد فرصت‌های متعدد شغلی و جذب افراد جویای کار و دارای مهارت را دارد.
سیجانی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: توسعه فعالیت‌های صنعتی در قم را با نگاه به دستورالعمل‌های محیط زیستی به‌عنوان یک راهبرد مهم در مسیر افزایش فرصت‌های شغلی استان دنبال می‌کنیم و در این راستا آماده استقبال از سرمایه‌گذاری و حضور هرچه بیشتر بخش خصوصی هستیم.
آموزش فنی‌وحرفه‌ای حلقه‌ مفقوده اشتغال
نماینده قم و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، یکی از حلقه های مفقوده در حل اشتغال کشور آموزش های فنی و حرفه ای دانست.
حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری در دیدار محمود تقی پور مدیرکل فنی و حرفه ای قم گفت: در دانشگاه ها تلاش در به دست آوردن مدرک تحصیلی است در حالی که مرکزهای آموزش فنی و حرفه ای نیروی انسانی متخصص تربیت می کنند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای قم نیز در این دیدار اظهار داشت: سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از بودجه در مقایسه با سایر آموزش‌ها بسیار ناچیز است؛ درصورتی‌که بخواهیم مساله اشتغال حل شود، باید به موضوع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای جدی‌تر پرداخته شود.
انبارهای قم زیر رصد کارگروه تشدید نظارت بر بازار
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: براساس دستورالعمل‌های تدوین شده،‌ فعالیت انبارهای نگهداری کالا در قم به صورت مستمر زیر رصد کارگروه هماهنگی تشدید کنترل و نظارت بر بازار قرار می‌گیرد تا با هرگونه تخلف در عرضه کالا مورد نیاز مردم به شدت برخورد شود.
سیجانی درگفت‌وگو با ایرنا افزود:‌ اعضای کارگروه هماهنگی تشدید کنترل و نظارت بر بازار قم، از میان دستگاه‌ها و نهادهای استان انتخاب شده‌اند.
اجرای 3919 کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع گاز
مدیرعامل شرکت گاز قم گفت: سه هزار و 919 کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع گاز در سطح استان اجرا و بیش از 175 هزار علمک نصب شده است.
علیرضا نصیری در گفت وگو با ایرنا افزود: هم اکنون 168 ایستگاه T.B.S، C.G.S و C.G.S & T.B.S برای کنترل و تنظیم فشار و جریان گازرسانی در سطح شبکه‌های توزیع گاز استان قم فعال است.
مصرف بهینه آب در کشاورزی
رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: مصرف آب در بخش کشاورزی قم با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در سطح باغ‌ها و مزرعه‌ها بهینه شده است و تا حد زیادی کاهش می‌یابد.
عباس پورمیدانی درگفت وگو با ایرنا افزود: مهم‌ترین عامل در حفظ و توسعه سطح زیر کشت محصولات کشاورزی قم، دسترسی به منابع آبی پایدار است و در همین راستا به دنبال استفاده بهینه از این منابع ارزشمند هستیم تا فعالیت‌های کشاورزی استان براساس راهبرد جهش تولید روز به روز افزایش یابد.
طراحی 505 اِلمان برای باغ پرندگان
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قم گفت: 505 اِلمان شامل 500 اِلمان بتُن گلاسه و پنج اِلمان فیگوراتیو برای باغ پرندگان شهر قم طراحی و ساخته شده است.
سید محمد موسوی‌ منش، با اشاره به کاربرد اِلمان‌ها و مبلمان شهری در باغ پرندگان افزود: برای این مجموعه 500 اِلمان با متریال بتُن گلاسه، پنج اِلمان فیگوراتیو و 2 اِلمان شاخص طراحی و ساخته شده است.
فرایند ساخت سایت پسماند صنعتی
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: باید فرایند جذب سرمایه گذار و واگذاری زمین برای احداث سایت پسماند ویژه و صنعتی قم هرچه سریع‌تر انجام شود.
محسن بهشتی در جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان قم افزود: با توجه به مجموعه عوامل و مولفه ها، بهترین مکان برای ساخت سایت پسماند ویژه و صنعتی انتخاب شده است و باید هرچه سریع‌تر مراحل اجرایی و واگذاری ساخت طرح مذکور به سرمایه گذار مناسب انجام شود.
ساماندهی کارگران روزمزد
فرماندار قم با اشاره به روند ساماندهی کارگران ساختمانی گفت: سه مکان برای ساماندهی کارگران روزمزد در قم پیش‌بینی‌شده است.
مرتضی حیدری در جلسه ستاد مدیریت بحران قم افزود: محل تجمع کارگران ساختمانی قم ساماندهی شده و محل مسقفی برای استقرار این افراد ساخته‌شده است.
ساماندهی کارگران ساختمانی
مدیرکل کار، تعاون رفاه اجتماعی قم گفت: ساماندهی کارگران ساختمانی در قالب چادرهای موقت شهرداری امکان‌پذیر نیست و باید ساختمان ایمنی برای این افراد ساخته شود.
مصطفی کاویانی در جلسه ستاد مدیریت بحران قم افزود: در صورت اختصاص زمین یا ساختمان توسط شورای اسلامی، سامانه کاریابی مجازی یا حضوری نیز در آن استقرار خواهد یافت.
اتصال 788 مدرسه به شبکه ملی اطلاعات
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم، با اشاره به برنامه‌ریزی برای اتصال تمام مرکزهای آموزشی و حوزوی استان به شبکه ملی اطلاعات گفت: تاکنون 178 مدرسه روستایی و 610 مدرسه شهری به شبکه ملی اطلاعات متصل شده است.
سیدرضا موسوی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: هوشمندسازی مدارس و اتصال مراکز آموزشی، دانشگاهی و حوزوی استان به شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان یک اولویت مهم در دستور کار قرار دارد.
سهم قم در مولدسازی اموال دولت 775 میلیارد تومان است
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی قم گفت: بر اساس قانون بودجه، سهم استان قم در مولدسازی دارایی‌های دولت حدود 775 میلیارد تومان لحاظ شده است.
عادل علیپور در گفت‌وگو با ایرنا افزود: سعی و اهتمام این اداره کل، احصای این سهم از محل شناسایی اموال مازاد دولت و مولدسازی است.
بهره‌مندی 14 شهرک صنعتی از نعمت گاز
مدیرعامل شرکت گاز قم گفت: 14 شهرک صنعتی این استان از نعمت گاز بهره‌مند هستند و گازرسانی به 2 شهرک صنعتی نیز در حال مطالعه و بررسی است.
نصیری در گفت‌وگو با ایرنا افزود: گازرسانی به فاز سه توسعه شهرک شکوهیه و فاز 2 شهرک صنعتی محمودآباد نیز در دست اقدام است.
افتتاح نخستین خط تولید تخصصی قرص‌های جوشان کشور در قم
نخستین خط تولید تخصصی قرص‌های جوشان ایران با حضور بهرام سرمست استاندار قم در شهرک صنعتی شکوهیه به‌صورت رسمی به بهره‌برداری رسید.
تایید نهایی 1500 تَن از متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن
مدیرکل راه و شهرسازی قم گفت: یک هزار و 875 تن برای تکمیل پرونده ثبت‌نام در طرح اقدام ملی مسکن به بنیاد مسکن استان مراجعه کرده‌اند که از این تعداد، یک هزار و 500 نفر از متقاضیان تایید نهایی شده‌اند.
حسن صبوری، با اشاره به آخرین وضعیت طرح اقدام ملی مسکن استان افزود: طبق برنامه ابلاغی از سوی وزارت راه و شهرسازی چهار هزار واحد برای ساخت اقدام ملی در مرحله اول در برنامه قم پیش‌بینی‌ شده‌است که از این تعداد 2 هزار و 155 نفر تایید اولیه شده‌اند.
ضرورت پشتیبانی مسئولان از تولید
استاندار قم؛ اهمیت تولید، اشتغال و رفع موانع واحدهای صنعتی را مورد توجه قرار داد و به همه مسئولان استان تاکید کرد که پشتیبان تولید باشند.
سرمست در بازدید از شهرک صنعتی شکوهیه افزود: بازدید میدانی از واحدهای صنعتی و تولیدی و رفع مشکلات و دغدغه‌های تولیدکنندگان از برنامه‌های کاری مهم استان است.
کاهش طلاق در بین مددجویان کمیته‌ امداد
معاون امور فرهنگی کمیته‌امداد قم گفت: بر اساس بررسی صورت گرفته واقعه طلاق بین خانواده‌های زیر پوشش کمیته امداد این استان که سرپرست آن‌ها زن مطلقه است، 13 درصد کاهش‌یافته است.
سید محسن صالحی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: کمیته‌امداد در راستای کاهش واقعه طلاق بین مددجویان، اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای مادرانی که از همسر خود جداشده‌ و دخترانی که والدینش از هم جداشده‌اند، کرده‌است.
تحول زیرساخت دیجیتالی در روستاها
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید رشد و توسعه پرشتاب زیرساخت‌های فناوری ارتباطات روستاهای این استان در دستور کار قرار گرفت، به‌گونه‌ای که امروز روستاهای قم دارای ظرفیت‌های بسیار قوی زیرساختی هستند.
موسوی در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به هدف‌گذاری هوشمندسازی 166 مدرسه و اتصال آنان به شبکه ملی اطلاعات افزود: هم‌اکنون تمام مدارس روستایی قم به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌است.
کاهش 20 درصدی صورتحساب برق شهروندان کم‌مصرف
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق قم گفت: مشترکان برق خانگی و تجاری در صورت کاهش حداقل 20 درصد مصرف برق واحدهای مسکونی یا تجاری در ماه‌های تیر و مرداد امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، از 20 درصد تخفیف در صورتحساب خود برخوردار می‌شوند.
داوود سلیمانیان افزود: علاوه بر دریافت تخفیف 20 درصدی صورتحساب برق، این مشترکان به قید قرعه از جوایز ویژه شرکت توزیع برق نیز بهره‌مند می‌شوند.
وی ادامه داد: همچنین بر اساس طرح تشویقی شرکت توانیر، قبوض برق کشاورزانی که روزانه چهار ساعت چاه آب خود را خاموش کنند،‌ رایگان می‌شود.
بخش مرکزی مناسب برای پرورش شتر
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: اقلیم این استان به‌ویژه بخش مرکزی برای پرورش شتر مناسب است و هم‌اکنون بیش از 200 بهره بردار در قم مشغول پرورش حدود 6 هزار نفر شتر هستند.
علی‌اصغر همت در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بخش مرکزی با داشتن مناطق بیابانی و موقعیت گرمسیری، چراگاه اصلی شتر در استان است و بیشتر شترداران قمی در دهستان‌های قمرود و قنوات این بخش حضور دارند.
افزایش 69 درصدی واکسیناسیون دام سبک
مدیرکل دامپزشکی قم گفت: یک‌میلیون و 200 هزار جمعیت گوساله و بز تحت پوشش انواع واکسیناسیون دامی قرارگرفته که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 69 درصد افزایش عملیات بوده است.
مهدی رفیعی محمدی در گفت‌وگو با ایرنا،‌ علت این افزایش را مناسب بودن شرایط جوی برای پرورش و همچنین مسائل اقتصادی مرتبط با دام سبک عنوان کرد.
ضریب نفوذ 96 درصدی در شبکه‌ گازرسانی
مدیرعامل شرکت گاز قم گفت: ضریب نفوذ شبکه‌های گازرسانی در این استان به 96 درصد رسیده است.
نصیری در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در حال حاضر 99.5 درصد جمعیت شهری و 92.5 درصد جمعیت روستایی قم از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند.
ترویج استفاده از سورگوم برای خوراک دام
مدیر ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: استفاده از سورگوم علوفه‌ای به دلیل شرایط مناسب کشت در قم برای تامین خوراک دام در میان دامپروران استان ترویج می‌شود.
محمدرضا حاجی رضا در گفت‌وگو با ایرنا افزود: شمار قابل‌توجهی از دامداران در برخی از مناطق کشور تجربه موفقی در استفاده از سورگوم علوفه‌ای برای تامین خوراک موردنیاز دام خود داشته‌اند.
کاهش نرخ تورم
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم، با اشاره به انتشار نرخ تورم تیرماه سال جاری این استان از سوی مرکز آمار کشور گفت: نرخ تورم سالانه کل مناطق شهری و روستایی قم در تیرماه امسال 25.4 درصد بوده که نسبت به خردادماه 1.2 درصد کاهش‌یافته است.
محمود نوربخش هفته قبل در گفت‌وگویی افزود: این در حالی است که نرخ تورم کل کشور در تیرماه سال جاری 26.4 درصد بوده است و قم نیز ازنظر این شاخص شانزدهمین استان کشور به شمار می‌آید.
پرداخت 737 میلیارد ریال وام ازدواج
رییس اداره امور شعب بانک ملی قم گفت:‌ از ابتدای سال‌جاری تاکنون یک هزار و 358 فقره وام قرض‌الحسنه ازدواج به مبلغ 737 میلیارد ریال توسط بانک ملی به زوجین دراین استان پرداخت ‌شده‌است.
غلامرضا صادق زاده خویی درگفت‌وگو با ایرنا افزود: بانک ملی ایران رتبه نخست پرداخت وام ازدواج در سطح استان را داراست و همسو با سیاست‌های کلان نظام، توجه به سنت حسنه ازدواج را در اولویت کاری خود قرار داده‌است.
40 مکان ورزشی به نام شهدا نامگذاری شد
مدیرکل ورزش و جوانان قم، با اشاره به نامگذاری 40 مکان ورزشی قم به نام شهدا گفت: نامگذاری مکان‌های ورزشی استان به‌نام شهیدان علاوه بر گسترش روح پهلوانی موجب معرفی این شهدا به عنوان الگو به ورزشکاران می‌شود.
رسول مُنعِم درگفت وگو با ایرنا، با اشاره به تقدیم 6 هزار و 200 شهید از قم به انقلاب اسلامی افزود: از این تعداد 320 شهید، ورزشکار بوده‌اند که از این میان 12 شهید مدافع حرم و چهار شهید امنیت است.
ضرورت ارتقای سرانه فضاهای ورزشی
استاندار قم، با تاکید بر ضرورت ارتقای سرانه فضاهای ورزشی این استان گفت: ظرفیت های قانونی برای افزایش سرانه فضاهای ورزشی قم مورد استفاده قرار گیرد.
سرمست در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه قم، با اشاره به کمبود سرانه فضاهای ورزشی استان نسبت به میانگین کشوری افزود: بخشی از این کمبودها ناشی از عقب ماندگی تاریخی قم در بحث توسعه است، با این وجود باید برای ارتقای فضاهای ورزشی برنامه ریزی شود.
میزبانی قم از مسابقات بین‌المللی کشتی جام یادگار امام
دبیر کمیته ورزش و جوانان کنگره ملی شهدای قم گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده و موافقت فدراسیون کشتی، میزبانی از مسابقات بین‌المللی کشتی جام یادگار امام در صورت فراهم شدن شرایط، امسال برای گرامیداشت شهدای این استان، در قم برگزار می‌شود.
سرهنگ علی بهلولی در حاشیه برگزاری کمیته ورزش و جوانان کنگره ملی شهدای قم در گفت‌وگو با ایرنا، بابیان این‌که قم پایه‌گذار مسابقات مذکور در کشور است، افزود: به دلیل برنامه‌ریزی برای برگزاری دومین کنگره ملی شهدای قم در سال جاری، ‌این مسابقات پس از سال‌ها وقفه به میزبانی این استان برگزار می‌شود.
افزایش فضاهای ورزشی
معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی اداره کل ورزش و جوانان قم گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون با هزینه 435 میلیارد ریال، 126 هزار متر مربع به فضای ورزشی قم افزوده شد.
حسین رضایی درگفت وگو با ایرنا افزود: سرانه ورزشی کل استان با توجه به توسعه زیرساخت‌های ورزشی قم در سال‌های اخیر، به 50 سانتی متر افزایش یافته که این سرانه شامل فضاهای ورزشی اداره کل ورزش و جوانان و نیز دستگاه ها دولتی و خصوصی استان است.
خبرهای کرونایی
تجمع نگران‌کننده در آرامستان‌ها
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، با بیان این‌که تجمع در آرامستان‌های قم در آخر هفته نگران کننده‌است، گفت: هر نوع تجمعی می‌تواند خطر گسترش ویروس کرونا را به همراه داشته باشد.
محمدرضا قدیر درجلسه ستاد پیشگیری، کنترل و مبارزه با کرونای قم افزود: میزان ابتلا به ویروس کرونا در قم افزایش یافته‌است.
لزوم آموزش به کودکان در حفظ فاصله ایمن برای پیشگیری از کرونا
مدیر گروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت قم گفت: خانواده‌ها برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، باید حفظ فاصله ایمن را به کودکان خود آموزش دهند.
مریم خاکبازان درگفت‌وگو با ایرنا افزود: به هر دلیلی که خانواده‌ها مجبور شدند، کودکان را به بیرون از خانه ببرند، باید از ماسک برای کودکان بالای 2 سال استفاده کنند و مراقبت‌های لازم را داشته باشند.
تخصیص 6420 میلیارد ریال تسهیلات به آسیب‌دیدگان کرونا
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم گفت: 6 هزار و 420 میلیارد ریال تسهیلات ویژه کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا در قم تخصیص‌یافته است و عملیات شناسایی نیز آغاز شد که پس از ثبت‌نام و راستی آزمایی پرداخت می‌شود.
مهرداد غضنفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر در بانک‌ها پرونده‌ها شکل‌گرفته است و مشغول پرداخت تسهیلات هستند.
هشدار رییس دانشگاه علوم پزشکی به روند صعودی کرونا
رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، با هشدار نسبت به موج پرسرعت کرونا در استان گفت: اگر میزان بستری شدن و ابتلای مردم مانند روال کنونی ادامه داشته باشد، تخت‌های بیمارستانی به‌زودی اشباع می‌شود.
محمدرضا قدیر هفته گذشته در جلسه ستاد مدیریت بحران قم افزود: میزان آزمایش‌های کرونا در قم نسبت به گذشته 50 درصد افزایش یافته است.
روند صعودی ابتلا و فوت کرونا
رییس مرکز بهداشت قم گفت: وضعیت ابتلا به کرونا در ایران در حال گذر از پیک فروردین‌ماه سال جاری است که به‌شدت نگران‌کننده است.
سیامک محبی در جلسه ستاد مدیریت بحران قم افزود: میزان مرگ براثر کرونا در یک هفته گذشته روند صعودی و نگران‌کننده‌ای به خود گرفته است.
خطر عادی‌پنداری کرونا
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم گفت: عادی‌سازی شرایط کرونایی مساله ای است که می‌تواند موج کرونا را در قم شدیدتر کند.
بیژن سلیمانپور در جلسه ستاد مدیریت بحران قم افزود: از همه ظرفیت‌های خبری استان به‌صورت متن، دیداری و شنیداری برای فرهنگ‌سازی نسبت به خطر موج دوم کرونا استفاده می‌شود.
ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم گفت: وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بین مراجعه‌کنندگان به دستگاه‌های اجرایی قم همچنان مطلوب نیست.
محمدرضا گروسی در جلسه ستاد مدیریت بحران قم افزود: با وجود این‌که درصد رعایت دستگاه‌های دولتی نسبت به پروتکل‌های بهداشتی بهبودیافته، اما همچنان خطر شیوع این ویروس در بین مردم و ارباب و رجوع زیاد است.
برگزاری آیین‌های محرم در فضاهای باز
استاندار قم گفت: آیین های عزاداری ماه محرم تا جایی که امکان دارد، باید در فضاهای باز و غیرمسقف برگزار و از برپایی در مکان‌های سرپوشیده جلوگیری شود.
سرمست در جلسه ستاد مدیریت بحران قم افزود: اصل و تصمیم نهایی استان بر برگزاری آیین های عزاداری ماه محرم در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جلوگیری از شیوع بیش‌ازحد ویروس کروناست.
وضعیت کرونا در قم به مرحله هشدار رسید
رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: وضعیت کرونا در این استان به مرحله هشدار رسیده و رنگ قم از زرد به نارنجی تبدیل شده است.
محمدرضا قدیر هفته پیش اعلام کرد: متاسفانه وضعیت کرونایی استان قم به مرحله هشدار رسیده و به رنگ نارنجی درآمده است.
شهروندان زمان خرید از فروشگاه‌ها را محدود کنند
کارشناس مسوول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان قم گفت: شهروندان برای پیشگیری از خطرهای که شیوع ویروس کرونا تهدید می‌کند، زمان خرید از فروشگاه‌ها و مغازه‌ها را محدود کنند.
محمدحسین باباخانی در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به نکات ساده و کاربردی در هنگام خرید از فروشگاه‌ها افزود: مراجعه شهروندان به مراکز خرید باید به‌صورت انفرادی باشد و از مراجعه گروهی و خانوادگی خودداری کنند.
لزوم یکسان‌سازی آمار تولید و توزیع ماسک
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم، با بیان این‌که سیاست‌های دوگانه در بازار این استان سبب التهاب می شود، گفت: آمار و ارقام تولید و توزیع ماسک در قم باید یکسان‌ سازی شود تا ابهام های موجود را رفع و ظرفیت‌های واقعی را احصا کنیم.
مهرداد غضنفری درکارگروه تنظیم بازار قم افزود: باید آمارهای واحدهای تولیدی ماسک، هر روز گرفته شود، متاسفانه در این جلسه 5 نوع آمار وجود دارد و رقم دقیقی از تولیدهای استان اعلام نشد.
ثبت‌نام وام کرونا برای مرکزهای فرهنگی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، بابیان این‌که ثبت‌نام وام کرونا برای مراکز فرهنگی استان تا 15 مرداد تمدید شد، گفت: شاغلان و مراکز فرهنگی دارای بیمه و بدون بیمه می‌توانند با مراجعه به سامانه اینترنتی «کارا» برای ثبت‌نام تسهیلات کرونا اقدام کنند.
سید موسی حسینی کاشانی در گفت‌وگویی افزود: متقاضیان می‌توانند تا 15 مردادماه، با مراجعه به سامانه کارا به نشانی اینترنتی https://kara.mcls.gov.ir ثبت‌نام کنند.
افزایش تولیدات کشاورزی در ایام کرونا
رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: کشاورزان قمی در شرایط شیوع ویروس کرونا،‌به فعالیت ادامه وحتی سطح تولید خود راافزایش دادند تا درتامین محصولات غذایی موردنیاز همشهریان کمبودی به وجود نیاید.
پورمیدانی درگفت‌وگو با ایرنا افزود: حفظ امنیت غذایی مردم مهم‌ترین راهبرد در بخش کشاورزی قم است و به همین دلیل با همکاری کشاورزان استان تلاش شد، باوجود محدودیت‌های به وجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا،‌ سطح تولید محصولات کاهش پیدا نکند که در عمل نه‌تنها این هدف محقق شد، بلکه همراستا با شعار جهش تولید، میزان تولید محصولات این بخش افزایش نیز پیدا کرد.
عزاداری محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود
آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، با تاکید بر این‌که باید عزاداری ماه محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود، گفت: شکی نیست که ما اصولی داریم که به‌هیچ‌وجه نمی‌توانیم آن‌ها را رها کنیم؛ ازجمله آن مساله عزاداری محرم و صفر است.
بر اساس یافته‌های علمی، قم خاستگاه انتشار کرونا نبوده است
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم گفت: دشمنان تلاش کردند، حضور زائران و طلاب را عاملی در شیوع ویروس کرونا در قم معرفی ‌کنند، درحالی‌که یافته‌های پزشکی و علمی، نادرستی این مسائل را به اثبات رساند که خاستگاه انتشار ویروس، قم نبود.
بیژن سلیمان‌پور در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به جایگاه قم در کشور و حضور اتباع خارجی در این استان افزود: قم از حیث حضور مهمانان، زائران و طلاب از 122 کشور جهان یکی از استان‌های منحصربه‌فرد در کشور است.
«کرونا» ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.
«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید 19» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (24 آذر 98) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در 30 دسامبر سال 2019 (9 دی 98) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.
شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های شماره‌های 4030، 3136 و 190 تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.
همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.
برچسب‌ها
بسته خبری تجارت الکترونیک قم

لینک کوتاه:
https://www.asreqom.ir/Fa/News/167661/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم و اوقات شرعی شنبه اول اردیبهشت 1403 به افق قم

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کمبود نیروی کار در واحد‌های تولیدی قم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

سیلاب به 30 رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هزینه 570 میلیارد تومانی تملک در منطقه7 شهرداری قم

تولید روزانه 120 تن کمپوست در قم/ احداث کمربند سبز سایت پردازش پسماند شهر

امسال در قم هر ماه 350 واحد مسکن روستایی و شهری تحویل می‌شود

درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها

پیروزی دلسوختگان قم شانس صعود را زنده نگه داشت

من پیر فنا بدم جوانم کردی

مردم قم در حمایت از نیروهای مسلح کشورمان به خیابان آمدند+ فیلم

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو مثل منی برف...

پیروزی نماینده فوتسال قم در مرحله نهایی لیگ یک

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

راهپیمایی مردم قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

راهپیمایی مردم قم در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغالگر قدس

فاز پنجم عمار یاسر قم به میدان سپاه می‌رسد

واژگونی پراید حادثه آفرید

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

راهپیمایی نمازگزاران جمعه قم در حمایت از عملیات وعده صادق

(تصاویر) راهپیمایی نمازگزاران قم برای تشکر از حمله سپاه به رژیم صهیونیستی

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

حمایت نمازگزاران جمعه قم از عملیات «وعده صادق»

تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات 20 ساله شهردار قم

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

قدردانی مردم انقلابی قم ازپاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

قدردانی مردم انقلابی قم از پاسخ محکم نیروهای مسلح به اسراییل غاصب

پدر گلاب ایران درگذشت

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

آیت‌الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

واحد‌های تولیدی قم به نیروی کار نیاز دارند

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد